Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben student fotografie en ben vorig jaar overgestapt van de Canon eos 450d naar de Canon 5D. Ik print op een Epson stylus Photo P50, wat eerst prima werkte, maar sinds de overstap op de nieuwe camera heb ik problemen met veel te donker afgedrukte foto's en/of zwemen wanneer ik print in photoshop cs5.

-Heeft iemand een idee of het probleem kan komen door de overstap op een nieuwe camera?

- Of ligt het aan iets in mijn Photoshop? Want op de epson van school printen (ook in Photoshop) gaat wel prima (zonder zwemen of donkerheid), en dat doe ik ook zelf, met de goeie kleurprofielen en alles. Daarnaast is het printen (van mijn in PhotoshopCS5 opgemaakte bestanden!) in "Voorvertoning" (programma op de mac) wel prima. Misschien ligt het dus ook aan een Photoshop-instelling of handeling? Of aan het feit dat CS5 nieuwe printinstellingen heeft waar ik niets van weet?

-Of nog een andere reden?

Alle hulp/suggesties welkom, ik kan hier op internet echt niets over vinden, zou ook niet echt een specifieke zoekterm kunnen verzinnen totdat ik een idee over de oorzaak heb :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Kun je wat screenshots maken van al je color preferences en je proof settings?

Welk profiel tagt je 5D de files en hoe zat dat bij je 450D?

Bij kleurzwemen denk ik altijd aan dubbel toegepaste color management: je moet of in de Epson driver de color management uitzetten of in Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
Inderdaad zijn dubbele print profielen een mogelijkheid. De rendering intent kan soms ook roet inhet eten gooien, zo komt absolute vaak wat donkerder en out of gamut dr uit. Doet perceptual iets onverklaarbaars en geeft relative relatief gezien de beste resultaten.
Ik ga er vanuit dat je je monitor en printer wel hebt gekalibreert, ook op papiersoort? Wellicht dat je monitor simpelweg te helder staat? Ergens tussen de 80 en 100cd/m2 zou goed moeten zijn.

Mochten al deze instellingen goed staan kan het natuurlijk ook zijn dat je je foto's onder te zwak en gekleurd licht bekijkt, dat ze wel goed zijn maar verkeerd lijken. Ik bekijk mijn foto's het liefst bij het raam of onder zo een speciaal lampje.

Genoeg om zo even na te gaan lijkt mij, succes!