• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-01 09:45
Sinds kort heb ik mijn pc kooler vervangen door een stillere. Ik heb toen nieuwe koelpast erop gedaan. Sinds ik van cooler ben verandert wou de pc niet meer opstarten en de 3 beeps code aan.

De computer heeft toen 2 weken stil gestaan vanwege tijd, toen ik vandaag de cooler en CPU uit het mobo haalde zag ik dat er koelpasta was gelekt en in de socket was gekomen.

Ik heb beide met een droog doekje gereinigd maar toen ik de pc opstarte kreeg ik geen beeld en ook geen beep error code meer.

Wie kan mij helpen?

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 19:31
Graag de onderdelen neerzetten zoals: Het moederbord en de processor.

Heb zelf geen ervaring met gelekte pasta.
Waarmee heb je het gereinigd?

Als je dit beantwoord hebt, kan ik je waarschijnlijk verder helpen.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Tja die is dood, je hebt ook belachelijk veel pasta gebruikt anders kan dit nooit gebeuren.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
inderdaad of de pasta was niet goed gemengd wat ik me bijna niet kan voorstellen want dat merk je bij het aanbregen of je hebt veels te veel gebruik.
Wat je nog kan proberen met gedenatureerde alcohol proberen schoon te maken maar denk dat het niet zal baten aangezien je hem al gefrituurd heb nu.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

met een heel klein beetje geluk heb je niet-geleidende pasta gebruikt, de bekende witte meuk dus. Dan kan het heel misschien nog zijn dat er geen contact is.

Maar, omdat je mobo ook niet meer piept, ben ik bang dat je een dood moederbord hebt, kortsluiting. Je cpu kan ook kapot zijn.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Zou je misschien een fotootje kunnen maken ter verduidelijking van je verhaal?

• ro-bbo
bedankt voor de reacties, ik heb er juist niet veel koelpasta op gedaan en het zit ook maar op 3 pinnetjes.
de processor is een amd x6 1090t en het moederbord is een asrock m3n78d.

foto komt eraan.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Een kwart rijstkorrel in het midden is genoeg, meer is juist slecht: het is echt alleen bedoelt als upvulling van zeer fijne patroontjes in de CPU/koeler, en geleid de hitte slechter dan de koeler zelf. Als je het op de CPU doet terwijl die in het socket zit kan het feitelijk niet op de socket komen.

Wat voor pasta is het? Niet geleidend en geleidend is allemaal slecht, hoewel de eerste soms nog te repareren valt.

• ro-bbo
Hier de foto's.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2yvng1u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2j5jb6s.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door ro-bbo op 24-11-2012 13:20 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Ik zie aan je koeler duidelijk dat er veel te veel pasta op zit. Dat mensen teveel gebruiken komt ook doordat koeler fabrikanten te veel pasta meeleveren.
Maar terug naar je probleem, schoonmaken van de pinnen is het probleem niet. Het schoonmaken van de socket is het lastigste. Ik zou niet weten hoe, maar misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft.

[ Voor 71% gewijzigd door job op 24-11-2012 13:22 ]

• darkmushy1995
  • Laatst online: 03-02 19:31
zeer vervelend jammer dat de cpu pinnetjes heeft denk dat er nog wat pasta in je socket zit.

Heel misschien ligt het toch aan je geheugen.

"Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard."

wordt waarschijnlijk een nieuw moederbord.

zie net dat je nieuwe foto's hebt geplaatst.

• ro-bbo
Ik denk ook dat het een nieuw moederbord wordt, ik hoop natuurlijk dat het alleen bij het moederbord blijft.

• ro-bbo
Jep de cpu pinnen zijn schoon, alleen ik heb geen idee hoe ik die socket binnen schoon kan krijgen. Ik heb de CPU schoongemaakt met wasbenzine omdat dat snel verdampt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is tevens vrij agressief en heeft het mogelijk nog wat erger gemaakt, 98% alcohol was beter geweest. Wasbenzine laat een waas achter.

Ik vrees dat zeker het moederbord overleden is, mogelijk de CPU ook. De hoeveelheid koelpasta op de foto is ongeveer 50x de aanbevolen hoeveelheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 24-11-2012 13:49 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:47

player-x

Disruptive by design

Een product als CRC Quick Clean kan je het mee reinigen, lost koelpasta heel goed op, en is geen probleem met 95% van de plastic soorten.

Leg het mobo plat neer spuit het socket vol.
Draai het bord om, en stoot het bord op een klop met de achterkant van een schroevendraaier op het socket om zo de Quickcleen + pasta er uit te krijgen.
En/of houd het bord op zijn kop en spuit Quickcleen op het socket totdat alle pasta er uit lekt.

Bus kost +/- 10 euro of zo, en is te krijgen bij bedrijven die gereedschap en onderdelen als boutjes, o-ringen en lagers aan bedrijven verkoopt. (zo als deze)

en volgende keer niet meer dan een rijstkorrel pasta gebruiken!

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 24-11-2012 17:31 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

Umbrah schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:48:
De hoeveelheid koelpasta op de foto is ongeveer 50x de aanbevolen hoeveelheid.
Dat zal wel een beetje meevallen denk je niet? Dat er teveel op zit is duidelijk, maar niet 50x de aanevolen hoeveelheid.

Het socket zou je op een simpele manier schoon kunnen krijgen door er met de stofzuigermond het restant uit te zuigen. Heb ik wel eens gedaan en het werkte gelukkig inmijn geval.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:47

player-x

Disruptive by design

Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:46:
Dat zal wel een beetje meevallen denk je niet?
Heb het genoeg gezien hoor, weet niet of het hier gebeurd is, maar kan makkelijk.

Als ik naar de foto's kijk kom ik op 25 tot 50x teveel uit.

Want de meeste denken dat je een dikke laag goed is, en heb mensen gezien die maar 2 of 3 CPUs deden met een tube AS5, waar letterlijk een rijstkorreltje meer dan genoeg is.

PCs die zelfs van computershops kwamen waar de witte no name pasta leterlijk tussen uit druipte, ik heb als water koeler die regelmatig blokken verwisselde nog nooit een tube leeg gemaakt voor dat er weer een ander beter merk op de markt kwam.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

Al zou je nog een keer kijken, er zit misschien een hoeveelheid op wat overeen komt met een aantal reistkorrels.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:53

Cheezus

Luiaard

Ik zou me niet zo druk maken om dat kleine beetje in het socket, zo te zien komen hierdoor geen pinnen met elkaar in contact. Als je de CPU-pinnen schoon hebt gekregen zou ik het gewoon nog een keer proberen.
Pagina: 1