[Gezocht] Real scale tekenprogrammas zoals Paint.Net

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
Ik heb een aantal iconen te tekenen welke uitgeprint moeten worden.
Dit is voor een console van een CNC gestuurde freesbank welke in aanbouw is. (als er interesse is naar de bouw en mogelijkheden, dan wil ik er wel een topic over openen)
De iconen komen in een toets te zitten waar een venster zit waarin een inlay in past van 15x15mm.

De volgende tools heb ik aan de orde gehad:
  • Paint.Net. Deze heeft blijkbaar onder Windows7 geen functie meer om op de echte schaal af te drukken.
  • Paint van MS kan ik nog minder mee....
  • Word is leuk bedacht maar daar kom ik weer in tekort dat ik snel een aantal iconen kan tekenen en indelen op schaal.
  • Photoshop is niet gratis
  • Andere tools heb ik nog niet gevonden welke dit kunnen.
Wat ik dus wil is snel een icoon kunnen tekenen op een vlak van 15x15mm met een goede resolutie.(1200dpi of hoger)
De meest iconen zijn hetzelfde qua uiterlijk op een klein detail na. (modulair of in layers tekenen zou mooi zijn)

Een eenvoudig voorbeeld van wat ik wil maken:

Dit is mijn console met blanco toetsen:

Alles zal in zwart/wit worden om te beginnen.

Belangrijke factoren zijn:
  • Maatvast op een printer.
  • Macro of template gebaseerd.
  • Desnoods in een sheet te verwerken waar alle iconen in komen te staan.
  • En vooral gratis O-)
Wie heeft er een passend stuk software wat het bovenstaande kan?
Mijn dank grenst aan hondsdolheid 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Vm1heA op 04-07-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Is Inkscape niet iets hiervoor?

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Ik weet niet wat je met een "real scale" tekenprogramma bedoelt, maar als je een tekening wilt maken van 15mm x 15mm met een resolutie van 1200dpi kom je uit op 709 x 709 pixels.
Maar gezien je voorbeelden denk ik dat je meer hebt aan een vectortekenprogramma; dan kun je zowel bij het ontwerpen als bij het afdrukken zo ver inzoomen en uitzoomen als je zelf wilt.
Gratis: Inkscape, LibreOffice Draw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
Met real scale bedoelde ik dat wat ik teken in bijvoorbeeld milimeters, dat ze op de printer ook echt die maat hebben. En niet zoals met Paint.NET in Windows 7 dat ik ongeveer 25% groter uit val.

Ik ga Inkscape eens testen of het iets is.
Resultaat zal ik hier wel neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Vm1heA schreef op maandag 26 november 2012 @ 19:29:
Met real scale bedoelde ik dat wat ik teken in bijvoorbeeld milimeters, dat ze op de printer ook echt die maat hebben. En niet zoals met Paint.NET in Windows 7 dat ik ongeveer 25% groter uit val.
Niet alle programma's gaan op de juiste manier om met de schaalfactor (dots per inch) in pixelafbeeldingen, als het überhaupt al mogelijk is om de dpi als metadata in de afbeelding op te slaan.
De eenvoudigste manier om pixelafbeeldingen op de gewenste grootte af te drukken, is door ze in LibreOffice (of Word) in een document in te voegen en ze dan in de eigenschappen van de afbeelding de juiste afmeting te geven.