Nieuwe moederborden nog een DVD aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 484510

Topicstarter
Heren,

Ik ben opzoek naar een nieuwe moederbord gezien mijn oude kapot is. Voor heen had ik een P5VD2-VM SE (http://www.asus.com/Mothe...5VD2VM_SE/#specifications) en daar op zat een poort gevestigd voor de DVD speler (blauwe stekker met 20 stekkers in de lengte en 2 in de breedte), ik weet niet hoe zo'n aansluiting heet maar het viel mij op dat geen van de nieuwere modellen zo'n aansluiting hebben. Ik ben opzoek naar een moederbord van rond de 60€ en vroeg mij of of zo'n verbinding nog wel nodig is of dat er misschien een nieuwe stekker voor geleverd word die dit overbodig maakt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is een IDE-aansluiting. Ook wel PATA.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Tegenwoordig heb je DVD-branders met SATA aansluiting, dus die PATA aansluiting is inderdaad niet meer nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt ook even kijken naar een SATA DVD-speler; SATA is de connector die IDE vervangen heeft in de praktijk.

IDE ga je weinig meer vinden in nieuwe hardware.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Enorm bedankt voor de snelle berichten!

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 484510 op 23-11-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

IDE, of PATA, is nogal verouderd en langzaam. Niet dat je dat echt merkt met een dvdtje branden, maar, de kleinere kabels zijn natuurlijk wel handig.

Voor hardeschijven en SSD's is SATA natuurlijk wel vreselijk intressant. Ik denk dat een beetje hardeschijf IDE wel vol trekt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt eventueel ook een convertertje kopen van PATA naar SATA (PATA en SATA zijn overigens beide IDE, houd die termen dus even goed uit elkaar. moderne borden beschikken gewoon over IDE). De vraag is alleen of je niet beter een nieuwe brander kunt kopen, die convertertjes heb je voor een paar euro op DX, maar ze zijn niet altijd even compatible met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TERW_DAN schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 09:35:
PATA en SATA zijn overigens beide IDE
Ech nie. IDE is eigenlijk de voorloper van (P)ATA. SATA heeft er niet zoveel meer mee te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 24-11-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CyBeR schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:01:
[...]

Ech nie. IDE is eigenlijk de voorloper van (P)ATA. SATA heeft er niet zoveel meer mee te maken.
Echtwel, SATA is een subset van IDE, net als dat PATA een subset van IDE is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TERW_DAN schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:35:
[...]

Echtwel, SATA is een subset van IDE, net als dat PATA een subset van IDE is.
Hahaha. Nee.

IDE is origineel ontwikkeld door Western Digital. Daaruit is vervolgens ATA ontstaan. IDE is dus eerder een subset van het moderne ATA.

Om even het eeuwig nuttige wikipedia te quoten:
The first version of what is now called the ATA/ATAPI interface was developed by Western Digital under the name Integrated Drive Electronics (IDE).
[...]
The interface used by these drives was standardized in 1994 as ANSI standard X3.221-1994, AT Attachment Interface for Disk Drives. After later versions of the standard were developed, this became known as "ATA-1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CyBeR schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:41:
[...]

Hahaha. Nee.

IDE is origineel ontwikkeld door Western Digital. Daaruit is vervolgens ATA ontstaan. IDE is dus eerder een subset van het moderne ATA.

Om even het eeuwig nuttige wikipedia te quoten:

[...]
PATA en SATA zijn de interface, IDE de onderliggende techniek. Wikipedia klopt hier op meerdere punten niet, dus dat moet je ook weer niet te serieus nemen.
http://pcsupport.about.com/od/termsp/g/parallelata.htm

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 24-11-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, about.com is betrouwbaar :z

IDE is niet 'de onderliggende techniek'. Als je dat zo uitlegt is SCSI ook 'IDE'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Valt ook wel mee ;)
IDE is niet 'de onderliggende techniek'. Als je dat zo uitlegt is SCSI ook 'IDE'.
Nee, juist niet SCSI is iets anders als IDE.

SATA en PATA zijn beide IDE. Ik zal de techpapers van sataio eens op gaan zoeken, daar ben ik het immers eerder tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 09:40
Het begon met de naam IDE, vervolgens is ANSI het ATA gaan noemen.
Hierna is ATA weer hernoemt naar Parallel-ATA en is er Serial-ATA bij gekomen.
Beide zijn ATA en dus eigenlijk ook IDE.
De interface is anders, maar command-set is het zelfde (op nieuwe commando's na)
Hierdoor kun je ook je SATA connector op "legacy mode" zetten in je bios.
Dan lijkt het voor het OS een PATA aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 22:45
Aardige discussie, maar volgens mij niet precies waar de topic starter naar op zoek was. Het praktische antwoord is dan ook "die 20x2 pins kabels zijn oud/verouderd. Tegenwoordig heeft elke (interne) DVD speler/brander en harddisk/SSD een nieuwe aansluiting, die veel smaller is, en algemeen bekend staat als "SATA".

Voor de prijs van een interne DVD speler hoef je het niet te laten; op zoek gaan naar een nieuw/modern moederbord dat nog oude aansluitingen (dus die 20x2 pins stekker) ondersteunt, is waarschijnlijk veel duurder, en je legt jezelf heel veel beperkingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34
BartS12 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:15:
Voor de prijs van een interne DVD speler hoef je het niet te laten; op zoek gaan naar een nieuw/modern moederbord dat nog oude aansluitingen (dus die 20x2 pins stekker) ondersteunt, is waarschijnlijk veel duurder, en je legt jezelf heel veel beperkingen op.
Er zijn voor socket775 nog zat moederborden te vinden met p-ata voor een schappelijke prijs... zover ik weet werden de meeste s775 borden altijd nog met p-ata uitgerust, op latere modellen werd het de connector vaak weggelaten terwijl de mogelijkheid wel 'in de chip' zat zogezegd. Met latere sockets werd het simpelweg niet meer ondersteund, voor s775 zat het nog in het reference model. Alleen op de latere modellen werd simpelweg de connector steeds vaker weggelaten... Mijn s775 bordje van MSI heeft bijvoorbeeld de connector niet, maar je kan de positie waar de connector eventueel had moeten zitten wel duidelijk zien.

http://tweakers.net/categ...kpmpmbIohbGSjpA0gwoV1sLAA

En dit is volgens mij een leuke vervanger voor het kapotte bord: pricewatch: Asrock G41M-GS3

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 28-11-2012 20:22 ]

Anoniem: 22659

Het punt is dat je voor nog geen 20 euro een DVD brander koopt met een SATA aansluiting. Die branders zijn compatible met alle mobos ipv een handjevol voor 1 socket. Voor die 2 tientjes niet moeilijk doen en een nieuwe brander halen!
Pagina: 1