Harde schijf toch niet kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Mikkie789
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-05-2022
Hallo,

Heb me computer een tijd geleden weggebracht naar cdromland in breda ter reperatie hier heb ik een ander topic voor gestart: Nieuw moederbord ?

Samenvatting oude topic: Computer startte niet meer op ook niet in veilig modus, weggebracht en me moederbord was kapot (kortsluiting), heb toen een nieuw geheugen en moederbord laten inbouwen, kreeg tijdens de reparatie te horen dat me harde schijf ook kapot was, ik balen maarja toch een nieuwe er in laten zetten.

Nu hadden ze me oude nagekeken of er nog gegevens gegevens te redden waren, ze zeiden van wel.
Nu heeft me vader een kasje van zijn werk meegenomen waar een harde schijf in kan.dit heb ik met usb aangesloten op me computer ( die ik heb laten maken) en nu blijkt dat hij hem gewoon ziet en ik kan alles gewoon overzetten.

Mijn vraag is nu:

Is mijn harde schijf wel kapot?

Alvast bedankt!

Mvg,
Mitchel

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-01 07:10
Dat je nog bij de gegevens kan is geen garantie dat de disk niet defect is/gaat.
Het beste kun je bij de fabrikant op de website software downloaden om de disk te controleren op fouten. Zeker met S.M.A.R.T errors kom je een heel eind. Er zijn ook voldoende andere tools om de disk te controleren.

Je kan natuurlijk ook je gegevens overzetten en de disk formateren en op je pc aansluiten en kijken wat er gebeurt.

Verwijderd

Als je nog data van de hardeschijf kunt halen is hij niet stuk. Hooguit is de schijf heel onbetrouwbaar geworden door vele bad sectors of mechanische problemen.

Begin eens met de SMART, want zonder informatie kan ik ook niets. Download CrystalDiskInfo en maak een screenshot van de SMART data. Ga NIET aan de slag met allerlei tooltjes en checks en wat dan ook, in elk geval niet voordat je de SMART data veilig hebt gesteld. Doe je het andersom en ga je eerst aan de slag met tooltjes, dan kan dit de SMART data beïnvloeden. Zo vernietig je bewijs wat heel nuttige informatie kan zijn.

Dus net als de politie: eerst bewijzen veilig stellen, dan pas de boel opruimen na een ongeluk.

• Mikkie789
Hallo,

Heb het programma geinstalleerd en heb even screenshots gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/5x95hl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/11kecuu.jpg

Hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Mvg,
Mitchel

[ Voor 3% gewijzigd door Mikkie789 op 25-11-2012 19:26 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:39
Neem ook nog een screenshot van de onderste waarden. Vooral diegene met een gele bol voor, die is belangrijk ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Mikkie789
Sorry per ongeluk 2 x dezelfde gepost, nu zou het goed moeten zijn.

Verwijderd

5 bad sectors en 34 kabelfouten. Vooral dat eerst is natuurlijk ernstig en de oorzaak van je problemen.

Ik heb geen enkele aanwijzing dat je hardeschijf op sterven ligt. Hij kan theoretisch nog 1000 jaar mee. Wel kun je 5x 512 bytes = 2.5 kilobyte niet uitlezen. Dat is tegenwoordig vrij normaal; bad sectors is iets waar je mee moet leven. Op dit moment is het echte probleem dat je een ouderwets filesystem gebruikt wat niet is opgewassen tegen moderne hardeschijven die niet altijd alle data kan uitlezen. Zodra je een modern filesystem gebruikt (ReFS onder Windows, Btrfs onder Linux of ZFS onder UNIX) dan heb je dit gezeik niet meer.

Naast mijn mooie storagepreek wil je natuurlijk oplossingen. Je kunt verschillende dingen doen om de gegevens er vanaf te halen:
  • Spinrite (commerciëel) gebruiken om de gegevens te backuppen
  • ddrescue of handmatig 'dd' gebruiken onder Linux/BSD om de gegevens van je probleemschijf te kopiëren naar een nieuwe tijdelijke schijf. Deze tijdelijke schijf moet minimaal evengroot zijn als je probleemschijf. Bedenk dat twee 1TB schijven net een iets andere grootte kunnen hebben!
Bij het gebruik van dd is het heel belangrijk dat je het juiste commando gebruikt. Zou dd namelijk onleesbare sectoren tegenkomen, dan stopt het met kopiëren en gaat het niet verder. Om hem toch door te laten gaan heb je de 'noerror' optie nodig. Dat is nog niet genoeg want als hij vrolijk doorgaat dan klopt door een verschil in LBA je nieuwe schijf niet meer. Dus je moet ook de 'sync' optie gebruiken. Dan krijg je zoiets als:

dd if=/dev/PROBLEEMSCHIJF of=/dev/NIEUWESCHIJF bs=512 conv=noerror,sync

Waarschuwing: dit soort commando's zijn gevaarlijk; alleen uitvoeren onder supervisie of als je zelf begrijpt hoe 'dd' werkt. Het commando hierboven moet worden aangepast door de tekst in hoofdletters aan te passen aan de probleemschijf en nieuweschijf, zoals /dev/sda en /dev/sdb.

• Mikkie789
Het ouderwetse filesysteem is het programma dat ik net gedowload heb?

Ik hoef niet alles te hebben ik heb wat fotos, filmpjes documenten en films van me oude harde schijf gekopieerd en geplakt in me nieuwe schijf. Staat ook veel troep op wat ik de afgelopen jaren allemaal 'opgespaard' heb.

Kan dit kwaad dat ik het kopieer en plak? Ik snap niet precies wat dd betekend?

Heel erg bedankt voor de reactie!

Mvg,
Mitchel

Verwijderd

Nee, met ouderwets filesystem doel ik op NTFS. Je hebt op dit moment geen keuze, maar als straks Windows 9 ook consumenten gebruik laat maken van het betere ReFS filesystem, heb je dit gezeik niet meer. Dan werkt de software dus goed samen met de hardware van deze tijd, iets wat nu dus niet het geval is. NTFS biedt totaal geen bescherming tegen bad sectors of corruptie en is daarmee ouderwets en onvoldoende voor de uitdagingen van het huidige storagelandschap.

Omdat je maar 5 bad sectors hebt, kan het zijn dat je zonder speciale dingen al het meeste/belangrijkste eraf krijgt. Door de bad sectors kan het voorkomen dat je bestandsnamen met allemaal gekke tekens ziet; dan is de metadata beschadigd. Als dat niet zo is en je bestanden zijn prima, heb je geluk gehad!

Heb je alle gegevens van de schijf gehaald die je wilt bewaren, controleer dan de gegevens (open het document/plaatje/filmpje) om te kijken of deze intact is. Zo ja, dan heb je de gegevens op de probleemschijf niet langer nodig. Om de bad sectors dan te fixen kun je heel eenvoudig in Windows 7 een lange format starten op de probleemdisk. Dit zal nullen schrijven naar alle sectoren, dus ook de 5 bad sectors die problemen veroorzaakten. Dit werkt niet in oudere versies van Windows, zoals XP.

Na het overschrijven met nullen raad ik aan dat je opnieuw de SMART raadpleegt. Je hoort dan te zien:

Current Pending Sector met een raw value van 0, in plaats van 5 zoals nu het geval is. Als je inderdaad 0 ziet, dan is je schijf weer 'foutvrij' en kun je weer verder.

Uiteraard raad ik aan dat je hiervan leert en backups maakt van je belangrijke data. Zoals een aantal USB sticks die je eens per week bijwerkt. Dat kan al zoveel schelen!

• Mikkie789
ik heb alles er afgehaald wat ik wilde, en alles doet het prima, ik ga hem nu formateren.

Als dit gebeurd is en alles staat weer op 0 dan kan ik hem gewoon weer gebruiken? Dan is hij weer als nieuw?
Ik zou hem dan graag willen inbouwen als extra harde schijf. Ik ben idd van plan om belangrijke gegevens op een usb stick op te slaan want voorkomt idd een hoop problemen!

Mvg,
Mitchel

Verwijderd

Als die Current Pending Sector op 0 staat, heb je geen bad sectors meer. Althans niet die de schijf zelf kent. Als de waarde niet nul is, dan weet de hardeschijf dat hij één of meerdere sectoren niet meer kan lezen. Die situatie blijft totdat de schijf de sectoren alsnog kan lezen/recoveren, of wanneer jij die sector overschrijft. Dan zijn de oude gegevens niet meer nodig.

Kortom, een schijf met bad sectors overschrijven met nullen (lange format) is de oplossing. Hou wel je schijf in de gaten of deze in de komende tijd misschien niet weer bad sectors krijgt. Een hardeschijf die continu nieuwe bad sectors krijgt, is niet/nauwelijks meer te gebruiken. Maar in jouw geval denk ik dat je schijf prima is. 5 bad sectors ofwel 2,5 kilobyte onleesbaar stelt eigenlijk niets voor.

• Mikkie789
Oke, heel erg bedankt voor de hulp :) heb weer wat bij geleerd ;)

hopelijk kan mijn pc er weer even tegenaan!
Pagina: 1