Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:09
Voor livestreaming van evenementen* heb ik recentelijk een Canon XH A1s gekocht. De bedoeling is dat deze gebruikt gaat worden om in de zaal (naar verwachting ongeveer 50/50 tussen statief en in de hand) te filmen en dit naar een laptop/PC toe te sturen welke dit verder afhandeld. De hoop is dat dit systeem op Mac OS X of Linux draait.

Wat ik nu aan het uitzoeken ben is hoe ik een fatsoenlijke afstand kan realiseren tussen camera en PC. Vroegâh op de middelbare school wel eens mee gespeeld, en daar werd een paar honderd meter kabel aan de vloer geplakt met BNC stekkers aan beide kanten. Ontzettend mooi voor SD beelden (werd gepubliceerd op DVD, dus HD was niet nodig). Echter, ik hoop nu om het beeld in HD kwaliteit over een afstand van 30 tot 50 meter te versturen. Het audiokanaal verzenden is een leuke extra, maar ook niet meer dan dat. Voor het merendeel kunnen we zeer waarschijnlijk de audiofeed van het evenement gebruiken. Hoe ga ik dit met goede kwaliteit doen?

Maximaal budget dat ik ervoor kan vrijmaken is rond de €250 (incl. capture kaart voor op de laptop/PC). De camera zelf is namelijk al niet heel erg goedkoop, en ik heb niet echt heel veel zin om nog een paar honderd euro uit te geven aan dit soort "kleine dingen". Dan knoop ik wel een laptop op m'n rug >:)

Wat ik zo 1-2-3 kan vinden:
  • BNC - SD kwaliteit maar wel ruim de afstand;
  • Firewire - Eigenlijk perfect, maar slechts 4.5 meter zonder repeater;
  • Component video - HD beeld, maar weer een erg beperkte afstand. Ik vind grofweg 4 a 5 meter voor HD beeld
Nu heb ik natuurlijk nog verder gezocht, en ik kom dan baluns tegen, of het omzetten van component video naar UTP. De vraag is nu, heeft iemand ervaring met hoe haalbaar dit is en of de kwaliteit goed is?

De camera heeft composiet, BNC, component en Firewire als aansluitmogelijkheden. In verband met de wens om HD kwaliteit uit te sturen vallen de eerste twee voor zover ik kan achterhalen al af.

* Denk hierbij aan dingen als concerten, korte theateracts etc, maar ook workshops e.d. Voor de mensen die wat meer in de animescene zitten, denk aan cosplay compo's e.d. als worst case scenario :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb zelf wel 's HD Component over een meter of 20 aan RGBHV-bekabeling gestuurd. Dat werkte. Ik weet niet of je daar 50 meter mee haalt.

Maarrr gelukkig is een rgbhv haspel van 50 meter goedkoop te huren bij nagenoeg elke A/V verhuur toko dus probeer 't uit :)

Jammer dat je geen cam gekocht hebt met HD-SDI uit overigens (een kwaal waar Canon wel vaker last van heeft helaas), daarmee zou 't ook vrij makkelijk moeten kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Tsja, de HD-SDI variant is een paar duizend euro duurder voor iets wat in het in mijn ogen niet echt waard is :) Dan was ik uitgekomen op de Canon XH G1s.

Wat een snelle Google opdracht me zo oplevert is dat RGBHV vooral voor VGA is? Dus dan zou ik eens moeten kijken voor RGBHV naar RGBHV kabel. Dat moet wel te doen zijn om dat een dagje te huren om wat uit te proberen. En zelfs met 20 meter heb ik al een veelvoud van de bewegingsvrijheid die ik anders zou hebben :)

Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RGBHV is eigenlijk inderdaad voor VGA, maar 't geval wil dat 't gewoon vijf RG5 of RG6 coaxen bij elkaar zijn met BNC's eraan wat ze geschikt maakt voor zo ongeveer alles met maximaal 5 kanalen. Ik gebruikte dat omdat de verhuurtoko's dat wel hebben en drie aan elkaar geknoopte coaxen over het algemeen niet (hoewel je dat ook kunt doen natuurlijk, als ze 't wel hebben.)

Plus, omdat Component maar drie coaxen nodig heeft kun je nog een SD backup meesturen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Overigens, de firma black magic design maakt betaalbare videoapparatuur om dergelijke signalen een computer in te krijgen, en ook om analoog component naar HD-SDI te vertalen: http://www.blackmagicdesign.com/products/miniconverters/

Deze zijn bij bedrijven die videoapparatuur verhuren ook vaak te huur.

Oh dat moest een edit zijn maar ja.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 26-11-2012 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
Heeft de camera SDI out? Als je daar een VDA die ook reclockt aan hangt kun je best ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Helaas, de camera heeft geen SDI uitgang. Daarvoor had ik de (vele malen) duurdere XH G1s moeten kopen, en dat vond ik iets teveel van het goede. Het moet wel een beetje leuk blijven ;)

Ik zit heel erg te denken om in eerste instantie direct aan een laptop/PC te werken met Firewire, en dan ondertussen te sparen voor een Blackmagic Design component naar HD-SDI adapter samen met een SDI naar Thunderbolt adapter voor de PC.

Ook de RGBHV oplossing ga ik induiken, maar ik kan zo 1-2-3 geen verhuurders vinden die dit aanbieden. Heb je misschien een tip voor een verhuurder in omgeving Utrecht CyBeR? Ik wéét dat er een hele grote verhuurder moet zitten, maar kan niet op de naam komen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb alleen ervaring met verhuurders in en rond Amsterdam, maar probeer deze lui: http://www.smile-utrecht.nl

Rond Amsterdam weet ik zeker dat je hiervoor terecht kunt bij BeamSystems en Bazelmans AVR, maar de bezorgkosten voor Utrecht zijn waarschijnlijk wat overdreven voor een enkele haspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
*kuch* Hulskamp
Pagina: 1