Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 15:28
Hallo,

Ik heb hier een LG 42LH3300 uit november 2009 staan (net 3 jaar oud dus). Deze vertoont sinds gisteren een zeer irritant probleem: omdat de TV een HDMI kabel in één poort niet herkende wilde ik em even herstarten, waarna deze niet meer (goed) aan ging. Hij is een kleine 4 minuten meerdere malen bezig met opstarten (te herkennen aan de LED die het opstart-schemaatje afspeelt, meermaals achter elkaar), waarna-ie uiteindelijk wel opstart naar het keuze scherm van 'demo' of 'thuis' modus, met op de achtergrond het beeld van een TV zender (geen geluid). Hij reageert niet op de afstandsbediening of de knoppen op de zijkant. Als ik geruime tijd de stekker eruit laat, wil-ie nog wel weer eens direct aangaan (en dan werkt alles normaal - ik heb het alleen nog niet getest hoe lang hij het dan volhoudt).

Mijn vermoeden was een probleem in de voeding (kapotte condensator), maar die lijken allemaal in orde te zijn. Het loskoppelen van verschillende onderdelen helpt me ook niet verder. De TV vertoont exact hetzelfde issue als ik de T-Con loskoppel en de TV wil niets doen als het moederbord niet aangesloten is (logisch: het moederbord is nodig om ook maar iets van een zichtbaar signaal te genereren).

Ik zit nu een beetje vast. Enerzijds denk ik dat het een software issue is (het duurt telkens namelijk precies 3 minuut 49 tot de backlight aan gaat, voedingsproblemen zijn meestal wat onregelmatiger), anderzijds zijn dit ook wel typische voedingsproblemen.

Om dit verder te debuggen vraag ik me af of het mogelijk is om de PSU te testen. Ik moet bekennen dat ik niet echt een held ben met elektriciteit (ik kan een paar simpele dingen met een multimeter, zeg maar), maar misschien is het allemaal niet zo moeilijk... Anders zou ik eventueel ook wel geïnteresseerd zijn in een adresje waar een goede elektriciën oid zit die voor niet al te veel geld mijn PSU kan testen (een nieuwe heb ik voor 50 euro, dus dan heb je een idee...).

Mocht iemand dit probleem herkennen of wellicht weet om met (meer) zekerheid vast te stellen of het een software of hardware issue is, ben ik ook heel benieuwd!