[Router1 - Router2] poorten van router 1 ook gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337854

Topicstarter
Ik heb een cisco modem/router in mijn meterkast hangen,
op de WAN poort heb ik een mooie Asus RT N66U hangen,
en vervolgens heb ik in de Asus alles volgepropt met netwerkkabels.

De modem/router van Cisco, is dus alleen maar gevuld op de WAN port.
Nu is de situatie aangekomen dat ik te weinig poorten beschikbaar hebt op mijn Asus.
Ik heb nog 2 netwerkkabels liggen die ik graag aan zou willen sluiten.

Nu was mijn vraag,
zou het mogelijk zijn om deze in router1 te stoppen?
en dat deze apparaten kunnen communiceren met router2 dan?

Mijn huidige configuratie:

IP adres router1 is 192.168.178.254
IP adres router2 is 192.168.1.254
WAN static adres op router 2 is 192.168.178.178
en op router1 heb ik het 192.168.178.178 adres ingevuld in het DMZ

Een andere optie is natuurlijk een switch op router2 hangen,
alleen wil eerst kijken of ik het zonder een switch kan oplossen

Bedankt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 17:59

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:46
Volgens mij moet het gewoon kunnen, maar je zit wel met verschillende ranges van IP-adressen. Hierdoor kan het zo zijn dat je netwerkapparaten elkaar niet kunnen zien (Gedeelde map ofzo bijv.).

Wat je ook zou kunnen doen is dat je op de Asus router de DHCP server uit zet, en dan een kabel van een LAN poort op de Asus router, naar een LAN poort op de Cisco modem/router zet. Dan deelt je Cisco router de IP-adressen uit, en zit alles in dezelfde netwerkrange uit. Dat zijn dus bijna dezelfde stappen als wat er in de handleiding staat die de persoon boven mij post.

Wat je ook zou kunnen doen is er nog gewoon een switchje bij plaatsen (8 poorten, of 16, of 24, of 48... net zo gek als je het zelf wilt maken). Op welke router je die dan aansluit maakt niet heel erg veel uit, maar ik zou hem dan zelf op de Cisco aansluiten, en je 2e router dan als accespoint configureren idd (die router heb je, zodat je wifi signaal hebt waarschijnlijk?)

Zoals je het nu hebt is iig suboptimaal, want je hebt 2 DHCP-servers draaien in je netwerk, terwijl je er aan eentje genoeg hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337854

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, ik heb 1 dhcp server draaien op router2
Op router1 staat dhcp uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:46
Ah oke.

Wat is dan de reden dat je die Asus router ook in je netwerk hebt? Ik ben nooit zo'n fan van dat soort dubbel-op constructies. Vaak als je dan problemen hebt is het een stuk lastiger uit te vinden waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321197

misschien begrijp ik je situatie niet helemaal goed..

Maar indien je dhcp uitzet op de asus en je asus met je router lan2lan verbindt, dan kan je je router ook gewoon vol met kabels proppen en deze kunnen dan tevens met je bovenstaande AP communiceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-07 14:03
Router 1 (DHCP)
WAN 1 -> internet/modem
LAN 1 -> LAN 1 Router 2
LAN 2
LAN 3
LAN 4

Router 2 (DHCP uit)

Als je DHCP op router 2 uitschakeld dan dienen je LAN porten op je router 2 als switch en wordt het IP van router 1 uitgedeeld op router 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321197

Wan1 >internet/modem is toch niet van toepassing aangezien zijn router tevens als modem fungeert en andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Wat Zentyth zegt, inderdaad.
Router 1 (Cisco) wordt dus als router ingezet: DHCP aan, WAN poort open, LAN1 van de Cisco naar LAN1 van de Asus;
De Asus wordt als switch & accesspoint ingezet - dus DHCP uit (en zie verder die HowTo van hierboven). Alle LAN poorten van zowel de Cisco als Asus zijn dan bruikbaar in je netwerk.
Pagina: 1