DownloadPC/HTPC upgrade

Pagina: 1
Acties:

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Beste allen,

Ik denk dat ik mijn oude 2006 game pc moet gaan upgraden... Hij fungeert nu als download/htpc. Maar sinds gisteren hebben we hier een 300Mbit glaslijn liggen. Ik trek op deze pc nu via usenet geen volle snelheid. terwijl dit via een speedtest wel zo is. Ik heb op meerdere pc's hier getest, en de nieuwste die we hebben is een i3. Deze haalt ongeveer 25MB/s, de download pc haalt ongeveer 14MB/s.
Best zonde natuurlijk aangezien ik dan maar de helft van mijn snelheid haal.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/t71zf4.png

Momenteel heb ik een:

Intel Core 2 Duo E6300 ( ja de eerste echte dual cores :) )
Asrock Conroe 945G-DVI
NZXT kast --> inmiddels heb ik hier al veel dingen aan verbouwd en is wel aan vervanging toe, maar is geen pré.
Ati Radeon 5450(onlangs gekocht voor het afspelen van HD materiaal)
Maxtor 250GB Sata --> min 30MB/s max 72MB/s average 56MB/s
Samsung 500GB Sata --> min 37,5MB/s max 79,9MB/s average 63,1 MB/s
3x Western Digital 2TB Sata --> min 47,7MB/s max 83,7 MB/s average 75,6 MB/s (jaar geleden gekocht)

Zoals je ziet, is het dus eigenlijk al een upgrade van een upgrade van een oude pc.. Ik denk dat het nu dus beter is om het zooitje wat er nog bruikbaar is (2TB en evt GPU) te gebruiken in de nieuwe pc.

Wat kan ik nu het beste doen?

Eigenlijk heb ik een paar opties:
1. Duurst?
Compleet nieuwe pc bouwen welke ik gebruik voor downloaden/gamen/alledaags werk(doe ik niet veel alleen wat oudere spellen, maar dat kan ik nog op mijn laptop)

2. Upgrade set --> rond de 300 euro??
PC behouden naar zijn functie (Downloaden en HTPC) --> download/htpc , upgrade setje kopen --> i7/i5 ? nieuwe moederbord? evt nieuwe hdd?

3 Geen idee hoeveel me dit gaat kosten?
PC inzetten als HTPC maar niet meer laten downloaden --> PC/server kopen die krachtig genoeg is voor deze snelheden?

--> bij deze optie is het misschien verstandig om dan toch te kiezen voor een wat bewuster en stillere HTPC (raspberry pi ofzo). Aangezien het toch een grote kast is wat nu in me kamer staat naast me tv.

Bij optie 3 heb ik eigenlijk geen idee wat me dit gaat kosten, en of het wel nodig is om dan een x bedrag uit te leggen voor alleen een krachtige server terwijl ik dan mischien beter een complete pc kan kopen voor dat bedrag.

Kijk ik nog ergens overheen? Zijn er opties waar ik niet aan heb gedacht?

tevens ben ik niet meer zo thuis in de hardware specs van deze tijd. Misschien dat jullie hier wat meer info en advies kunnen geven.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar je iig overheen kijkt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> DAA

Oslik blyat! Oslik!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03
Ik zou eerst een proberen te achterhalen waarom je downloadsnelheid beperkt is. Oftewel wat is de bottleneck. Die CPU is inderdaad niet de nieuwste meer, maar zou prima in staat moeten zijn om 25Mb/s aan data binnen te halen. Kijk eens wat het CPU gebruik is tijdens het downloaden (van nieuwsgroepen). Misschien kun je het probleem wel oplossen door een lichter/efficiënter nieuwsgroep programma te gebruiken?

Verder geef je aan dat er in jouw geval meerdere wegen naar Rome leiden, maar wat is voor jou het belangrijkste? Indien zo min mogelijk geld uitgeven, dan zou ik eerst kijken wat de bottleneck is. Wil je een nieuw en zuiniger/stiller systeem dan zou ik investeren in zuinige/efficiënte onderdelen. Wil je je behuizing behouden? Of wil je een nieuwe strakke HTPC kast met ruimte voor meerdere HDD's? pricewatch: Silverstone Grandia GD06B

In het geval van jouw optie 1, dan ben je afhankelijk van je wensen inderdaad het meeste geld kwijt. Een standaard HTPC setup (dat voldoet aan jouw eisen) exclusief kast en HDD's zal rond de 170 euro kosten.(€65 MB, €65 APU/CPU, €40 voeding en optioneel een SSD aangezien je de PC voor meer dan alleen HTPC taken gebruikt).

Een upgradeset zou bij behoud van je kast al goedkoper zijn, maar natuurlijk niet veel aangezien je dezelfde onderdelen koopt als hierboven behalve een kast en voeding.

Optie 3 is naar mijn mening de minst interessante optie. Je schaft een nieuwe pc aan die naar alle waarschijnlijkheid zuiniger en krachtiger is als het systeem wat je nu gebruikt en vervolgens gebruik je die alleen maar om te downloaden, terwijl hij ook prima geschikt is als HTPC.

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Bedankt voor je reactie jaap,
Ik heb een speedtest gedaan op mijn download pc, maar hij haalt wel de volle snelheid met een nu al redelijk hoog CPU gebruik.Maar dit is niet via usenet. Dus het probleem komt er dan dus bij met rarren,parren wat vaak gebeurd met usenet. Ook natuurlijk de 100mb files zijn hierbij spelen een redelijk grote rol denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/30bnyc9.png

Als usenet programma heb ik Newsleecher gebruikt & SABnzbD. Deze laatste is volgens mij niet heel zwaar.

Het liefst ben ik natuurlijk zo min mogelijk geld kwijt, alleen hangt hier wel een kanttekening aan. Als ik bijvoorbeeld met een upgrade set al zo'n 250 a 300 euro kwijt ben. Dan heb ik liever zoiets van leg ik nog wat bij zodat ik een compleet nieuwe pc/server heb.

HTPC kast hoeft niet persee mooi te zijn aangezien ik deze toch onder/achter mijn bed heb staan. Dit maakt dus helemaal niet uit hoe deze eruit ziet en kan gewoon deze nog gebruiken.

Misschien dat ik een server kan kopen waar ik alles op download en dan ga streamen naar mijn huidige HTPC. Maar ik heb geen idee of een "server" wel krachtig genoeg is om deze snelheden aan te kunnen. Dan kom je toch weer uit bij een volwaardige pc.

Een server die ik dan dag en nacht aan zou kunnen laten staan met voldoende rekenkracht kost ??

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Je download-snelheden zien er helemaal niet onaardig uit in je screenshot, maar zoals je aangeeft zit je probleem met name in het parren en unrarren. Dit zijn best intensieve processen voor disk en CPU, waarbij met name de manier van inrichten van de software t.o.v. de hardware enorme winsten of verliezen kunnen geven. Let dus goed op waar je de tijdelijke data laat weg schrijven, en waar je uiteindelijk naar weg wilt schrijven. Een disk die zowel moet lezen als schrijven én simultaan staat te parren heeft het zwaar, en zeker als je een controller hebt die dat niet heel erg geweldig afhandelt. Mogelijk kan je daar dus nog wat winsten halen. Verder helemaal eens met jaapsander

iRacing Profiel

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Vanmiddag is er een vriend van mij hier geweest met een laptop waar een I7 in zat.Wij hebben hier wat getest. En wat bleek zijn CPU kon het makkelijk aan. Maar zijn HDD ging gewoon helemaal vol.

Bij newsleecher kregen we in het begin nog 32MB/s eruit. Maar na een aantal bestanden begonnen met decoden viel de snelheid ook hier terug naar 27 MB/s (nog niet verkeerd). Er zat een 7200 RPM HDD in zijn laptop.

Hieronder een screenshot

Afbeeldingslocatie: https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=532d79abdf&view=att&th=13b42bcdafec4963&attid=0.1&disp=inline&realattid=f_ha193f0y0&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9QBWWlbsPjHRwihwY8xbFr&sadet=1354049307876&sads=pegHl9pPggnYdcTzzbO7x2r5OBE&sadssc=1

Een conclusie die ik hieruit trek is. Dat een I5/I7 het makkelijk aan kunnen, maar dat de HDD het niet aan kan. Dus een pc waarop ik wil gaan downloaden moet een snelle HDD krijgen, liefst een SSD of zie ik dit nu verkeerd?

• kroegtijger
Dat is dus wat ik al aangaf; de bottleneck zit in je storage of je configuratie van hoe je de storage aanspreekt. Voordat je er hardware tegenaan gaat gooien lijkt het me nuttig om daar dus eerst eens een blik op te werpen.

iRacing Profiel

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Ik heb geprobeerd mijn caches/download map en uitpak map te veranderen. Dit leverde mij een snelheidswinst op van 1,5MB/s. (16,5MB/s totaal)

Ik ben er dus uit dat ik een nieuwe PC ga kopen. Ik denk dat ik zoiets ga maken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,77€ 203,77
1Gigabyte GA-Z77-DS3H€ 88,50€ 88,50
1MSI R7950 Twin Frozr 3GD5 V2/OC€ 277,09€ 277,09
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,90€ 88,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,99€ 35,99
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 821,14

Uit mijn huidige PC haal ik dan de voeding en harde schijven:

3x WD20EARS (opslag data/films etc) (pricewatch: Western Digital Green WD20EARS, 2TB)
1x 500GB Samsung (opslag games etc)
Coolermaster 700watt silent pro (pricewatch: Cooler Master Silent Pro M700)

PC gaat gebruikt worden voor het downloaden van de films, maar ook voor streaming naar de oude download pc die ik nu nog heb(gaat gebruikt worden om enkel films af te spelen). Laptop waar ik momenteel op game gaat beneden gebruikt worden als mediaspeler.

Vinden jullie het een stille kast? Hoe is de verhouding van een i5 ten opzichte van een i7 voor het rarren/quickparren? SSD voor het downloaden/gamen? Zit hier veel verschil in aangezien dit wel een hoofdfunctie gaat worden.

• kroegtijger
:D zo wat was je idee precies?? Een 3570K voor wat downloadwerk en dan afvragen of je niet beter een i7 ervoor kan nemen?? Vindt je 't zelf ook niet een klein beetje een overkill? Neem er gewoon een x4 965 of een FX-4100 voor met de nodige snelle storage. Ben je minder kwijt en heb je meer plezier van imho

iRacing Profiel

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Ik game momenteel op mijn laptop, deze is ook al redelijk verouderd. Dit gamen wil ik dus ook op mijn nieuwe pc gaan doen. Vandaar dat ik wat dingen ga combineren.
Ik vind het namelijk zonde om een pc van 6 jaar waar de kast bijna uit elkaar valt. Waar al verschillende keren upgrades in gedaan zijn, nu weer voor 200-300 euro te gaan upgraden om straks weer tot de conclusie te komen dat ik moet upgraden.

Vandaar dat ik besloten heb om de volgende situatie te creeren:

Download pc --> enkel afspelen films XBMC op mijn slaapkamer
Laptop(momenteel voor studeren,gamen en vermaak etc) --> gaat naar woonkamer voor het afspelen van XBMC films
Nieuwe pc die ik ga kopen wordt dus om mijn laptop te gaan vervangen en hierop te gaan gamen, schoolwerk te kunnen doen. Maar dus ook om de taak van mijn huidige download pc over te nemen omdat deze krachtig genoeg moet kunnen zijn om het wel aan te kunnen. Hierop wil ik dus ook gaan downloaden.

Hij moet dus krachtig zijn, en stil.

Mijn huidige laptop is een T9600 dual core/ 260M GPU. Dus ik ga hier ook heel veel op voorruit. Zo pak ik een hele hoop dingen in 1 slag mee. Vandaar dat ik tot deze conclusie ben gekomen.

Misschien dat het zo duidelijker is om mijn vraag te beantwoorden, dus:
i5 of i7 voor dit alles(unrar,quickpar, download, gamen, streamen)
Kast stil genoeg?
andere tips ?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:15
Ga je de CPU overklokken? Zo niet, dan kun je ook voor een i5 3470 en een B75 bord als deze gaan: pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
Het voordeel daarvan is dat je systeem een stuk zuiniger is, wat goedkoper in aanschaf is en beter voor je energierekening. Als je dan 's nachts gaat downloaden en je scherm uit doet, gaat de videokaart ook in long-state idle en verbruikt de kaart ook nog maar een paar Watt. De Mugen 3 kun je ook nemen voor de stilte.
Een stille HD7950 is deze: http://www.alternate.nl/h..._7950_Royal_King/1040336/
Ik geef expres een link van Alternate, omdat daar nu een actie loopt dat je 3 gratis games krijgt bij deze kaart (Far Cry 3, Sleeping Dogs en Hitman: Absolution).

De R4 is ook een erg stille kast, en goede keuze.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Ik ben wel van plan om mijn CPU te gaan overklokken als ik bijvoorbeeld aan het gamen ben, snachts hoeft dit natuurlijk niet.

Bedankt de Mugen 3 en de kast ga ik ook zoiezo niet meer veranderen. Het enige dubio waar ik nu in zit is. voor het uitpakken/quickparren enzovoorts kost ook wel wat cpu kracht. Wat zal het verschil hier in zijn bij een i5 of een i7? Ondersteunen bijvoorbeeld SabnzbD of Newsleecher wel een i7? (ook gericht op de toekomst. download nu MKV van 10GB, toekomst wss bluray rips)
Over het moederbord, ik zag dat de Gigabyte maar 4 satapoorten had. Ik heb nu al 4 harde schijven en dan komt er nog een dvd lezer/ssd bij.. Dit wordt dus te krap.

i7:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 298,95€ 298,95
1Asrock Z77 Extreme6€ 149,10€ 149,10
1Club3D Radeon HD 7950 royalKing€ 282,-€ 282,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,99€ 35,99
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 981,83

Heb liever nu 100 euro meer dan over een aantal jaar weer tekort.

Tevens wil ik mijn pc ook stil mogelijk houden en lekker koel. Aangezien er flink wat plek is voor casefans, denk ik dat ik deze ook maar op ga vullen. Adviezen welke toch een goed verplaatsing van lucht hebben en stil zijn?(dus stilst en max lucht eigenlijk combi :D ). Geen fans met leds erin.

[ Voor 5% gewijzigd door ralph0603 op 03-12-2012 22:57 ]

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
kick

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03
Een i7 heeft in jouw geval geen enkel voordeel. Zoals eerder aangegeven is disk i/o eerder een bottleneck. Verder neem je een moederbord wat duurder dan nodig. Door een i5 te nemen met een pricewatch: ASRock Z77 Pro4-M hou je geld over voor dingen die er wel toe doen.

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Nogmaals een laatste check:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,99€ 204,99
1Asrock Z77 Extreme4-M€ 98,10€ 98,10
1Club3D Radeon HD 7970 royalKing€ 370,-€ 370,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1Samsung 830 series 256GB€ 167,-€ 167,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,16

Dit gaat hem worden.

I5 een wat kleiner mobo, wat beter GPU en SSD genomen in de plaats. Prijs valt iets lager uit, omdat ik de GPU 2e hands koop, en de SSD vanuit hier de V&A.

Tevens koop ik de rest bij Dixons(met airmiles, jaja ze bestaan nog) en kom ik op een totaal bedrag uit van €915,-

Mensen nog laatste tips? Voornamelijk welke casefans zal ik gaan gebruiken?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:15
Mobo kun je ook wel de Pro4-M voor nemen, die doet het ook prima en is weer wat goedkoper.
Ik zou het nu gewoon eerst proberen met de huidige casefans, grote kans dat dat gewoon goed werkt.
Als je toch nieuwe casefans wilt toevoegen zou ik dezelfde nemen als die er al in zit, om verschil in geluidniveau te voorkomen: pricewatch: Fractal Design Silent R2
Verder ziet het systeem er goed uit, veel plezier ermee!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Pagina: 1