Aantal vragen mbt vervanging componenten

Pagina: 1
Acties:

• r0bert0
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07-2024
Hallo Tweakers,
Ik wil mijn pc weer eens een upgrade geven. Mijn oorspronkelijke configuratie bestond uit:

Arctic Midi Tower Silentium T2 Pro ATX 500W
Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel
Asus P5B iP965, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GT Sil. 256MB 2xDVI/HDTV
Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Stereo Bulk
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
Samsung DVD-/+/RAM SH-S182M 18x/18x/8x Bulk
Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS

In 2010 heb ik het volgende vervangen:

Corsair 2x2GB DDR2 PC6400 CL5.0 XMS2
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5750 VaporX 1GB HDMI/DP
CoolerMaster Elite 335 ATX
CoolerMaster 600W Silent Pro voeding

Ik wil (geïnspireerd door de Best Buy Guide) het volgende aanschaffen:

Intel Core i5 3570K Boxed
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
SSD Samsung 830 series 256GB

Mijn vragen zijn:

1. Past het in de kast?
2. Zal ik ook de koeling vervangen?
3. Moet ik ook de videokaart vervangen? Ik ben geen gamer, speel alleen GTA.
4. Ik wil overstappen naar Windows 8. Wanneer ik die met mijn huidige configuratie online aanschaf krijg ik waarschijnlijk de 32 bit versie, maar ik wil de 64 bit die ik met mijn nieuwe configuratie krijg. Moet ik dan eerst Vista op mijn SSD installeren, W8 aanschaffen en weer een clean install doen?

Alvast zeer bedankt voor jullie input.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-03 15:41
1. Ja
2. Als je wilt overklokken is dat verstandig, dit is een goede koeler voor de CPU: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Verder is het verstandig om een fan voorin de kast te zetten: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm
3. Dat hangt ervan af, als je aangeeft dat je geen gamer bent kun je 'm eerst wel laten zitten, later een videokaart kopen kan ook prima.
4. Je kunt een losse OEM licentie aanschaffen die wel 64-bit is: pricewatch: Microsoft Windows 8 (OEM)

Vragen van mijn kant:

1. Ga je de CPU overklokken?
2. Wil je CrossFire of SLI draaien (dus 2 videokaarten van AMD respectievelijk nVidia)?

Als je op beide vragen "nee" antwoordt, kun je ook dit moederbord en deze CPU nemen:
pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed
Geheugen is verder prima, met de huidige prijzen is 16GB wel te rechtvaardigen.
SSD kun je eventueel ook 128GB voor nemen. Als Windows, alle programma's en de meestgespeelde games op 128GB passen, dan kun je ook prima toe met 128.
De optische drive die je nu hebt is nog PATA, die kun je niet meer gebruiken. Je hebt er eentje met SATA nodig: pricewatch: LG GH24NS90 Zwart
Harde schijf kun je wel gewoon meenemen.

Als je de boel gaat installeren, sluit je eerst alleen de SSD aan. Zet de pc aan, ga naar de UEFI/BIOS en zet daar de SATA mode op AHCI (staat op IDE). Daar wordt de SSD sneller van. Sla de wijzigingen op en installeer Windows. Als je dat gedaan hebt stel dan de SSD al eerste boot device in, en installeer de drivers. De meeste drivers worden automatisch geïnstalleerd, maar installeer zelf even de drivers van de videokaart. De meest actuele wil je gebruiken, die staan op de site van AMD.

Succes :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• r0bert0
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07-2024
Bedankt voor je snelle reactie Martijn.

1. Mooi.
2. Als ik niet ga overklokken is het dan toch verstandig een extra fan erin te zetten? Zijn natuurlijk niet de kosten maar fans maken toch geluid?
3. Prima, dan wacht ik wel even de specs af voor GTA V (als die tenminste op pc platform komt)
4. Maar die is een stuk duurder dan de download :-(

Antwoord op jouw vragen: beide NEE.
Jouw voorstel scheelt inderdaad een paar centen. Deze maken het systeem niet veel langzamer? En her Corsait geheugen past ook bij dit moederbord?

En bedankt voor de installatietips. Ga ik zeker zo doen.
Als ik toch voor de downlad van W8 ga kan ik dan zonder problemen Vista op de SSD installeren? Heb weleens ergens gelezen dat Vista niet geschikt is voor SSD. Klopt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door r0bert0 op 24-11-2012 20:13 . Reden: extra vraag ]