Mastercard in juridische zin geen partij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-07 15:47
Beste Tweakers,

In augustus heb ik een zonnebril via een online shop bestelt in de USA. De zonnebril is na een aantal weken geleverd. Ik heb invoerrechten a €45 moeten betalen hierover. Prima zover dus.
Na openmaken verpakking bleek dat de juiste bril geleverd is, maar met de verkeerde kleur glazen.
Ik heb gereclameerd bij de online shop. Na het nodige moeizame email verkeer heeft men toegegeven dat de verkeerde bril was geleverd en heeft men aangeboden om de juste te sturen.
Nu is het zo dat ik heb aangegeven dat ik niet nog een keer shipping costs wil betalen (retourzending) en dat ik geen zin heb op nog een keer invoerrechten voor de nieuwe bril. Daar wil men niets van weten bij de online shop, die kosten moet ik maar dragen. Aangezien we in een patstelling terecht kwamen heb ik de creditcard-maatschappij gevraagd om het bedrag terug te vorderen en heb ik ze van alle correspondentie met foto's etc voorzien.

Nu krijg ik van de de creditcard-maatschappij het bericht dat ze een onderzoek hebben ingesteld ba bla bla, maar dat het onmogelijk is om het bedrag terug te vorderen aangezien de creditcard-maatschappij nooit een juridische partij is in dit soort geschillen, maar uitsluitend in het gebruikte betaalmiddel.
Ze adviseren om rechtstreeks met de online shop zaken af te handelen.

Nu heb ik hier een vraag over:
-Is dit niet een beetje kort door de bocht van de creditcard-maatschappij en feitelijk wel juist omdat de online shop weigert om voor eventuele extra kosten op te draaien? Ik heb namelijk geen fout gemaakt, maar zij (dat geven ze ook toe) en naar mijn mening moten zij voor eventuele extra kosten opdraaien.
-Iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?

Na een telefoontje met de servicedesk heeft men mij medegedeeld dat ik een bezwaar tegen het besluit kan indienen, maar ik wil wel beslagen ten ijs komen.
Ik ben geen fan van rechtsbijstand (ben ook geen lid meer), die komen toch pas in actie bij een bedrag boven de €250,-
Het gaat me ook niet zozeer om het bedrag (€185,-) maar het wordt op een gegeven moment een principe kwestie vanwege de lakse afhandeling van de online shop en de creditcard-maatschappij.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

-d-

Hangt van je credit card af. Duurdere credit cards (gold/platinum, of AMEX) hebben vaak een betere dekking, terwijl de basis credit cards dit soort dekking niet hebben.
Welke kaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:38
Bij mijn weten is bij Mastercard een aankoop gewoon verzekerd. Alleen omvat die verzekering geen 'productgarantie'

Dus wel verzekerd als je t product niet krijgt, prijs niet klopt, beschadigd is, verlies enz, maar wel een product ontvangen maar niet aan jouw wensen voldoen valt hier niet onder

http://www.mastercard.com/nl/personal/nl/usp_home.html

En ik gok dat een verkeerd-opgestuurd artikel dus ook niet onder de MC verzekering valt...

Enige wat je kan doen is de bril terugsturen, en vragen of de verzendende partij t als RMA wil accepteren, en de vervangende als RMA wil terugsturen. Dan heb je niet de invoerrechten enz.

Maar verder.. jij bestelt t buiten de EU, je kan moeilijk verwachten dat die webshop de invoerrechten voor jouw land voor z'n rekening neemt. Verzendkosten is een ander verhaal. Als hun een fout gemaakt hebben zullen ze er denk ik niet moeilijk over doen.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 24-11-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor wat betreft garantie en betalen van verzendkosten en invoerrechten, zul je de Amerikaanse wetgeving moeten bekijken. De NL of EUR wetgeving is waarschijnlijk niet relevant, behalve als je dat vooraf hebt afgesproken dat die van toepassing zijn.

Ik zou niet weten waarom de CC maatschappij een juridische partij zou zijn, het zou een zootje worden als dat wel zo was bij iedere transactie. Maar sowieso heb je al goed contact met de winkel. De rest gaat te veel op details in voor de CC maatschappij, IMHO.

Maar: waarom zou je de invoerrechten van de originele bril niet terug kunnen krijgen nu je die aantoonbaar terugstuurt ivm garantie/ruil?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Het betreft een normale Mastercard. Wat betreft verzendkosten heb ik ook al aangeboden aan de online-shop dat ik de kosten voor het retourneren wel op me wil nemen, anders ligt het voor de invoerrechten. Het kan toch niet zo zijn dat ze een verkeerd product opsturen en ik 2 keer voor invoerrechten moet opdraaien.
Ik stoor me vooral aan de laksheid (in mijn ogen) van zowel de CC maatschappij en de online-shop hoe ze dit soort zaken naast zich neerleggen. Zelf heb ik een eigen bedrijf en daar staat klantvriendelijkheid toch wel op een iets hoger niveau.

Zal me eens gaan verdiepen hoe ik kan aantonen dat het product onder garantie wordt geruild. Dit zal dus waarschijnlijk via de belastingdienst gaan.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Star65 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:51:

Nu heb ik hier een vraag over:
-Is dit niet een beetje kort door de bocht van de creditcard-maatschappij en feitelijk wel juist omdat de online shop weigert om voor eventuele extra kosten op te draaien? Ik heb namelijk geen fout gemaakt, maar zij (dat geven ze ook toe) en naar mijn mening moten zij voor eventuele extra kosten opdraaien.
-Iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?
-Je eerste vraag is een combinatie van vragen en je gaat hier iets te snel door de materie. De eerste vraag is of Mastercard uberhaupt iets met dit geschil te maken heeft. Ik ken de voorwaarden van Mastercard niet, maar ik neem aan dat zij alleen de verzending verzekeren en het product tijdens de eerste X maanden verzekeren; het zal wel eens geen verzekering tegen een verkeerde levering kunnen zijn. Het 2e probleem is hier wie is er verantwoordelijk voor de kosten. Aangezien de shop een fout heeft gemaakt door het verkeerde product te leveren neem ik aan dat -zelfs in de US- de shop verantwoordelijk is voor het leveren van het juiste product en hiervoor de verzendkosten zou moeten betalen. Dit zul je echter moeten opzoeken. De invoerrechten zijn echter een ander verhaal aangezien dit een belasting is en de shop hier helemaal niets mee te maken heeft. Jij zult altijd zelf de lokale belastingen moeten betalen en je kiest hier zelf voor een bestelling bij een shop die niet lokaal gevestigd is, waardoor je risico loopt op extra kosten. Dit is een risico dat je neemt als je buiten de EU besteld (net als andere wetgeving, hogere kosten bij garantie, beperkte rechten, etc.).
-neem contact op met de belastingdienst/doune en vraag hoe dit opgelost kan worden. De RMA route van hierboven klinkt interessant. Anders kun je de koop wellicht ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Als je de bril terugstuurt en je hebt hier bewijs van, kan je de invoerrechten weer terugclaimen bij de douane. Dat heb ik ook eens gedaan voor een defect product uit de VS. Uiteindelijk kreeg ik netjes het bedrag terug van de douane en betaalde ik voor de nieuwe zending opnieuw invoerrechten.

De verzendkosten voor het terugsturen heeft de webshop terugbetaald in de vorm van een cadeaubon, maar dat was meer coulance dan hun plicht. Dat was ongeveer 15 euro en dus ook wel te overzien.

Ik denk overigens niet dat Mastercard hier iets voor je kan doen. Je kan je geld gewoon terugkrijgen, maar dan zullen zij ook van je verlangen dat je het artikel terugstuurt naar de verkoper. Dat is wat de verkoper je ook al heeft aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Dank jullie voor de antwoorden. Hier kan ik zeker iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Star65 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:37:
Ik stoor me vooral aan de laksheid (in mijn ogen) van zowel de CC maatschappij en de online-shop hoe ze dit soort zaken naast zich neerleggen.
De creditcardmaatschappij is inderdaad geen partij, en je probeert nu de creditcardmaatschappij te gebruiken om een consumentenconflict uit te vechten. Anders kan zo elke consument ze voor hun karretje gaan spannen als ze er niet uitkomen met de verkoper. Waar de creditcardmaatschappij doet is tussenpersoon zijn voor de betaling, en als er niet geleverd wordt wegens faillisement, ben je verzekerd. Maar die voorwaarden voldoe je niet aan, en eigenlijk probeer je ze nu als een oneigenlijk drukmiddel te gebruiken om zo de webwinkel onder druk te zetten. Vergelijk het met storneren: dat lukt je ook niet bij een gewone betaling.

Dus niet laks van de CC maatschappij, ik vermoed dat je een verkeerd beeld hebt van de functie van de CC maatschappij :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:33
Ik heb ooit een laptop terug gestuurd naar Amerika voor reparatie. Op retour parket stond iets van returned goods met verhaal van reparatie. Geen invoer rechten hoeven te betalen.. Zijn dus mogelijkheden.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
gambieter schreef op maandag 26 november 2012 @ 02:10:
[...]
Dus niet laks van de CC maatschappij, ik vermoed dat je een verkeerd beeld hebt van de functie van de CC maatschappij :)
Je hebt gelijk, maar ik ben op het verkeerde been gezet door de CC-juffrouw aan de telefoon, maar dat is weer een ander verhaal.
Helaas wordt het me wel pijnlijk duidelijk dat als zo'n online-shop uit de USA niet wil meewerken aan een goede RMA, het erg lastig is om je recht te krijgen.
Zelf blijf ik van mening dat alle meerkosten die er gemaakt moeten worden doordat een foutief product geleverd is, de consument daar nooit voor mag opdraaien. Zowel geen extra shipping-costs, invoerrechten etc. Je moet natuurlijk wel coulant zijn tov die shop, maar initiatief met goede afhandeling moet in beginsel bij hun liggen. En juist daar zit hem het probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Star65 schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:30:
Zelf blijf ik van mening dat alle meerkosten die er gemaakt moeten worden doordat een foutief product geleverd is, de consument daar nooit voor mag opdraaien. Zowel geen extra shipping-costs, invoerrechten etc. Je moet natuurlijk wel coulant zijn tov die shop, maar initiatief met goede afhandeling moet in beginsel bij hun liggen. En juist daar zit hem het probleem. :)
Klopt mits de consument niets te verwijten is (er is ook een onderzoeksplicht), maar dat heeft niets te maken met de CC-maatschappij :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1