• Royvano97
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05-2021
heej tweakers,

kort vraagje:

Een vriend van mij heeft een asprire x1300
http://tweakers.net/price...-aspire-x1300-x223hq.html

In dit systeem zit een amd athlon 7450 dual core proc.

Nu vroeg ik me af of ik het mobo en de cpu eruit kan halen en ik er een ivy bridge met i5/i7 cpu in zet,
zou dit voor problemen kunnen zorgen met installeren enzo? de harde schijf is gewoon Sata dus dat zou moeten lukken toch?

en wat adviseren jullie? Een gigabyte-ga-z77x-d3h of iets?
het systeem word gebruikt voor videobewerking en zal niet worden overclockt.

hoor het graag,

groet Roy

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan er prima een ander moederbord, CPU en RAM inzettten. Dit is volgens mij alleen een slimline PC, daar past niet zomaar ieder moederbord in.

Als ik via Google zoek zie ik afbeeldingen van slimline en normale kasten. Daar hangt nogal wat vanaf. Hou er ook rekening mee dat het OS moet worden geherinstalleerd.

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 22-11-2012 23:01 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 21:22

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat je tegen een aantal problemen aanloopt.

1: Die Acer heeft een nogal afwijkende behuizing, hier zit waarschijnlijk geen normaal atx of m-atx bordje in. Een normaal formaat moederbord zal waarschijnlijk niet passen.

2: De voeding is berekend op de hardware die er nu in zit, meestal zijn deze voeding krap aan voldoende. Een i5 of i7 zal niet gigantisch veel verstoken, maar kan net de druppel zijn voor de voeding.

3: Als je moederbord (en processor) vervangt, dan moet je Windows opnieuw installeren. De licentiecode op de kast is niet geldig met een ander moederbord.

Zullen nog wel een paar punten zijn waar ik zo snel even niet op kom, maar dit is hoe ik erover denk :P .

• Royvano97
Ja dat was zowieso al ff iets waar ik naar moest kijken, wordt waarschijnlijk een m-atx.

trouwens als ik een os wil installeren en ik wil toch me programma's behouden, hoe kan dat?

en de kast wordt waarschijnlijk ook vernieuwd, moeten even kijken, bedankt voor tip!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
kijk ook eens na of de voeding wel volledig ATX is
onlangs een HP open gemaakt en de voeding bleek geen standaard 24pins aansluiting te hebben...

die acer is trouwens DDR2, een ivy bridge is DDR3

• Royvano97
maar dat zal toch niet uitmaken ofwel? ik change van moederbord?
en voeding zal wss ook worden veranderd.. wat is aan te raden? voor i5 of i7

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Royvano97 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:03:
trouwens als ik een os wil installeren en ik wil toch me programma's behouden, hoe kan dat?
Niet.

Als je geen videokaart hebt is een 300W-voeding genoeg. Liever kwaliteit dan kwantiteit. En het formaat van de voeding zal dan afhangen van je kast, als je een nieuwe kast koopt zul je waarschijnlijk gewoon normaal ATX-formaat voeding kunnen gebruiken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
ddr2 geheugen latjes passen niet in ddr3 slots. je moet dus ook geheugen kopen.

mijn eerste ingeving zou zijn, ga gewoon voor een nieuwe kast. veel makkelijker, en veel meer mogelijkheden. de oem kasten zijn vaak afwijkend en hebben alles precies afgestemd. de voeding is precies krachtig genoeg, maar ook niet meer. de koeling is precies genoeg, ruimte voor meer is er ook niet etc.

een goede kast hoeft helemaal niet zo duur te zijn.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er zou zo maar eens een Foxconn Mcp78pv in kunnen zitten en dat is een mini-ITX formaat. Het zou best eens eenvoudiger kunnen worden door te kiezen voor een grotere behuizing met wat zwaarder voeding en daar de hardware in te plaatsen die nu als upgrade wordt gezien. Ik ben eerlijk gezegd bang dat er maar weinig over te zetten is uit het oude systeem wat de moeite gaat lonen.

Testing, one, two ...

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hier een plaatje van je mobo, ik zou even kijken naar de gaten/etc of je een mATX bordje erin kan schuiven (desnoods haal je 'm eruit, loop naar een PC winkel en leg m naast een willekeurig mATX bord), anders wordt het mITX.

Voeding moet het makkelijk aan kunnen, die X2 7450's zijn behoorlijke kacheltjes, een i5 blijft daar echt wel onder.
Pagina: 1