Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Tweakers,

Was een bios update via Windows 7 aan het uitvoeren op een Dell Dimension E521.
Plots liep het programma, door Dell aangeleverd, vast en werd het afgesloten. Hij was toen op 28%. Ik kon daarna nog gewoon gebruik maken van de computer, maar na reboot kreeg ik slechts een zwart scherm en fans op volle toeren.

Heb al clear CMOS geprobeerd en batterij voor enige tijd verwijdert, maar zonder succes. Ik krijg wel hierna een Dell logo te zien voor 1 sec, maar geen BIOS mogelijkheden o.i.d.

Wat kan ik het beste nu doen? Is het moederbord nog te redden? (Bijv. booten via USB o.i.d). Probleem is wel dat ik dus ook niet meer bij boot sequence kan komen en een floppy drive zit er niet in.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Die is dood.

Je kunt misschien een nieuwe bioschip aanvragen bij dell. Neem contact op met hun customer service.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Helaas is de pc al 5 jaar oud, dus geen garantie. Is het mogelijk om zelf zo'n bioschip erin te zetten en aan wat voor bedrag moet ik hierbij denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 19:25

hostler

Yeahhh dude!

Dmar schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:49:
Helaas is de pc al 5 jaar oud, dus geen garantie. Is het mogelijk om zelf zo'n bioschip erin te zetten en aan wat voor bedrag moet ik hierbij denken?
Die bios chip is (MEESTAL!) er eenvoudig te vervangen. Even een belletje naar Dell, anders kijken op ebay voor een moederbordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als google het bij het juiste eind heeft is dit je moederbord: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SJMI6F4ArpgWPxGJ6VR8r9F4/full.jpg

Ik zie er in elk geval geen bioschip opzitten die je zo kunt vervangen. Dus dat wordt lastig vervangen. Vroeger was het vrij makkelijk, tegenwoordig zie je het steeds en steeds minder (helaas).

Misschi[en dat flashbios.org je verder kan helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 23-11-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat een vreemde moederbord-layout trouwens.

Maar dat kun je er dus van krijgen als je je BIOS flasht vanuit Windows. Volgende keer gewoon doen vanuit de BIOS zelf ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ja, heb me lesje wel geleerd. Denk dat ik het Tweakers budget systeem (reviews: Desktop best buy guide: editie november 2012) maar neem als vervanging. Computer wordt voornamelijk gebruikt voor basic dual-screen Excel werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Dmar op 23-11-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Compizfox schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 17:04:
Wat een vreemde moederbord-layout trouwens.

Maar dat kun je er dus van krijgen als je je BIOS flasht vanuit Windows. Volgende keer gewoon doen vanuit de BIOS zelf ;)
Vrij standaard BTX hoor. Dell is een van de weinige die die formfactor nog gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

Jammer ja, met dat moederbord gaat het inderdaad lastig worden om het bios te vervangen. (in het verleden dankbaar van verschillende adressen gebruik gemaakt die dat voor je konden herflashen)

Niet om lullig te doen, maar waarom had je niet het flashen opnieuw geprobeerd en als dat mislukte de oude teruggezet ? of had je toen niet door dat het vastliep ?

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Had het wel door dat hij vastliep, maar wist niet dat het gevolgen zou hebben. Heb de pc namelijk rest van de dag gewoon kunnen gebruiken. Pas bij het opnieuw opstarten kreeg ik het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat je trouwens nog kunt proberen is de biosfile op en USBstickje zetten en kijken of het ding daarmee wil booten. Soms zijn er nog wel wat van deze recoverytruukjes die je kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

TERW_DAN schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 17:28:
Wat je trouwens nog kunt proberen is de biosfile op en USBstickje zetten en kijken of het ding daarmee wil booten. Soms zijn er nog wel wat van deze recoverytruukjes die je kunt proberen.
ja dat heb je met asus crashfree bios gebeuren en andere fabrikanten hebben ook zon variant.
maar dan booten ze nog wel een beetje, en deze gaf alleen een zwart scherm.
en dit is een dell met een BTX bord. Dell verwacht niet dat je zomaar een bios update doet, dus steken ze geen tijd en geld in dit soort features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die recoveryopties zijn vrij lowlevel en worden vaak door de biosmakers erin gezet (dat Asus e.d. er fancy naampjes aan geven doet daar niets aan af). Grote kans dat het op zo'n Dell ook werkt (vroeger iig wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 18:45

auto660

1991 240 GL Brick

Ga even naar: www.bios-mods.com
Ga dan naar het tabje BIOS Recovery en kies wat voor merk bios je hebt en probeer de methode om hem te recoveren. Achter het pci-e (rechts) zie je de bios-chip maar hij is direct op het moederbord gesoldeerd zonder socket, anders had ik hem wel willen hotflashen...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik acht de kans zeer klein gezien de computer alleen een zwart scherm geeft, en 5 jaar oud is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TERW_DAN schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 17:15:
Vrij standaard BTX hoor. Dell is een van de weinige die die formfactor nog gebruikt.
Micro BTX lijkt mij. Geen standaard BTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 18:45

auto660

1991 240 GL Brick

Fordox schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 00:45:
ik acht de kans zeer klein gezien .... en 5 jaar oud is...
Ik heb van de week de bios van een aopen x34 pro II laten crashen:
http://www.targetpc.com/h...boards/aopen_ax34_pro_ii/
Dit bord is minimaal 10 tot 12 jaar oud en ik had de versie zonder de 2de bios chip, dus maar met 1. En toch kon ik hem met award bootblock bios weer recoveren. Dus er is zeker nog kans. Mijn laptop die net 1 jaar oud was die had ook een badflash en was niet te recoveren, werd dus even een middagje solderen :|
Kortom: Leeftijd zecht niks!

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

downtime schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 00:50:
[...]

Micro BTX lijkt mij. Geen standaard BTX.
Uiteraard µBTX, maar dat is ook een BTXstandaard ;)
Fordox schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 00:45:
ik acht de kans zeer klein gezien de computer alleen een zwart scherm geeft, en 5 jaar oud is...
Daar kun je zo niets over zeggen. Het feit dat het scherm geen beeld geeft wil niet zeggen dat het gelijk helemaal niets meer doet.
Het kost weinig moeite om wat dingetjes te proberen, dus ook al is de kans klein, ik zou 'm toch nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 20:24:
Die recoveryopties zijn vrij lowlevel en worden vaak door de biosmakers erin gezet (dat Asus e.d. er fancy naampjes aan geven doet daar niets aan af). Grote kans dat het op zo'n Dell ook werkt (vroeger iig wel).
Daaraan toevoegend: ik zie een floppy connector. Bootblock via USB is vrij recent en niet altijd aanwezig, bootblock via floopy stamt uit de tijden dat geheugen op SIPPs geleverd werd en BIOS EEPROMs via licht gewist moesten worden. Zeer goede kans dat dat wel werkt dus, moet je alleen nog een floppy drive ergens ritselen... ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1