Toon posts:

[iPhone 4S] Mobistar weigert garantie in 2e jaar (België)

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views

Verwijderd

Topicstarter
Wie ben ik: Servicemedewerker bij Switch.

Situatieschets: Omruiling van een iPhone 4S, gekocht bij Mobistar 1 jaar en 1 week oud.
iPhones in België gaan nooit rechtstreeks naar Apple maar via Mobistar of Telenet naar SBE of DYNAFIX.

Probleem: Wifi werkt niet/ondermaats, probleem vastgesteld door ons en door SBE. MAAR: Mobistar zegt nu dat ze maar 1 jaar garantie meer geven en sturen dus een bestek van 309€ voor de omruiling of indien we het toestel terugwillen 30€ bestekkosten (waarvan wij niet op de hoogte waren vermits dit normaal onder garantie gebeurt) Dit is de 1e keer dat we tegen dit probleem aanlopen en als Apple Reseller en Premium Service Provider vinden wij dit ronduit schandalig naar onze klanten toe. Apple kunnen we hier niet over aanspreken omdat Mobistar/Telenet alles in handen hebben.

Wat ik mij meen te herinneren is dat je als consument mag verwachten dat een toestel voldoet aan de eisen die je er aan stelt bij aankoop, je koopt dus een toestel met Wifi en dan mag je toch verwachten dat dit naar behoren werkt. Toestel is trouwens ook vrij van schade, geen krasjes of niets.

Iemand een idee hoe we dit het best kunnen aanpakken, we hebben al enkele boze telefoontjes gedaan maar ze maken zich er steeds vanaf door ons in contact te stellen met dwaze callcenter medewerkers.

Test aankoop is ondertussen al op de hoogte en ook daar wachten we het antwoord van af.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:54
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

Hierin staat beschreven dat vanuit de EU minimaal twee jaar garantie gegeven dient te worden.
Echter zijn lidstaten bevoegd deze periode op te rekken, zoals in Nederland.

Verwijderd

er is weer een verschil tussen prive en zakelijk .....

Verwijderd

Topicstarter
Tja van alles wat ik lees hebben we dus duidelijk wel recht op garantie ... toestel is prive gekocht. Aankopen op BTW nummer zijn altijd maar een jaar gedekt in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:55:

Situatieschets: Omruiling van een iPhone 4S, gekocht bij Mobistar 1 jaar en 1 week oud.
iPhones in België gaan nooit rechtstreeks naar Apple maar via Mobistar of Telenet naar SBE of DYNAFIX.

Probleem: Wifi werkt niet/ondermaats, probleem vastgesteld door ons en door SBE. MAAR: Mobistar zegt nu dat ze maar 1 jaar garantie meer geven en sturen dus een bestek van 309€ voor de omruiling of indien we het toestel terugwillen 30€ bestekkosten (waarvan wij niet op de hoogte waren vermits dit normaal onder garantie gebeurt) Dit is de 1e keer dat we tegen dit probleem aanlopen en als Apple Reseller en Premium Service Provider vinden wij dit ronduit schandalig naar onze klanten toe. Apple kunnen we hier niet over aanspreken omdat Mobistar/Telenet alles in handen hebben.

Wat ik mij meen te herinneren is dat je als consument mag verwachten dat een toestel voldoet aan de eisen die je er aan stelt bij aankoop, je koopt dus een toestel met Wifi en dan mag je toch verwachten dat dit naar behoren werkt. Toestel is trouwens ook vrij van schade, geen krasjes of niets.

Iemand een idee hoe we dit het best kunnen aanpakken, we hebben al enkele boze telefoontjes gedaan maar ze maken zich er steeds vanaf door ons in contact te stellen met dwaze callcenter medewerkers.

Test aankoop is ondertussen al op de hoogte en ook daar wachten we het antwoord van af.
Zijn de wifi problemen sinds IOS 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alwaysleft schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 00:23:
[...]

Zijn de wifi problemen sinds IOS 6?
Neen die zijn er steeds geweest, maar het toestel werd amper met wifi gebruikt ... maarja nu wou de klant een iPhone 5 kopen, en de 4S omruilen zodat deze kan weggegeven worden zonder gebreken.

Sideline, wifi probleem is zowel door ons als door SBE vastgesteld als een hardwarefout.
Volgens het consumentenrecht moet de verkoper kunnen aantonen dat het gebrek er niet was bij aankoop en heeft de koper het recht op een toestel dat voldoet aan de specificaties dat het toestel bevat en waarmee het geadverteerd word.

Kortom onmogelijk voor Mobistar om aan te tonen dat het toestel dit probleem niet al bij aankoop had + het toestel word verkocht met als specificatie "wifi" en dat bevat dit toestel niet naar behoren.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2012 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:55:

Gekocht door de particulier bij Switch? Of direct bij Mobistar?

In het eerste geval heeft de klant toch niets met Mobistar te maken? En in het tweede geval heeft Switch toch niets met het probleem te maken? Ik begrijp er weinig van...
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 00:32:
Kortom onmogelijk voor Mobistar om aan te tonen dat het toestel dit probleem niet al bij aankoop had
Ruim een jaar (!) na aankoop hoeft de verkopende partij niets aan te tonen; dat is de taak van de koper vanaf zes maanden.

[ Voor 25% gewijzigd door 8088 op 23-11-2012 01:23 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:16
Eigenlijk zeg je:
Ik heb me iPhone 5 binnen en wil nu me iPhone 4s verkopen. Daarom wissel ik die even in zodat ik een gloednieuwe (refurbished) krijg en meer geld kan ontvangen.....
Prima, maar kon je dat niet een week eerder doen?

Als jij tegen Mobistar gaat zeggen dat je al sinds het begin last had, vragen zij waarom je nu wel een reparatie wilt en niet vanaf het begin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
8088 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 01:18:
[...]

Gekocht door de particulier bij Switch? Of direct bij Mobistar?

In het eerste geval heeft de klant toch niets met Mobistar te maken? En in het tweede geval heeft Switch toch niets met het probleem te maken? Ik begrijp er weinig van...

[...]

Ruim een jaar (!) na aankoop hoeft de verkopende partij niets aan te tonen; dat is de taak van de koper vanaf zes maanden.
Gekocht als particulier bij Switch ... maar wij kopen deze aan bij Mobistar en in geval van problemen moeten wij altijd terug naar hun. Zo is het altijd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:49
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:06:
[...]

Gekocht als particulier bij Switch ... maar wij kopen deze aan bij Mobistar en in geval van problemen moeten wij altijd terug naar hun. Zo is het altijd geweest.
Aha, maar dan is Switch verantwoordelijk voor de garantie naar de klant toe. Onder Mobistar en Switch, is het zakelijk, dus maar 1 jaar denk 'k.

Ofwel is het 2de jaar garantie door de fabrikant, zijnde Apple, en moet de klant het dus rechtstreeks met hen regelen.

Ik weet niet welk van beide juist geldt, maar in geen van beide gevallen is Mobistar volgens mij verantwoordelijk voor het tweede jaar van de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:06:
Dat zou kunnen, maar dat is niet het probleem van de klant.
C.QL schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:22:
Ofwel is het 2de jaar garantie door de fabrikant, zijnde Apple, en moet de klant het dus rechtstreeks met hen regelen.
Nee, de klant heeft alleen met Switch te maken. Hoe Switch het oplost is niet de klant z'n zorg. De klant zou wel, indien 'ie zijn zin niet krijgt bij Switch, zich kunnen wenden tot de fabrikant. Maar de fabrikant is niet verplicht 't probleem voor de klant op te lossen.

Hoe dan ook, het is na een half jaar aan de klant om aan te tonen dat het probleem zich van begins af aan voor heeft gedaan of te wijten is aan een fabrieksfout.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Hoe ver woon je van de grens af? ik zou hem desnoods in NL gewoon op laten sturen

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Staat in z'n profiel: Schoten (dus een kilometer of dertig). Maar is dat nou echt een optie, voor iedere klant met een soortgelijk 'probleem' de telefoon vanuit Nederland opsturen? En naar wie eigenlijk?

[ Voor 7% gewijzigd door 8088 op 26-11-2012 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
C.QL schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:22:
[...]

Aha, maar dan is Switch verantwoordelijk voor de garantie naar de klant toe. Onder Mobistar en Switch, is het zakelijk, dus maar 1 jaar denk 'k.

Ik weet niet welk van beide juist geldt, maar in geen van beide gevallen is Mobistar volgens mij verantwoordelijk voor het tweede jaar van de garantie.
In België is het eender waar je koopt dat je garantie via Mobistar of Telenet loopt ivm iPhones ... tot en met nu is dat nooit een probleem geweest.

Misschien dat als we meer van deze gevallen gaan krijgen dat we eindelijk zelf iPhones mogen omruilen bij Apple, net zoals iPads en dergelijke ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 01:43:
In België is het eender waar je koopt dat je garantie via Mobistar of Telenet loopt ivm iPhones ... tot en met nu is dat nooit een probleem geweest.
Waarvan akte. Wat verwacht je nu van ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
8088 schreef op maandag 26 november 2012 @ 01:54:
[...]

Waarvan akte. Wat verwacht je nu van ons?
Ik verwacht niets meer ... ik stel hier een vraag puur vanuit mijn eigen interesse in het consumentenrecht en wat we kunnen doen om de volgende keer zo'n problemen eventueel te voorkomen.

Wat we ook kunnen doen is onverschillig zijn en de klant gewoon een bestek sturen van 309euro, maar mij is mij altijd gezegd om steeds in het voordeel van de consument te pleiten. Dus als je tevreden bent met 1jaar garantie op een toestel van 600-700euro ... wel wij niet.

Op batterijen bieden wij bijvoorbeeld maar 1jaar garantie omdat dat verbruiksgoederen zijn, maar de overige onderdelen genieten wel van 2jaar garantie. In geval van iPad, iPod en iPhone is dat dus gewoon whole-unit-exchange.

Het gaat mij hier niet om wel of niet recht hebben maar meer de onwil van Mobistar en het doorschuiven van de verantwoordelijkheid ... uiteindelijk moeten ze enkel maar checken of er geen enkele LSI getripped is, geen valschade etc aanwezig, de Apple EMEA invullen en de factuur bijvoegen en meer is er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 02:03:
Het gaat mij hier niet om wel of niet recht hebben maar meer de onwil van Mobistar en het doorschuiven van de verantwoordelijkheid ...
Wel ironisch dat Switch exact hetzelfde doet. Of heeft de klant inmiddels een gerepareerd/nieuw/vervangend toestel?

[ Voor 10% gewijzigd door 8088 op 26-11-2012 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
8088 schreef op maandag 26 november 2012 @ 02:19:
[...]

Wel ironisch dat Switch exact hetzelfde doet. Of heeft de klant inmiddels een gerepareerd/nieuw/vervangend toestel?
Dat is het juist Mobistar/Telenet hebben afspraken met Apple waar wij niet omheen kunnen ... alles behalve iPhones kunnen wij onze klanten direct mee helpen, maar juist die iPhones blijven een heikel punt.

Wij zijn actief opzoek naar oplossingen en ik hoopte er te vinden in de wetgeving of bij mensen met ervaring op dat vlak.

Bijkomend is dat als de klant zijn toestel onhersteld terug wil, Mobistar nog kosten aanrekend ook ... nu die gaan we zowiezo niet aan de klant doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Op verzoek van TS dicht :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.