HX850 maakt zacht elektrisch geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-06 14:35
Hey

Heb last van een HX850 die eigenlijk een heel zacht elektrisch geluid maakt, zo'n soort gezooomm of het geluid van radio stoornissen.

Als eerst heb ik heel even de groene (ground) met een zwarte kabel van de 24pin molex ge-bridged en hoorde ik het toch duidelijk.

Het is niet echt hoorbaar van 3 meter ofzo, maar de PC staat maar een halve meter van mij verwijderd en met mijn scherpe oren hoor ik het toch wel heel duidelijk en s'nachts is het gewoon niet te doen.

Voor alle duidelijkheid, ik heb mijn HDD van power losgekoppeld, alle fans, H100 & CD-lezer en toch hoorde ik het.

Mijn vraag is als volgt of dit wel normaal is?

Jammer genoeg produceerde de fabrikant CWT deze hx850 die ik graag zou willen vervangen met een AX van seasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:12
We hebben het hier dus over een voeding? Nee, als die zo'n geluid maakt lijkt mij dat er iets mis is. Ikzelf zou mij er kapot aan regeren. Contact opnemen dus met fabrikant/winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door Raling op 24-11-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk een spoel die geluid maakt. Het kan waarschijnlijk geen kwaad. Als je er last van hebt inderdaad contact opnemen met de winkel of fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Google maar eens op coil whine. Komt best vaak voor. Je kan je PSU er voor omwisselen, want dit ligt aan de PSU, dit kan je zelf niet veroorzaken.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Sniperzkillz schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 20:45:
Google maar eens op coil whine. Komt best vaak voor. Je kan je PSU er voor omwisselen, want dit ligt aan de PSU, dit kan je zelf niet veroorzaken.
Ja heb van coil whine gehoord maar mijne maakt een heel zachte coil whine.

Laatste tijden zat ik eigenlijk te twijfelen of het mijn oren zijn die suizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Tijdens gaming coil whined mijn nieuwe Asus gtx 680 top hevig terwijl het niet met de Asus gtx 680 dc2o was.

De 12V rail schommelt in gpu-z van 12.2 tot 12.3V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
zal inderdaad coil whine zijn. vaak veranderd de toonhoogte ook duidelijk met de belasting. als je nog garantie hebt kun je dat proberen. anders zou je (als je dat wilt) kunnen overwegen hem open te maken en de spoelen voorzien van een extra lak/lijmlaagje.

maar zeker bij netvoedingen goed oppassen ivm hoge spanningen. beter even proberen te starten zonder netkabel erin (dan geeft hij soms nog een korte kick door restlading in de condensatoren.

coil whine komt gewoon door de magnetische velden die de snel wisselende stroom veroorzaakt. daardoor gaat de spoel trillen. en dat hoor je. meestal zijn ze voldoende ingegoten om ze rustig te houden, maar soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
timberleek schreef op zondag 25 november 2012 @ 03:27:
zal inderdaad coil whine zijn. vaak veranderd de toonhoogte ook duidelijk met de belasting. als je nog garantie hebt kun je dat proberen. anders zou je (als je dat wilt) kunnen overwegen hem open te maken en de spoelen voorzien van een extra lak/lijmlaagje.

maar zeker bij netvoedingen goed oppassen ivm hoge spanningen. beter even proberen te starten zonder netkabel erin (dan geeft hij soms nog een korte kick door restlading in de condensatoren.

coil whine komt gewoon door de magnetische velden die de snel wisselende stroom veroorzaakt. daardoor gaat de spoel trillen. en dat hoor je. meestal zijn ze voldoende ingegoten om ze rustig te houden, maar soms...
Mja dat de GPU coil whined kan het zijn door de voeding?

Als ik deze zou RMA'en terwijl hij geweldig gebinned is (1310MHz Core & 7600MHz vram op stock volts & power gtx 680), zouden ze hem gewoon repareren of een nieuwe geven? Is een Asus kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat een GPU last heeft van coil-whine komt niet door de voeding. Het komt door het gebruik van wat goedkopere onderdelen om het voltage te regelen. Iedere kaart met die onderdelen heeft er last van. Om die reden heeft het ook geen nut om de kaart RMA te sturen als je vervolgens weer hetzelfde type terug krijgt. Als er dezelfde onderdelen opzitten heb je het probleem net zo hard weer.

Mijn reference Sapphire 7970 heeft hier ook enorm last van. Helemaal tijdens het laden van Alan Wake weet je niet wat je mee maakt. Gelukkig en vreemd genoeg is het compleet weg nu er een waterblok opzit. Sowieso is heeft het ook wat te maken met de temps. Hoe heter de kaart hoe meer herrie. Hoewel dat het bij mij nu weg is zeker niet alleen met de temps te maken heeft. Iemand anders die ook een reference 7970 had gekocht heeft deze kaart 3x omgeruild en had 3x hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
PilatuS schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:01:
Dat een GPU last heeft van coil-whine komt niet door de voeding. Het komt door het gebruik van wat goedkopere onderdelen om het voltage te regelen. Iedere kaart met die onderdelen heeft er last van. Om die reden heeft het ook geen nut om de kaart RMA te sturen als je vervolgens weer hetzelfde type terug krijgt. Als er dezelfde onderdelen opzitten heb je het probleem net zo hard weer.

Mijn reference Sapphire 7970 heeft hier ook enorm last van. Helemaal tijdens het laden van Alan Wake weet je niet wat je mee maakt. Gelukkig en vreemd genoeg is het compleet weg nu er een waterblok opzit. Sowieso is heeft het ook wat te maken met de temps. Hoe heter de kaart hoe meer herrie. Hoewel dat het bij mij nu weg is zeker niet alleen met de temps te maken heeft. Iemand anders die ook een reference 7970 had gekocht heeft deze kaart 3x omgeruild en had 3x hetzelfde probleem.
Waarschijnlijk dat een waterblock het extra vast pusht na de pcb toe? Mjah met mijn DC2O kreeg ik alleen coilwhine wanneer ik 500 fps had in loading screens vooral maar tijdens gaming is het zo goed als weg. Games gelijk fable 1 kreeg ik natuurlijk coilwhine continu met vsync disabled.

Mjah mijn kaart doet het niet zo hard en hopelijk verdwijnt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:45
PilatuS schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:01:

Toch verbaasd dat me wel hoor, Sapphire is toch een wat 'luxer' merk binnen de markt. Zeker voor een high end kaart zoals een 7970 mag dat echt niet hoor vind ik. Je betaald er een hoop geld voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
__1337__ schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:11:
[...]

Toch verbaasd dat me wel hoor, Sapphire is toch een wat 'luxer' merk binnen de markt. Zeker voor een high end kaart zoals een 7970 mag dat echt niet hoor vind ik. Je betaald er een hoop geld voor..
Onderdelen van 30 cent per stuk maal 100.000 kaarten is een hoop geld. Maar inderdaad erg jammer en best wel slecht van de fabrikant. Ik ben erg blij dat het weg gegaan is met het waterblok want het was een enorme herrie. Helemaal omdat ik mijn speciaal gebouwd heb om zo stil mogelijk te zijn.
Waarschijnlijk dat een waterblock het extra vast pusht na de pcb toe?
Zoiets zou het wel zijn ja.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
PilatuS schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:19:
[...]

Onderdelen van 30 cent per stuk maal 100.000 kaarten is een hoop geld. Maar inderdaad erg jammer en best wel slecht van de fabrikant. Ik ben erg blij dat het weg gegaan is met het waterblok want het was een enorme herrie. Helemaal omdat ik mijn speciaal gebouwd heb om zo stil mogelijk te zijn.

[...]

Mja het nadeel aan nvidia kaarten zijn dat ge de voltage niet kunt bumpen en sommige bios werken niet.

Wil wel graag overschakelen op H2o in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Er zijn genoeg Nvidia kaarten die dit ook hebben. Ik ben eens bezig geweest met een PC met 2x Asus GTX580. Je had die dingen moeten horen tijdens Furmark of 3dMark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:45
PilatuS schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:19:
[...]

[...]

Natuurlijk is dat een hoop geld, maar stel ze verwerken er een onderdeel van € 1 in en berekenen die € 1 door in de prijs dan is daar ook geen hond die daarom maalt denk ik zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
__1337__ schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:16:
[...]
Natuurlijk is dat een hoop geld, maar stel ze verwerken er een onderdeel van € 1 in en berekenen die € 1 door in de prijs dan is daar ook geen hond die daarom maalt denk ik zo :).
Ook al is het maar 1 euro dan zullen ze toch minder verkopen. Helaas een gevolg van dat het altijd goedkoop moet zijn. Als je als bedrijf ook maar ietsjes duurder bent verkoop je gewoon minder. Dit zorgt er helaas voor dat er steeds meer troep op de markt komt.
Pagina: 1