Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CMS keuze

Pagina: 1
Acties:

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:35
Goedemiddag!

Ik ben een student die naast zijn studie nog wat websites maakt.
Nu is het zo dat een klant van mij een nieuwe website wil hebben.
Veel content, slechts 1 iemand die deze content onderhoud.

Nu is het zo dat ik een aanvraag procedure hierin moet gaan verwerken.
Hoe dit precies eruit moet gaan zien is duidelijk en dit moet in een nieuw CMS systeem.
Ik heb gekeken naar welke CMS systemen beschikbaar zijn maar heb moeite met de keuze.
Persoonlijk heb ik zeer positieve ervaringen met Joomla maar van iemand anders heb ik gehoord dat het schrijven van extensies hiervoor wel pittig is.
Zelf heb ik ervaring met Joomla in normaal gebruik (content beheer en normale installaties van componenten en dergelijke) en niet met het programmeren van dergelijke.
Drupal schijnt een systeem te zijn dat je gemakkelijker zou moeten kunnen uitbreiden maar een grotere leercurve zou hebben dan Joomla. Persoonlijk spreekt de interface van Joomla mij meer aan dan die van Drupal.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 09:10
Wat ik in dit soort situaties doe is een of meerdere use-cases bedenken en deze uitwerken in de kandidaten. Als jij dus iets met een aanvraagprocedure moet maken probeer je dat eens in Joomla en Drupal. De tijd die je hierin investeert ga je bij latere opdrachten dan dubbel en dwars terugverdienen.

Beetje off-topic; misschien dat Wordpress ook wel in je straatje zou passen en anders staat er op Wikipedia een lijstje met CMS-systemen :)

Read the code, write the code, be the code!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Drupal is inderdaad wat zoeken voordat je alle opties door hebt, maar je kan er wel veel mee.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 19:51
Ik ben voor simpel, dus kijk eens naar perch (http://grabaperch.com/), de kosten voor aanschaf kun je gewoon doorbereken.

Hello fellow humans

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:22

HaTe

haat niet

Ik heb een heleboel gratis CMS software geprobeerd en mijn mening is dat CMS Made Simple het makkelijkste is om op te zetten, het makkelijkste is om zelf uit te breiden en het onderhoud is ook prima.
Eigenlijk is het hele CMS gebaseerd op Smarty, wat ik ook al geniaal vind. Smarty templates maken is gewoon heel makkelijk.
Bij CMSMS kan je elk onderdeel aanpassen, precies zoals je ook wilt en dat op een erg makkelijke manier. Elke module bestaat namelijk ook weer uit Smarty templates en je kan alles, overal neerzetten waar je maar wilt. Dit heb ik bij geen enkel CMS zo gezien, waar je vaakt toch vast zat aan bepaalde posities. Dit is uiteraard bij CMSMS ook, maar je kan modules wel opsplitsen op verschillende posities.
PHP kennis is amper vereist, hoewel Smarty natuurlijk ook gewoon PHP is in een iets handiger manier geschreven :)

Wat geniaal is, er is zelfs een module om modules te maken. Zo kan je waarschijnlijk jouw aanvraagprocedure ding (wat is dit eigenlijk?) zo makkelijk maken, zonder ook maar iets te programmeren in PHP.

[ Voor 28% gewijzigd door HaTe op 24-11-2012 22:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Verwijderd

Ik gebruik al jaren Wordpress. Ook Joomla, Drupal etc gebruikt. Allen waren wel goed, maar Wordpress vind ik wel de meest eenvoudige van ze allemaal. En zeer veel plugins zodat vrijwel alles er mee te maken valt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 19:29 ]

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Aan de hand van de wensen/eisen die je nu stelt voldoet denk ik bijna elk pakket... Je hebt het over alleen content wat bij mij te boek staat als artikelen, waarom zou je dan Joomla-extensies moeten schrijven?

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• devloomax
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 19:57
Misschien kun je wat meer informatie geven wat je bedoelt met een 'aanvraagprocedure'?

• -Casper
Bedankt voor de vele reacties, heeft me al wat meer inzicht gegeven.
De reden waarom ik WordPress niet als optie beschouw is omdat Drupal en Joomla flexibeler zouden zijn (als ik mag geloven wat ik op internet heb gelezen).

De website betreft ca. 300 content pagina's.
Het is dan ook belangrijk dat ik een duidelijke structuur in deze content kan aanbrengen.
Vanmiddag heb ik even gekeken naar Drupal maar ik moet zeggen dat dit een redelijk doolhof is. Nu zal dit ook komen doordat ik Joomla gewend ben en er geen soort gelijke structuur lijkt te zijn.

Daadwerkelijk het component maken in Joomla en Drupal kost me echt te veel tijd. Om aan te geven waarom volgt hier iets meer uitleg over wat ik wil maken:

Het betreft een aanvraag procedure waarbij persoonlijke gegevens moeten worden verstuurd naar de webpagina. Deze moeten in een PDF en een database geplaatst worden. De PDF betreft al een format dus alleen de informatie moet op de juiste positie geplaatst worden. Dit wordt dus gewoon maatwerk. Daarnaast zal het systeem de voortgang van de aanvraag bij moeten gaan houden.

Belangrijk voor mij voor het CMS in enkele punten samen gevat:
- Content management (duidelijke structuur mogelijkheid)
- Flexibiliteit m.b.t. uitbreiding van het CMS
- Stabiliteit
- SEO geschikt (maar dat lijkt me onderhand vanzelf sprekend)

Van Drupal weet ik dat er een "leercurve" is, en dat is in principe geen probleem.
Ik wil gewoon weten wat uiteindelijk het gemakkelijkste / beste zal werken.

• HaTe

HaTe

haat niet

Heb je al naar CMS Made Simple gekeken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• -Casper
Ja heb ik naar gekeken.
Het enige voordeel van dit CMS vind ik vooralsnog dat het op Smarty werkt.
Bij Joomla (en wss ook wel bij Drupal) heb je de mogelijkheid ook om alles neer te zetten waar je maar wil. Je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wilt, zolang je maar weet hoe.

- Content management; ik zie in de demo geen duidelijke structuur, niet zoals bij Joomla.
- Flexibiliteit; achter de schermen maar aangezien je hier niets over hebt vermeld ga ik er vanuit dat je hier weinig tot geen ervaring mee hebt (behalve dan met de template engine Smarty)
- Stabiliteit; misschien kort door de bocht maar Joomla en Drupal hebben grotere naamsbekendheid en daardoor ben ik geneigd te zeggen dat deze systemen beter worden onderhouden? (niet zozeer door de naamsbekendheid zelf maar natuurlijk door de actieve community en dergelijke. Ik vermoed dat deze groter is dan CMSMS)
- SEO; ze zeggen wel dat het SEO vriendelijk is maar ik vind het een beetje slecht dat ze in de demo niet eens zoekmachine vriendelijke URL's produceren. Nu is dit waarschijnlijk met een component wel af te vangen maar dit geeft natuurlijk geen betere eerste indruk.

Nu is het niet zo dat ik CMSMS uitsluit maar zoals ik al zei; ik zie niet in waarom ik specifiek voor dit CMS moet kiezen.

Zijn er overigens nog mensen die ervaring hebben met componenten maken voor Joomla? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee aangezien het mij is afgeraden door een kennis.

Verwijderd

Heb je toevallig ook al eens naar TYPO3 gekeken?
Qua 'leer curve' zit TYPO3, vind ik persoonlijk, tussen Joomla! en Drupal in.

Verder is de backend voor de klant heel eenvoudig te beheren. Dit ook omdat je op een hele simpele manier de klant rechten kan geven van wat er door hem/haar te beheren valt. Het geen wat er te beheren valt staat weergegeven in een simpele boomstructuur.

TYPO3 is ook een heel veilig CMS, partijen zoals DigiD maken hier ook gebruik van.

Succes!

• -Casper
Qua interface ziet TYPO3 er inderdaad een stuk overzichtelijker uit!
Heb je ook ervaring met het zelf schrijven van extensies?

Verwijderd

Zelf heb ik helaas nog niet genoeg programmeerkennis om zelf extensies te schrijven (ik ben zelf webdesigner). Maar onze programmeur geeft altijd aan dat TYPO3 heel veel ruimte biedt voor juist het zelf ontwikkelen van bijvoorbeeld extensies. De community van TYPO3 biedt ook heel veel ondersteuning hiervoor. http://typo3.org/community/

• -Casper
Bedankt voor de info, ik ga me hier eens in verdiepen!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Typo3 is gruwelijk -eng- om mee te werken. Totaal onnavolgbaar spul, met ongeveer 3x zoveel regels aan config files als daadwerkelijke programmacode.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik heb zelf nooit met Typo3 gewerkt, maar wat ik er van gehoord heb is meestal niet positief..

• HaTe

HaTe

haat niet

-Casper schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:24:
Ja heb ik naar gekeken.
Het enige voordeel van dit CMS vind ik vooralsnog dat het op Smarty werkt.
Bij Joomla (en wss ook wel bij Drupal) heb je de mogelijkheid ook om alles neer te zetten waar je maar wil. Je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wilt, zolang je maar weet hoe.
Ik ben vrij lang bezig geweest met Drupal (en in mindere mate Joomla) en ik ben er niet achter gekomen hoe dit dan kon, met CMSMS was het gelijk duidelijk. Bij Drupal moest je al wel diep in de code duiken om de modules naar je eigen smaak in te richten en volgens mij bij Joomla ook. Bij CMSMS kan dit allemaal vanuit het beheerpaneel omdat je bij elke module een template editor hebt.
- Content management; ik zie in de demo geen duidelijke structuur, niet zoals bij Joomla.
Structuur als in wat? In het admin gedeelte is zeker wel een duidelijke structuur over hoe de beheerpagina's zijn opgedeelt in de menu's en waar nieuwe modules komen. Duidelijker kan niet. Ik heb net ook een kwartiertje naar TYPO3 gekeken, maar hier vind ik zeker minder structuur in zitten.
- Flexibiliteit; achter de schermen maar aangezien je hier niets over hebt vermeld ga ik er vanuit dat je hier weinig tot geen ervaring mee hebt (behalve dan met de template engine Smarty)
Het hele CMS is opgebouwd uit modules, lijkt mij wel flexibel dus. Vooralsnog krijg ik alles voor elkaar in CMSMS.
- Stabiliteit; misschien kort door de bocht maar Joomla en Drupal hebben grotere naamsbekendheid en daardoor ben ik geneigd te zeggen dat deze systemen beter worden onderhouden? (niet zozeer door de naamsbekendheid zelf maar natuurlijk door de actieve community en dergelijke. Ik vermoed dat deze groter is dan CMSMS)
Daar heb je gelijk in en dat is ook een nadeel. CMSMS wordt door niet zoveel mensen onderhouden, maar er komen toch zeker wel een paar keer per jaar grote updates uit en bugfixes worden snel gefixed in een subversie.
- SEO; ze zeggen wel dat het SEO vriendelijk is maar ik vind het een beetje slecht dat ze in de demo niet eens zoekmachine vriendelijke URL's produceren. Nu is dit waarschijnlijk met een component wel af te vangen maar dit geeft natuurlijk geen betere eerste indruk.
Het is maar net hoe je het zelf programmeert met Smarty.
Nu is het niet zo dat ik CMSMS uitsluit maar zoals ik al zei; ik zie niet in waarom ik specifiek voor dit CMS moet kiezen.
Ik kan je ook niks opdwingen. Ik ben er zelf heel tevreden mee. Ik heb wel eens nagedacht om zelf een CMS te maken omdat geen enkele gewoon makkelijk werkte, totdat ik CMSMS tegenkwam, welke bijna zo werkt als hoe ik mijn CMS in gedachten had. Voor jou kan dat uiteraard anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 02-12-2012 01:24 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kent iemand Zotonic? Ik was wat aan het googlen voor een 'lichtgewicht' cms om op een servertje met nogal matige hardware te draaien, daarbij kwam ik dus dit in Erlang geschreven CMS tegen, maar het wordt voor zover ik verder kon vinden nou niet echt frequent gebruikt...

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
CMS made simple is voor simpele sites inderdaad ideaal, zeker als het een "gewone" site is en geen blog.
In andere CMS'en die ooit vanuit een blog zijn begonnen merk je dat toch nog steeds.

Aan de andere kant is de kwaliteit en de hoeveelheid van de modules beperkt, maar goed bij bijvb joomla zijn ze ook vaak of maar beperkt, of ze kosten geld (en dan heb je er regelmatig gelijk een bos nodig)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CMS made simple is misschien ook wel wat, voor mij zijn belangrijke punten dat content redelijk makkelijk kan worden toegevoegd/bewerkt en dat er enige access control mogelijk is. Maar met name moet het op lichte hardware kunnen draaien. Op mijn lijstje zijn daarom Zotonic en GetSimple CMS redelijk vooraanstaand, maar concrete ervaring/benchmarking/cijfers heb ik niet, dus dat is vooral gebaseerd op ongestructureerd googlen. ZIjn er systemen die ik nog mis of zijn de twee genoemde toch niet geschikt?

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 06:46
Sorry, maar als iemand zegt dat WordPress "minder flexibel" is, wordt ik een beetje ongelukkig. Als je goede kennis van WordPress hebt, is het namelijk een van de meest flexibele CMSen. Vrijwel alles wat je met PHP kan maken, kan je namelijk ook binnen WordPress zetten. Kijk bijvoorbeeld naar deze slideshow, veel van deze projecten waren moeilijker te realiseren geweest met een ander CMS.

Het voordeel aan WordPress is de enorme userbase, waardoor er veel plugins en thema's beschikbaar zijn, tutorials, support en meer. Ook is WordPress voor de eindgebruiker vaak simpel, en hebben veel gebruikers zelfs al ervaring met WordPress.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:07

Twazerty

AVCHDCoder developer

HaTe schreef op zondag 02 december 2012 @ 01:23:
[...]

Ik kan je ook niks opdwingen. Ik ben er zelf heel tevreden mee. Ik heb wel eens nagedacht om zelf een CMS te maken omdat geen enkele gewoon makkelijk werkte, totdat ik CMSMS tegenkwam, welke bijna zo werkt als hoe ik mijn CMS in gedachten had. Voor jou kan dat uiteraard anders zijn.
Zelfde ervaring hier. CMSMS is onwijs makkelijk (wordt ook steeds beter bij iedere release). Met een minimale guide en hier en daar wat afkijken had ik mijn eigen module gebouwd.

CMSMS vind ik voor een site die vooral statisch is (dus geen user login ed) perfect. De eenvoud waarmee je content toevoegt is geweldig. Ik heb meerdere CMS'en getest en geen enkele kwam in de buurt qua eenvoud.

Plugins kan nog wel eens een probleem vormen, door de kleinere community zijn er nu eenmaal minder beschikbaar. Maar de (voor mij) belangrijkste zijn aanwezig: Album, Gastenboek, FormBuilder.

Performance vind ik ook dik in orde.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Niet Henk schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:08:
Vrijwel alles wat je met PHP kan maken, kan je namelijk ook binnen WordPress zetten.
Geldt dat niet per definitie voor alle cms'en die uitbreidbaar zijn met modules geschreven in php?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 06:46
incaz schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:52:
[...]

Geldt dat niet per definitie voor alle cms'en die uitbreidbaar zijn met modules geschreven in php?
Klopt eigenlijk wel. De vraag is in hoeverre je toegang krijgt tot de bestaande structuur. Natuurlijk kan je altijd je thema volledig negeren, of zelf schrijven, maar binnen WordPress krijg je erg makkelijk toegang tot de bestaande structuur, en kan je je eigen PHP invoegen. Ook kan je binnen WordPress erg makkelijk met "Child themes" werken, waarbij je delen van de PHP van het geladen thema overschrijft, zonder deze wijzigingen te laten wissen bij een update van het thema.

Als je het zo bekijkt kan je stellen dat elk CMS ongeveer even flexibel is (namelijk zo flexibel als de programmeertalen die het toestaat). Het gaat meer om met welk gemak het gaat. En bij WordPress, gaat het met relatief veel gemak. Je kan zonder veel moeite, en zonder veel te overschrijven, je PHP code bijna altijd op de gewenste plek krijgen.

Ook zou je de flexibiliteit kunnen uitdrukken in de hoeveelheid beschikbare mogelijkheden zonder zelf te coden (o.a. kan je er een forum, webshop, social medium, wiki e.d. mee maken). Als je dan naar WordPress kijkt, en de vele beschikbare plugins en thema's, is het moeilijk om een CMS te noemen wat daarvan wint.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Na een paar dagen CMSMS geloof ik dat ik daarin eindelijk een cms heb gevonden dat werkt zoals ik handig vind! Ligt mij stukken beter dan wordpress. Dat zal ongetwijfeld alles kunnen, maar ik kreeg het niet op een eenvoudige manier voor elkaar. CMSMS biedt mij standaard behoorlijk wat ik wil. En dat is voor mijn situatie (dat gaat vast niet voor iedereen op) handiger dan grote flexibiliteit.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor mij lijkt het er vooralsnog op dat Zotonic zal voldoen, Ik vind het op zich ook wel prettig om met PostgreSQL en Erlang (+Zotonic) in principe klaar te zijn.
Pagina: 1