Router of switch?

Pagina: 1
Acties:

• TheBnl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-06 09:31
Misschien is het een stomme vraag, ik vraag mij af of ik een router of een switch nodig heb.

De situatie is als volgt, ik woon in een pand wat gedeeld word met 3 anderen. Voor het internet hebben we nu één modem waar ik in mijn kamer een draadloze acces point op heb aangesloten, dit werkt allemaal prima. Nou was ik van plan om in de toekomst een NAS aan te schaffen waardoor ik in plaats van de acces point een router of een switch moet plaatsen.

Ik dacht aan de switch omdat ik daar voor een draadloos netwerk de acces point weer op kan aansluiten en de rest van de porten kan gebruiken voor een NAS, mediaspeler etc. Maar wat ik mij dus af vroeg was of mijn NAS daardoor ook in het netwerk verschijnt van de overige personen die aangesloten staan op het modem?

En zo ja, voorkom ik dat met de aanschaf van een router ipv een switch?

Bedankt en groeten,
Bram

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
TheBnl schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:48:
Maar wat ik mij dus af vroeg was of mijn NAS daardoor ook in het netwerk verschijnt van de overige personen die aangesloten staan op het modem?
Kort antwoord: Ja.
En zo ja, voorkom ik dat met de aanschaf van een router ipv een switch?
Kort antwoord: Ja.

In een lang en gecompliceerd antwoord wordt dit beide een 'nee, tenzij'. Dit hangt samen met de technische kennis op dit vlak van jou en je huisgenoten.
Zeer waarschijnlijk volstaat een router.

- knip -

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Je hebt eigenlijk heel veel mogelijkheden.

Je hebt nu echt alleen maar een access point, geen wifirouter?

Je kunt een wifirouter kopen. Dat is een AP, én een switch in één en je hebt nog een apart netwerk ook.
Je kunt dan bijvoorbeeld 2 netwerken aanleggen: één voor je huisgenoten en een voor jou en je NAS.

Je kunt zelfs een wifi router kopen die ook beperkt voor NAS kan spelen. De TP-Link 1043ND bijvoorbeeld. Retailprijs max 40 euro.

Je kunt ook één netwerk maken en je NAS ook delen met je huisgenoten. Dat kan goed als je een echte NAS koopt (niet een schijf met netwerkaansluiting). Een echte NAS moet meerdere gebruikers aankunnen. De d-link DNS-320 is één van de goedkoopste die dit kan. Synology is ietsje duurder maar veel mooier en kan dit ook prima.
Je kunt die NAS helemaal inrichten en afschermen.
Je kunt een gedeelde directory maken waar zij films vandaan kunnen halen (readonly) en waar jij alleen op kunt schrijven. Je kunt hen toegang geven tot een 'dump' directory waar zij films in kunnen plaatsen, waarna jij ze sorteert en plaatst.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je je netwerk wil scheiden kan je tussen je WAN aansluiting en verschillende LAN aansluitingen een Router neerzetten die NAT doet voor meerdere subnetten. Dan die subnetten firewallen, en niemand kan meer bij elkaar kijken :)

Als je de kennis niet hebt: koop een switch, en zet gewoon een wachtwoord op je NAS.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Je kan inderdaad alles mooi scheiden met een VLAN. maar ik ben bang dat het hierop neerkomt:
johnkeates schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:57:
Als je de kennis niet hebt: koop een switch, en zet gewoon een wachtwoord op je NAS.
Veilig zat voor een paar kamergenoten imho.

• TheBnl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-06 09:31
Bedankt voor de antwoorden, ben weer wat wijzer geworden.
Ik denk dat ik voor mijn situatie waarschijnlijk het best af ben met een beveiligde NAS in plaats van een nieuwe router. Maar die TP-Link 1043ND speekt me ook wel aan ;)
Pagina: 1