Luidspreker zegt "plop" bij aanzetten computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Ik heb een oude Dell Optiplex computer verbonden met mijn stereotorentje. Het werkt allemaal prima, maar als ik de computer aanzet, zeggen de boxen "plop". Dat schijnt niet goed te zijn voor boxen.

Is dat probleem voorbij als ik er een geluidskaart tussen zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

Zeer goed mogelijk maar geen garantie, kijk of iemand die je kent, er ergens nog een hebt liggen.

Gebruik zelf ook een versterker maar heb de mijne via een optische kabel aangesloten en dan heb je het probleem nooit!

Een als je eigen versterker geen digitale S/PDIF heeft, is een versterker als je de 170 euro kostende Pioneer VSX-322-K of een van deze 5.1 setjes va 110 euro, is een dure maar goede oplossing

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als bij mij thuis in de douche het licht wordt aangezet of uit, ploppen m'n speakers ook. Komt omdat het dezelfde groep/stop is in 't huis. Zitten je computer en stereo op dezelfde stopcontact of groep? Vast wel, een kamer is vaak dezelfde stop. Dat is wat je zeer waarschijnlijk hoort.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dat komt omdat je geluidschip start, en tijdens de start even een pulsje eruit gooit. De enige manier om dit te voorkomen is, door je versterker pas aan te zetten als je je pc aan hebt geduwd. Ik denk dat jouw geval te maken heeft met het signaal dat dan over de audiokabel wordt gestuurd, niet door een storende puls over het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
player-x schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 14:59:
Zeer goed mogelijk maar geen garantie, kijk of iemand die je kent, er ergens nog een hebt liggen.

Gebruik zelf ook een versterker maar heb de mijne via een optische kabel aangesloten en dan heb je het probleem nooit!

Een als je eigen versterker geen digitale S/PDIF heeft, is een versterker als je de 170 euro kostende Pioneer VSX-322-K of een van deze 5.1 setjes va 110 euro, is een dure maar goede oplossing
Maar het nadeel van dit soort geintegreerde versterkers is dat ze allerlei functionaliteit bevatten die ik met de computer wil aansturen: Volumeknoppen, omzetten digitaal signaal naar analoog, het combineren van kanalen etc.

Vanuit het oogpunt van informatiearchitectuur concentreer ik de bediening liefst op 1 plek: de computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
Bartjezz schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 19:56:
Dat komt omdat je geluidschip start, en tijdens de start even een pulsje eruit gooit. De enige manier om dit te voorkomen is, door je versterker pas aan te zetten als je je pc aan hebt geduwd. Ik denk dat jouw geval te maken heeft met het signaal dat dan over de audiokabel wordt gestuurd, niet door een storende puls over het lichtnet.
Maar is dit een universeel probleem voor geluidschips? Of verschillen geluidskaarten onderling in de mate waarin ze dit probleem kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

pk026 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:23:

Vanuit het oogpunt van informatiearchitectuur concentreer ik de bediening liefst op 1 plek: de computer
Kan allemaal van uit de computer aangestuurd worden.

Heb zowel mijn HTPC als in mijn GamePC een DD-Live kaartje zitten, en beide sturen een DD versterker aan.

productreview: Asus Xonar DX/XD review door player-x

Denk voor wat jij wild in samenwerking met een DD versterker dit kaartje prima zou zijn.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
pk026 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:25:
[...]

Maar is dit een universeel probleem voor geluidschips? Of verschillen geluidskaarten onderling in de mate waarin ze dit probleem kennen?
Dit heb ik al veel vaker meegemaakt met geluidskaarten en line-out-systemen. Of er geluidskaarten zijn die dit nooit hebben weet ik niet, het ligt er gewoon aan dat bij de laatste versterkertrap bij het starten een puls wordt uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
Met de electronicadoos uit mijn kindertijd heb ik wel eens een relais gebouwd dat na een aantal seconden vertraging aanging...

Hardop denkend: Zou ik geen relais kunnen aansluiten op de USB uitgang die de line-out pas 6 seconden na het inschakelen van de computer aanzet? Dat moeten er dan 2 zijn want ik heb een ouderwetse 2.0 stereo (nog steeds het beste voor gewoon muziek :) ) dus met twee kanelen. Als de computer aangaat, ontstaat er een spanning van 5 v en is er 500mA beschikbaar.

Circuitbeschrijvingen genoeg op het internet. Voorbeeld is deze van bowdenshobbycircuits.info :

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/zmfw1s.gif

Ik zou een dergelijk schema kunnen aanpassen door 2 relais paralel te schakelen. Punt is dat ik na al die jaren echt niet meer zou weten hoe je de capaciteit van die verschillende onderdelen zou moeten berekenen. Is er iemand in de zaal die zo uit de mouw schudt welke onderdelen ik bij de electronicazaak moet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Wat je kant doen, is wat veel gemakkelijkers. Koop een tijd relais dat vertraagd inschakeld. Let erop dat die op 5v werkt en hang dat ertussen. Geen gekut met printjes en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
Het probleem is enkele weken geleden opgelost met een inbouwsetje van Velleman: K4700 luidsprekerbescherming. Werkt goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:39
Het is wel een beetje een vies schema zo. Die arme tor misbruiken als (soort van) zener diode
Pagina: 1