Ubuntu 12.04 - polkit regel toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Op een laptop draai ik Ubuntu 12.04 met daarnaast Windows+enkele NTFS datapartities. Interne partities kunnen conform de standaard polkit-regels van Ubuntu zonder verdere interacties via de gui worden gemount door admins, niet door reguliere users (die moeten zich dan als admin authentificeren). Nu wil ik de reguliere users de mogelijkheid geven één van die NTFS-partities te mounten zonder dat admin-rechten nodig zijn.

Voor zover ik weet moet ik daarvoor een nieuwe polkit-action aanmaken (voor het mounten van die bepaalde partitie) en dan rechten voor die actie toekennen aan de users waarom het gaat. Ik neem aan dat ik alle bestanden in /etc/polkit-1/localauthority/50-local.d moet plaatsen, maar ik moet zeggen dat het mij vooralsnog veel moeite kost om de benodigde bestanden te maken (de manpages bekijk ik natuurlijk wel).

Heeft iemand ervaring hiermee/kan iemand mij tips geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Kan ik eventueel iets met de 'partition.uuid' parameter doen in een pkla-bestand? (Hoe) kan ik een regel maken dat bepaalde uers een partitie met een bepaalde UUID kunnen mounten?

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt dus niet dat alle gebruikers (lid van de juiste groep) alle externe media zelf mogen mounten, maar per gebruiker/groep wilt beperken in een specifieke schijf?

Standaard is namelijk dat elke gebruiker gewoon kan mounten. Voor NTFS kan het iets anders zijn, maar dat is ook weer aan te passen met een programma'tje die dat regelt voor je.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Nee, wat ik wil is dat een van de interne NTFS partities gemount kan worden door bepaalde gebruikers. De standaard-instelling voor interne partities is dat admin-gebruikers ze zonder verdere interactie kunnen mounten vanuit de gui, maar normale gebruikers moeten zich eerst als admin authenticeren.

Huidige situatie:
linux-partities (geregeld door fstab)
Windows NTFS (admin)
Data NTFS (admin)
Extra NTFS (admin)
Externe schijven (admin en users)

Gewensde situatie:
linux-partities (geregeld door fstab)
Windows NTFS (admin)
Data NTFS (admin)
Extra NTFS (admin en users)
Externe schijven (admin en users)

Wat ik dus wil veranderen zijn de mountpermissies voor de interne 'Extra NFTS'. Dat moet volgens mij in ieder geval via polkit kunnen, een andere (minder elegante IMHO) optie zou zijn om die partitie via de fstab te laten mounten met permissies die toegang geven aan de gewensde gebruikers. Daarom zoek ik naar een polkit-oplossing. Ik vermoed dat het met zo'n polkit variable voor org.freedesktop.udisks.* moet kunnen, ik weet alleen niet hoe ik die moet gebruiken...

Ik denk dat ik een action moet toevoegen, maar ik zou niet weten waar. De action op zich zou vermoedelijk iets van

polkit.addRule(function(action, subject) {
    if (action.id.indexOf("org.freedesktop.udisks.filesystem-mount-system-internal") == 0 &&
        action.lookup("drive.vendor") == "HITACHI" &&
        action.lookup("partition.uuid") == "23C61621A4114687" &&
        subject.isInGroup("users")) {
            return polkit.Result.YES;
        }
    }
});

moeten zijn, maar waar ik dit zou moeten plaatse, zou ik niet weten...

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou fstab minder elegant wezen dan polkit? Het geeft minder issues en wordt door 't systeem gemount bij boot en umount bij shutdown. Geeft IMO minder kopzorgen en breinbrekende issues.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik wil de boel niet standaard mounten, maar het overlaten aan gebruikers. Dat is niet makkelijk voor elkaar te krijgen met de standaard beschikbare ntfs-3g.

En breinbrekende issues... ik probeer soms nu eenmaal tweaker te zijn :+

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2012 21:41 ]

Pagina: 1