Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 16:14
Hallo,

Ik heb wil RGB spotjes inbouwen. Maar nu weet ik niet hoe dik de kabels moeten zijn. Het gaat om 12 spotjes van 12 volt en vermogen van 9 Watt per spotje. Tussen de spotjes komt dan kabel van ±65 centimeter en naar trafo/RGB controler is ±500 centimeter. Dus is ±12,15 meter totaal lengte kabels.

Maar hoe dik moeten nu de kabels zijn? Want die RGB kabels van 0,5mm lijken me daar veelste dun voor.

Alvast bedankt,
Gerwin

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7v7Ybl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pX1k5l.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door LamSchaap op 25-11-2012 19:11 . Reden: Foto's toegevoegd van de spotjes. ]

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
12V, 9W is 0,75A per spotje, is 9A in totaal. Als je ziet dat in de auto-industrie 20A over zo'n ielig draadje wordt gejaagd (voor de sigarettenaansteker), dan zou het zomaar kunnen dat dit best wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Een sigarettenaansteker is 8A normaliter.
En dat kan net over een 0.5mm2.

Zou sowieso aanraden je trafo niet vooraan de hele streng te zetten maar ergens in het midden, dat halveert de stroom direct.

Je grootste probleem is overigens niet de warmte in het draadje, maar de spanningsval.

Met 0.5mm2 zit je op ongeveer 40Ohm per km, er zit 12m naar de laatste lamp, heen en terug is dat 24m, dan zit je op 0.96 Ohm.
Gemiddeld over die afstand is de stroom (9-0.75/2) 4.125A.
U = I * R = 4.125Ohm * 1Ohm = 3.96, ongeveer 4V.

Dat betekend dat het laatste spotje op 8V brand ipv 12V, en heel wat minder licht geeft dan het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
SA007 schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:37:
Dat betekend dat het laatste spotje op 8V brand ipv 12V, en heel wat minder licht geeft dan het eerste.
Weet je dat zeker? Ik heb hier wel eens getest met zo'n LED-spotje aan m'n labvoeding, en dan langzaam de spanning omlaag draaien, maar tussen 12V en 8V zat volgens mij niet superveel verschil. Waarschijnlijk omdat er een buckboost converter in zit voor de LED's (LED's werken immers rond de 3V, dus de spanning moet sowieso omlaag).

Maargoed dat ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe de lamp is opgebouwd ;) Je hebt zeker gelijk hoor, met normale lampen e.d. heb je idd dat effect.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2012 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:43
Voor led's geldt toch dat de lichtopbrengst alleen afhankelijk is van het aantal ampere? Ik dacht dat het spanningsverschil van diodes juist constant was en afhankelijk van het type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Thinkpad, als er een buck convertor voor zit gaat dat natuurlijk niet op.
Maar gezien dat dit een controller is met 3 rgb kanalen uit die zo te zien pwm doen zou de hardware vrij complex worden als daarr een buck convertor in zit, dat zullen wel gewoon weerstanden zijn.

Gebanned, true, maar de manier waarop de stroom beperkt is kan wel sterk gevoelig zijn voor een verlaagd voltage.
De standaard manier om stroom te beperken is met weerstanden, en als je dan een 6V led met weersstanden naar 12V zet dan loopt er op 8V maar de helft van de stroom door de led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou het simpel houden en 2.5mm² gebruiken tussen de voeding en de controllers.

Ook niet vergeten dat je geen 8A continu door je sigaretten aansteker van je wagen moogt jagen, dan zul je wrs niet veel kabel over houden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

http://nl.farnell.com/jsp...uctdetail.jsp?SKU=1178275
0.75 mm2, geschikt voor 14 A bij 600 V
http://nl.farnell.com/jsp...uctdetail.jsp?SKU=1177745
0.75 mm2, geschikt voor 6 A bij 300 V

Dikte van de draad zegt dus niet alles. Met 2.5 mm2 zit je inderdaad sowieso goed, hoewel dat wel weer erg overkill is (en gezien het feit dat je 4 aders nodig hebt wellicht ook wat lastiger weg te werken). Indien mogelijk zou ik afgaan op de specs van de fabrikant en natuurlijk even in de gaten houden wat de spanningsval gaat zijn.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nu ik het goed bekijk kun je zelfs je draden niet echt goed door lussen dan is 1 a 1.5mm² echt de max.

@real[B]art: nee het is gewoon de 12V dat hij wil door lussen tussen elke controller.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1