Ubuntu server 12.04, samba en sabnzbd probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 10:24
Ben al 3 dagen aan het proberen om mijn Ubuntu/sabnzbd server goed werkend te krijgen. Ben erg nieuw in Linux maar heb een (waarschijnlijk klein) probleem waar ik niet uit kom.

UBuntu server 12.04 met samba. Heb een share aangemaakt en een gebruikers groep. Deze staat zo in de smb.conf file:

[Data]
path = /media/Data
valid users = @ljtusers
writeable = yes
browseable = yes
read only = no
create mask = 0775
directory mask = 0775
guest ok = no
force group = ljtusers

Daarnaast ook een gebruiker aangemaakt in Ubuntu en deze door de smb passwd gehaald zodat deze ook in Samba te gebruiken is. En deze vervolgens lid gemaakt van ljtusers.

Vanuit Windows kan ik er bestanden opzetten en ook weer verwijderen. So far so good. Vervolgens heb ik Sabnzbd geinstalleerd. Zo ziet het config bestand eruit in /etc/default/sabnzbdplus:

# [required] user or uid of account to run the program as:
USER=ljt

# [optional] full path to the configuration file of your choice;
# otherwise, the default location (in $USER's home
# directory) is used:
CONFIG=/home/ljt/.sabnzbd/sabnzbd.ini

# [optional] hostname/ip and port number to listen on:
HOST=0.0.0.0
PORT=8080

# [optional] extra command line options, if any:
EXTRAOPTS=

Sabnzbd download een nzb vanuit een map die hij in de gaten houdt. En de download verschijnt ook in mijn Data share. Ik kan deze echter niet verwijderen. Hernoemen/kopieren mag wel. Als ik vanuit Windows iets op mijn Data share kopieer dan kan ik het ook weer verwijderen.

Ik denk dat het komt omdat sabnzbd de map aanmaakt met een soort van ander account waar door ik vanuit Windows het niet mag verwijderen. Ik heb zeg maar geen Full control, dat heeft Sabnzbd.Het account ljt uit de config van Sabnzbd gebruik ik voor het sudo command, die heeft dus denk ik voldoende toegang tot het systeem.

Geprobeerde oplossingen:

- de 2 mask settings in Samba aanpassen naar 0777, dit zou full control moeten zijn. Werkt helaas niet.
- het account ljt toegevoegd aan de usergroup, helaas werkt niet
- het account ljt door smb passwd gehaald zodat het account ook voor samba werkt, helaas nog niet
- in Windows alle shares verwijderd met net use * /delete. En weer opnieuw aangemaakt om uit te sluiten dat ik misschien verkeerd vanuit Windows binnen kom. Helaas ook niet
- in de sabnzbdplus in plaats van USER=ljt de usergroup ingevuld. Helaas mag dit niet van sabnzbd.
- In de samba config de user ljt apart erbij gezet bij valid users, ook niet.

Wat ik zojuist nog vind: als ik ls -lah doe in /media/Data dan zie ik dit:

drwxrwxrwx 5 root ljtusers 4,0K nov 24 14:37 .
drwxr-xr-x 12 root root 4,0K nov 20 21:42 ..
drwx------ 2 root root 16K nov 20 21:14 lost+found
drwxr-xr-x 2 ljt ljt 4,0K nov 22 22:20 Tiny

Als ik dit goed begrijp (met behulp van Google) dan heb ik op het toplevel full control met de usergroup ljtusers. Echter de map Tiny heeft minder, ik zie geen W ertussen staan wat zou verklaren waarom ik niet mag deleten. Via chmod 777 heb ik geprobeerd meer toegang te krijgen maar dit lukt niet.

Ik weet even niet meer waar ik het nu moet zoeken. Vanuit Windows werkt de share prima alleen vanuit sabnzbd niet. Sorry als dit wellicht een domme vraag is maar als iemand mij wat verder opweg kan helpen zou dat echt super zijn! Eerste Linux machine die ik opzet en ik kom vanuit Windows only omgeving.

Alle help is welkom, ondertussen ga ik maar weer verder Googlen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 10:24
Heb weer lang zitten Googlen maar ik ben er uit! Op de Ubuntu server kwam ik er verder niet uit dus heb ik uiteindelijke via net use een koppeling gemaakt met de credentials van het account dat ik voor sabnzbd gebruik.

En nu kan ik ook de folders die Sabnzbd maakt verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat had mijn vraag uiteindelijk geweest, welke gebruiker pak je voor de share. Want je schakelt Guest uit, dus welke wordt er dan genomen? Iets moet 't doen ermee en heeft geen user rechten, alleen groep.

Je kan overigens ook buiten de command prompt en net use een share met andere rechten maken. Via Extra > Netwerkschijf Koppelen kan je een vinkje zetten om andere inloggegevens te gebruiken ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:21
Je kunt in Sabnzbd ook opgeven met welke permissies de Downloads geplaatst moeten worden. Misschien is dat nog makkelijker dan wat je nu hebt gedaan.