XFS datarecovery

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen!
Ik heb hier een xtreamer e-trayz met twee 2TB schijven die raid1 zijn geconfigureed. Gister kwam ik niet meer op de e-trayz en sinsdien ben ik aan het proberen mijn gegevens terug te krijgen.
De schijven hebben een XFS partition, is het mogelijk om de schijven in windows te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je dat moet willen is een tweede. Boot gewoon in Ubuntu Linux en kijk of je bij de data kunt komen. Open een file browser en kijk of je aan de linkerkant een naam ziet van je RAID volume die je kunt mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
Best booten in een linux live cd inderdaad. Er is nogal weinig informatie over het falen van de Xtreamer om uit te maken of je je data alsnog terug krijgt. (Terugkrijgen doe je, maar voor welke prijs :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Misschien nog dmraid installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij een groot aantal Buffalo nasjes heb ik met "UFS Explorer" goede ervaring om XFS uit te lezen op windows, mocht een liveCD niet lukken :)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
XFS laat zich eigenlijk niet recoveren. Dat komt omdat er geen undelete functionaliteit is in XFS.

En ja, ik spreek helaas uit ervaring :S

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 26-11-2012 10:42 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk niet dat "recovery" in de zin van verwijderde data terughalen bedoeld wordt.

De indruk die ik krijg is dat de e-trayz (is dat een NAS? dat neem ik maar even aan) niet meer benaderbaar zijn, bijvoorbeeld omdat ze het XFS filesystem niet meer gemount krijgen.
Dat kan mogelijk door corruptie zijn gebeurd en dan is het een kwestie van het filesystem controleren op fouten en repareren. Dat kan prima met xfs_repair en er is genoeg over te vinden om internet. Die operatie is vergelijkbaar met Windows Schijfcontrole als je een idee wilt hebben wat de bedoeling is. Alleen dan op de command line. Zoek even op hoe het moet, het is echt niet moeilijk.

Doe dit vanuit een Linux en niet vanuit een Windows. Windows kan niet met het filesystem overweg, je maakt he jezelf daarmee lastig en je loopt het risico dat Windows vraagt de schijven te initialiseren met alle gevolgen van dien als je per ongeluk toestemming geeft.

Zelf heb ik ook slechte ervaring met XFS in embedded omgevingen, zoals een NAS. Waarom ze dat filesystem daar toepassen... het filesystem is ontworpen voor servers en werkt daar uitstekend als je met grotere files, zoals audio/video media, werkt.
XFS lust graag wat resources (CPU en RAM) en op embedded systemen heb je die doorgaans niet in overvloedde. ).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1