Wifi bereik verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:26
Het Wifi bereik is niet zo optimaal in ons huis, en dan met name op de 1e verdieping. Om dit te verbeteren zijn er natuurlijk een aantal mogelijkheden, maar graag jullie hulp om de goede te kiezen.

Situatieschets: op de begane grond staat in de meterkast een glasvezel (internet) modem met daaraan gekoppeld een router. De router (dlink DIR 655) zorgt voor de wifi in het hele huis. Verder zorgt de router voor bekabelde netwerkaansluitingen op de 1e verdieping. Twee kamers op de 1e verdieping hebben elke een bedrade netwerkaansluiting. Op elk van deze kamers zorgt een switch voor de verdeling van het netwerk over de pc´s op die kamer.

Het wifi bereik is op de begane grond ok; op de 1e verdieping is het op de ene kamer te doen, op de andere kamer niet meer te doen. Met name het bereik op die kamer moet verbeterd worden, daarmee zal het bereik op de andere kamer ook waarschijnlijk wel verbeterd zijn.

Mijn mogelijkheden:
- wifi router in de meterkast updaten naar een exemplaar met beter bereik
- access point op de 1e verdieping toevoegen
- een van de switches op de 1e verdieping vervangen door een wifi router

Mijn gedachten hierover:
- Wifi router vervangen: ik weet niet of dit veel oplost; we wonen in een modern (betonnen vloeren) huis.
- access point toevoegen: nog een apparaat erbij, liever niet
- switch vervangen door wifi-router: dit lijkt mij het beste; op de router DHCP uitzetten; SSID en kanaal hetzelfde instellen als in de huidige router?

Wat denken jullie dat een goede oplossing zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Punt 2 en 3 zijn beide valide, en werken goed. Als de switches Gigabit zijn, dan zou ik gaan voor optie 2. Zijn die 10/100, dan mag je ook een WiFi router neerzetten.

Punt 1 valt helemaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
De DIR-655 van Dlink is een router met zeer goed bereik.

Ik zou een Access Point toevoegen, ik heb heel goede ervaringen met EnGenius (de ECB9500).
http://www.engeniustech.c...uter-with-gigabit-and-poe

Als je die in je huis hangt kun je veel kans zelfs het WiFi op je router uitzetten.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Klopt, die Engenius Senao dingen kunnen veel vermogen leveren, veel meer dan officieel toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Bedankt voor de suggestie, ik vindt het apparaat alleen wel een beetje duur (> 100 euro). Bovendien weet ik niet of ik graag een wifi apparaat wil hebben dat veel meer vermogen heeft dan officieel toegestaan. Ik ben niet zo'n alu-hoed typje, maar er zijn wel grenzen.

@haik01: ik begrijp niet waarom je een aankoopbeslissing af laat hangen of de switches wel of niet gigabit zijn. Kan je dat uitleggen ? Ze zijn overigens beide gigabit. Beide heb ik aangeschaft voor misschien 20 euro ofzo, dus als er een werkeloos wordt is dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
upje schreef op maandag 26 november 2012 @ 07:56:
Bedankt voor de suggestie, ik vindt het apparaat alleen wel een beetje duur (> 100 euro). Bovendien weet ik niet of ik graag een wifi apparaat wil hebben dat veel meer vermogen heeft dan officieel toegestaan. Ik ben niet zo'n alu-hoed typje, maar er zijn wel grenzen.

@haik01: ik begrijp niet waarom je een aankoopbeslissing af laat hangen of de switches wel of niet gigabit zijn. Kan je dat uitleggen ? Ze zijn overigens beide gigabit. Beide heb ik aangeschaft voor misschien 20 euro ofzo, dus als er een werkeloos wordt is dat niet zo'n probleem.
Ik heb zelf 2 DLinks 655 in gebruik. De 2e staat dhcp uit en juist met een andere ssid dan de 1e. Ik heb dat geloof ik ooit eens ergens gelezen dat je beter 2 verschillende ssid moet instellen. Bij mij werkt het goed, als ik beneden bent dan gaat mijn smartphone connectie maken met de wifi beneden. Als ik boven ben, dan gaat die vanzelf over naar de 2e wifi.
De 2e DLink had ik op de kop getikt voor 35,- geloof ik via marktplaats. Ik zal dat doen en 1 switch vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
De TP-Link 1043 gaat het ook voor je doen. Werkt als een switch met 4 gigabit poorten en heeft een serieus goed bereik.
Retailprijs is minder dan €40,-.

Voor de goede orde, dat is dus optie 3.

Optie 1: Daarmee gooi je een prima router weg en het is maar de vraag of de nieuwe router veel meer bereik geeft.
Optie 2: Waarom zou je een extra apparaat toevoegen als je ook een switch kunt vervangen?
Optie 3: Het meest voor de hand liggend. Mogelijk kun je zelfs alle PCs op die verdieping draadloos op die router aansluiten, dat scheelt weer bekabeling en je kunt mogelijk beide switches uit je netwerk halen.

Ik zou de twee routers (D-link en de nieuwe) een eigen wifi-naam geven en kanalen die niet overlappen.
Per PC kies je dan voor een netwerk. Wifiverkeer op de begane grond en de 1e verdieping zitten elkaar dan niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Nou, dan ga ik inderdaad maar voor optie 3: vervangen van 1 van de switches door een wifi router.

De TP link 3600 lijkt me wel een mooi exemplaar, voor net even meer dan 50 euro. De buren zijn wel positief over deze router. Binnenkort maar eens aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door upje op 26-11-2012 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Gisteren de nieuwe router aangesloten. Optie 1 ook nog even geprobeerd (dus de oude router vervangen door de nieuwe router), en inderdaad het bereik van de nieuwe router is niet merkbaar beter dan de oude router.

Daarna op de 1e verdieping een van de switches vervangen door de nieuwe router; dat leverde, zoals verwacht, wel het gewenste resultaat op. Op zowel de begane grond als op de 1e verdieping is er nu voldoende bereik.

Nog wat geexperimenteerd met de instellingen; beide routers dezelfde SSID, andere SSID, zelfde kanalen, andere kanalen. Uiteindelijk is de keuze voor verschillende SSID's en verschillende kanalen de beste gebleken, zoals ook wel verwacht.

Op onze smarthpones (android) een app geinstalleerd die automatisch schakelt naar het sterkste wifi-signaal, dat werkt als een trein.

Best tevreden: voor net over de 50 euro goed wifi bereik door het hele huis. Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markverhoef
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-10-2020
Wat was het probleem met een ander kanaal en dezelfde SSID ? Dit heb ik zelf thuis ook en dan pakt hij automatisch het sterkste signaal zonder app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Onze telefoons pakte niet automatisch het sterkste signaal. Met die app gaat dat wel automatisch. Verschillende SSID is ook wel makkelijk; je kan dan eenvoudig zien welke router er gebruikt wordt.
Pagina: 1