Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schade aan privé auto in parkeergarage van werk

Pagina: 1
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:27
Iemand heeft gisteren mijn privé auto tijdens het werk moedwillig beschadigd door met een sleutel oid twee flinke diepe krassen over de gehele breedte van de auto te maken. De auto stond geparkeerd in een ondergrondse parkeergarage van het werk.

Heb foto's genomen en het voorval direct gemeld bij de administratie. Daarna heb ik vandaag nog aangifte gedaan bij de politie. Kreeg net een mail van het werk in de strekking van parkeren is op eigen risico, veel succes ermee.

Ze hebben geen camera opnames van in de garage alleen van de in- en uitrit.

Vraag: Het gaat om een grote ICT speler, die hebben toch wel een bedrijfsaansprakelijks verzekering? Want mij n WA verzekering dekt niets. Kan ik daar een beroep op doen? Schat de schade iets van 700 euro is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
En wat kan het bedrijf eraan doen? Als je bij het winkelcentrum in een parkeergarage staat en je overkomt hetzelfde, krijg je het dan vergoed? Of als je thuis geparkeerd staat langs de weg of op een terrein? Dan kan je ook niet naar de gemeente toe.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Vaevictis_
Senor Sjon schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:04:
En wat kan het bedrijf eraan doen? Als je bij het winkelcentrum in een parkeergarage staat en je overkomt hetzelfde, krijg je het dan vergoed? Of als je thuis geparkeerd staat langs de weg of op een terrein? Dan kan je ook niet naar de gemeente toe.
Het gaat niet om de schuldvraag, wil weten of zoiets is gedekt onder een bedrijfsverzekering.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat ligt helemaal aan of het bedrijf überhaupt voor iets dergelijks verzekerd is of dat de verzekering dit geval dekt. Voor die info moet je toch echt bij je werkgever zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:57
is het een afgesloten parkeergarage die enkel en alleen bestemd is voor je werk? misschien dat dat iets verandert?

• Vaevictis_
Ja het is een afgesloten parkeergarage die uitsluitend werknemers is bestemd. Bezoekers hebben een andere parkeerplek.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
Kunnen alleen werknemers er bij, of zouden derden zich te voet wel toegang kunnen verschaffen tot de auto's?

Als de beschadiging namelijk door een werknemer is aangebracht, dan sta je in ieder geval al veel sterker tegenover de werkgever.

Catch a smile out there!

• Vaevictis_
De garage is fysiek afgesloten met hekken die open gaan d.m.v. een toegangspas. Er kunnen geen geauthoriseerden in de garage komen (zowel lopend of rijdend).

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vaevictis_ schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:30:
De garage is fysiek afgesloten met hekken die open gaan d.m.v. een toegangspas. Er kunnen geen geauthoriseerden in de garage komen (zowel lopend of rijdend).
Geen niet-geauthoriseerden bedoel je denk ik :)(of 'alleen geauthoriseerden' :P)

In mijn geval was het een gedeelte garage met 4 andere bedrijven, aangezien ik geen bewijs had wie het had gedaan (buiten gokwerk wie er toen naast me stond), was het voor mij in iedergeval gevalletje 'eigen kosten'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Mooi vervelend is dat, van je collega's moet je 't hebben. Wie doet nou zoiets, al helemaal bij iemand die ze kennen :S Wat bezielt zo iemand?

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:28

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf zich daarvoor verzekerd, ik zou ook niet weten waarom. Je bent zelf verantwoordelijk voor de verzekering van je auto dus je bepaald zelf welk risico je wilt afdekken.
Het waarborgfonds bied ook geen uitkomst zie ik net, dat is alleen bij onbekende schade dmv een voertuig en bij jou is het vandalisme.
Wel erg jammer dit.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Standeman schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:11:
Dat ligt helemaal aan of het bedrijf überhaupt voor iets dergelijks verzekerd is of dat de verzekering dit geval dekt. Voor die info moet je toch echt bij je werkgever zijn.
Een verzekering is pas vraag 2.

Vraag 1 is of het bedrijf aansprakelijk is. Zo ja, dan moet het bedrijf betalen. Indien het bedrijf verzekerd is, dan betaald die verzekering.

Aansprakelijkheid is niet afhankelijk van het al dan niet verzekerd zijn.
Vaevictis_ schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:07:
[...]

Het gaat niet om de schuldvraag, wil weten of zoiets is gedekt onder een bedrijfsverzekering.
En dat is dus een irrelevante vraag. Een verzekering betaald niet zonder dat van aansprakelijkheid sprake is. Corebusiness van een verzekeraar is, behalve premies innen, proberen niet of hooguit zo beperkt mogelijk uit te keren. In geval de verzekerde niet aansprakelijk is, zal de verzekeraar dus nooit uitkeren.

[ Voor 32% gewijzigd door argro op 23-11-2012 16:06 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

bord4kop

maximaal 100KB!

Fijn hoor dat soort hufters!

Dat merk je toch als je erlangs loopt? (of zou het expres gedaan zijn?)

Overigens wel een slechte WG; ik snap best dat men geen precedent wil scheppen, maar kom op zeg. Het is onder werktijd, in een afgesloten werkruimte.. Volgens mij sta je best sterk.

Los daarvan, er kan best een beetje coulant mee omgegaan worden door jouw WG!

[ Voor 9% gewijzigd door bord4kop op 23-11-2012 16:36 ]

| Security Management |

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
De werkgever of diens verzekering kan je daar volgens mij niet voor aanspreken.
Gewoon omdat zij de fout niet hebben gepleegd.

Als de werknemer die het accident veroorzaakte nu in directe opdracht voor de baas aan het rijden was, dan wordt het een mogelijk ander verhaal (vgl. met vrachtwagenchauffeur waar diens baas toch wel niet volledig vrijuit zal gaan bij een ongeluk, as in, men kan daar de kosten ook op gaan verhalen)

Nu, aan de hand van mogelijke laksporen kan er misschien wel vrij snel gericht worden gezocht (in combinatie met camera-beelden van uitrijdende voertuigen / gebruikte badges)
Dus 't is op zich nog geen ramp dat er geen camera's in de garage zelf staan.

Verwijderd

Niet toevallig onlangs promotie ontvangen? :P

Informeren bij je bedrijf. :)

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 15:37
Er staan niets voor niet borden met "Parkeren op eigen risico".

Een collega is precies hetzelfde overkomen met het verschil dat haar nieuwe auto nog geen week oud was. Een diepe kras van begin tot eind. De auto stond ook geparkeerd onder het gebouw van het bedrijf zelf. Ook geen cameras dus ook geen dader en geen vergoeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Mandrake466 op 26-11-2012 08:42 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Mandrake466
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 08:38:
Niet toevallig onlangs promotie ontvangen? :P

Informeren bij je bedrijf. :)
Ja, of niet toevallig met opzet je eigen collega genaaid door zijn promotie voor zijn/haar neus te kapen?

Ik bedoel te zeggen: heb je het niet zelf uitgelokt? Ja, natuurlijk keur ik zoiets af maar sommige collega's...

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mandrake466 schreef op maandag 26 november 2012 @ 08:41:
Er staan niets voor niet borden met "Parkeren op eigen risico".
Die staan er vaak wel voor niks. Een bordje neerzetten verandert niks aan de eventuele aansprakelijkheid die men heeft.

• argro
chime schreef op maandag 26 november 2012 @ 08:37:
De werkgever of diens verzekering kan je daar volgens mij niet voor aanspreken.
Gewoon omdat zij de fout niet hebben gepleegd.
Het begaan van een fout is geen voorwaarde voor aansprakelijkheid. Aansprakelijkheid kan ook voortkomen uit risico, de zogenaamde risicoaansprakelijkheid.

• Mandrake466
downtime schreef op maandag 26 november 2012 @ 08:55:
[...]

Die staan er vaak wel voor niks. Een bordje neerzetten verandert niks aan de eventuele aansprakelijkheid die men heeft.
Het verandert alles. Anders had er wel een bord gestaan met 'Parkeren op ons risico". Of "Laat de buit maar in de auto, wij vergoeden alles bij diefstal".

:)

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heeft zo'n mededeling "Parkeren op ons risico" eigenlijk enige juridische waarde?
Valt volgens mij in de categorie "u wordt weggesleept onder artikel zoveel" bordjes die je ook gewoon kan negeren omdat dat niks mee gedaan kan worden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zo'n bord heb ik nog nooit gezien (alleen het omgekeerde). Lijkt me ook gewoon je eigen risico trouwens. Je hebt al mazzel dat de werkgever een parkeergelegenheid heeft en dat je niet op straat hoeft te parkeren waardoor je minder risico loopt. Als je onderweg naar je werk je priveauto in de prak rijdt gaat de werkgever dat ook niet vergoeden.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 26-11-2012 09:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:11:
Dat lijkt me niet relevant. Of iemand aansprakelijk is of niet zou niet moeten afhangen van of hij wel of geen verzekering voor de schade heeft :) Ik weet verder niet hoe het met aansprakelijkheid zit, maar ik vind wel dat de werkgever erg snel en bot zegt "zoek het maar uit".

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
Zeker in een geval als dit waarbij volgende topicstarter zelf het moedwillige niet-verkeersgerelateerde schade van een derde betreft zie ik geen aanknopingspunten waarom werkgever als verschaffer van de parkeergelegenheid aansprakelijk zou moeten zijn.

En die "zoek het maar uit"-reactie is volstrekt logisch, want men zal wel regelmatig te maken hebben met dit soort claims. Een duidelijke en heldere reactie die niets aan onduidelijkheid overlaat is dan het effectiefst op de lange termijn.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Grrrrrene schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:10:
[...]

Dat lijkt me niet relevant. Of iemand aansprakelijk is of niet zou niet moeten afhangen van of hij wel of geen verzekering voor de schade heeft :) Ik weet verder niet hoe het met aansprakelijkheid zit, maar ik vind wel dat de werkgever erg snel en bot zegt "zoek het maar uit".
Waarom? Als hij bij uitparkeren een kolom schampt, moet de WG dan ook betalen? Of moet de WN betalen voor het beschadigen van de kolom? WN kan ook langs de weg of wellicht een algemeen terrein parkeren. Maar dat kan zomaar betaald zijn of kans op nog meer schade.

Ik weet niet hoeveel mensen er werken, maar je kan eens rond de koffieautomaat informeren of iemand wat gezien heeft. Weet je het absoluut zeker dat het daar gebeurd is? Ik heb ook ooit een poging tot inbraak 'gemist' in mijn eigen auto. Ze hadden het slot een stukje naar binnen geslagen, maar de greep niet. Aangezien ik altijd met de afstandsbediening de auto opendoe, viel me dat pas later op. Ook als je telkens via bv. de linkerkant de auto benadert en nu opeens de rechterkant vanwege het parkeervak o.i.d., dan zie je opeens ook nieuwe dingen aan je auto.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• argro
Senor Sjon schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:02:
[...]

Waarom? Als hij bij uitparkeren een kolom schampt, moet de WG dan ook betalen? Of moet de WN betalen voor het beschadigen van de kolom? WN kan ook langs de weg of wellicht een algemeen terrein parkeren. Maar dat kan zomaar betaald zijn of kans op nog meer schade.
Dat zijn andere gevallen, en dus ook anders qua aansprakelijkheid.

Over het algemeen geldt in de relatie werkgever en -nemer dat de bescherming van de werknemer en dus de aansprakelijkheid van de werkgever groot genoemd mag worden.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Een kolom schampen is je eigen fout. Het is vrij duidelijk dat er een werknemer - want die kunnen als enigen bij de voertuigen komen - een auto heeft bekrast. En die werknemer zou dan weer aansprakelijk gesteld kunnen worden en zodra niet duidelijk is welke werknemer dat is wil men de werkgever van die groep werknemers aansprakelijk stellen.

Overigens is zoiets nog niet makkelijk te doen. Het is een gerichte opzettelijke beschadiging van een werknemer, geen 'ongelukje'. Als tijdens ons evenement door een verkeerd geplaatst hek er eentje op een auto valt is dat weer wel gedekt. Het zou zomaar kunnen dat je de WG aansprakelijk kan stellen, maar ook zomaar niet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1