Automatische backups wegschrijven naar usb ipv tape

Pagina: 1
Acties:

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 11:20
We draaien hier 2x in de week automatsich snachts een backup, dinsdag is die 11GB en donderdag is die 73GB.
We doen dit normaal via een tapestreamer en we zijn nu toe aan nieuwe bandjes, en nu kwam bij mij de vraag op, is het niet makkelijker om nu ipv de bandjes usb sticks hiervoor te gebruiken.

Nu ben ik benieuwd of dit een goed idee is, ivm de eventuele levensduur van de sticks, of dat we toch beter een NAS kunnen aanschaffen.

Verwijderd

Als je de NAS in een andere ruimte / gebouw zet is het een goed backup apparaat (en liever geen RAID config). Bij een catastrofe heb je dan nog wat achter de hand. Je kan natuurlijk ook als proef op USB overgaan (dual bakcup) en kijken of je software dit ook accepteerd als nieuwe backupschijf (zo niet upgraden) en je het prettig werken vind hiermee :)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
USB sticks niet gebruiken, heb al vaak zat meegemaakt dat die krengen kapot gaan. Waarom larsiano liever geen RAID wilt snap ik niet... met een RAID opstelling heb je juist wel een foutmarge, mocht er een harddisk kapot gaan.
Ik zou zeggen, investeer 1 keer in een fatsoenlijke NAS, en je hebt er nooit meer omkijken naar. Eventueel kun je een identieke NAS op een andere locatie plaatsen en die over het internet laten synchroniseren.
Ik heb thuis het volgende draaien: een Netgear Stora met 2 disks in mirror en op elke laptop het progje Oops Backup. In dat programma staan 2 backup locaties, de nas en een externe harddisk. Als 1 van die 2 aangesloten is, gaat ie elk uur wijzigingen wegschrijven. Als ik na een paar weken dan de externe harddisk insteek, word die bijgewerkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Bartjezz op 23-11-2012 10:45 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik snap ook waarom hij juist liever geen RAID wil, extra zuur als je backup om zeep raakt door een defecte schijf.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Henkpaulus schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 08:03:
We doen dit normaal via een tapestreamer en we zijn nu toe aan nieuwe bandjes, en nu kwam bij mij de vraag op, is het niet makkelijker om nu ipv de bandjes usb sticks hiervoor te gebruiken.
Vervang makkelijker door betrouwbaarder, dan pas stel je een goede vraag.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Betrouwbaar wordt een oplossing pas als je hem regelmatig test.

-Usb stickjes kun je makkelijk op andere PC testen.
-Usb stickies op zelfde locatie als server die je backúpped is vragen om problemen -> je blaast wellicht de server tegelijk met stickies op (denk aan brand in serverruimte, of serverruimte die tijdelijk ontruimd is en niet bereikbaar.

Nas heeft uiteraard als voordeel dat je hier veel backups op kunt slaan. 73 Gig is niet zoveel anno 2012, (tenzij je het over een wan lijn heen moet trekken). Flash wordt duur als je meerdere backups wilt bewaren (minimaal 2...)

Vraag je ook af hoe lang backups beschikbaar moeten zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1