Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie/(lichte) game

Pagina: 1
Acties:

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, omdat mijn huidige toch wel erg versleten is (rechterscharnier zit vrij los, ventilator maakt regelmatig zeer harde geluiden, de hdd maakt nog wel eens tikkende geluiden, er zit een 'tikkend' geluid in de laptop als je typt, er lijkt van binnen iets los te zitten).

Op het moment heb ik een toshiba Satellite a200 1tw, met de volgende specs:
- 15,4 inch (1280*800)
- Core2duo t5250 (1,5 ghz)
- 2 gig geheugen (ddr2)
- 160 GB hdd
- ati radeon 2600
- hdmi-uitgang

Uiteraard wil ik met de volgende laptop niet achteruitgaan (uitgezonderd schermgrootte). Omdat ik mijn laptop steeds vaker aan de wandel ga wil ik eigenlijk een maatje kleiner (14 inch).
Daarnaast wil ik toch nog wel eens een spelletje spelen, maar veel stelt dit niet voor. Ik wil in ieder geval civilization 4 (en gelijke games) kunnen spelen, en als ik civilization 5 zou kunnen spelen zou het leuk zijn, maar niet perse nodig.

Ik had zelf eigenlijk twee laptops op het oog, maar vroeg mij af of jullie nog andere tips hadden. Budget is maximaal 800 euro, maar liever minder.

Eisen die ik aan de laptop heb:
- Ik wil er niet op achteruitgaan vergeleken met mijn huidige laptop, niet in videokaart, cpu (niet zo moeilijk), geheugen (ook niet zo moeilijk) en hdd ruimte.
- 14 inch
- Minstens 250 gig schijf (bij voorkeur ssd, maar waarschijnlijk niet mogelijk in dit segment)
- Losse videokaart (dus geen intel ding, ivm games/full hd video)
- hdmi uitgang; zowel video als geluid (sommige (oude) nvidea kaarten hebben die niet volgens mij?))
- een volwaardig keyboard. Er hoeft geen apart 'cijferdeel' op te zitten, maar de knoppen moeten wel van normale grootte zijn
- Moet in staat zijn full hd mkv & youtube af te spelen (huidige laptop doet dit niet)

Voorkeuren (niet perse nodig, en ook geen vereiste):
- SDD (van minsten 250 gig)
- Niet te zwaar
- 8 gig RAM (of meer)
- Resolutie hoger dan 1368*768

Nu kwam ik zelf op de volgende twee laptops uit:

Lenovo ideapad u410
Grootste nadeel aan deze zijn de prijs (toch echt 800 euro) en de wifikaart, schijnbaar is deze, op zijn zachtst gezegd, ruk. Daardoor valt deze eigenlijk al af. Het design vind ik wel erg mooi, vooral het aluminium.

Dell inspiron 14z ultrabook (de 799 euro versie). Met EPP korting (ik heb helaas geen mastercard) kom ik uit op 760 euro. Voordeel aan deze laptop is dat hij een goede videokaart heeft (ati 7570) en een dvd speler. Daarnaast zit hier (helaas?) windows 8 op.
Helaas is de versie met (256 gig) SSD buiten mijn budget (met korting volgens mij 900 euro) en vind ik die met 128 GB SSD een te kleine schijf hebben (ik wil minstens 250 gig) en een te slechte videokaart.

Zijn er nog andere laptops in dit (prijs)segment die jullie denken dat ik zou moeten overwegen? Het aanbod 14 inch laptops is in de prijsrange tot 800 euro helaas niet zo groot, vandaar mijn beperkte aantal in deze post, maar wellicht mis ik een aantal belangrijke?
Ik hoef de laptop niet morgen al te hebben (bij wijze van), dus enkele weken/maanden wachten kan als jullie denken dat dat zin heeft?

Is het daarnaast mogelijk om dell laptops te zien/proberen voor aanschaf? Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er winkels waren die ze nu ook verkochten, maar is dit alleen de dynabite (die hier helaas niet meer zit), of zijn het er meer?

Verwijderd

Vostro 3360 + shopkorting = €537.

Misschien is het wat sterk uitgedrukt, maar de u410 en 14z zijn echt enorme miskopen in vergelijking met wat je een jaar geleden voor honderden euro's minder kon kopen...

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:03
Orian schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:56:

Lenovo ideapad u410
Grootste nadeel aan deze zijn de prijs (toch echt 800 euro) en de wifikaart, schijnbaar is deze, op zijn zachtst gezegd, ruk. Daardoor valt deze eigenlijk al af. Het design vind ik wel erg mooi, vooral het aluminium.
Je kunt er vanuit gaan dat als je nu een U410 koopt deze een productie datum heeft van NA 23 juli 2012 waardoor het WIFI probleem niet meer relevant is. Lenovo heeft in de productiebatches na 23 juli namelijk een andere wifi kaart gezet waardoor het probleem niet meer aanwezig is. Mocht net nou wel zo zijn vervangt Lenovo kostenloos je kaartje.

Hij is overigens momenteel voor 749 euro te koop bij Komplett.

Ik heb hem zelf afgelopen week bij de Mediamarkt gehaald en ik moet zeggen dat ik er uiterst tevreden over ben. Hij loopt vlot en zoals je zelf al aan gaf, hij ziet er gewoon zeer gelikt uit.

PVoutput

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:38:

Misschien is het wat sterk uitgedrukt, maar de u410 en 14z zijn echt enorme miskopen in vergelijking met wat je een jaar geleden voor honderden euro's minder kon kopen...
Zit geen losse gpu in, alleen maar HD4000. En daarmee Civ 4 draaien, denk niet dat dat 'm echt word.

Wat wel een goed idee is, geen idee, niet in dit kleine formaat althans.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Dan vind je het vast wel leuk om te horen dat de GT 610m trager is dan de HD 4000. Als je iets grafisch wilt doen, dan kan je de eis < €800 beter overboord gooien en een sony S13 kopen.

De HD 7570m in de inspiron is aardig, maar meer ook niet.

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties!
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:38:

Helaas heeft deze geen losse gpu, waardoor gamen al helemaal onmogelijk wordt. Daarnaast is het (helaas) niet meer vorig jaar, dus moet ik het doen met wat er op dit moment op de markt is.
RoasteR87 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 23:25:
[...]

Je kunt er vanuit gaan dat als je nu een U410 koopt deze een productie datum heeft van NA 23 juli 2012 waardoor het WIFI probleem niet meer relevant is. Lenovo heeft in de productiebatches na 23 juli namelijk een andere wifi kaart gezet waardoor het probleem niet meer aanwezig is. Mocht net nou wel zo zijn vervangt Lenovo kostenloos je kaartje.

Hij is overigens momenteel voor 749 euro te koop bij Komplett.

Ik heb hem zelf afgelopen week bij de Mediamarkt gehaald en ik moet zeggen dat ik er uiterst tevreden over ben. Hij loopt vlot en zoals je zelf al aan gaf, hij ziet er gewoon zeer gelikt uit.
Bedankt voor de update over de U410! Toch blijft dit nog een twijfelgevalletje voor mij, hij ziet er inderdaad prachtig uit, maar de GPU is niet geweldig.

Een andere laptop die ik nog tegenkwam is een (zelf samengestelde) Vaio. Een Vaio E met de volgende specs:
14 inch
Intel®Core(TM)i5-3210M,2.5GHz
Windows 8
35,5 cm LED, 1600x900+camera
AMD Radeon HD 7670M 1GB
500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
8 GB 1600 MHz DDR3-SDRAM
DVD-station
Met studentkorting is dit 790 euro, 770 als ik er 2 gig minder in stop.

Grootste nadeel is dat over deze laptop (ook omdat hij zelf is samengesteld) weinig info is te vinden. Ik vermoed dat hij van plastic is (wordt niets van vermeld in de omschrijving). Plastic heb ik wel een beetje gezien, maar de hoge(re) resolutie is wel weer fijn. Daarnaast is de videokaart ook wat sterker (wat mogelijk weer teniet wordt gedaan door het scherm).

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:03
In mijn ervaring is de Vaio e serie nou niet echt een topper.
Mijn SVE14A2V1 had om de havenklap problemen met als topper een niet herkenbare batterij waardoor mobiel werken onmogelijk was. Ik heb hem dan ook snel terug gebracht en daarvoor in de plaats de U410 gehaald.
Dit was overigens mede omdat de service die Sony biedt met zijn aftersales echt schandalig is. De klant wordt niet gehoord en de hoorn wordt er zelfs gewoon opgegooid als de klant de discussie aan gaat met de AS-medewerker. :|

Ik weet niet wat voor games je van plan bent te gaan spelen, maar ik kan in ieder geval wel zeggen dat Full HD geen probleem is en dat een potje LoL ook geen probleem is. Uiteraard moet je niet verwachten dat je er BF3 op ultra high op kan gaan zitten spelen, maar daar zijn in mijn ogen dit soort laptops ook niet voor gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door RoasteR87 op 24-11-2012 11:27 ]

PVoutput

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica