Hallo. We hebben zojuist een gasrekening gekregen om flink van te schrikken. Hier willen we dus wat aan doen. Gezien ik vaak achter mijn bureau zit als ik thuis ben is het nogal onzinnig om het hele huis warm te stoken alleen maar zodat het achter mijn bureau boven een beetje te harden is. Een positief effect op de gasrekening zal zoiets natuurlijk niet hebben. Nu wilden we eerst verwarmingsknoppen kopen met een klok, die uit en aan gaan op specifieke tijden en zo elke radiator op een specifieke tijd kan uit- en aanschakelen. Probleem is alleen dat het beneden, waar de thermostaat hangt, wel vaker kouder mag, terwijl juist de temperatuur boven overdag omhoog moet. Als alle knoppen beneden uit staan en de thermostaat op 20 graden staat kan je vast wel nagaan dat die tot in het oneindige gaat zitten stoken, omdat die kamer maar niet warmer wordt, met als extra gevolg dat het boven ook nog eens snikheet wordt. Dan maken we de rekening alleen maar langer. Weet iemand hoe we deze puzzel oplossen? Overdag de kamer boven 19-20 graden, en de kamer beneden niet verwarmen.
Indien alle ruimtes vanuit de CV op een eigen leiding zitten zou je er kleppen tussen kunnen zetten die gestuurd worden als bepaalde ruimtes warmer of kouder moeten.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat is een goeie, maar je zou eens kunnen proberen met thermostaatknoppen op de verwarming. Je ketel begint dan te stoken tot hij de temperatuur bereikt in je woonkamer, maar aangezien daar de knoppen op een lagere temperatuur staan, zal hij die temperatuur niet bereiken waardoor je in andere kamers wel kunt verwarmen. Het punt is, dat als al je verwarmingen dicht staan, je ketel toch een keer uit moet gaan.
De meeste ketels werken met een potentiaalvrij contact om de verwarming aan/uit te laten gaan, dit is niets meer dan een schakelaartje dat open en dicht gaat. Je zou je kabel kunnen onderbreken en dit ergens op de bovenverdieping kunnen omlussen, zodat je daar een schakelaartje hebt waarmee je de lus kunt onderbreken, en dus ook de verwarming mee uit kunt schakelen.
De meeste ketels werken met een potentiaalvrij contact om de verwarming aan/uit te laten gaan, dit is niets meer dan een schakelaartje dat open en dicht gaat. Je zou je kabel kunnen onderbreken en dit ergens op de bovenverdieping kunnen omlussen, zodat je daar een schakelaartje hebt waarmee je de lus kunt onderbreken, en dus ook de verwarming mee uit kunt schakelen.
Dat doorlussen kan volgens mijn huisgenoot ondertussen niet meer. Tegenwoordig is het modulair, niet aan/uit, maar ook half aan etc. We zijn nog wel de mogelijkheden aan het onderzoeken voor de thermostaatknoppen. Hoe dat uitslaan als er geen vraag meer is precies in elkaar steekt, want dat zou een simpele oplossing voor het probleem zijn.
Radiografische thermostaat.
1e hit op google:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/560412?WT.mc_id=gshop
1e hit op google:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/560412?WT.mc_id=gshop
Eerst meer info:
Wat voor CV / thermostaat heb je nu? Heb je een modulerende ketel en modulerende thermostaat, of niet?
Heb je al thermostaatknoppen in de kamer, of elders in huis?
En een voorzetje:
Wat zou kunnen is dit:
Een modulerende thermostaat met buitenvoeler zal de watertemperatuur regelen afhankelijk van hoe koud het buiten is. Vervolgens wordt van jou verwacht dat je met thermostaatkranen op de radiatoren regelt hoe warm het per kamer moet zijn.
Dus bijvoorbeeld: Het is buiten 10 graden. De thermostaat zorgt dat de ketel water van (zeg) 40 graden rondpompt. De thermostaatkraan op je radiator zorgt dat alleen de radiatoren waar het te koud is, warmte afnemen.
Als het buiten kouder is, zal de thermostaat de ketel warmer water (bv 50C) laten rondpompen.
Als alternatief zou ik de thermostaat ergens anders ophangen (bv bij je bureau), of een tweede thermostaat bij je bureau aansluiten en met een schakelaar tussen de ene of de andere kiezen.
Een modulerende thermostaat (zeer aan te bevelen) kun je niet doorlussen; wel omschakelen.
Wat voor CV / thermostaat heb je nu? Heb je een modulerende ketel en modulerende thermostaat, of niet?
Heb je al thermostaatknoppen in de kamer, of elders in huis?
En een voorzetje:
Wat zou kunnen is dit:
Een modulerende thermostaat met buitenvoeler zal de watertemperatuur regelen afhankelijk van hoe koud het buiten is. Vervolgens wordt van jou verwacht dat je met thermostaatkranen op de radiatoren regelt hoe warm het per kamer moet zijn.
Dus bijvoorbeeld: Het is buiten 10 graden. De thermostaat zorgt dat de ketel water van (zeg) 40 graden rondpompt. De thermostaatkraan op je radiator zorgt dat alleen de radiatoren waar het te koud is, warmte afnemen.
Als het buiten kouder is, zal de thermostaat de ketel warmer water (bv 50C) laten rondpompen.
Als alternatief zou ik de thermostaat ergens anders ophangen (bv bij je bureau), of een tweede thermostaat bij je bureau aansluiten en met een schakelaar tussen de ene of de andere kiezen.
Een modulerende thermostaat (zeer aan te bevelen) kun je niet doorlussen; wel omschakelen.
Een intressant punt om naar te kijken als je een moderne ketel hebt is 'm niet op de thermostaat te laten stoken maar op de retourtemperatuur van het water.
Dan kijkt hij puur naar hoeveel warmte het huis 'gebruikt'.
Samen met thermostaatknoppen betekend dat dat hij stopt met stoken als er geen warmte gevraagd wordt.
Dat heet ook nog wel eens 'openhaardstand', Werkt bij ons thuis prima, maar weet niet of/hoeveel dit uitmaakt voor het verbruik.
Samen met thermostaatknoppen betekend dat dat hij stopt met stoken als er geen warmte gevraagd wordt.
Dat heet ook nog wel eens 'openhaardstand', Werkt bij ons thuis prima, maar weet niet of/hoeveel dit uitmaakt voor het verbruik.
In deze richting zat ik ook te denken. Voor zover ik weet doet mijn 14 jaar oude ketel dit al. Niet als 'openhaard'-stand, maar volgens mij gewoon uit beveiliging. Ik weet ieder geval dat ik op de ketel de maximale retour temperatuur van het water kan instellen.SA007 schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:24:
Een intressant punt om naar te kijken als je een moderne ketel hebt is 'm niet op de thermostaat te laten stoken maar op de retourtemperatuur van het water.
Beneden een thermostaatkraan op de radiatoren die je op standje 1 (bijvoorbeeld) zet. Boven thermostaatkranen op standje 2 of 3 zetten. En dan de kamerthermostaat op 19 a 20 graden zetten.
Hier is maar 1 antwoord op: Honeywell EvoHome. Hiermee verander je elke ruimte in het huis in een apart te stoken ruimte met eigen thermostaat. Als jij dus in je studeerkamer zit en het daar warm wil hebben, zet je gewoon de thermostaatknop op 21 graden en de EvoHome zal dan de ketel inschakelen, In de andere ruimtes blijft het koud.
Ik heb dit syteem zelf en het werkt echt prima. Ik werk nogal eens thuis en doe dus exact zoals hierboven beschreven. In mijn studeerkamer is het lekker warm, elders blijft de verwarming uit.
Bijkomend voordeel is dat je veel gerichter gaat stoken. De warmte volgt de bewoner. Ruimtes die niet warm hoeven te zijn blijven koud. Bijvoorbeeld de badkamer: die hoeft echt niet de hele dag warm te zijn, juist alleen 's morgens en 's avonds. Je kan daardoor makkelijk 30% gas per jaar besparen. Dit zijn echte getallen, zelf gemeten in mijn eigen huis en bij m'n ouders.
Het minder leuke nieuws: je moet wel even investeren, het kost je een paar 100 euro (je moet thermostaatkranen op je radiators hebben, je hebt een by-pass in je cv-leiding nodig en je moet EvoHome aanschaffen met een aantal radiografische thermostaatknoppen), maar met een besparing van 30% op je gas heb je het in een paar jaar terugverdiend. Tevens levert het je een hoop extra comfort op.
Lees ook dit topic eens, daar wordt EvoHome ook in besproken: Gas besparen door middel van CV tuning
Website: http://www.evohome.info/
Ik heb dit syteem zelf en het werkt echt prima. Ik werk nogal eens thuis en doe dus exact zoals hierboven beschreven. In mijn studeerkamer is het lekker warm, elders blijft de verwarming uit.
Bijkomend voordeel is dat je veel gerichter gaat stoken. De warmte volgt de bewoner. Ruimtes die niet warm hoeven te zijn blijven koud. Bijvoorbeeld de badkamer: die hoeft echt niet de hele dag warm te zijn, juist alleen 's morgens en 's avonds. Je kan daardoor makkelijk 30% gas per jaar besparen. Dit zijn echte getallen, zelf gemeten in mijn eigen huis en bij m'n ouders.
Het minder leuke nieuws: je moet wel even investeren, het kost je een paar 100 euro (je moet thermostaatkranen op je radiators hebben, je hebt een by-pass in je cv-leiding nodig en je moet EvoHome aanschaffen met een aantal radiografische thermostaatknoppen), maar met een besparing van 30% op je gas heb je het in een paar jaar terugverdiend. Tevens levert het je een hoop extra comfort op.
Lees ook dit topic eens, daar wordt EvoHome ook in besproken: Gas besparen door middel van CV tuning
Website: http://www.evohome.info/
[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 27-11-2012 09:20 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Inderdaad, Het EvoHome Systeem van Honeywell is de oplossing in deze. Kan het niet beter zeggen. Heb het zelf ook draaien, werkt super.
Uiteraard zou je daarna nog van alles kunnen doen zoals terug te lezen in het topic CV Tuning zoals hierboven vermeld. Daarin staan allerlei, voor de leek, moeilijke dingen. Ik weet natuurlijk niet hoe bedreven je bent met de technieken daar besproken maar de grootste winst behaal je door je aanvoertemperatuur van de ketel omlaag te zetten. Net zo lang per paar graden blijven verlagen tot je je huis niet meer warm krijgt. Dat alleen al kan je zomaar een procent of 20 schelen (Als je installatie nu heel slecht draait).
Succes!
Uiteraard zou je daarna nog van alles kunnen doen zoals terug te lezen in het topic CV Tuning zoals hierboven vermeld. Daarin staan allerlei, voor de leek, moeilijke dingen. Ik weet natuurlijk niet hoe bedreven je bent met de technieken daar besproken maar de grootste winst behaal je door je aanvoertemperatuur van de ketel omlaag te zetten. Net zo lang per paar graden blijven verlagen tot je je huis niet meer warm krijgt. Dat alleen al kan je zomaar een procent of 20 schelen (Als je installatie nu heel slecht draait).
Succes!
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Wat jij wilt is niet meer een huiskamerthermostaat die de temperatuur van de huiskamer regelt, maar een thermostaat die het water op een temperatuur houdt, een CV water circuit waarin het warme water circuleert, dat je dan met thermostaatknoppen in sommige kamers afneemt - en in andere kamers juist niet afneemt.
Twee puntjes:
- Wat die Evo Home doet kun je natuurlijk ook zelf. Een modulerende thermostaat (niet alleen de Evo) kan het water op een bepaalde temperatuur houden.
Een goede thermostaat doet dit zelfs met een buitensensor (als het buiten koud is, zal je wel wat warmer water willen).
Die thermostatische knop kun je natuurlijk ook zelf op een bepaalde temperatuur draaien, dat is echt niet iets dat alleen een radiografische Honywell Evo kan.
- Voor elk systeem waarbij je de watertemperatuur gaat instellen en dan met thermostaatknoppen bepaalt waar je warmte afneemt, zou ik echt serieus kijken of een ketel uit de vorige eeuw niet aan vervanging toe is.
Ik bedoel, fijn dat hij afslaat als het water 90C is, maar dat is een beveiliging tegen kokend water, het is niet bedoeld als temperatuurregeling.
Bij een moderne HR ketel in combinatie met een moderne thermostaat, circuleert het water bijvoorbeeld op 50C. De ketel kan modulerend (hard of zacht en alles er tussenin) branden en kent meer watertemperaturen dan 'koud' en 'net onder het kookpunt'.
Lagere watertemperatuur scheelt veel energie, omdat het water beter warmte opneemt als het koud is, dan wanneer het al heet is. Het is makkelijker om water op te warmen van 45 naar 50C, dan van 75 naar 80; net zoals je in je auto makkelijker accellereert van 40 naar 50 dan van 180 naar 190 (in mijn auto tenminste).
Moderne systemen (modulerende ketel in combinatie met een modulerende thermostaat, en thermostaatkranen) zijn bedoeld om niet harder te draaien dan nodig is.
Oudere systemen kennen maar twee standen: Vol aan of helemaal uit. Dat ken je van je auto: Als je gaspedaal maar twee standen heeft rij je niet zuinig.
Twee puntjes:
- Wat die Evo Home doet kun je natuurlijk ook zelf. Een modulerende thermostaat (niet alleen de Evo) kan het water op een bepaalde temperatuur houden.
Een goede thermostaat doet dit zelfs met een buitensensor (als het buiten koud is, zal je wel wat warmer water willen).
Die thermostatische knop kun je natuurlijk ook zelf op een bepaalde temperatuur draaien, dat is echt niet iets dat alleen een radiografische Honywell Evo kan.
- Voor elk systeem waarbij je de watertemperatuur gaat instellen en dan met thermostaatknoppen bepaalt waar je warmte afneemt, zou ik echt serieus kijken of een ketel uit de vorige eeuw niet aan vervanging toe is.
Ik bedoel, fijn dat hij afslaat als het water 90C is, maar dat is een beveiliging tegen kokend water, het is niet bedoeld als temperatuurregeling.
Bij een moderne HR ketel in combinatie met een moderne thermostaat, circuleert het water bijvoorbeeld op 50C. De ketel kan modulerend (hard of zacht en alles er tussenin) branden en kent meer watertemperaturen dan 'koud' en 'net onder het kookpunt'.
Lagere watertemperatuur scheelt veel energie, omdat het water beter warmte opneemt als het koud is, dan wanneer het al heet is. Het is makkelijker om water op te warmen van 45 naar 50C, dan van 75 naar 80; net zoals je in je auto makkelijker accellereert van 40 naar 50 dan van 180 naar 190 (in mijn auto tenminste).
Moderne systemen (modulerende ketel in combinatie met een modulerende thermostaat, en thermostaatkranen) zijn bedoeld om niet harder te draaien dan nodig is.
Oudere systemen kennen maar twee standen: Vol aan of helemaal uit. Dat ken je van je auto: Als je gaspedaal maar twee standen heeft rij je niet zuinig.
[ Voor 26% gewijzigd door Tarquin op 28-11-2012 22:47 ]
Hier sla je de plank volledig mis. Een modulerende thermostaat kan niet bepalen of er warmte nodig is in een bepaalde ruimte en op basis daarvan de ketel aan of uit zetten. Al zou je met een modulerende thermostaat gaan werken, stel in de woonkamer, en je draait de radiatoren daar dicht en zet hem op 21 zodat de ketel aan gaat, dan blijft de ketel feitelijk oneindig branden omdat het nooit 21 wordt. De warmte gaat dan wel naar de studeerkamer maar je moet nog steeds handmatig in de woonkamer van alles wijzigen. Niet handig dus,Tarquin schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:37:
Bij de Evo stuurt elke kamer afzonderlijk een signaal naar een centrale unit die dan tegen de ketel zegt dat er warmte nodig is. Je hoeft dus niets te rommelen met modulerende thermostaten of dichtdraaien van kranen. Evohome werkt echt zoals topic starter zoekt, alle andere geopperde ideeën zijn works arounds die mogelijk in praktijk niet eens (goed) werken, onhandig zijn of significant meer gas verbruiken.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Misschien is het vloeken in de kerk hier, maar kan je niet gewoon passief veel winnen door te isoleren? Dat scheelde bij mij bijna de helft van het verbruik...
Tuurlijk, alles helpt. Het zal alleen geen oplossing zijn voor het vraagstuk van topicstarter om een afzonderlijke ruimte te kunnen stoken.kwee schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:25:
Misschien is het vloeken in de kerk hier, maar kan je niet gewoon passief veel winnen door te isoleren? Dat scheelde bij mij bijna de helft van het verbruik...
Mijn modulerende thermostaat kent een stand met buitensensor, waarbij hij alleen naar de ketel stuurt hoe warm het water moet zijn.Microkid schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:12:
Hier sla je de plank volledig mis. Een modulerende thermostaat kan niet bepalen of er warmte nodig is in een bepaalde ruimte en op basis daarvan de ketel aan of uit zetten. Al zou je met een modulerende thermostaat gaan werken, stel in de woonkamer, en je draait de radiatoren daar dicht en zet hem op 21 zodat de ketel aan gaat, dan blijft de ketel feitelijk oneindig branden omdat het nooit 21 wordt. De warmte gaat dan wel naar de studeerkamer maar je moet nog steeds handmatig in de woonkamer van alles wijzigen. Niet handig dus,
Hij reageert dan dus niet op de binnentemperatuur.
Hij brandt niet oneindig want hij stuurt alleen de temperatuur van het water op basis van de programmering (klok) en de buitentemperatuur, niet op basis van de binnentemperatuur.
Je temperatuur regel je per ruimte (dus ook de woonkamer) met thermostaatkranen, niet met de thermostaat. Dit geldt dus ook voor de woonkamer.
Ik wil maar zeggen, de Evo is niet het enige systeem dat ruimte-afhankelijk kan verwarmen.
Het is wel uniek in dat elke ruimte warmte kan aanvragen.
In het (veel goedkopere) systeem dat ik beschrijf, wordt de warmte gewoon aangeboden op basis van tijdstip (programmering) en buitentemperatuur - in de ruimte wordt dan alleen warmte afgenomen.
Je kan ook via domotica (bijvoorbeeld via zwave) dit oplossen, waardoor je bijvoorbeeld per ruimte de temperatuur kan bepalen, en eventueel dmv bewegings-sensoren deze kan laten in- of uitschakelen. De kans dat je met zo'n volledig geautomatiseerde oplossing je investering terug gaat verdienen is echter klein, maar het is wel een leuk speeltje
Als je zelf een beetje handig bente met elektronika:
Arduino met NoDo.
Dat is een Nederlands initiatief met domotica op basis van een Arduinoboard. Daar dan die genoemde radiografische thermostaatknoppen van de Conrad aan koppelen.
Kan je nog verder zo gek maken als je zelf wilt
Arduino met NoDo.
Dat is een Nederlands initiatief met domotica op basis van een Arduinoboard. Daar dan die genoemde radiografische thermostaatknoppen van de Conrad aan koppelen.
Kan je nog verder zo gek maken als je zelf wilt
Pagina: 1