PC upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-02-2024
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om mijn PC te upgraden om de laatste games (met name BF3) te kunnen spelen, met een laag budget. Tevens dient de pc zo future proof als mogelijk te zijn. Daarvoor wil ik graag jullie advies hebben. Mijn huidige videokaart (9800GTX+) volstaat voor nog heel even, maar gaat zeker ook zsm vervangen worden.

Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-870A-USB3
Omdat: goedkoop, degelijk merk, genoeg geheugen slots en USB 3.0.

Processor:
- AMD Phenom II X4 965 BE
- AMD FX 6200 BE
- andere processor?

Werkgeheugen:
- pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Mijn voornaamste vragen:
- welke processor en waarom?
- "matced" het werkgeheugen goed (genoeg)?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Je hebt niet echt een budget genoemd maar als ik jou was zou ik gaan voor 9xx chipset serie moederbord.
Dan een fx 83xx erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Budget is 200 euro of iets meer. Zou het werkgeheugen goed matchen?

Waarom dat moederbord icm die processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Iemand nog tips en/of advies? Ik vraag me voornamelijk af over het werkgeheugen: of deze goed matched met de processor. Heeft geloof ik met snelheid te maken van het werkgeheugen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Tsolodimos schreef op zondag 25 november 2012 @ 23:07:
Budget is 200 euro of iets meer. Zou het werkgeheugen goed matchen?

Waarom dat moederbord icm die processor?
Werkgeheugen match altijd zo'n setje kost niet veel en heeft een hoog upgrade gehalte voor volgende generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

meest toekomst-proof is een FX-63xx of FX-83xx, in combi met een 900 serie moederbord, al is 800 zeer vergelijkbaar.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

De SSD en GPU voor later als je dan de geld ervoor hebt. In dit budget is een AMD systeem echt het beste.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 83,95€ 83,95
1ASRock 970 Extreme3€ 66,95€ 66,95
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 187,70€ 187,70
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,99€ 35,99
1Samsung 830 series 128GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 463,54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:39
Welke processor heb je nu?
Die videokaart is gewoon ongeschikt om BF3 te draaien, die zul je dus sowieso (als eerste) moeten vervangen (tenzij je resolutie 1280x1024 is oid).

• Tsolodimos
Mijn processor is om te huilen! AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6Ghz). Dat is echt de bottleneck nu, samen met mijn trage (533 Mhz geloof ik?) 2 GB DDR2 geheugen.. Dat merk ik heel erg in de benchmark van bijvoorbeeld Far Cry 2. Bij de huidige clock van de CPU krijg ik rond de 20 fps gemiddeld. Overclock ik deze naar 2,85 Ghz, dan zit ik al snel rond de 30 gemiddeld in de zelfde benchmark. Spreekt voor zich denk ik dus.

Ik weet dat mijn videokaart niet super is, maar toch. Die koop ik 'later' wel (over 2-6 maanden). Er zijn nog genoeg games die ik graag zou willen spelen welke hij toch aardig kan draaien! Resolutie is 1650*1050, en uiteraard hoeft nu nog even niet alles op high/ultra etc. Een mix van low/medium/high is voor nu best even voldoende.

Na veel zoeken, wieken en weken (en benchmarks/reviews lezen) ben ik op het volgende uitgekomen:

pricewatch: ASRock 970 Extreme3

Waarom: leuk en goedkoop moederbordje (ATX, hoort in mijn kast te passen) met veel features en een goede chipset. Zou dus wel een tijd mee moeten kunnen zonder problemen!

pricewatch: AMD FX FX-6200 Black Edition

Waarom: een 6-core lijkt mij aardig future-proof gezien de trend van het steeds beter scalen van de kernen. In de toekomst wil ik ook zeker gaan videobewerken, dus dat komt erg goed uit. Belangrijkste voor nu zijn toch de games, en daarbij lijkt deze processor haast onmogelijk de bottleneck te worden. Uit benchmarks zie je dat veel duurdere (bijv. i7 processors) 99 fps halen op hoge resoluties, en deze 98. Dergelijke verschillen zijn te verwaarlozen vind ik. 120 euro is ook alles behalve veel voor een processor. Let wel: ik wil echt on-the-budget gaan upgraden! Het feit dat de multiplier unlocked is bij deze processor is uiteraard ook een plus. Met een leuke koeler kan ik, zonder dat ik er verstand van heb, zo naar de 4,2 Ghz per core, of nog hoger, mocht dat nodig zijn. Voorlopig lijkt mij dat echter niet nodig.

Voor gaming benchmarks van de processor zie ook: http://nl.hardware.info/r...eview-benchmarks-crysis-2

Voor de videokaart ga ik trouwens 200-300 euro uitgeven. Is het dan handig om voor een ATI videokaart te gaan? Gaan deze beter samen met FX processors? Zoiets had ik namelijk gelezen (mits ik het goed heb begrepen).

Maak ik hier denkfouten? Ik ben echt geen expert, dus graag hoor ik jullie mening! Alvast heel erg bedankt weer! Ik sta op het punt om de componenten te bestellen, na nog wat advies van 'jullie'!

Anoniem: 22659

Tsolodimos schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:35:

Waarom: een 6-core lijkt mij aardig future-proof gezien de trend van het steeds beter scalen van de kernen. In de toekomst wil ik ook zeker gaan videobewerken, dus dat komt erg goed uit. Belangrijkste voor nu zijn toch de games, en daarbij lijkt deze processor haast onmogelijk de bottleneck te worden. Uit benchmarks zie je dat veel duurdere (bijv. i7 processors) 99 fps halen op hoge resoluties, en deze 98.
:D

De enige conclusie die je kunt trekken uit een dergelijk grafiekje (met eenzelfde performance voor 75% van de geteste processors) is dat de proc geen bottleneck vormt in de test. In de test die daar gedraaid wordt is de GPU de bottleneck en om die reden maakt het niet uit welke proc je kiest. Zoek dus even representieve grafiekjes op voordat je dergelijke conclusies trekt.

Zie bijv reviews: Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?

• Tsolodimos
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:41:
[...]

:D

De enige conclusie die je kunt trekken uit een dergelijk grafiekje (met eenzelfde performance voor 75% van de geteste processors) is dat de proc geen bottleneck vormt in de test. In de test die daar gedraaid wordt is de GPU de bottleneck en om die reden maakt het niet uit welke proc je kiest. Zoek dus even representieve grafiekjes op voordat je dergelijke conclusies trekt.

Zie bijv reviews: Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al aangaf, ik heb er niet heel veel verstand van! Ik merk echter wel vaak, heel vaak, dat de GPU de bottleneck vorm, en niet de CPU. Om die reden is het dus verstandig om te besparen op de CPU en te gaan voor een goede GPU, lijkt mij. Zijn er games waarbij, op hoge resoluties, echt de CPU (van 120 euro en hoger) de bottleneck vormt? Ik ben deze nog niet tegengekomen, maar als jij het weet zie ik deze graag verschijnen!

Edit:

Ik citeer een stuk uit de review welke jij meestuurde:

''We zien dat de GTX 680 en GTX 670 beter presteren als ze gecombineerd worden met een Core i7 3960X, dan wanneer ze bijgestaan worden door een Phenom II X4 970. Bij de andere videokaarten lijkt de cpu echter geen rol van betekenis te spelen.''

De GTX 680 en 670 liggen buiten mijn budget, zoals ik al aangaf. Voor de rest zou het dus amper tot niks uit moeten maken? De Phenom II X4 970 is weliswaar geen FX-6200 BE, maar toch kan ik denk ik beiden CPU's even bestempelen als 'budget-AMD's-met-toch-leuke-specs' en zodoende toch vergelijken.

Nogmaals: ik probeer hier geen monster-gaming-PC te bouwen. Het moet gewoon leuk zijn, en iedere euro die ik heb verdiend door hard te werken wil ik graag zo goed mogelijk besteden. Prijs/kwaliteit verhouding is dus het meest belangrijk.

Thanks again!

[ Voor 27% gewijzigd door Tsolodimos op 29-11-2012 12:54 ]

Anoniem: 22659

Benchmarks zijn vaak game specifiek. Zo is BF3 -volgens de meeste berichten hier- redelijk CPU intensief, mn in multiplayer modus. BF3 is daarnaast ook nog behoorlijk GPU intensief dus je hebt er een stevige computer voor nodig om het vloeiend te kunnen draaien. De meeste games leunen echter met name op de GPU en minder op de CPU. Per game kan er een voordeel zijn voor AMD/nVidia GPUs. Het belangrijkste is dus te zoeken naar benchmarks voor de specifieke games waarin jij interesse hebt. Stel vast welke eisen je stelt aan resolutie, detail en framerates en ga op zoek naar de hardware die past binnen jouw budget :)

Hier staat bijvoorbeeld een overzicht van de performance van diverse GPUs in BF3: http://www.tomshardware.c...1-B-Performance,2968.html (geen idee welke CPU gebruikt is)
Pagina: 1