PC voor fotografie/Lightroom + hergebruik oude kast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Mijn 5 jaar oude Q6600 met 4Gb DDR2 heeft zoveel moeite met een grote hoeveelheid foto's en Lightroom, dat het tijd wordt voor iets nieuw. Dat is meteen ook de belangrijkste / meest veeleisende taak voor het nieuwe systeem; spelletjes speel ik (vrijwel niet). Hooguit nog uit nostalgie iets ouds...

Budget is niet zo heel kritisch, maar het moet niet heel veel meer worden dan ~600-700 euro.
Daarvoor het ik het volgende systeem op het oog:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 81,95€ 81,95
1AOpen ES45F€ 44,-€ 44,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,85€ 28,85
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 62,95€ 62,95
1Samsung 830 series 256GB€ 159,-€ 159,-
1Eminent EM1079 Interne USB 3.0 kaartlezer€ 20,51€ 20,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,16

2 opmerkingen:
- de nieuwe kast is bedoeld om mijn *oude* systeem in te stoppen, zodat het nog bruikbaar is. Ik heb op dit moment een Antec Sonata III, en die bevalt prima; die wil ik dus gebruiken om het nieuwe systeem in te bouwen.
- Bewust geen videokaart. De i3570k heeft al een GPU onboard, die voor een incidenteel filmpje of antiek spelletje wel zal voldoen. En mocht dat toch tegenvallen, koop ik er later wel iets bij voor een paar tientjes extra.

Ik denk dat ik aardig op weg ben met het bouwen van een geschikte PC voor mijn doel. Ik heb nog een paar vraagjes:
- Is het handig/verstandig om een 5 jaar oude kast (die Sonata III), met (vooral) een 5 jaar oude voeding te hergebruiken? Het is een (degelijke?) Earthwatts 500W 80+ voeding. Het alternatief is een tweede, nieuwe Antec Sonata III kopen (of iets vergelijkbaars), maar dan ben ik al snel 60-70 euro duurder uit.
- De oude kast heeft geen USB3 aansluitingen, maar die krijg ik er aan de voorkant bij middels de cardreader. LIjkt me goed genoeg, of zie ik iets over het hoofd?
- Nog algemene feedback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-08 19:43
Maar je hebt je oude voeding toch nog nodig voor je oude systeem?

Dus ik neem aan dat je nog een tweede voeding nodig hebt.

pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze kan er ook nog een videokaart bij.
Anders is 300W zat pricewatch: be quiet! System Power S6 300W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kiezen voor een kleinere SSD en er nog een 2e kleine bijplaatsen waar je je WiP foto's op plaatst? Editten op de 2e SSD en dan moven naar je HDD als je klaar bent (wel even je library updaten met de nieuwe locatie). Scheelt je weer laadtijd in LR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Maar je hebt je oude voeding toch nog nodig voor je oude systeem?
Volgens mij heeft de AOpen kast een 350W voeding. Dat zou genoeg moeten zijn voor dat oude systeem (ook al zit er een 8800GTS videokaart in....). En als die videokaart teveel vraagt van de voeding, kan ik ~30 euro besteden aan een nieuwe, simpele, zuinige kaart voor het oude systeem.

Qua 2e SSD : vergeten te vermelden, ik heb nog een oude Intel X-25 80Gb SSD in het oude systeem zitten, die ook mee kan komen naar het nieuwe systeem. Weet nog niet precies wat de beste manier / plek is, om naast een nieuwe (veel snellere) SSD er toch nog nuttig gebruik van te maken; tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartS12 schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:10:
[...]

Volgens mij heeft de AOpen kast een 350W voeding. Dat zou genoeg moeten zijn voor dat oude systeem (ook al zit er een 8800GTS videokaart in....). En als die videokaart teveel vraagt van de voeding, kan ik ~30 euro besteden aan een nieuwe, simpele, zuinige kaart voor het oude systeem.
Even checken wat die 8800 verbruikt, maar ik vermoed dat je met 350W prima zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
1. Voor die prijs zou ik die met de kast (AOpen) meegeleverde voeding niet vertrouwen.

3. 1600MHz geheugen heb je voor dezelfde prijs. En voor alleen Lightroom is 8GB ook wel meer dan voldoende. Ik weet niet of je ook Photoshop gebruikt. Daarvoor kan 16GB in uitzonderlijke gevallen nog wel van pas komen.
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:27:
Kiezen voor een kleinere SSD en er nog een 2e kleine bijplaatsen waar je je WiP foto's op plaatst? Editten op de 2e SSD en dan moven naar je HDD als je klaar bent (wel even je library updaten met de nieuwe locatie). Scheelt je weer laadtijd in LR :)
één grote ssd is goedkoper dan twee kleinere. ;)
(Wanneer je gewoon de browser in Lightroom gebruikt voor het verplaatsen van foto's, is dat updaten ook niet nodig)

[ Voor 167% gewijzigd door wappiewappie op 26-11-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
1. Voor die prijs zou ik die met de kast (AOpen) meegeleverde voeding niet vertrouwen.
Tsja, de kans is groot dat ik het oude systeem nog maar zelden zal gebruiken. En misschien wel op korte termijn doorschuif naar familie/vrienden/marktplaats. Mijn inschatting was dat een nieuwe voeding - ook al is het wel erg goedkoop - toch wel een tijdje een simpel systeem draaiende moet kunnen houden.
1600MHz geheugen heb je voor dezelfde prijs
Klopt, maar is dit dan geen CL11 geheugen ipv CL9? Met 1600MHz geheugen 11 kloktikken moeten wachten duurt langer dan met 1333 MHz slechts 9 tikken. Toch? Hoe dan ook was mijn inschatting dat het maar zeer minimaal zal uitmaken.

Overigens ben ik meer 'bang' voor het over het hoofd zien van iets sufs. Dat de nieuwe kast/voeding helemaal niet de juiste aansluitingen voor het 5 jaar oude moederbord heeft, of zoiets. Maar daar is de laatste jaren weinig in veranderd, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
http://tweakers.net/categ...jCAKjC2AimHcVIQwNToGhtLQA

Keuze genoeg aan snel CL9 geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 11:50

neevedr

Dat was ik niet!

Denk ook even aan een goede manier van opslag van je foto's en het backuppen daarvan.
Pagina: 1