Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gas en water loggen uploaden in Jip en Janneke

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:17

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Daar gaan we dan... :)

Heb mijn pv panelen op een arduino zitten met een log/upload systeem [ http://solarmeter.codeplex.com/ ]
Deze logt alles en upload data, zoals, verbruik, opbrengst en het weer naar pvoutput.org. [ http://pvoutput.org/outputs.jsp ]
Na veel hulp van anderen heb ik dit werkend gekregen... leve opensource... O-) O-)

Alleen nu lees ik bij tweakers veel over slimme meters enz enz enz

Wat mij erg leuk lijkt is een systeem te hebben/maken dat het zelfde doet met mijn gas en water meter [ verbruik ], zoals de elektra meter nu doet.
Ook de data uploaden en uitlezen met een app lijkt schitterend/handig.
En dat het net zo mooi weergegeven wordt als in pvout, of misschien iets in cmos oid...
Nog mooier zou zijn alle data in 1 grafiek.
Weer
Stroom, verbruik [ indien mogelijk hoog en laag tarief ] en de pv opbrengst[ en ]
water
gas
Overzicht: live, dag, week, maand, jaar. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ben wel wat gewend op elektra gebied, en software/hardware moet ook lukken.

Dus wie weet er een systeem dat al dit werk doet, zonder dat het meteen een vermogen kost. [ voorbeeld voor de pv panelen alles loggen en uploaden,€500, met solarmeter nu nog geen€100 :z :z :z ]

Liefste natuurlijk met een soort van how to enz erbij
Hardware lijstje is ook wel handig..
Het solderen van de kleinste elktronica [ weerstandjes enz ] is lastig met hele een sterke bril voor oudjes..
Dus iets als arduino enz enz zou voorkeur hebben...

En wat prettig zou zijn, in Jip en Janneke taal.... [ dat mis ik wel eens op tweakers, het gaat vaak zo de diepte in dat ik het kwijt raak.. ] 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Dylantje2 op 24-11-2012 08:53 . Reden: taalfoutje ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:40
We zijn hier niet een klussenforum, waar we gratis en voor niets van alles voor een ander uitzoeken. Wat is er zoal zelf al gevonden? Loop je tegen problemen aan, of zoek je een specifiek component?

Ken je bijvoorbeeld een kant-en-klaar oplossing als de YouLess al? Heb je andere oplossingen gevonden in je zoektocht? Wat bevalt hier niet aan?

Lees ook: Het algemeen beleid #quickstart

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
AndriesLouw schreef op zondag 25 november 2012 @ 16:33:
We zijn hier niet een klussenforum, waar we gratis en voor niets van alles voor een ander uitzoeken. Wat is er zoal zelf al gevonden? Loop je tegen problemen aan, of zoek je een specifiek component?

Ken je bijvoorbeeld een kant-en-klaar oplossing als de YouLess al? Heb je andere oplossingen gevonden in je zoektocht? Wat bevalt hier niet aan?

Als ik een reactie als deze lees heb ik zoiets van .. wat doe ik hier op dit forum.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
JoopC schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:40:
[...]

Als ik een reactie als deze lees heb ik zoiets van .. wat doe ik hier op dit forum.
Tja en ik heb weer de vraag wat de topicstarter op dit forum doet, als ik zijn startpost zo zie. Tweakers is een forum voor gevorderde computergebruikers, maar hij vraagt hier letterlijk om een uitleg in Jip & Janneke-taal, omdat 'ie anders de draad kwijtraakt... Dan is het heel erg de vraag of 'ie hier wel op de juiste plek is.

The devil is in the details.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
AndriesLouw schreef op zondag 25 november 2012 @ 16:33:

Tsja wat is er zo moeilijk aan om bericht te lezen....
Dat is toch Jip en Janneke..
En klussenforum kan ik zelf nog wel verzinnen...
En je antwoord youless, is toch wat ik juist duidelijk aangeef...[ dure oplossingen hebben niet mijn voorkeur..]

En tsja waar is dit forum dan voor???
Alleen maar gevorderde pc gebruikers..... hahahahahahaha ;ach me rot... :z :z :z

Daarom staat er misschien wel j en j bij..
Omdat een simpele vraag op dit forum meestal uitmond in een onleesbaar topic, aangezien er zogenaamd allemaal experts zitten... :'( :'( :*) :*)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JoopC schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:40:
[...]

Thanks....

Want als ik alles al wist.....
Vraag ik het niet meer.......

En hoe kom ik er anders achter.... O-)

95
98
Autocad
symbian
CnC
xp
android
Linux
PLi
solidworks
7
8
Arduino

Dus... gevorder of niet.. _/-\o_ _/-\o_
Ik red mezelf nog steeds 8) 8) 8)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 08:52:
Ben wel wat gewend op elektra gebied, en software/hardware moet ook lukken.
Je hoeft geen expert te zijn in alles om het te kunnen (gaan) begrijpen. Wat AndriesLauw al duidelijk aangeeft: Wat heb je zélf al uitgezocht? Zeker als je bovenstaande zin plaats gaan we er van uit dat je dus wel de kennis en kunde hebt om je de stof eigen te maken en zelf op onderzoek te gaan, om vervolgens met gerichte vragen aan te komen. Wat jij wil is namelijk veel van te vinden, ook in jip en janneke taal.

Op de (toch wel onleesbare) manier van het opschrijven van de startpost, verwacht je dus van ons dat wij deze ontcijferen, vervolgens tutorials gaan schrijven en er dus uren in moeten gaan stoppen. Komt eens met iets concreets: Waar loop je vast? Wat lukt er niet? En nee, dit forum is niet alleen voor geavanceerde computer gebruikers en vermeend experts.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 25-11-2012 18:54 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je twee bedragen noemt, met een totaal van €600, dan zijn twee Youless apparaatjes een koopje. Deze apparaatjes kosten zo'n €80 per stuk en je kunt ze zowel op een kWh meter als een gasmeter plaatsen. Voor beide apparaten kun je instellen dat ze de gegevens naar je Bidgely account sturen of dat je zelf een database aanlegt ergens. Het aanleggen van een database kan al op een NAS met ingebouwde webserver, zoek wel even uit of die van jou dat ook kan (mocht je die hebben).

Het gebruik van de Youless apparaatjes is het meest eenvoudige: bestellen, opplakken, instellen via het netwerk, accountjes aanmaken en instellen en klaar.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Wat jij wil is namelijk veel van te vinden, ook in jip en janneke taal

Waar dan? Zou al een start zijn.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ga naar google en typ in: "Arduino log gasmeter".

1e hit geeft een uitgebreide uitleg hoe iemand het met wat heeft gedaan
2e hit geeft een compleet open source project
3e hit geeft een uitleg over hoe je een dergelijke meting uitvoert
Zo ook hit 8, 9, 10, etc. Zéér veel te vinden over dit onderwerp.

Moeilijk? Nee. Begrijp je iets niet? Zoek dan op wat je precies niet gegrijpt of vraag er gericht naar met een duidelijke post. Ben je de engelse taal niet (voldoende) machtig? translate.google.com.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 25-11-2012 21:17 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier kun je de Youless vinden. Hier staat wat het is. Hier staat hoe het werkt. Hier is die te koop voor een prikkie (tweedehands zijn ze bijna niet te vinden, of je moet geluk hebben.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, op tweakers is bovengemmidelde kennis aanwezig, ja, er wordt verwacht dat je zelf wat moeite steekt in je topic. Ja, we verwachten dat mensen de zoekfunctie gebruiken. Ja, we verwachten dat mensen zich inlezen. (praktijkvoorbeeld: een jaar geleden wist ik nauwelijks iets van zonne-energie. Flink inlezen en je blijft 8 op de 10 installateurs voor qua kennis, is mijn ervaring nu :D).

Maar een aantal reacties zijn echt tenenkrommend. Met alle respect, maar die zijn echt niet nodig en net zo "erg" als een te magere topicstart. Maak in het vervolg en topicreport, dan komt er vanzelf een mod langs :Y

Dit topic gaat op slot. De TS mag het opnieuw proberen, na Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus gelezen te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 27-11-2012 01:06 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.