Langzaam internet in de nacht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07-2024
Goed,

Ik kwam thuis van stappen vannacht, en besloot de computer eens aan te zwengelen. Ik had al eerder een vermoeden dat KPN de kantjes ervan af loopt midden in de nacht, dus besloot het vandaag eens even uit te zoeken. Wat wil nu namelijk het geval, s nachts is de internetsnelheid vele malen lager dan die je overdag hebt. De beloofde snelheid van 40mbps word sowieso al niet gehaald, maar in de nacht (3:30 am) blijft er gemiddeld een schamele 230-245kbps over. De ping is gestegen van 35-40 naar een range van 70-220 (BF3). Vuze haalt maximaal 234mbps en Steam 225-245mbps.

Ik heb al wel eens eerder de klachtenforums geraadpleegd, en de slappe smoezen die daar op gezet worden kunnen hier niet van pas komen.
- Buren zouden het internet leegtrekken. FALSE. Ik woon in een straat waarbij mijn buurvrouw slaapt van 10 tot 6, er dan uitmoet, ze is 40 en heeft net aan een laptop. Verder woont daar niemand. De overige 5 mensen aan beide kanten zijn 65+, slapen ook al om een uur of 11 en kijken alleen TV.
- WiFi of verbinding via het stopcontact is slecht/ stoort. FALSE. Ik ben via een LAN kabel direct aan de router verbonden.
- Aan de instellingen zou gekloot zijn. FALSE. We hebben een Experia Box van KPN, en het enige wat ingesteld is/veranderd is t.o.v. uit de package; is de WPA2 beveiliging en het MAC filter, tegen ongenode gasten.
- Iemand zit mee te liften op de router en download als een malle. Kan dus niet vanwege de beveiliging, en het MAC filter. Iedereen slaapt en de overige PC's staan uit. Ook geen smartphones verder.
- Letterlijk van één of andere admin: " Ik heb ook wel eens dat ik denk dat iets langer duurt snachts maar dat komt omdat er dan veel minder om je heen gaande is." Nou, ik heb 8 en een half bier op en twee jagermeister vanavond, dus voor mij zou het juist razendsnel moeten gaan.
- Er zit een radioamateur in de buurt te storen. (juist ja). FALSE. WiFi scanner geeft aan dat er 2 netwerken in de buurt zitten, en die zitten op andere kanalen. Bovendien zou dat geen zak uit moeten maken voor LAN. En staan er geen antennes of schotels op naburige huizen, zeg maar de hele wijk.
- De firmware van de router is achterhaald. FALSE. Maandag nog een update gehad.
- PC is te langzaam. FALSE. Mijn pc is redelijk top notch gaming, met een LAN poort van 1000mbps en een WiFi bgn Draft kaart met 3 antennes. Op het moment gebruik ik LAN.

Speedtest, de snelste run:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2327961282.png

Waarom is dit zo?
Waarom?
Heel veel mensen schiijnen het te hebben, en ze stinken allemaal in die sneue smoezen van de helpdesk.
Zelfs die suffe Brainpower rapper heeft het ergens in een tweet gezet. Klik.
Waarom? :(

[ Voor 29% gewijzigd door HgnX op 24-11-2012 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 02:42
Je geeft al aan je verbinding te delen. Wie zegt dat 's nachts niet één van je huisgenoten vol op het orgel gaat met downloaden omdat het nacht is?

Op wat voor waarden traint je modem in? Wat voor verbinding heb je: ADSL 1, ADSL2, VDSL? Ik gok ADLS via het KPN netwerk? Wat voor snelheid belooft het contract?

We hebben deze gegevens nodig om verder te kunnen nadenken, analyseren en test advies te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
EricJH schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 04:04:
Je geeft al aan je verbinding te delen. Wie zegt dat 's nachts niet één van je huisgenoten vol op het orgel gaat met downloaden omdat het nacht is?

Op wat voor waarden traint je modem in? Wat voor verbinding heb je: ADSL 1, ADSL2, VDSL? Ik gok ADLS via het KPN netwerk? Wat voor snelheid belooft het contract?

We hebben deze gegevens nodig om verder te kunnen nadenken, analyseren en test advies te kunnen geven.
Ik woon bij mijn ouders. Die slapen. En hebben geen smartphone. En de laptop staat uit. En mijn zusje heeft alleen een Samsung Star, en daar kan je niet mee op de WiFi.

We hebben een Experia Box van KPN, met zelfs een tot 40 Mb/s download, 4 Mb/s upload verbinding. (ADSL) Die word overigens nooit gehaald, de max was 3,4mbps via een directe LAN verbinding tussen de router en mijn PC.

Het ligt ook niet aan de PC zelf, voordat je dat commentaar hoort.. Anders zou de snelheid overdags ook wel langzamer zijn. Daarnaast is de LAN poort 1000mbps, en de hardware redelijk top notch, i7 950 oc, 128mb ssd corsair, asus p6t mobo, amd 7970 2x 850 watt psu en 12gb 2000mhz ram triple channel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 09:58
Kan je wat traceroutes posten?

"tracert tweakers.net" bijvoorbeeld. Hieruit kan je verschillende dingen opmaken.

Voorbeeld van mijn computer:
Tracing route to www.tweakers.net [213.239.154.20]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms <1 ms <1 ms pfSense.localdomain [10.0.0.1]
2 <1 ms <1 ms <1 ms 82241f4231.ftth.concepts.nl [84.112.214.1]
3 3 ms 3 ms 2 ms ict.18.29.concepts.nl [213.197.18.29]
4 37 ms 3 ms 3 ms ict.18.29.concepts.nl [213.197.18.29]
5 3 ms 3 ms 3 ms amsix.true.nl [195.69.144.171]
6 16 ms 3 ms 13 ms ams7.edge01.tengig-6-1-11.true.nl [87.233.1.218]

7 3 ms 3 ms 3 ms tweakers.net [213.239.154.20]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 22:56

M2M

medicijnman

en daarna je pc rechtstsreeks aan het modem hangen. Vervolgens een andere pc er aan hangen. En daarna contact opnemen met je provider.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 02:42
Dank voor de informatie tot zover. Maar we hebben nog wat extra informatie nodig

Bij een VDSL tót 40 Mb/s verbinding hangt de uiteindelijke downloadsnelheid af van de afstand tot de telefooncentrale. Zou je eens op de modem kunnen kijken op welke snelheid de modem intraint; d.w.z.wat zijn de werkelijke up- en downloadsnelheden waarop de modem intraint? De reden voor de vraag is als de intrainsnelheid ongewoon laag is dat van invloed is op onze beslissingsstructuur.

Ik ben niet meer op de hoogte met de KPN modems dezer dagen dus kan je niet verder helpen hoe dit te bekijken.

On a not unimportant side note. Als je schrijft mpbs (letterlijk betekent dat mili (één duizendste) bit maal seconde) bedoel je dan Mega bits per seconde (Mb/s; zoals het officieel word geschreven) zoals ik aanneem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
EricJH schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 04:28:
Dank voor de informatie tot zover. Maar we hebben nog wat extra informatie nodig

Bij een VDSL tót 40 Mb/s verbinding hangt de uiteindelijke downloadsnelheid af van de afstand tot de telefooncentrale. Zou je eens op de modem kunnen kijken op welke snelheid de modem intraint; d.w.z.wat zijn de werkelijke up- en downloadsnelheden waarop de modem intraint? De reden voor de vraag is als de intrainsnelheid ongewoon laag is dat van invloed is op onze beslissingsstructuur.

Ik ben niet meer op de hoogte met de KPN modems dezer dagen dus kan je niet verder helpen hoe dit te bekijken.

On a not unimportant side note. Als je schrijft mpbs (letterlijk betekent dat mili (één duizendste) bit maal seconde) bedoel je dan Mega bits per seconde (Mb/s; zoals het officieel word geschreven) zoals ik aanneem?
Dit lijkt mij niet bijzonder interessant aangezien hij al meerdere keren aan heeft gegeven dat zijn snelheid op andere momenten van de dag wel prima is.

Het is eerste wat in mijn opkomt is trouwens Windows Update, voor zover ik mij herinner staat deze standaard ingesteld om om 3:00 AM updates te downloaden. Is het niet mogelijk dat je pc daar mee bezig is en zo de verbinding dicht wordt getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Dick: normaal niet, want windows geeft priority aan andere programma's als ze internet nodig hebben.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een wifi scanner laat ook geen radioamateurs zien hoor.
eeb spectrum analyzer geeft wel (meer) inzicht

Wat doet een speedtest.net of een ziggo.speedtest.nl ? op dat moment

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 24-11-2012 10:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
Dick schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 05:24:
[...]

Het is eerste wat in mijn opkomt is trouwens Windows Update, voor zover ik mij herinner staat deze standaard ingesteld om om 3:00 AM updates te downloaden. Is het niet mogelijk dat je pc daar mee bezig is en zo de verbinding dicht wordt getrokken?
Goeie, Ik heb het even voor je nagekeken, maar de laatst geinstalleerde update was 3 dagen geleden.
fish schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 10:32:
een wifi scanner laat ook geen radioamateurs zien hoor.
eeb spectrum analyzer geeft wel (meer) inzicht

Wat doet een speedtest.net of een ziggo.speedtest.nl ? op dat moment
Geloof me, er is niemand hier in de buurt die dat doet. Één van de slappere smoezen die ik heb gelezen van de helpdesk. Bovendien werk ik via LAN, dus ongevoelig voor verstoringen van de WiFi.
De speedtest staat in de eerste post van dit topic ;)
EricJH schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 04:28:

Ik zoek het intrainen vandaag even voor je uit! De tussen PC snelheden zou ik ook even moeten testen met de laptop, en in de nacht, dus ook die krijg je nog van me te horen. Wat ik wel weet is dat op dit moment de 3,4mbps weer netjes word aangetikt. Het is dus echt iets wat in de nacht veranderd ergens.

Mbps = voor mij de snelle makkelijke manier om Mb/s (megabit per seconde).
Baiko schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 04:24:
Kan je wat traceroutes posten?

"tracert tweakers.net" bijvoorbeeld. Hieruit kan je verschillende dingen opmaken.

Voorbeeld van mijn computer:

[...]
Het tracert commando in "Run" kan ik gek genoeg niet werkend krijgen onder Windows 8 Pro. Apart. Hier moet ik nog even induiken. Net programma sluit zichzelf onmiddelijk af als ik het opstart. Nice work Microsoft :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58
eerst cmd via Run openen, en in daarin tracert uitvoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
ShitHappens schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:33:
eerst cmd via Run openen, en in daarin tracert uitvoeren ;)
Exact dat doet ie dus niet ;) Windows 7 deed het zonder problemen, maar onder Windows 8 keilt het programma er meteen weer uit. Het is dan ook niet meer terug te vinden in het taakbeheer of toegewezen geheugenprocessen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lampje boven je modem hangen, het ding is bang in het donker ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 21:29

Thapous

Nee toch niet.

offtopic:
Waarom drink je in vredesnaam een half biertje :9

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
Ik denk dat het een feit is dat de snelheid s nachts lekker word geknepen door KPN om centjes te besparen aangezien er een hoog energievretende apparatuur dan uitkan, en er maar een paar mensjes last van hebben. Je betaalt dus teveel. Dan neem ik liever een van 9 tot 24 uur 40mbps abbo,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

HgnX schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:24:
[...]
Mbps = voor mij de snelle makkelijke manier om Mb/s (megabit per seconde).
Daar ging het niet om ;)

Het punt is, is dat er nogal veel verschil zit tussen mb/s, Mb/s, mB/s en MB/s.
Of mbps, Mbps, mBps en MBps, zoals je wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 25-11-2012 01:40 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 15:23

lier

MikroTik nerd

Ik zou het persoonlijk toch echt eerst bij jouw thuis zoeken. Volgens mij heeft de Experiabox geen optie om real time naar het verbruik te kijken, misschien de taskmanager opstarten om het netwerkverbruik te monitoren. Als er al geknepen wordt zou ik verwachten dat dat geen consequenties heeft voor de ping.

Testen met speednet is een optie, beter is om een testbestand van je provider te downloaden.

Tot slot, er zijn geen providers die een snelheid beloven (tenzij je een abonnement neemt zonder overboeking), 40 Mbps is wat je maximaal kan halen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05 05:36

FCC

HgnX schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:07:
[...]

Exact dat doet ie dus niet ;) Windows 7 deed het zonder problemen, maar onder Windows 8 keilt het programma er meteen weer uit. Het is dan ook niet meer terug te vinden in het taakbeheer of toegewezen geheugenprocessen.
Hier werkt tracert, vanuit cmd, anders prima onder Windows 8 hoor.

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:21
Als KPN er geen energie in steekt om het op te lossen, waarom zou jij er dan energie in steken om bij KPN te blijven?

Ik zou mooi overstappen naar Ziggo o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik zou het even stapsgewijs aanpakken... meten is weten.

Is het elke dag op dezelfde tijd dat de snelheid omlaag gaat, en wanneer wordt de snelheid weer acceptabel?

Heb je het alleen op je eigen computer, of heb je toevallig ook een andere machine om mee te testen? Als je die net hebt, probeer eens met een linux live cdtje ipv je normale OS.

Heb je toevallig ook nog een ander modem dan die Experiabox om mee te testen?

Traint je modem ook in op een lagere snelheid (op de momenten dat het traag is)?

Je geeft aan op LAN te zitten, heb je op WIFI ook last van brakke snelheden?

Heb je toevallig zo'n homeplug AV adapter voor doorgeven van je LAN signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
Al een tijd geleden dat ik hierop heb gereageerd, maar even een reply nog. Ik merkte in ieder geval dat ik behoorlijk gefrustreerd was tijdens het schrijven van het topic ;) Mijn excuses daarvoor.

Het halve biertje, geloof me, dat weet ik niet meer Thapous :+

Anyways, het probleem is nog steeds aanwezig s nachts. Gisternacht nog even gekeken. Wel is het zo dat ik sommige nachten er geen last van heb, gek genoeg. De omstandigheden zijn wat dat betreft overigens onveranderd met de nachten dat ik er wel last van heb. De Windows 8 installatie is opnieuw gedaan, maar Run blijft er bij mij meteen uitkeilen. Ik kan evt de tracert proberen vanaf een W7 laptop, maar verder heeft het voor mij niet meer zulke prioriteit aangezien ik meestal slaap s nachts ;)

Toch een gek issue waar meer mensen last van lijken te hebben als je op diverse internetfora kijkt. Ik blijf dan ook sceptisch betreffende de beloftes van KPN, al wil ik niet met de vinger gaan wijzen.

Dank voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:21
Ik zie dat ik al eerder heb gereageerd :+
ThinkPadd schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:02:
Als KPN er geen energie in steekt om het op te lossen, waarom zou jij er dan energie in steken om bij KPN te blijven?

Ik zou mooi overstappen naar Ziggo o.i.d.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
tracert uitvoeren is wel handig.

ik zou als ik jou was zou ik 5x achterelkaar een tracert uitvoeren en dat 5x gespreid over de dag naar dezelfde site.

zo kun je zien of het snachts dezelfde route bewandeld als overdag.

ik heb zelf het idee dat upc dit ook doet. welliswaar niet in de mate die jij hier beschrijft. maar toch. vergeet niet dat snachts bij veel sites e.d. onderhoud wordt gepleegd dit kan de snelheid beperken omdat je naar een uitwijk locatie wordt gezonden die minder dik wordt uitgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:22
Ik vind het een beetje raar, dat er allemaal dingen worden gedaan met Tracert etc.
Terwijl zijn probleem misschien wel ergens anders zit,

Ook zie ik nog nergens een screenshot van de snelheid uit het modem? Doe eens een screenshot van je verbinding vanuit je Modem:

http://prntscr.com/3jdyu7

Graag met Actual Rate (Up/Down) en Attainable Rate (Up/Down) zoals hierboven in het screenshot.

Dat doe je op 192.168.2.254, en dan bij WAN kijken. Als je geen ZTE 220 maar de Arcadyan experiabox hebt dan is het iets anders, even zoeken dus een screenshot posten. (lightshot is handig hiervoor)

Verder, pak een laptop en sluit deze met LAN kabel aan snachts tussen het modem en de laptop. Wifi uit, om storen te voorkomen.

Doe de speedtest met een <3 < 3 meter kabel, LAN, tussen het modem en de laptop. Zo sluit je kabel fouten van jou zelf uit.

Wat ik wel zeer vreemd vind, is dat er nog niet gesproken wordt over de ISRA. Met zo'n ping en zo'n verbinding is het vaak het kabeltje tussen het modem en het ISRA punt, of het ISRA punt zelf dat zwaar verouderd of slecht is.

Zoek je probleem daar, maar nadat je een screenshot post van je modem.
Pagina: 1