Hulp gevraagd bij aanschaf Ultrabook (macbook vs. vaio?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin Fagnano
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-01-2023
Goedemiddag,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een ultrabook. Eigenlijk had ik de keuze al gemaakt voor eem macbook air. Echter toen ik dit aan vrienden vertelde wezen deze mij erop dat Windows 8 ook iets is om naar te kijken.

Omdat ik veel reis en vaak met alleen handbagage is het gewicht wel belangrijk, vandaar onderstaande keuzes. Verder gebruik ik de laptop hoofdzakelijk voor office, presentaties en webbrowsen.

Naar wat lezen op internet kwam ik de volgende opties tegen:

1. Macbook Air, 13inch met i5 en 128ssd

2. Sony Vaio T1312V1, zelfde specificaties maar ook een touchscreen

3. Samsung Serie 9 NP900X3C-A01NL, zelfde specifcaties

De Samsung valt bij eerste inzien af daar hij nog duurder is dan de Macbook. Een Macbook is duur maar ik weet uit ervaring dat spullen van Apple na een jaar of 3 veel meer opbrengen dat iets vergelijkbaars van een ander merk.

Voordeel van Sony is dat hij een stuk goedkoper is bij aanschaf (ca 950 euro vs. 1250 euro) en een touchscreen heeft.

Nu is mijn vraag, wat zou jullie keus zijn? Wat is de meerwaarde van een touchscreen op een laptop?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Bedankt alvast.

Ps. ik heb ervaring met zowel Windows 7 als iOS.

[ Voor 8% gewijzigd door Edwin Fagnano op 25-11-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 16:54

JT

VETAK y0

De W7 versie van de Samsung is rond de 1150. Dat zou mijn keuze iig zijn vanwege het PLS scherm (TN op de MBA), lage gewicht (lager dan de MBA), super bouwkwaliteit. Vaio T is ruck, vooral qua lawaai van de fan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De stem van ondergetekende gaat naar de UX31A

De vaio T is inderdaad ruk. De macbook wordt op het gros van de fronten voorbij gestreefd door de UX31A en samsung (met uitzondering van het touchpad).

Een 3e optie is de XPS 12. Die is rond de €1000 te krijgen met wat omwegen. Alleen kopen indien:
• Je het scherm minder belangrijk vind (lage color gamut, net als de MBA, maar wel IPS en een veel hogere resolutie)
• Je het niet erg vind dat de CPU meteen terugklokt naar 800mhz als je met wat zwaardere taken aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Optie 4: Waarom niet de Vaio Z?
http://www.correct.nl/art...ARTNR=460168&ref=tweakers

Is heel erg licht, lange accuduur, goede kwaliteit scherm met hoge resolutie en heeft volle voltage CPU die dus een stuk sterker is dan elke bovengenoemde laptop.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin Fagnano
Vinand schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:50:
Optie 4: Waarom niet de Vaio Z?
http://www.correct.nl/art...ARTNR=460168&ref=tweakers

Is heel erg licht, lange accuduur, goede kwaliteit scherm met hoge resolutie en heeft volle voltage CPU die dus een stuk sterker is dan elke bovengenoemde laptop.
Dank je voor input, maar is de accu niet sneller leeg met deze CPU? En is er geen groot verschil tussen de 3000 en 4000 grafische processor? Geen problemen met ventilator zoals hierboven beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Misverstand nummer 1: Met een zuinigere CPU kun je langer mee op de accu. Klopt niets van. Het verschil is doorgaans 0. De hoeveelheid moeite die de fabrikant in het ontwerp heeft gestoken is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Edwin Fagnano schreef op zondag 25 november 2012 @ 18:18:
[...]

Dank je voor input, maar is de accu niet sneller leeg met deze CPU? En is er geen groot verschil tussen de 3000 en 4000 grafische processor? Geen problemen met ventilator zoals hierboven beschreven?
De Core series processor stroom management is zo goed dat deze onder dezelfde load evenveel stroom verbruikt als een ULV processor. Het grote verschil met een ULV processor is dat deze een iets betere rendement heeft en daardoor minder warmte creëert waardoor je dus een mindere/goedkopere thermische installatie kunt gebruiken op de laptop. Ook is de max power van een ULV chip flink lager omdat deze maar tot 17 watt TDP gaat ten opzichte van de 35/45 watt TDP van een normale full voltage.

(Reden 3 voor fabrikanten om ULV chips te gebruiken is dat deze dan hun laptops officieel "ultrabooks" kunnen noemen wat lekker klinkt in de oren van de consument en daardoor flink hogere prijzen kunnen vragen... ;( )

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin Fagnano
Bedankt voor de reacties. Heb een Macbook air 13 inch aangeschaft.

Op eerste gezicht beste laptop die ik ooit heb gehad en heb er nog geen minuut spijt van gehad.
Pagina: 1