Hoe kies ik de juiste printer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 16:55
Het is mij tot nu toe altijd gelukt om zonder printer te leven. De universiteit, mijn werk, af en toe een print shop, ik had niet zo veel nodig. Intussen ben ik ZZPer, moet ik vaker printen, en ben ik veel afhankelijker geworden van print shops. Ik moet dus toch eindelijk maar eens een eigen printer, maar hoe kies ik die?

De belangrijkste criteria ben ik al uit: formaat en wifi; ik heb al veel te veel spullen in mijn huis, en ik heb eigenlijk niet echt ruimte voor een printer. Hij moet dus zo compact mogelijk zijn, en bijvoorkeur zelfstandig aan de wifi hangen zodat ik hem in het gekste hoekje kan parkeren waar ik nog ruimte heb.

Bijkomende bonus qua wifi: het zou fijn zijn als alle apparaten in huis, PC, Macbook, iPad, Android zooi, er allemaal zonder al te veel moeite op kunnen printen.

Hoeveel ik ga printen weet ik eigenlijk niet. Ik ben gewend weinig te printen, maar als ik er eenmaal een in huis heb, ga ik misschien wel veel meer printen.

Ook koop ik de laatste tijd nogal eens (o.a. via Kickstarter) grote PDFs (vaak mooi en in kleur), en sommige daarvan zou ik eigenlijk misschien wel in boekvorm willen hebben. Als het haalbaar is om dat goedkoop zelf te doen, zou dat fijn zijn, maar het is niet essentieel. Als ik dit niet ga doen, is kleur eigenlijk niet per se noodzakelijk, en zal mijn printvolume vrij laag zijn. Als ik dit wel ga doen, is dubbelzijdig essentieel.

Ik hou zelf stiekem meer van laserprinters dan van inkjets. Niet rationeel, maar op de universiteit hadden we een gigantische kingsize super laserprinter, terwijl inkjets een reputatie hebben van te dure en uitdrogende cartridges.

Scanner? Kan nuttig zijn; ik ben de laatste maanden twee keer naar een printshop geweest om iets te scannen. Dat thuis kunnen doen is absoluut handig, maar het is niet zo essentieel dat ik er een veel groter en duurder apparaat voor wil. Aan de andere kant, als we er thuis een hebben, zal ie vast wel voor meer nuttige dingen gebruikt worden.

Snelheid? Lawaai? Liever snel en stil natuurlijk, maar dit zijn geen vreselijk grote issues.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat ie gewoon werkt, betrouwbaar is, geen gekke kuren, handig in het gebruikt, etc.

Prijs is eigenlijk misschien wel het minst belangrijk. Als een supercompacte printer aan al mijn eisen voldoet, wil ik daar best flink voor betalen (het is toch aftrekbaar). Ik wil natuurlijk niet meer betalen dan nodig, maar ik kan het wel.

Met dit lijstje kan ik natuurlijk een hoop kanten op: ik zou kunnen gaan voor een goedkope supercompacte zwart/wit printer, of juist voor een dure alleskunner. Alles heeft natuurlijk zijn prijs. Scannen, dubbelzijdig en kleur maken hem ongetwijfeld groter. Maar hoeveel groter? Bestaat er iets dat dit alles in een redelijk compact pakket aanbiedt?

Juist omdat ik redelijk flexibel ben, en kleur, scannen en laser/ink geen harde criteria voor mij zijn, vind ik het erg lastig om gericht te zoeken naar wat ik nodig heb. Geen enkele site laat je eerst kiezen op formaat van de printer, terwijl juist dat voor mij eigenlijk het belangrijkst is.

Heeft iemand hier wellicht goede adviezen voor mij?

Edit: Kunnen printen op dikker papier, en andere gekke zaken is ook een plus, maar niet essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:54
Wat ik mis is een budget.

Als je over zoveel zaken twijfelt doe je er misschien goed aan om een goedkope inktjet multifunctional te nemen (heb je al voor 40 euro) zodat je je gedrag mbt scannen en printen eens kunt meten. Mocht je daarna een andere (toch een laserjet, zonder scanner, dubbelzijdig, gericht op meer printen, etc.) nemen dan kun je de inktjet altijd van de hand doen voor een paar euro.

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je kan je hele wensenlijstje invoeren in de pricewatch, en kijken wat daar uitkomt. Ik ben zelf momenteel ook op zoek naar een printer (eisen: kleur, laser, duplex, scanner, netwerk(kabel), Linux-compatible), en wat ik het meeste mis is informatie over tonervulling. Ik wil geen printer met "startertoners" waarbij ik na 1000 pagina's meer uitgeef aan nieuwe toners dan aan de hele printer.

Ik kies bewust niet voor draadloos, omdat mijn ervaring is dat een kabeltje veel minder problemen geeft. Mobiele apparaten kunnen dan via Wifi alsnog printen.

Qua compactheid: een laserprinter heeft een redelijk standaard voetafdruk, ze worden eerder hoger dan breder. Qua afmetingen op m'n bureau maakt dat dus nauwelijks uit.

Mijn huidige Samsung CLP-315 heeft erg veel moeite met dik papier. Het werkt een beetje: 50% gaat mis, en het klinkt als een koffiemolen. Dit terwijl de printer volgens specs zelfs iets dikker papier aan zou moeten kunnen. Hiervoor zou ik dus niet alle specs klakkeloos aannemen.

@YuriV: persoonlijk zou ik nooit meer een inkjet kopen! De printer krijg je vrijwel gratis, maar na een paar printjes is de laser al goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 23-11-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Omdat het budget voor mij niet zo heel belangrijk is. Als iets dat echt helemaal perfekt is, een paar honderd euro extra kost, heb ik dat er misschien wel voor over. Maar voor iets wat dat niet is, wil ik natuurlijk niet te veel betalen.
Als je over zoveel zaken twijfelt doe je er misschien goed aan om een goedkope inktjet multifunctional te nemen (heb je al voor 40 euro) zodat je je gedrag mbt scannen en printen eens kunt meten. Mocht je daarna een andere (toch een laserjet, zonder scanner, dubbelzijdig, gericht op meer printen, etc.) nemen dan kun je de inktjet altijd van de hand doen voor een paar euro.
Dat is natuurlijk een idee, maar ben ik met zo'n goedkope inktjet niet juist een kapitaal kwijt aan cartridges? Of moet ik hem voor een prikkie doorverkopen zodra de eerste cartridges leeg zijn? Dat is natuurlijk ook een idee.
RemcoDelft schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:33:
Je kan je hele wensenlijstje invoeren in de pricewatch, en kijken wat daar uitkomt.
Maar daar kan ik volgens mij niks over de grootte invullen. Het begint direkt met laser vs inktjet, alles-in-een of alleen printen. En dat komt er dus op neer dat ik direkt alle printers moet onderzoeken.
Ik ben zelf momenteel ook op zoek naar een printer (eisen: kleur, laser, duplex, scanner, netwerk(kabel), Linux-compatible), en wat ik het meeste mis is informatie over tonervulling. Ik wil geen printer met "startertoners" waarbij ik na 1000 pagina's meer uitgeef aan nieuwe toners dan aan de hele printer.
Dat is ook iets waar ik mij zorgen over maak. Ik dacht dat laserprinters daar minder last van hebben, maar is dat wel zo?
Ik kies bewust niet voor draadloos, omdat mijn ervaring is dat een kabeltje veel minder problemen geeft. Mobiele apparaten kunnen dan via Wifi alsnog printen.
Ik wil geen draad dwars door mijn huis hebben. Voor mij moet ie wel echt draadloos zijn, zodat ik niet beperkt ben in waar ik hem neer kan zetten.
Qua compactheid: een laserprinter heeft een redelijk standaard voetafdruk, ze worden eerder hoger dan breder. Qua afmetingen op m'n bureau maakt dat dus nauwelijks uit.
Hij gaat zeker niet op mijn bureau komen. Eerder in een kast in de berging ofzo. Hoogte maakt dus uit.

Ik heb ook wel eens plaatjes van supercompacte printers gezien die haast kleiner zijn dan het papier waar ze op printen, maar hoe goed zijn die? Die zullen wel heel minimaal zijn in hun features.
Mijn huidige Samsung CLP-315 heeft erg veel moeite met dik papier. Het werkt een beetje: 50% gaat mis, en het klinkt als een koffiemolen. Dit terwijl de printer volgens specs zelfs iets dikker papier aan zou moeten kunnen. Hiervoor zou ik dus niet alle specs klakkeloos aannemen.
Bedankt voor de waarschuwing. Maar hoe kom ik hier dan achter als ik de specs niet kan vertrouwen?

[ Voor 50% gewijzigd door mcvos op 23-11-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Toch lijkt het me niet de beste taktiek. Je gaat eerst met een beperkt model aan de slag om te kijken wat je mist terwijl je je nu ook altijd hebt aangepast aan het feit dat je geen printer had. Je gaat je dus ook aan de beperkingen aanpassen en uiteindelijk weet je nog niet van welke functies je gebruik zou maken.

Misschien is het eens interessant om te kijken waar je een printer kwijt kan en wat die ruimte is? Dan weten wij toch al meer dan 'beperkte' ruimte.

Voor je andere eisen kan ik mijn eigen ervaring wel even delen: na lang zoeken heb ik onlangs zelf een printer gekocht, de epson stylus office BX935FWD voor 180 euro.
Dit is inderdaad een inkjet, maar doet het qua prijs per pagina beter dan laserprinters in dezelfde prijsrange, zeker als je enkel met kleuren lasers gaat vergelijken. Daarboven heeft hij alle functionaliteit die je kan inbeelden, dat betekent voor jou printen vanaf elk apparaat (er is voor iOS en android een applicatie en je kan ook mailen naar een adres dat automatisch print).
Met mijn vorige printer scande ik ook slechts af en toe, maar dat was omdat dit tijdrovend werk was, pagina onder de scanner, omdraaien, volgende,... Daarom heb ik nu een MFP gezocht met een duplexer niet enkel voor het printen, maar ook voor het scannen en kopieren. Samen met de document feeder hoef ik nu slechts mijn scans/kopies klaar te leggen en de rest gaat automatisch.
Hij heeft ook wifi, dus je kan hem overal kwijt waar je wilt. En ook een dubbele invoerlade, dus je zou je dik papier in de 2e lade kwijt kunnen zodat je dit niet steeds moet wisselen.
Over je grote PDFs kan ik niet zoveel zeggen, slechts dat de printer wel goed kleuren print voor grafieken etc, maar ik denk niet ideaal is voor foto's.

Alleen zal het niet ideaal zijn als jouw beperkte ruimte zo groot is als een A4 want de printer is wel een behoorlijk fors model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Yohsoog schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 17:08:
Toch lijkt het me niet de beste taktiek. Je gaat eerst met een beperkt model aan de slag om te kijken wat je mist terwijl je je nu ook altijd hebt aangepast aan het feit dat je geen printer had. Je gaat je dus ook aan de beperkingen aanpassen en uiteindelijk weet je nog niet van welke functies je gebruik zou maken.
Daar ben ik een beetje bang voor. Met iets heel simpels overleef ik het wel, maar misschien is dit wel de gelegenheid om iets echt goeds aan te schaffen.
Misschien is het eens interessant om te kijken waar je een printer kwijt kan en wat die ruimte is? Dan weten wij toch al meer dan 'beperkte' ruimte.
Goed idee. Ik heb gekeken wat de meest geschikte plaatsen zijn:

Boven de PC naast het bureau (op een plankje of custom gemaakt kastje): 37 breed, 34 hoog, zo diep als een PC kast (als ie iets smaller is, mag ie hoger zijn). Voordeel: hij kan direkt aan de PC, of met een hubje aan zijn eigen ethernet. Maar het is wel praktisch als we ook kunnen printen als die PC niet aan staat.

In een Lundia kast in de berging: 30 cm diep, en hoe minder ruimte we hoeven vrij te maken, hoe beter. Een hoogte van minder dan 28 cm, met alle knoppen en laden aan de voorkant zou het handigst zijn..

Misschien wel de ruimste plek is aan de andere kant van het bureau: 50 bij 50, 40 cm hoog (eventueel meer). Dat is wel naast het raam, boven de verwarming, en het blokkeert het CD rek. En er is een custom kastje voor nodig. Maar daar zou toch wel een redelijke printer moeten passen. Hoeveel last hebben die dingen van direkt zonlicht en verwarming? Misschien moet het CD rek daar weg, en dan hebben we zo'n 65 cm diep aan ruimte.
Direkt aan de PC is mogelijk maar niet erg handig. Met een hub aan ethernet is wel te doen. (Ik zal wel een hoop troep daar op moeten ruimen, maar dat is misschien zowiezo wel een goed idee.)

Qua locatie is de berging absoluut de goedkoopste optie, omdat ik dan geen speciaal kastje hoef te laten maken. Geen idee hoeveel zo'n kastje me gaat kosten, maar dat komt bij de andere twee opties hoe dan ook bij de prijs. (En het moet een mooi kastje worden, want hij komt naast een antiek notenhouten bureau.)
Voor je andere eisen kan ik mijn eigen ervaring wel even delen: na lang zoeken heb ik onlangs zelf een printer gekocht, de epson stylus office BX935FWD voor 180 euro.
Dit is inderdaad een inkjet, maar doet het qua prijs per pagina beter dan laserprinters in dezelfde prijsrange, zeker als je enkel met kleuren lasers gaat vergelijken. Daarboven heeft hij alle functionaliteit die je kan inbeelden, dat betekent voor jou printen vanaf elk apparaat (er is voor iOS en android een applicatie en je kan ook mailen naar een adres dat automatisch print).
Met mijn vorige printer scande ik ook slechts af en toe, maar dat was omdat dit tijdrovend werk was, pagina onder de scanner, omdraaien, volgende,... Daarom heb ik nu een MFP gezocht met een duplexer niet enkel voor het printen, maar ook voor het scannen en kopieren. Samen met de document feeder hoef ik nu slechts mijn scans/kopies klaar te leggen en de rest gaat automatisch.
Hij heeft ook wifi, dus je kan hem overal kwijt waar je wilt. En ook een dubbele invoerlade, dus je zou je dik papier in de 2e lade kwijt kunnen zodat je dit niet steeds moet wisselen.
Over je grote PDFs kan ik niet zoveel zeggen, slechts dat de printer wel goed kleuren print voor grafieken etc, maar ik denk niet ideaal is voor foto's.

Alleen zal het niet ideaal zijn als jouw beperkte ruimte zo groot is als een A4 want de printer is wel een behoorlijk fors model.
Die is 446 x 368 x 300 mm, en zou boven mijn verwarming passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ik denk dat verwarming/zonlicht niet echt veel uit maakt. Kan maar 2 dingen inbeelden die daardoor beïnvloed kunnen worden: warmte die inkt laat uitdrogen of zonlicht dat voor wat kleurvervorming zorgt. Voor beide zou ik me niet druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Dan denk ik dat de printer maar in die hoek ga zetten. Het wordt wat geknutsel, maar dan hoe ik me over de grootte geen zorgen meer te maken, en rustig voor een overcompleet model kan gaan.
Pagina: 1