Arthas schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:28:
[...]
Dit is wel een beetje van het kaliber "Don't try this at home". Als je nooit met vloeibare stikstof hebt gewerkt, zou ik toch eerst met een professional gaan praten en niet met de gemiddelde tweaker.
Die geintjes zou ik sowieso zelf niet eens proberen, als je niet weet wat je aan het doen bent. Het vloeibare stikstof over je handen gieten: de meeste handen hebben wel kuiltjes bij de gewrichten. Krijgt stikstof de kans hier te verdampen dan krijg je letterlijk brandwonden.
Voor de TS:
http://www.hollandia.nl/H...er-een-techniek.aspx?id=9
Tsjah, je moet je gezonde verstand blijven gebruiken, maar het is niet gevaarlijker dan koken met vuur of werken met lichte zuren/basen etc.
Je kunt bijvoorbeeld prima een beetje in de palm van je hand nemen en het rond laten gaan, de kiertjes rond je nagel of kleine sneetjes/wondjes zijn niet zo erg want het stikstof komt hier niet in.
De huid is ruim 230 graden boven het kookpunt, dus zodra je contact maakt gaat het stikstof verdampen en dit zorgt voor een laagje gas tussen je huid en het vloeibare stikstof. Daarom glijden druppels stikstof ook altijd zo hovercraft-achtig over gladde oppervlaktes.
Als je je huid lang genoeg laat afkoelen door dat koude gas dan krijg je blaren, en zodra er rechtstreeks contact is met de stikstof krijg je ook blaren...maar dat gebeurt niet zo snel.
Ik raad zeker niet aan te gaan spelen met het spul! Wees voorzichtig en altijd behoedzaam, zeker gezien het zuurstof verdrijft!
Maar je hoeft ook niet bang te zijn dat je gelijk naar de dokter moet als je per ongeluk iets over je krijgt of je uitschiet oid.
edit:
btw, ik ben misschien niet de gemiddelde tweaker want ik heb al veel van dat spul over mijn handen gehad, er veelvuldig mee gewerkt en geëxperimenteerd. Ik heb er nooit mee gekookt, maar wel bananen en ander eten mee bevroren.
Maar zelfs al heb ik genoeg ervaring mee, ik blijf altijd opletten en houd mijn verstand erbij! Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met dit spul wil je liever geen serieus ongeluk!
[
Voor 10% gewijzigd door
Sibylle op 25-11-2012 20:53
]