systeemupdate ivm geluidreductie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 21:56
Ik heb sinds een aantal jaar een systeem in gebruik die ik destijds zelf heb samengesteld.
De laatste tijd irriteer ik me echter aan de geluidproductie die hij maakt. (de medion pc van mijn ouders hoor je gewoon helemaal niet),
Ik wil dus wat componenten wisselen die eventueel de boosdoenders kunnen zijn.
Het systeem bestaat uit:
- antec lifestyle sonata III truepower 50 (kast)
- Moederbord Asus PK5
- intel core 2 quad q6600 2.4 met een cooler voor boxed cpu (fujicura)
- antec earth watts ea500d (voeding)
- antec 3-speed ventilator (12cm)
- peak ati 512mb radeon HD3850 (videokaart).

De ventilator achter kan je handmatig in 3 standen zetten, waarbij vanaf stand 2 er al behoorlijk wat geluid uit komt.

Wat denken jullie waar ik het meeste geluidsreductie mee kan winnen?

Videokaart wil ik vervangen alleen nog even geen idee welke. (ca €150,-)

Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121122_212859.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121122_212931.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:59
Videokaart zou wel eens een boosdoener kunnen zijn, maar het beste is om de PC te gebruiken/stressen en luisteren waar het geluid vandaan komt? Voor hetzelfde geld is het de voeding of de boxed cooler?

Wellicht kun je eens kijken in het stille PC topic hier op tweakers, daar staan wel wat tips in, bovendien zijn daar wat ervaringen te vinden qua stille coolers en fans (ben er al een tijd niet meer geweest, maar was eerst wel zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
PC stressen, kast opendoen, vinger op fan houden om hem te stoppen. Zo vind je de grootste boosdoeners en kan je in ieder geval gaan kijken waar je het meest kan winnen. Voor de videokaart, gezien die al flink oud is: game je nog (veel)? Anders kan je daar ook erg veel in winnen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:24

player-x

Disruptive by design

Om je systeem stil te krijgen is niet veel nodig, 3 componenten vervangen en je bent er.Ook je PC en voeding uitzuigen kan helpen, alleen pas op dat je wel de fan tegen houd, een stofzuiger is namelijk zo sterk dat je een computer fan zich zelf kan laten dood draaien door een veel te hogen toerental.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Thanks voor de antwoorden dusver.
Ik speel zo nu en dan nog wel een game en zat daarom ook naar een andere videokaart te kijken.
De 7770 is wel weer een tikkie stiller dan de 7850, maja de prestaties zijn er dan ook naar.

Kan die kastventilator op elk moederbord? Hoe kan je dat in de bios instellen?

Is de cpu koeler ook stiller dan de standaard? Kan je die op dezelfde punten bevestigen (zit erook van die pasta bij)?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

LiquidT_NL schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:57:
PC stressen, kast opendoen, vinger op fan houden om hem te stoppen. Zo vind je de grootste boosdoeners en kan je in ieder geval gaan kijken waar je het meest kan winnen.
^^ :Y

Eerst de oorzaak vinden voordat je gaat nadenken over oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
:), het is ineens een stuk stiller als de videokaartventilator stil staat.
Oo die kastventilator op stand 1 scheelt echt heel veel.
Zal het straks met een game nogmaals even proberen, maar de voeding en cpu-cooler zijn "nu" vrij stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 17:07:
Thanks voor de antwoorden dusver.
Ik speel zo nu en dan nog wel een game en zat daarom ook naar een andere videokaart te kijken.
De 7770 is wel weer een tikkie stiller dan de 7850, maja de prestaties zijn er dan ook naar
Nee hoor beide kaarten maken ongeveer even veel geluid als ze gestrest worden daar de 7850 een grotere koeler heeft dan de 7770.

Ook zijn beide absoluut stil als je geen 3D doet, en zit er echt geen verschil in geluidsproductie tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de GPU koeler het probleem is zou ik die ook vervangen. Geen reden om je videokaart te vervangen als hij nu voldoet. Je zou kunnen kijken naar een Arctic Cooling Accelero L2 (Plus). Ding kost bijna niets, is simpel te monteren en is erg stil.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

dion_b schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:53:
Als de GPU koeler het probleem is zou ik die ook vervangen. Geen reden om je videokaart te vervangen als hij nu voldoet.
Die Q6600 is nog wel redelijk bruikbaar, niet top meer, maar zeker nog wel bruikbaar.

Maar de HD3850 begint nu toch wel een beetje echt oud te worden, en aan zijn reactie beetje te lezen, denkt ik dat hij het daar mee eens is.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 23-11-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Klopt. De cpu trekt het allemaal nog wel redelijk ( voor een 2008 systeem ).
Videokaart is toch de zwakke schakel nu.

Hoe werkt die kastcooler via je moederbord?
Zit hier een aparte aansluiting op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-07 23:55
Nee, die kastkoeler wordt van stroom voorzien met een molex-stekker. Die krijgt gewoon altijd 12V, en door dat schakelaartje kun je 'm dus gewoon op 1 zetten. Dat zou ik gewoon zo laten. Wil je het echt stiller kun je de fan ook vervangen door iets als dit: pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm
Goedkoop en stil, en kun je op het moederbord prikken en via de BIOS undervolten.
De videokaart die player-x aanhaalt is verder prima, doe je een goede upgrade mee :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:04:
Zit hier een aparte aansluiting op...
Je sluit de fan gewoon aan op het moederbord, zie foto.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YHNDgQz6vyIOWetWnuhnQHbB/thumb.png
Hoe werkt die kastcooler via je moederbord?
In je bios kan je met "Chassis Fan1" de RPM zien dat je huidige (of nieuwe fan) draait, zet je "Chassis en CPU Q-Fan Control" op "Optimal", dit zorgt dat de fan rotatie snelheid afhankelijk is van de temperatuur van de CPU, en dus nooit harder draait dan noodzakelijk. (lees in de manuaal de "Hardware Monitor" sectie)
MartijnLoarne schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:16:
Nee, die kastkoeler wordt van stroom voorzien met een molex-stekker. Die krijgt gewoon altijd 12V, en door dat schakelaartje kun je 'm dus gewoon op 1 zetten. Dat zou ik gewoon zo laten.
De fan op het bord aansluiten is nagenoeg altijd de beste oplossing.
Wil je het echt stiller kun je de fan ook vervangen door iets als dit: .....
Nee hoor zou ik niet doen de Noctua fan is ook redelijk stil bij volledige snelheid, maar door het gebruik van de fan op auto zal hij nagenoeg altijd veel langzamer draaien, en word je systeem toch te behoorlijk warm dan heeft hij wat extra reserves.

Maar ik zou eerst kijken hoe de huidige fan het doet als hij op je mobo zit aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 24-11-2012 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
@player-x ik denk dat ik toch voor de oplossingen ga die je aan hebt gegeven.
Dit zijn de onderdelen die ik zelf wel in gedachte had, alleen de types wist ik nog even niets vanaf maar na wat onderzoek ziet het er goed uit en prijs/kwaliteit-technisch gezien precies in mn straatje.

Zit die koelpasta bij de koeler in?.

Ik heb mn huidige cpu cooler er vanaf gehad, moet daar ook nieuwe pasta op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Weet ik niet, maar PK-1, Noctua NT-H1, Phobya HeGreases en Tunic-TX zijn zo een beetje de beste pasta, gevolgd door veel gebruikte MX-4 en dan MX-2.

En gebruik niet meer dan een rijstkorreltje pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Koelpasta is ieder geval besteld. Noctua NT-H1.
De overige componenten ben ik nog wat aan het vergelijken.
Met name de prijs zitten veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 13:16
Een andere optie is het gebruiken van een SSD in plaats van een hardeschijf. Dit is iets waar ik een aantal maanden geleden achter ben gekomen. Hardeschijven maken best veel lawaai! Als je de PC nog steeds te lawaaierig vind na vervanging van de grafische kaart is dit misschien het overwegen waard.

Ik draai al tijden mijn OS en programma's/games op een SSD, maar heb daarnaast nog 3 HDD's voor opslag draaien. Omdat ik op mijn laptop de HDD altijd uit laat gaan (zit ook een SSD in voor OS) om de accu duur te verlengen, merkte ik dat het in de laptop ook best veel aan geluidsproductie scheelde. Toen besloot ik voor de gein dit ook te doen in mijn PC. Stilte.. heerlijke stilte. (En ja, voordat iemand het vraagt, de hardeschijven zijn met rubbertjes bevestigd en zijn in de kast vrijwel trillingsvrij.)

Misschien kan je dit bij iemand (kennis/familie/vrienden) die een SSD als primaire schijf heeft testen. Je kan 'simpel' in Windows bij energiebeheer de HDD spindown time op 1 minuut zetten. Dan kan je ook gelijk goed het verschil horen tussen aan en uit.

Ik heb de volgende onderdelen in mijn kast (Obsidian 650D):
i7 3770K met een Noctua NH-D14 als koeler.
Een Asus GTX680 DCii als videokaart, die idle (20% fanspeed) niet te horen is.

Als ik s'nachts in bed lig en de PC aan het renderen is stoor ik mij meer aan de Power-On LED van de kast dan het zachte, nauwelijks hoorbare gezoem van de fans.. en ik lig ongeveer een meter van de computer :9.

Het enige nadeel is dat de HDD's weer moeten starten als je iets van je data schijf wil opzoeken. Dit zorgt altijd voor ~5 tot 10 seconden vertraging.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Morgen komen de videokaart, pcukoeler en kastkoeler. Hopelijk de pasta ook.
Ben benieuwd naar het resultaat en ook de prestaties van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:11

Quad

Doof

Welke types heb je precies besteld?
Bij de Scythe Mugen wordt overigens prima koelpasta meegeleverd.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Het zijn de componenten geworden die player-x heeft voorgesteld.
- Club3D Radeon HD 7850 royalQueen
- Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
- Noctua NF-F12 PWM, 120mm,

• thenoice
Uhm. Ik heb de spullen binnen, maar die cpu-koeler.... wat is dat voor enorm apparaat.
Die gaat nooit in mn kast passen?
Er zitten 2 ventilatoren op. Waar moeten die op aangesloten worden?
Maken die niet veelmeer lawaai?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Waar die fans moeten zal toch wel in de manual staan?

Hoe dan ook, check dit plaatje even:
Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/news/2011/scythe_mugen_3_pcgh.jpg

Verder, je hoeft ze niet alle twee aan te sluiten (zoek maar even plaatjes, zijn er zat die dat doen). Ik weet ook niet of je een fanmate (regelaartje) er bij hebt gekregen, dan kun je het nog verder terug draaien.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• thenoice
Ik heb de videokaart erin zitten, die werkt perfect (en is idd al stiller).
Wat betreft de overige componenten zit ik met wat vraagtekens.

De CPU koeler is ten eerste mega groot. Nou zal dat net passen maar dat is een klusje voor het weekend.
Verder als ik de twee ventilatoren wil plaatsen moet ik ook twee stekker aansluitingen hebben, en ik kan er maar 1 vinden op het moederbord. Hoe moet dit worden aangesloten (staat niets in de handleiding over).

De kastkoeler zal makkelijk te plaatsen zijn maar deze kan ik niet op het moederbord plaatsen.
Stekkertje heeft een 4pins aansluiting, mijn moederbord maar 3pin. Verloopstekkertjes hebben er ook 4.

CPUkoeler ff voor het beeld:
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/nieuwecpucooler.jpg

enkele aansluiting cpukoeler
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/aansluitingcpufan.jpg

stekker kastventilator
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/stekkertjekastfan.jpg

aansluiting kastventilator
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/aansluitingfan-1.jpg

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:55

Thomg

Aww yiss

3 mogelijkheden.
  1. Je koopt een Y-Splitter

pricewatch: Sharkoon 3-pin Y-kabel

Lijkt me handig als je het ophaalt, die verzendkosten zijn absurd.

Had je er eigenlijk meteen bij moeten nemen.
  2. Anders kan je het ook nog omzetten in een Molex (5v lijkt me verstandig aangezien je wilt dat het stil is, maar dat is eigen keus ).
  3. Je koopt een fan controller

pricewatch: Scythe Kaze Q Black

pricewatch: Xigmatek Mono Cool Fan Controller (3fans)

[ Voor 90% gewijzigd door Thomg op 29-11-2012 22:21 ]

• thenoice
Hmm.
Wat is een molux?

Is het voor die kastfan niet mogelijk om de moederbordaansluitimg te gebruiken zoals player-x aangaf?
Ik kan die optie overigens niet vinden in de bios.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:55

Thomg

Aww yiss

thenoice schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:04:
Hmm.
Wat is een molux?

Is het voor die kastfan niet mogelijk om de moederbordaansluitimg te gebruiken zoals player-x aangaf?
Ik kan die optie overigens niet vinden in de bios.
Het gaat niet werken om 3 casefans aan te sluiten op 2 aansluitpunten.
Zoiets als dit
Afbeeldingslocatie: http://vastechnet.co.uk/WebRoot/StoreDaily/Shops/eshop239347/4999/AFD8/7598/F7C2/044F/C0A8/0ADD/DD1B/Cit_80mm_Case_Fan_4_pin_molex.JPG

Ik zie nu trouwens pas dat je wel degelijk 3 aansluitingen hebt, dat was best wel lastig te zien.
Volgens asus heb je er zelfs 4.

Dat kan je niet vinden in de bios aangezien het direct op de voeding gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 29-11-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Ik had begrepen dat deze op.het moederbord moesten worden aangesloten ipv direct op de voeding.
Dit omdat hij dan zelf regelt hoe snel deze moet draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Alle fans kunnen prima op je moederbord aangesloten worden, en die vierde pin op de Noctua koeler kan je gewoon negeren, die is bedoelt voor moderne moederborden, fan past maar op een manier op het bord, daar zijn die twee nokjes voor die er op zitten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nZWDdgf2mvwOtTMNWqIerNk5/full.png

En nogmaals bij het plaatsen van de CPU koeler echt niet meer dan een rijstkorreltje pasta in het midden van de CPU gebruiken.

En als mogelijk zet de koeler bijna maar niet helemaal vast en maak met de koeler een twist bewegingen om de pasta beter te verdelen, help iets beter koelen maar is niet absoluut noodzakelijk.

Hier een video van verschillende methode van aanbrengen.

Met koelpasta is de regel minder is meer, en het de pasta hoeft niet over de hele CPU uitgespreid worden tot in de hoeken, daar de CPU zelf zich voornamelijk in het midden bevind.

Edit:
Oooooo ...... :F

Zat even te kijken naar je eerste foto, en ja je kan een probleem hebben.

Alle huidige moederborden hebben hun CPU koeler meer centraal op het moederbord zitten, dit oudere bord heeft hem meer op de rand zitten.

Er zijn twee oplossingen.

1 koop een nieuwe koeler
2 draai de koeler 90o, en installeer maar een fan, met het verschil in koel capaciteit moet dat totaal geen probleem zijn, lost ook meteen je fan-header probleem op. :+

Ik zou optie 2 kiezen, het verschil in koel vermogen is zo groot dat ik zelfs denk dat je de koeler passief kan gebruiken, en nog steeds de CPU kan overklokken. ;)

Installatie van de Mugen 3 video.

[ Voor 81% gewijzigd door player-x op 08-12-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Ik zal vanmiddag even kijken of er 2 cpu-fan aansluitingen op mijn moederbord zitten.
Kan jij mij vertellen waar je in de bios precies aan kan geven wat de kast-fan moet doen?

Ik denk overigens dat het net past in de kast met de cpu-koeler. Is in ieder geval een uitdaging :).
De hoeveelheid pasta die hij in het filmpje aanbrengt is dus veel te veel. Lijkt mij ook, het is alleen om de eventuele groeven te dichten toch. metaal op metaal geleid veel beter dan die pasta.

Moeten de fans op de cpu-koeler de lucht uit het element zuigen, of blazen ze juist de lucht er doorheen?

[ Voor 10% gewijzigd door thenoice op 30-11-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Nee er zit maar een CPU aansluiting, en gebruik niet de PSU aansluiting die er naast zit, tenzij de fan kabel te kort is om rechts onderin bij je mobo te komen.

En je kast fan, gewoon het zelfde laten doen als de CPU koeler in de bios, beide op auto zetten

Als je de koeler kan installeren op de verticale manier, dan de fans door de koeler naar de case fan laten blazen.
Moet je de koeler horizontaal plaatsen, en je maar een fan kan gebruiken, laat dan de fan in de koeler blazen

[ Voor 26% gewijzigd door player-x op 30-11-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Wat is het verschil tussen de CPU-fan en de CHA-fan aansluitingen?

Waar in de bios staan die fan-instellingen? Ik heb gister wat gebladert door de menus maar kon hier niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:54:
Wat is het verschil tussen de CPU-fan en de CHAssis-fan aansluitingen?
Redelijk simpel de een is voor je CPU vandaar CPU-fan.

De ander voor je behuizing, en Engels voor behuizing is "Chassis'', vandaar CHA-fan
Waar in de bios staan die fan-instellingen? Ik heb gister wat gebladert door de menus maar kon hier niets over vinden.
Onder de "power" tab, en dan de ''> Hardware Monitor''.

En voor de gene die de gebruiksaanwijzing niet kunnen lezen, of er te lui voor zijn, het volgende plaatje als visuele hulp.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OtRfeM68KZjydgsK7hilbHaR/full.png

En die twee instellingen op auto of zo iets zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 30-11-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
player-x schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:29:
[...]
Redelijk simpel de een is voor je CPU vandaar CPU-fan.
De ander voor je behuizing, en Engels voor behuizing is "Chassis'', vandaar CHA-fan
Gaat dit dan wel goed, 2 ventilatoren op de cpu waarvan 1 op het chassis is aangesloten?
Ik neem aan dat de 2 ventilatoren als het ware syncroon moeten draaien
En voor de gene die de gebruiksaanwijzing niet kunnen lezen, of er te lui voor zijn, het volgende plaatje als visuele hulp.
ik hou het in eerste instantie voor mij op het eerste :).
Onkunde, maar wel leergierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:48:
Gaat dit dan wel goed, 2 ventilatoren op de cpu waarvan 1 op het chassis is aangesloten?
Ik neem aan dat de 2 ventilatoren als het ware syncroon moeten draaien
Ja hoor is heen enkel probleem, en installeer ASUS PC Probe, kan je ook nog eens in Windows zien op welke RPM de fans draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
View het was even prieken, passen en meten maar de componenten zitten erin hoor :).
Hij is echt duidelijk stiller. Morgen nog even testen bij het fanatieke gamen.
Ik zal ook wat foto's maken en plaatsen.

Thanks voor de info en hulp in ieder geval tot dusver :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 23:23:
View het was even prieken, passen en meten maar de componenten zitten erin hoor :).
Hij is echt duidelijk stiller.
Gefeliciteerd, en cool :D
Morgen nog even testen bij het fanatieke gamen.
Draai even wat stress software, OCCT en Furmark, weetje dat alles goed werkt en voor de CPU pasta dat het goed verdeelt en zich zelf zet.
Ik zal ook wat foto's maken en plaatsen.
Ja doe dat, is altijd leuk. ;)
Thanks voor de info en hulp in ieder geval tot dusver :D
Geen probleem, af en toe is het wel leuk om een echte n00b te helpen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 01-12-2012 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Hoelang draaien deze programmas? ik heb hem na een kwartier maar ff afgezet.
core0 en 1 bleven op 44 graden, core2 en 3 op 43 graden.

De furmark moet ik nog even testen. Zet je daar de hoogste resolutie in? 1680x1050 staat mijn scherm op ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Haha mooie is dat nu de voeding de geluidmaker is als er gewerkt moet worden.
Zijn voedingen ook stiller geworden ten opzichte va degene die ik er nu in heb zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
de fotos
totaaloverzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121201_113807.jpg

het ken net:
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121201_113818.jpg

de videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121201_113844.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 10:16:
Hoelang draaien deze programmas? ik heb hem na een kwartier maar ff afgezet.
core0 en 1 bleven op 44 graden, core2 en 3 op 43 graden.
Netjes :+
De furmark moet ik nog even testen. Zet je daar de hoogste resolutie in? 1680x1050 staat mijn scherm op ingesteld.
Maakt niet echt uit welke res je gebruikt, gebruik normaal gesproken gewoon de standaard res.

Laat OCCT en Furmark tegelijk draaien, is iets wat ik altijd doe voor 30min tot een uur, om te controleren of een systeem stabiel is.
thenoice schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 11:27:
Zijn voedingen ook stiller geworden ten opzichte va degene die ik er nu in heb zitten?
Ja die zijn allemaal een stuk stiller en efficiënter geworden, maar je moet niet kijken naar de stresstest, maar of hij ook teveel geluid maakt tijdens gamen, als het tijdens gamen mee valt, is het niet waard om een nieuwe PSU te kopen.

Tip: Maak een keer per jaar je of zo computer schoon als er stof op de koelers zich heeft verzameld, met een stofzuiger of blaas pistool, let alleen wel op dat je de fans dan vast houd, anders kunnen ze kapot gaan van te hard draaien.
de fotos
Past netjes, en net passen is goed genoeg. :+

En ben je nu tevreden met je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
player-x schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:29:
Ja die zijn allemaal een stuk stiller en efficiënter geworden, maar je moet niet kijken naar de stresstest, maar of hij ook teveel geluid maakt tijdens gamen, als het tijdens gamen mee valt, is het niet waard om een nieuwe PSU te kopen.
Nou tijdens het gamen gaat deze toch wel veel meer herrie maken dan standaard.
Wat is een beetje vergelijkbare voeding? Is 500watt meer dan voldoende voor mijn systeem?
Tip: Maak een keer per jaar je of zo computer schoon als er stof op de koelers zich heeft verzameld, met een stofzuiger of blaas pistool, let alleen wel op dat je de fans dan vast houd, anders kunnen ze kapot gaan van te hard draaien.
doe ik inderdaad 2x per jaar. (ik haat stof)
Past netjes, en net passen is goed genoeg. :+
En ben je nu tevreden met je systeem?
Idd, warme lucht wordt direct afgezogen.
Klopt het dat nu de twee ventilatoren een ander toerental hebben?
Ze staan natuurlijk "nog" niet op dezelfde aansluiting (CPU en CHAS), misschien toch nog maar een splitter aanschaffen.

Verder ben ik zeer tevreden met het systeem, werkt voor de dingen die ik ermee doe perfect. en de games die ik speel draaien ook mooier met de nieuwe kaart.
Maar met normaal werken is vooral het stillere systeem erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:38:
Nou tijdens het gamen gaat deze toch wel veel meer herrie maken dan standaard.
Wat is een beetje vergelijkbare voeding? Is 500watt meer dan voldoende voor mijn systeem?
Als je een nieuwe voeding gaat kopen, wat ik zelf niet snel zou doen, kijk dan wat je wilt, wil je bv later nog een tweede kaart bij kopen voor crossfire of niet.

Voor je huidige systeem is een 350~400W al voldoende, wil je de optie voor Crossfire open houden, dan is een 450~500W een optie.
PSU calculator: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Klopt het dat nu de twee ventilatoren een ander toerental hebben?
Ja dat kan prima zo zijn, maar zolang het geen honderden rpm's scheelt, is dat geen probleem, controleer met ASUS PC Probe, die je kan downloaden hier.

Ook zal de kast-fan een andere toerental hebben daar het een andere type fan is, maar dat is totaal geen probleem, het belangrijkste is dat je systeem stil is.

En draaien je fans nu harder als de CPU harder werkt?
Ze staan natuurlijk "nog" niet op dezelfde aansluiting (CPU en CHAS), misschien toch nog maar een splitter aanschaffen.
Als je tevreden bent over het geluid zou ik niks doen, kijk alleen of CHA_FAN1 en CPU_FAN ongeveer net zo snel draaien.

Als het meer dan 100~150rpm is ''kan je'', overwegen om zo een splittertje te kopen.
Verder ben ik zeer tevreden met het systeem, werkt voor de dingen die ik ermee doe perfect. en de games die ik speel draaien ook mooier met de nieuwe kaart.
Maar met normaal werken is vooral het stillere systeem erg prettig.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Ik heb probe laatst geprobeert te installeren, alleen was dat een vista-versie (ik draai 7).
Daar gaf hij een foutmelding en het deïnstalleren ging ook niet.
Probe voor windows 7 staat niet tussen deze lijst, en de versie die ik heb gevonden kan ik niet installeren omdat hij een fout ziet in een .dll bestand. fail to install acpi driver
Speedfan geeft aan dat de cpu 880rpm draait en chas1 580rpm chas2 zit op 760rpm.
Met occt vol aan blijft de cpu-fan op 880 staan. Koeling genoeg blijkbaar.

Wat is de reden dat je niet zosnel een andere voeding zal aanschaffen?
Dit is nu echt het onderdeel die erboven uit springt qua geluid tijdens intensief gebruik.

Past elke voeding in elke kast?
Wat is een stille voeding (aantal db?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 14:42:
Wat is de reden dat je niet zosnel een andere voeding zal aanschaffen?
Dit is nu echt het onderdeel die erboven uit springt qua geluid tijdens intensief gebruik.
Zijn voedingen ook stiller geworden ten opzichte van degene die ik er nu in heb zitten?
Ja die zijn allemaal een stuk stiller en efficiënter geworden, maar je moet niet kijken naar de stresstest, maar of hij ook teveel geluid maakt tijdens gamen, als het tijdens gamen en dergelijke mee valt, is het niet waard om een nieuwe PSU te kopen.
Maar als je voeding je dus nu irriteert, dan is kan je best wel een nieuwe voeding kopen, ik zou het je echt niet verbieden hoor. :+
Past elke voeding in elke kast?
Ja, nou ja bijna elke, zolang het maar een ATX voeding is.
Wat is een stille voeding (aantal db?)
Een video kaart:
pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze
pricewatch: be quiet! System Power 7 400W
pricewatch: XFX Pro 450W v2
Mogelijkheid voor later met twee video kaarten:
pricewatch: Corsair Builder CX500 Bronze
pricewatch: Antec HCG-520
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Verbruikt een voeding nu continu 500watt? (In mijn geval).
Ik ga hoogstwaarschijnlijk toch een andere voeding aanschaffen.
Heb nog wat rondgekeken en het is nog vrij lastig.
De Super Flower Golden Green SF-450P14XE is misschien een optie maar wel weer wat prijzig.
Zijn de bovengenoemde voedingen vergelijkbaar qua geluid?

[ Voor 5% gewijzigd door thenoice op 03-12-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:50:
Verbruikt een voeding nu continu 500watt? (In mijn geval).
Nee dat is de maximale verbruik, continu verbruik zal iets van 65W/250W (idle/load) verbruik zijn.
Zijn de bovengenoemde voedingen vergelijkbaar qua geluid?
Ja ze zijn allemaal gewoon stil qua geluid, en het maakt niet veel uit welk type je uiteindelijk kiest qua geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Ik heb de Corsair Builder CX500 Bronze besteld.
Ivm wat overclock plannen ben ik toch voor de iets sterkere voeding gegaan.
Kwam met de psu calculator op 390watt, en ik hou wel van wat reserves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Ik heb de voeding nu binnen maar ik mis een aansluiting.
Linksboven op het moederbord (linksboven de processor) zit een aansluiting met 4 pootjes.
Op de oude voeding zit hier een ansluiting aan maar de nieiwe heeft dat niet.
Iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121206_174227.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121206_174237.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Die moet ook op je nieuwe voeding zitten, alleen is hij waarschijnlijk dubbel uitgevoerd, daar de zwaardere mobo's twee stekkers gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x4X2CGAmnxEVpB6C4HlWEvIK/full.jpg

Zitten soms aan elkaar geklikt.

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 06-12-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:11

Quad

Doof

Waarom sluit je die noctua fan niet aan op het moederbord?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
:D
Yess gevonden. Staat ook gewoon cpu op. Mogge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

:+ :+ Trouwens veel plezier met het terugplaatsen van de CPU fan! :+ :+

[ Voor 10% gewijzigd door player-x op 06-12-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Whahaha idd. Heerlijk werkje, kan er lekker bij NOT. Alles er weer uit. Maargoed daar hebben we een weekend voor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Je kan de Noctua fan er even uit schroeven, en dan heb je veel meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
nou die ventilator was al een drama om te plaatsen. Die zit vast met rubber stifjes die door de bevestigingsgaatjes moesten worden getrokken.
Nu kon ik er met die oude cpu koeler nog net bij met mijn dikke vingers. Die ruimte is er in ieder geval niet meer nu :).
Ik moet het moederbord toch nog los halen dus dan kan ik de ventilator ook weer plaatsen. Komt goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Zo hij zit erin hoor. Mooi klussie.
Het resultaat. Helemaal geweldig. Wat een rust. Ik ben ech meer dan tevreden.
Bij vollast blijft hij stil. Helemaal goed.
De ventilator van de voeding zit wel bijna tegen de cpukoelerlammellen. Is dat erg? Niet qua aanraking maar meer voor de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:56:
Bij vollast blijft hij stil. Helemaal goed.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qz0Hj1D6ztzB8kjuK2ArILPp/thumb.png
De ventilator van de voeding zit wel bijna tegen de cpukoelerlammellen. Is dat erg? Niet qua aanraking maar meer voor de warmte.
Nee hoor zou totaal geen probleem moeten zijn, Maar draai even de stress software, OCCT en Furmark, beide tegelijk, en kijk hoe warm de lucht is die uit de PSU komt, meer dan 50c is aan de slechte kant, 60c is echt te hoog.

Maar maak even een fotootje kan ik ook zien in hoeverre de PSU geblokkeerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Yesss passed. Haha.

Ik zal morgen nog even kijken voor een goede foto.
Dit is wat ik even snel had geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/yamarules/diverse/20121207_193139.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Beetje meer ruimte zou ideaal zijn, maar denk nagenoeg zeker dat het niet dat het een probleem is, zou zeggen doe een stresstest voor 30~60min, en kijk hoe warm de lucht is die uit de PSU komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Ik ga het morgen even testen. Kan je de temperatur van de psu ergens bekijken?.
Nadeel is dat de licht die de psu nu inademt de warme lucht is van de cpukoeler.
Denk dat het wel meevalt hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

thenoice schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:30:
Kan je de temperatur van de psu ergens bekijken?
Ja, je neemt een thermometer, houd het een tijdje voor de de rooster van de PSU, en dan kijk je wat de temperatuur is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
:+ oldschool. Like it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Heb je ook verstand van routers :) ?.
Ik heb sinds 2jaar een router van sitecom de wl-342. Deze zou een prima bereik hebben tot aan de zolder.
Helaas is dit niet het geval. Ook na het veranderen van de poort is dit niet ech verbeterd.
Ook mn ouders hebben een andere router nodig ( die hebben een sitecom wl-521r uit het jaar 0 ).
Is sitecom wel een goed merk of zijn er betere merken
Pagina: 1