Beste Tweakers,
Ten eerste ben ik niet helemaal zeker of de topic in dit forum thuishoort of in "Complete Systemen & Laptops". Als deze topic niet hier thuishoort zou ik deze graag naar het andere forum verplaatst zien worden.
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe pc. Hier zal hoogstwaarschijnlijk linux op komen te draaien. De pc zal voornamelijk gebruikt worden als basissysteem en zo nu en dan als doorreken computer. Ik programmeer erg veel en vaak en hou er erg van mijn algoritme voor multi-threads te optimalizeren.
Ik ben begonnen met het lezen van de best buy guide van november 2012 en ben al een eind gekomen. Mijn pc gaat minstens 16GB aan ram bevatten en ik neem een aparte videokaart (waarschijnljk de Asus Radeon HD7950 DirectCU), zodat ik eventueel ook nog spelletjes op kan spelen in de hoop dat Steam ooit nog een keer naar linux over gaat. Ik zit nu echter op het punt dat ik een processor uit moet zoeken. Daar kan ik graag jullie hulp bij gebruiken.
Eisen:
De processor moet aan de volgende eisen voldoen.
Ik vraag mij de volgende dingen af.
Bij voorbaat dank,
Noud
Ten eerste ben ik niet helemaal zeker of de topic in dit forum thuishoort of in "Complete Systemen & Laptops". Als deze topic niet hier thuishoort zou ik deze graag naar het andere forum verplaatst zien worden.
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe pc. Hier zal hoogstwaarschijnlijk linux op komen te draaien. De pc zal voornamelijk gebruikt worden als basissysteem en zo nu en dan als doorreken computer. Ik programmeer erg veel en vaak en hou er erg van mijn algoritme voor multi-threads te optimalizeren.
Ik ben begonnen met het lezen van de best buy guide van november 2012 en ben al een eind gekomen. Mijn pc gaat minstens 16GB aan ram bevatten en ik neem een aparte videokaart (waarschijnljk de Asus Radeon HD7950 DirectCU), zodat ik eventueel ook nog spelletjes op kan spelen in de hoop dat Steam ooit nog een keer naar linux over gaat. Ik zit nu echter op het punt dat ik een processor uit moet zoeken. Daar kan ik graag jullie hulp bij gebruiken.
Eisen:
De processor moet aan de volgende eisen voldoen.
- Compatibel zijn, dan wel, goed werken met linux. Dit is bijna altijd automatisch al zo.
- Minstens 4 cores hebben; ik hou van parallelprogrammeren, meer is beter. Alhoewel ik waarschijnlijk aan 4 cores ook wel weer genoeg heb. Voorkeur is dus: 4 cores.
- Snelheid is redelijk belangrijk, maar niet super belangrijk. Het aantal cores maakt mijn programma's vaak sneller dan cpu snelheid.
- Ik denk dat het belangrijk is dat de processor energiezuinig is. Mijn pc zal waarschijnlijk vaak aanstaan. Ik heb hier alleen niet heel veel verstand van.
- Er hoeft geen gpu in te zitten, want ik koop er een losse videokaart bij.
- Mijn budget is hoog, de totale pc mag best wel 1500 euro kosten.
Ik vraag mij de volgende dingen af.
- In de best buy zie ik twee processoren staan: AMD Phenom II X4 965 Black Edition en Intel Core i5 3570K Boxed. Het prijsverschil is erg groot, maar behalve het energiegebruik zie ik niet zo snel wat het verschil is. Kunnen jullie mij vertellen wat het verschil is. Welke processor raden jullie mij aan?
- Wat zijn/zijn er nog alternative voor de twee processoren die hier boven staan. Zo ja, kunnen jullie mij vertellen welke deze zijn. Welke processoren raden jullie mij aan? En wat voor moederbord en geheugen kan ik hier het beste bij kopen?
Bij voorbaat dank,
Noud