Router switch nas pc vraag

Pagina: 1
Acties:

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb deze opstelling:
Internet/Router<---->switch<---->3 pc's
|
|
Nas
In deze opstelling krijgt de nas een ip van de router.
Helaas verbreekt de verbinding dan met de nas na een tijdje en internetten onderbreekt ook de hele tijd.
De verbindingen komen wel na een tijdje (paar minuten) weer terug

Als ik de nas in deze zelfde opstelling op mijn pc aansluit op de tweede aanwezige netwerkadapter blijft alles werken en de nas krijgt een ip van mijn pc.

Maar ik wil graag de eerste opstelling omdat dan de nas altijd voor iedereen bereikbaar is ook als mijn pc uitstaat.
Wat doe ik fout?
Zou het oplossen als ik de nas een vast ip geef en kan ik hem dan nog wel benaderen vanuit mijn router om te streamen.
Jip en Janneke taal verdient gezien mijn beperkte kennis de voorkeur ;)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

MatMich schreef op zondag 25 november 2012 @ 01:32:
Helaas verbreekt de verbinding dan met de nas na een tijdje en internetten onderbreekt ook de hele tijd.
De verbindingen komen wel na een tijdje (paar minuten) weer terug
Ik denk dan toch dat je switch brak is. Heb je het probleem ook als je de switch tussen je PC en je router zet, maar zonder de NAS erbij aan?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• MatMich
Compizfox schreef op zondag 25 november 2012 @ 01:35:
[...]

Ik denk dan toch dat je switch brak is. Heb je het probleem ook als je de switch tussen je PC en je router zet, maar zonder de NAS erbij aan?
nee dan niet
Ik heb ook al een andere switch gebruikt maar de problemen bleven hetzelfde.
Wat ik trouwens ook niet helemaal snap is dat het ip veranderd als ik de nas op mijn pc zet.
Het blijft toch uiteindelijk dezelfde verbinding naar de router toe?
Of is de tweede adapter op mijn moederboard een ander netwerk?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

MatMich schreef op zondag 25 november 2012 @ 01:58:
Nee
Of is de tweede adapter op mijn moederbord een ander netwerk?
Ja

Om welke NAS gaat het?
Om welke switch gaat het?

Treedt het probleem ook op als je de NAS op de switch aansluit?
Staan jumbo packets aan op de NAS?
Heb je al met een andere kabel geprobeerd?
Heb je inmiddels al getest met een vast IP adres (wel in jouw netwerk segment plaatsen)?
Heb je de router al een keer gereset?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MatMich
lier schreef op zondag 25 november 2012 @ 09:35:
[...]

Nee

[...]

Ja

Om welke NAS gaat het?
Om welke switch gaat het?

Treedt het probleem ook op als je de NAS op de switch aansluit?
Staan jumbo packets aan op de NAS?
Heb je al met een andere kabel geprobeerd?
Heb je inmiddels al getest met een vast IP adres (wel in jouw netwerk segment plaatsen)?
Heb je de router al een keer gereset?
Buffalo Linkstation Duo
TP-Link TL-SG1005D
Ging er juist om als de Nas op de switch staat>(zie slecht schemaatje in startpost ;)
Geen jumboframes wel geprobeerd maar mety of zonder hetzelfde probleem.
Kabels eindeloos gewisseld inderdaad
Vast IP is wat ook nog ga proberen als laatste redmiddel maar moet nog uitpluizen wat ik precies moet invullen.
Router al 10-tallen malen gereset net als NAS trouwens

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MatMich schreef op zondag 25 november 2012 @ 01:58:
[...]
nee dan niet
Ik heb ook al een andere switch gebruikt maar de problemen bleven hetzelfde.
Weet je zeker dat het een switch is en geen oude hub? Dat zou de problemen kunnen verklaren.
Wat ik trouwens ook niet helemaal snap is dat het ip veranderd als ik de nas op mijn pc zet.
Als je DHCP gebruikt zou het kunnen dat je NAS eerder opstart dan je PC, waardoor je PC dus een IP 'opschuift'.
Als je het vanuit layer 2 bekijkt niet, vanuit layer 3 wel.
Of is de tweede adapter op mijn moederboard een ander netwerk?
Nee. De tweede adapter fungeert als een bridge met je andere adapter (als je het goed hebt geconfigureerd), wat in feite niets anders is dan een softwarematige switch.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 25-11-2012 13:42 ]

• MatMich
[Weet je zeker dat het een switch is en geen oude hub? Dat zou de problemen kunnen verklaren.]

Nieuwe gigabit switch

[Als je DHCP gebruikt zou het kunnen dat je NAS eerder opstart dan je PC, waardoor je PC dus een [IP 'opschuift'.]

Nas staat altijd aan

Verwijderd

Geef de NAS een VAST IP adres. Bv. 192.168.1.5 en de DHCP scope van 192.168.1.10 - 192.168.1.200.

Alles herstarten, en het moet werken.

NAS is bereikbaar via: \\192.168.1.5

Probleem opgelost.

uitleg: "Vaste" apparaten zoals NAS, printers, media spelers etc.... mogen NOOIT een IP krijgen van de router. Dit om problemen voor de PC's te voorkomen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:49:
uitleg: "Vaste" apparaten zoals NAS, printers, media spelers etc.... mogen NOOIT een IP krijgen van de router. Dit om problemen voor de PC's te voorkomen.
:? 8)7

Hoezo dat nou weer?

Ik gebruik gewoon DHCP voor alles. Dat voorkomt IP collisions. Je krijgt namelijk juist problemen als je een vast IP instelt op bepaalde apparaten die ook in de DHCP-leaserange ligt.

Apparaten die beschikbaar moeten zijn op een vast IP, krijgen gewoon een static DHCP lease.

• MatMich
Nu ben ik in de war 8)7
Wel of geen vast IP?
Mijn gevoel zegt ook vast aangezien het nu niet lekker werkt.
Ik weet alleen niet zo goed wat ik waar moet invullen dus ik ben een beetje voorzichtig met het verzetten van allerlei instellingen todat ik een duidelijk antwoord krijg.
En nu krijg ik twee tegenstrijdige antwoorden.
Maar alle hulp blijft natuurlijk welkom :)

Verwijderd

WEL een vast IP adres. En goed mijn post lezen. De vaste IP adressen doe je in de eerste 10 IP's van je range (behalve het eerste nummer 192.168.1.1, dat is de router zelf).

De range begint bij .10 en eindigt zeg maar bij .200.

Dan kunnen de adressen die daar uitgedeeld worden nooit overlappen met de vaste. Heb je meer vaste apparaten nodig, dan begint je DHCP bij .20 Zo moeilijk is dit niet.

Zie het als een filmzaal: de eerste rijen zijn gereserveerd voor VIP's, de rest van de zaal, voor het gewone volk, zonder plaatsnummering. Of net als bij Ryanair of Easyjet: Free seating.... (op zijn Nederlands: wie het eerste komt, die het eerste maalt...). Behalve de eerste 8 rijen, die zijn voor 'buisiness class" reizigers.

Een ander voordeel: Als je router kaduuk is, kan je gewoon printen, je NAS benaderen etc...

Bij mij werkt dit al 8 jaar, zonder problemen. Ook bij kleine bedrijven heb ik dit opgezet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2012 23:41 ]

• MatMich
Ik heb je post goed gelezen en geloof je ook zondermeer.
Wat bedoel je met scope, die ligt zo te zien buiten de range van de eerste 10.
Als ik poep praat moet je dat maar zeggen hoor maar ik doe heel erg hard mijn best om te leren _/-\o_

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 23:36:
WEL een vast IP adres. En goed mijn post lezen. De vaste IP adressen doe je in de eerste 10 IP's van je range (behalve het eerste nummer 192.168.1.1, dat is de router zelf).

De range begint bij .10 en eindigt zeg maar bij .200.

Dan kunnen de adressen die daar uitgedeeld worden nooit overlappen met de vaste. Heb je meer vaste apparaten nodig, dan begint je DHCP bij .20 Zo moeilijk is dit niet.
Dan kan het inderdaad. Maar is static DHCP niet makkelijker? Dan kun je alles centraal beheren op je router.

Maar ik snap je volgende quote niet helemaal:

• MatMich
is vast niet hetzelfde als static?
Het duizelt nu een beetje.
Jip en Janneke zijn schijbaar even naar bed

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je kan in je DHCP server reservations aanmaken, waardoor een apparaat altijd een "static" IP adres krijgt. Alternatief is om apparaten een vast IP adres te geven (deze moet buiten de scope van je DHCP server liggen, om IP conflicten te voorkomen).

Welke je kiest is om het even...en de vraag is of dit jouw probleem oplost.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Haha, ik heb ze even wakker geschopt, hieronder hun uitleg:

In de router stel je een dhcp range in, in dit geval va .10 tot .200. In die range stel je geen vaste ip-adressen in op apparaten. Alle vaste (static) ip-adressen hou je buiten deze range.
Wat hierboven bedoeld word met static dhcp weet ik niet, dat is namelijk alles behalve static. Ieder apparaat krijgt namelijk een nieuw adres, dat je router een pool maakt van bekende mac-adressen kan wel, dan geeft die steeds hetzelfde adres aan hetzelfde mac-adres.
Ik denk dat je de fout in gaat bij de post van Compizfox, die schrijft in de eerste zie dat hij voor alles dhcp gebruikt. Maar eronder staat dat hij alle 'vaste' apparaten een vast ip-adres geeft. Dat klopt dus ook.

Iedereen heeft zo wel een vaste manier om een netwerk op te zetten, maar hou je aan de volgende regels en er kan bijna niets fout gaan:
-geef je netwerkapparatuur een vast ip-adres
-geef daarna je dhcp range in, niet overlappend met de vaste ip-adressen van de netwerkapparatuur
-geef daarna al je printers e.d. een vast adres, ook buiten je dhcp range, bijvoorbeeld vanaf .201

Hoe ik het altijd doe:
-routers e.d. vanaf .1 tot .10 naarmate van volgorde in netwerk
-dhcp range van .100 tot .199
-printers e.d. vanaf .50

Op deze manier kan ik altijd gelijk aan een ip-adres zien wat voor apparaat het is.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bartjezz schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:15:
Wat hierboven bedoeld word met static dhcp weet ik niet, dat is namelijk alles behalve static. Ieder apparaat krijgt namelijk een nieuw adres, dat je router een pool maakt van bekende mac-adressen kan wel, dan geeft die steeds hetzelfde adres aan hetzelfde mac-adres.
Ik denk dat je de fout in gaat bij de post van Compizfox, die schrijft in de eerste zie dat hij voor alles dhcp gebruikt. Maar eronder staat dat hij alle 'vaste' apparaten een vast ip-adres geeft. Dat klopt dus ook.
Static DHCP houdt in dat de clients wel DHCP gebruiken voor het verkrijgen van IP-adressen, maar dat je DHCP-server (je router meestal) aan vaste MAC-adressen vaste IP-adressen uitdeelt.

Je router deelt dus altijd dezelfde IP-adressen uit aan bepaalde ingestelde apparaten, en zorgt er dan uiteraard ook meteen voor dat die static leases niet nog een keer dynamisch geleased worden.

• MatMich
Met dank aan iedereen even een update.
Het is opgelost.
Ik heb een UPC Horizon box en die was het probleem.
Ik heb een static ip ingesteld buiten de range van de Horizon en dat adres vastgezet in de box (router)
Adres is een cijfertje boven de Horizon range dus in dit geval 192.168.192.66 moest dus wel die 192.168.192.xx range aanhouden anders werd er helemaal niets gevonden
Alles werkt nu als een zonnetje.
Thx

[ Voor 12% gewijzigd door MatMich op 21-12-2012 16:47 ]

Pagina: 1