• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb een nieuwe HTPC gebouwd met een Gigabyte A75N bordje en een AMD fusion A6-3500 APU. Weergegeven wordt alles via hdmi naar een Marantz SR5004 receiver die het weer doorlust naar een Samsung PS58C6500 plasma tv.

Alleen heb ik nu het probleem dat het beeld er vaak niet uitziet, zie deze plaatjes:

https://www.dropbox.com/s/ngng61eepzu0wpf/foto%201.JPG
https://www.dropbox.com/s/g4k5a4l3c09lhcj/foto%202.JPG

In eerste instantie dacht ik dat het aan windows 8 zou liggen, dat de Catalyst drivers daar misschien niet helemaal fijn mee samen werken. Daarom heb ik uiteindelijk maar windows 7 geïnstalleerd, maar de problemen blijven. Ik heb allerlei settings geprobeerd in CCC, waarbij bij het veranderen van sommige instellingen soms ineens de weergave ineens weer in orde is. Dat elke keer wanneer het scherm even zwart werd en daarna weer terugkeerde, alsof er een nieuwe handshake werd gemaakt. Ook als ik de hdmi-kabel eruit trek en weer erin doe lost dit vaak het probleem weer even op. Kortom, ik ga er bijna aan twijfelen of de handshake wel goed gaat. Aan de andere kant, de Boxee, PS3, macbook air, allemaal hebben ze er nooit een probleem mee gehad. Ook is het vaak dat windows prima opstart, maar dat het dan mis gaat bij het opstarten van XBMC. Daarna blijft het beeld slecht zodra ik terugga naar windows.

Ik hoop dus eigenlijk op een driver probleem of een instellingsfoutje van mijn kant. Is er iemand die me op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

player-x

Disruptive by design

Hoe ziet het er uit als je de ouderwetse VGA kabel gebruikt?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Geen idee, m'n mobo heeft alleen dvi en hdmi. Die eerste heb ik gister een kwartier geprobeerd en toen kwam ik het probleem niet tegen. Maar dat zegt niet zoveel, met hdmi kan ik ook prima 10x van scherm wisselen zonder dat het komt, 2x herstarten zonder problemen, en out of the blue is het er ineens wel weer. Niet betrouwbaar te reproduceren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-07 18:03
Heb je ook al een andere HDMI kabel geprobeerd ? Je weet maar nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Yups, andere kabel geprobeerd, same issue. Ook andere poorten, gewoon om alles uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Om alles uit te sluiten misschien tijdelijk de marantz bypassen en het geluid even los doorsturen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

player-x

Disruptive by design

HvB83 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:54:
Geen idee, m'n mobo heeft alleen dvi en hdmi.
Dat wil nog niet zeggen dat hij geen VGA ondersteund.

Met deze adater krijg je VGA gewoon aan het werk.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PwR9x2W7Pa3pVJi64XcpGrlK/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://avblog.zethus.nl/wp-content/uploads/DVI-connectors.jpg?9d7bd4
Als je aansluiting aan de achterkant er uit ziet als een van de connectors Nr's 1,2, 5 en 6 op dit plaatje, dan kan je die adapter gebruiken.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dat heb ik vanmorgen even geprobeerd, maar nog niet lang genoeg kunnen spelen om te zien of het nou wel of niet werkt.

But then again... ik heb best wel wat hdmi apparaten eraan gehad en nog nooit een probleem ervaren. Dus ik hoop eigenlijk dat het dan als het inderdaad een probleem tussen de receiver en de htpc blijkt te zijn toch wel met een andere driver of instelling op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Ja dat snap ik, maar het is wel gewoon zaak om de boel goed te testen. Je hebt nu de VGA en DVI test even gedraaid en niet het probleem tegen gekomen. Ik snap dat testen even een tijdje kan duren, maar zonder testen kunnen we ook geen conclusies er aan verbinden. Het is voornamelijk zaak om uit te zoeken waar het probleem zich voor doet, de receiver en de HDMI poort van je PC uitsluiten is een eerste stap.

Het is sowieso heel raar dat jij problemen krijgt pas als je XBMC opstart. Komt het enkel hier in voor? Wat voor resolutie/refreshrate hanteer je?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik snap het, moet het ook goed testen, ga ik dit weekend zeker proberen.

Het probleem komt ook regelmatig bij het opstarten van windows naar voren, maar niet elke keer. Idem bij het opstarten van XBMC, dat gaat ook vaak goed, maar soms ook gewoon niet. Het scherm gaat bij het opstarten van XBMC even op zwart en er komt een venstertje met de resolutie van het scherm. Blijkbaar wordt er op dat moment opnieuw een hdmi-verbinding tot stand gebracht, of er wordt geswitched van resolutie, ik weet niet precies hoe dat technisch werkt.

Het is alleen wel zo dat als het probleem zich eenmaal manifesteert, het niet meer uit zichzelf weg gaat. Dan moet ik dus eerst in CCC een functie wijzigen waarbij wederom het scherm op zwart gaat en dat resolutievenstertje verschijnt, of de kabel er even uit trekken.

En ik bedenk me nu ook dat het probleem eigenlijk nooit voorkomt op het moment dat ik de stekker eruit trek en hem weer opnieuw erin steek. Je zou eigenlijk denken dat als het echt een probleem met de verbinding zelf zou zijn, dat het dan juist op zou treden.

Maar zoals gezegd, ik moet het inderdaad nog even goed testen om dingen uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Wat voor resolutie/refreshrate hanteer je?

Tevens, probeer sowieso even je drivers te veranderen: of naar nieuwe, of terug naar een versie zonder problemen. Misschien gek, maar het kan om wat voor reden dan ook zijn dat de videokaart wat problemen heeft. Geen overclock? Al eens voltage verlaagd/verhoogd en kloksnelheid (in 2D/low performance) omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb het probleem kunnen pinpointen tot de Marantz receiver. Om een mogelijk probleem met de instellingen van de windows catalyst-drivers te kunnen uitsluiten heb ik de Openelec-versie van XBMC geïnstalleerd; een kant en klaar pakket speciaal voor het Fusion-platform. En daar had ik continu het probleem met het rare beeld, wat ik ook probeerde.

Dus dat was een mooie manier om te proberen wat dan wel en niet werkt. Maar met de Marantz ertussen is het probleem er, met een hdmi kabel direct naar de tv niet. Beetje balen, maar nu is de oorzaak gelukkig duidelijk. Nu alleen nog uitzoeken of de Marantz danwel de Gigabyte een update kunnen krijgen die het probleem structureel oplossen...

Allemaal bedankt voor het meedenken tot zo ver!
Pagina: 1