NTFS-partitie gebruiken in OpenSuse12.2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Deze middag installeerde ik OpenSuse12.2 (x64) als 2e OS op mijn Windows 7 laptop.

Configuratie HD:
  • 1e schijf: SSD met Win 7 partitie (NTFS), root (ext4), home (ext4) & swap.
  • 2e schijf: HDD voor data (NTFS)
Het probleem zit bij de 2e schijf, in Windows wordt die correct weergegeven als 1 schijf van ca. 600GB.
In Opensuse zie ik de schijf staan maar ik kan ze niet openen.
Wanneer ik erop klik in de Dolphin File Manager dan wordt eerst mijn wachtwoord gevraagd en vervolgens krijg ik een foutmelding.

An error occurred while accessing 'Back-up', the system responded: The requested operation has failed.: Error mounting: mount exited with exit code 12: Failed to read last sector (1250256895): Invalid argument
HINTS: Either the volume is a RAID/LDM but it wasn't setup yet,
or it was not setup correctly (e.g. by not using mdadm --build ...),
or a wrong device is tried to be mounted,
or the partition table is corrupt (partition is smaller than NTFS),
or the NTFS boot sector is corrupt (NTFS size is not valid).
Failed to mount '/dev/sdb2': Invalid argument
The device '/dev/sdb2' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?

Mijn ervaring met Linux is eerder beperkt en Google hielp me voorlopig nog niet verder. Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een tweede schijf, maar blijkbaar staat er meer dan 1 partitie op. Anders zou je geen sdb2 hebben. Tenzij het eerst twee partities waren, en je de eerste hebt verwijdert. Kijk daarom eens met fdisk hoe de indeling is. Daarna probeer je de schijf handmatig te mounten, als je dat al niet doet (je geeft aan 't via dolphin te proberen). Open een terminal en vul dit in:
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb2 /media/sdb2

Waarbij /media/sdb2 uiteraard een bestaande, lege map is. Als je een andere hebt, gebruik je die.

Als dat nog steeds niet lukt, zou ik kijken naar het backuppen van de schijf en de partitie die erop staat opnieuw aanmaken. Dat zal zeker wat oplossen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Bedankt voor de reactie Hero Of Time. Ik startte nog eens in Windows 7 op en in de disk management tool toont hij inderdaad 2 partities op de schijf die echter allebei naar D:\ verwijzen. In Windows verkenner combineert Win7 blijkbaar de 2 partities en toont hij er maar 1.

Ik ben nu een back-up aan het maken en probeer straks (of morgen want dit gaat even duren) de schijf te formatteren en er 1 partitie van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Nogmaals bedankt! Partities verwijderen, partities toevoegen, formatteren & back-up terugplaatsen loste het probleem op.