zijn de Topping TP30 en de Muse 6N11 MK2 een miskoop?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 484344

Topicstarter
... of doe ik iets niet goed?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mij even voorstellen: ik ben Erik.

Rond mei dit jaar heb ik een Tripath versterkertje en een Heaphone-amp besteld in China.

De;

Topping TP30 USB DAC TA2024 T-AMP Digital Headphone Amplifier

en

MUSE Class-A Hybrid 6N11 Tube MK2 Headphone Amplifier + Power Adapter

Ik had goede berichten gehoord over Tripath en ik had als probeerseltje al eerder een keer voor zo`n 20 euro een Lepai gekocht waarvan ik voor dat geld van onder de indruk was! (hoewel natuurlijk duidelijk te horen was dat daar de componenten van een lage kwaliteit zijn.

Van bijv. Topping amps had ik echter andere berichten gelezen en gehoord, en mijn verwachtingen waren hoog van die amp.
Ik heb hem na ontvangst eerst een tijdje op twee zeer kleine speakertjes op de tv in slaapkamer gehad, maar aangezien ik bijna toch nooit tv kijk daar en ik mijn desktop op de studeerkamer op zolder in orde had, wilde ik daar graag muziek hebben via mijn computer en daar staat hij nu sinds een week of twee.

Er staan 2 grote magnat speakers aangesloten, drieweg rechthoekige kasten van 120 watt.
Hij stond eerst via USB met de DAC aangesloten, en nu met de analoge kabel op de on-board Realtek High Definition audio chip in de desktop.

Maar hoe ik de versterker ook aansluit, DAC of analoog, bij de meeste muziek gaat de versterker 'knisperen' bij de zwaardere bassen. Een soort lichte kraak die erger wordt als er zwaardere bassen in de muziek zitten.
Ik heb geen idee hoe dit kan, ik heb de gain van de computer al zachter gehad en de versterker harder.
Maar het probleem blijft.

Wie heeft er enig idee wat er aan de hand is?

Over de headphone amp heb ik vanaf het begin eigenlijk al het gevoel dat ik echt een miskoop gedaan heb. Ik weet dat als je hem aan zet je eerst even een tijdje moet wachten totdat de buis warm is en dan komt de audio goed door, maar het geluid is daarna nog allerbelabbertst!!!
Ik had eigenlijk heel wat verwacht, maar het geluid over de hoofdtelefoon direct vanaf de cd-speler is eigenlijk veel beter.

Misschien heb ik een miskoop gedaan.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

groetjes Erik

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-07 09:13

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat de speakers die je gebruik teveel vragen van de versterker. Als de laagweergave gaat "knetteren" bij zwaardere laagweergave, dan dipt de impendantie van die speaker even naar de (laten we zeggen) 3 of 2 Ohm. Er wordt op die momenten dus meer vermogen naar de speaker getrokken om die uitslag mooi af te maken. Op een gegeven moment kom je op het punt dat je versterking dat niet meer kan leveren en dan gaat hij clippen.

Topicstarter
Hmm, dat klinkt natuurlijk logisch, ervan uitgaande dat ik op hoog volume muziek draai, maar het tegendeel is waar. Als ik de versterker hard zet dan merk ik dat er meer dan voldoende power is.

Hij kan 15 aan wat 4 ohm leveren per kanaal, de speakers zijn 4 ohm en het rendement zal rond de 90db zijn bij 1 watt, dus bij 15 watt zal hij richting de 105 db moeten halen, ervan uitgaande dat ik op vol vermogen draai.

Maar dat is absoluut niet het geval, ik heb de volumeknop niet voorbij de helft.

Ik heb echt het idee dat het dat niet kan zijn...

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-07 09:13

DjVe

Hatsaflats!

Maar vergis je niet in die impedantie, dis is natuurlijk niet continue 4 Ohm maar dipt en piekt behoorlijk naarmate je bepaalde frequenties aan stipt. 15W is niet veel om een woofer met 2 Ohm te voorzien. Dat hij harder kan is prima, maar ik heb het over reserves die het versterkertje continue moet ophoesten om die woofer maar te voorzien van voeding.

En een Magnat all Ribbon heeft al een gemiddelde impedantie van 4 Ohm en die gevoeligheid van 90dB geloof ik ook niet echt (dat is meer iets voor hedendaagse modellen). Hij zal dus veel vragen van je versterking en ik gok dat hij dit niet kan bijbenen.

Je kan twee dingen doen. Of je hangt er ene versterker aan met genoeg vermogen achter de knop (dus iets met een degelijke voeding) of je gaat proberen of speakers met een "hogere" impedantie en gevoeligheid wel dat effect geven wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:16
Ik heb zelf de TA2021 aangesloten op mn 6ohm chario speakers ... maar ben blij dat ik al eerder een TDA7498 al had gekocht (véél meer vermogen). (deze staat op mn Muse DA-10).

... Ik ga mn TA2021tjes wegdoen denk ik.
(ook had ik de SMSL SAD-25 (DAC met TA2021) aangesloten op bose 205 8ohm speakers ... nou ... niet om over naar huis te schrijven. M'n 6ohm chario's doen het zó veel beter, ook op 6ohm TDA7498.
(op een 4ohm autospeaker zal de TA2021 misschien wat beter klinken).

(ik denk bij jou ook dat de condensator te klein is. Deze zijn bij topping ook erg mini dacht ik, en koop ik daarom SMSL ipv Topping).

[ Voor 51% gewijzigd door Whiskey48 op 23-11-2012 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Anoniem: 484344 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:02:
Hmm, dat klinkt natuurlijk logisch, ervan uitgaande dat ik op hoog volume muziek draai, maar het tegendeel is waar. Als ik de versterker hard zet dan merk ik dat er meer dan voldoende power is.

Hij kan 15 aan wat 4 ohm leveren per kanaal, de speakers zijn 4 ohm en het rendement zal rond de 90db zijn bij 1 watt, dus bij 15 watt zal hij richting de 105 db moeten halen, ervan uitgaande dat ik op vol vermogen draai.

Maar dat is absoluut niet het geval, ik heb de volumeknop niet voorbij de helft.

Ik heb echt het idee dat het dat niet kan zijn...
Hoe hard je kunt gaan zegt niets over het vermogen dat de versterker levert. Lage tonen vragen veel meer stroom van een versterker dan hoge tonen (over het algemeen). Het kan dan best heel hard gaan, maar de vervorming in het laag neemt steeds verder toe naarmate het volume stijgt en de midden en hoge tonen nog goed klinken. Het heeft heel erg te maken met de efficientie van je speakers en het impedantie gedrag van de speakers. De Tripad versterkertjes klinken voor hun geld heel erg goed, maar zijn tevens heel erg beperkt in hun mogelijkheden\inzetbaarheid door het relatief lage vermogen dat ze hebben. Doe je het goed dan klinken ze prima, loop je tegen de grenzen, dan klinken ze brak. En ik denk dat jij in jou geval tegen de beperkingen van het apparaat aanloopt.

Voor wat betreft de MUSE headphone amp. Dit is geluidstechnisch gezien best een hele goede versterker, maar vaak erg slecht afgesteld door de fabriek en de gebruikte buizen zijn vaak ook niet je van het. Gebruik je een goede buis en stel je de versterker goed af en gebrui je geen koptelfoon met een hele hoge impedantie (>250Ohm) dan zingen ze dat het een lieve lust is. Maar direct out-of-the box kunnen ze vaak heel matig zijn. Kwestie van een erg slecte kwaliteitscontrole (wat niet ongewoon is met chinese producten). maar voor een paar euro en 30 min. werk kan het een hele leuke versterker zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 23-11-2012 16:36 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo, Ik ben er weer!

Oke, dus die magnats zijn echt overkill voor de Topping...
Is overigens een later model dan de Ribbons, het is de serie one en dan de 1.4.

Wat ik ook merk, ik heb nu zachtjes linkin park op staan en bij de bassen hoor ik het geluid zachter worden en dan komt het weer terug. het is een soort moduleren van het geluid,

@maurits82: Zou het helpen om er grotere elcos in te laten zetten?

@killer: waar zou ik een betere buis kunnen laten plaatsen en de versterker wel goed afstellen?

alvast bedankt voor de reacties!

Erik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke,

Ik heb even gezocht op zolder en ik heb nu een paar fullrange speakers, die waren een beetje een probeerseltje op basis van twee speakertjes met een licht beschadigde konus door transport.

Het gaat om de Aurasound NS3-193-8A, een 3inch 8 Ohm 20w rms speakertje met een gevoeligheid van 80db, dus dat moet de Topping wel aankunnen toch?

Maar goed, zelfde verhaal, nogsteeds een knisperig/ krakerig geluid bij de bassen een een soort modulerende geluidsterkte. Hoewel dit effect welliswaar hoorbaar maar niet heel groot is.

Ik snap er toch echt geen snars van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-06 23:03
Die Topping TP-30 heeft ook een hoofdtelefoonuitgang toch?
Waarom gebruik je die niet en heb je voor die Muse gekozen? Clipt hij ook op die uitgang? Misschien dat er dan gewoon iets mis is met jouw specifieke exemplaar?

Ik ben namelijk zelf op zoek naar precies een van deze twee amps om mijn Beyerdynamic DT990 Pro mee aan te sturen, en ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld in die twee amps/dacs door dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Voor buizen kun je o.a. terecht op E-bay. Maar ik zou eerst eens afstellen, het is niet gezegd dat de buis slecht is. Je zult iemand moeten vinden met een multimeter. Die kan de ruststroom meten en m.b.v. de potentere deze afstellen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Als je een knisperend geluid heb en de muziek dempt bij de bassen is je voeding niet sterk genoeg of je versterkertje kapot ik gooi het op je versterkertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben er weer, en dit keer heb ik (goed) nieuws!

Over het hele euvel met het kraken is nu aan het licht gekomen waar het aan ligt.
Het probleem was met mijn desktop computer die ik als muziekservertje gebruikte.
De audiochip (onboard, geen losse kaart) is stuk!
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe laptop, probleem opgelost perfect geluid.

En ik ben het eens met maks... dat de voeding de zware Magnats niet zal trekken en dat daar het 'inzakken' van het volume vandaan komt.

Op de laptop zit een goede audioprocessor van maxxaudio en ik heb de Aurasound speakers nu aangesloten op de Topping en het geluidbeeld strak getrokken en wat een geluidje zit daar in!

Super bedankt voor de tips, daar ben ik wel een stukje verder mee gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-06 23:03
Dat kan toch nooit een probleem zijn als je hem aansluit via USB. Dan is de DAC in de Topping je geluidskaart en niet je onboard chip.

Wordt het knisperen niet veroorzaakt door de voeding van je desktop pc? Het kan dat deze op de een of andere manier niet goed geaard is of ergens sluiting maakt waardoor er lekstroom is en daardoor je amp knispert zoals jij zegt. Dat zou ook verklaren waarom je laptop het niet heeft.

Ik begrijp dat het met je Aurasound speakers goed zit nu, maar kakken de bassen nu nog steeds in als je je Magnats aansluit? Conclusie is dus dat de amp niet genoeg power heeft voor de Magnat speakers maar wel voor de Aurasounds?

En zou je misschien nog even willen antwoorden waarom je niet voor de headphone-out van de Topping hebt gekozen maar voor de Muse?

Topicstarter
@Apocal1pse: Ik heb de Muse eigenlijk gekocht voor op het werk. Soms dan moet ik mij goed concentreren (lees: afsluiten om door te kunnen werken) en dan zet ik een koptelefoon op achter mijn pc. Ik wil graag een goed geluid op de koptelefoon en hoorde goeie berichten over de China spullen.
Verder staat de pc op de grond en loop ik te klooien met het snoer en mijn bureaustoel. Daarnaast is het volume regelen makkelijker als je op je bureau een fysieke knop hebt.

Maar ik ben geen electrotechnicus en heb de ballen verstand van het afstellen van zo`n ding, en al helemaal over ruststromen en kwaliteit van buizen ed.
Maar als het euvel te verhelpen is dan wil ik daar natuurlijk nog voor gaan.

De Topping staat thuis op mijn werkplek. En knisperen doet hij nu niet meer. Maar nog steeds zakt af en toe het volume van de speakers in bij bepaalde nummers. En dan niet eens zo zeer house ofzo hoor, ik had een top overzicht spelen en daar ging hij zojuist nog 'zweven' op George Michael met freedom. Nou daar zit toch niet zo veel bas in zou ik zeggen. En bij Silence van Delerium, waar hele zware bas in zit, ging het perfect! Speakers helemaal voluit.

Met de Maxxaudio processor heb ik nu een lekkere instelling op de Aurasound speakertjes gevonden. En voor een 3inch fullrange speaker zit er behoorlijk wat energie in die gekke kleine dingen.
Als ik hem voluit zet dan heeft vrouw lief er beneden last van.

Groetjes Erik

Topicstarter
Wat is nou een versterker uit het China assortiment die een monitor van Taga, de Platinum S40 goed aankan?

Ik heb deze monitoren beluisterd in Zoetermeer bij hifistudio79 op een versterker van YBA. Die versterker gaf op deze monitoren een heel gecontroleerd maar warm laag. Ik heb de F100 daar beluisterd op een goedkope Denon, en kon ondanks de slechte ruimte waar ze stonden horen dat de bas niet goed uit de verf kwam. Later de speakers op de YBA in de andere ruimte gezet, waar het akoestisch ook iets beter was. De YBA gaf een warmere gecontroleerde bas.
Ik kende dat merk niet, ben zelf meer van de Marantz. Die geeft over het algemeen ook een mooi klankbeeld.

Maar ik was voor mijn werkplek juist voor een compacte T-amp gegaan vanwege het gebrek aan ruimte.
En ik wil nu graag niet de eerder genoemde Magnats, en ook niet de Aurasound maar juist de Taga S40 gaan aansturen.

Ik ben benieuwd naar T-amps die wel goed genoeg in elkaar zitten, voldoende grote elco`s en voeding hebben.

Alvast bedankt! Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Wat over mijn opstelling.

Ik heb de volgende spullen, hier een korte toelichting over

SMSL SAD-25 (DAC, Headphone amp & TA2021 2*25w 4ohm). -> fijn versterkertje, DAC doet duidelijk hoorbaar zijn werk, laag is mooier en geluid beter gebalanceerd. Vermogen is voldoende om Bose 205 speakers aan te sturen. (mis het diepe laag, maar misschien zijn de 205jes hier niet perfect voor). Ook is de amp 4ohm, de speakers 8ohm ... ik weet niet precies hoe het werkt, maar heb dit ook liever gelijk.

*edit -> eerst klonken ze dramatisch, maar na een beetje ingespeeld te hebben klinken de 205jes goed. Een vriend van mij is volledig verbaasd hoe zuiver het klinkt en wil ook direct een dergelijk set hebben, maar ... ik mis toch het diepe laag ... maar dat kan misschien ook niet met deze speakers.

muse da10 DAC Voor aan mijn pc speakers. (Altec Lansinc, zwaar model). ... Wat een verschil met onboard, dit had ik niet verwacht! Vooral ook met de hoofdtelefoonaansluiting. (nadeel geen volumeknop voor de hoofdtelefoon).

LISTEN TDA7498 36Volt 6ohm, op mijn Chario bookshelf speakers.(ik dacht ook 6 of 8 ohm).
Wat een geluid! 2*80w 8ohm. Ik wil hier eigenlijk nog een DAC op aansluiten voor een beter geluidsbeeld / strakkere bas. Maar het klinkt al loepzuiver en iedereen zoekt altijd naar de basbox, die er niet is. (de chario's hebben 10cm speakertjes, maar staan bekend om hun goede laag).
Zoals deze, een erg nette aanbieding ... ongeveer vergelijkbaar met de LISTEN denk ik (was wel $30 duurder)
http://www.ebay.nl/itm/Fi...eamps&hash=item4d06ea4196

Ik heb de meeste setjes nu wel geprobeerd (ook de TA2020tjes). Maar ik blijf bij de TDA7498, met zelf daar een DAC voor, wat een volume en mooi geluid! (vergelijkbaar met mijn Denon 7.1 set van €1300 met 7x 135w RMS volgens specs ... maar het lijkt of die LISTEN zelfs nét iets meer vermogen heeft).

[ Voor 14% gewijzigd door Whiskey48 op 30-11-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey Maurits82, Bedankt voor je uitgebreide post. Daar kan ik wel wat mee.
Het is niet dat ik op zoek ben naar een basbox ofzo, maar als die niet lekker uit de verf komt dan klinkt het al wel snel heel erg iel. En het is wel zo dat veel versterkers op dat vlak achterblijven.

Ik hou niet zo van een kunstmatige bas, maar zoals ik eerder vertelde is bij mijn probleem met de Topping geen eenduidige conclusie te trekken. Zie het voorbeeld van het housenummer van Delerium, Silence die op mijn 3 inch Aurasound speakertjes aardig losgaat zonder klachten. Nu op het moment dat ik dit schrijf Prince met Cream, ook weer geen enkel probleem zit bijna aan de mechanische max van de speaker. Maar nu zakt die gekke versterker helemaal niet in!

Daarom is het zo raar!

Zo zie je maar weer dat het niet handig is op basis van info op internet een keuze te maken als het op China spul aankomt!

Ik hoop op nog meer goeie tips of gebruikerservaringen.

groetjes Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Nou ... slecht klinkt het niet hoor, ik hou alleen van een volle jazzy bas. De TA2021 icm de Bose 205 heeft een héél mooi ruimtelijk beeld, maar een vlakke bas. (voor klassiek of rock zal het absoluut fantastisch zijn, dat weet ik zeker, maar voor jazzy muziek mis ik het volle laag). De TDA7498 op de Chario's heeft dat totaal niet, die klinkt lekker vol.

Maar ik zal die nummers even uitproberen, even kijken wat hij doet!
(het knisperen heb ik overigens ook bij 60% - 80% volume bij de bas).
Bij de TDA7498 was me dat nog niet opgevallen, zo hard zet ik die niet, dan blaas ik m'n speakers helemaal stuk. (ben ik soms wel bang voor dat hij in 1x er uit vliegt : ). (maar hij blijft strak op hoog volume tot mijn verbazing).

Ik wil eigenlijk nog 4 ohm speakers aansluiten op de TA2021, dat schijnt toch gewoon goed te moeten klinken!

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 30-11-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, knisperen was voornamelijk mijn oude desktop computer.
Nu met die nieuwe laptop is dat helemaal over.

Moduleren van het geluid (harder en zachter gonzen) deed hij nog wel.
Maar er is weer een nieuwe ontwikkeling:

Ik heb voor mijn werkplek de stoute schoenen aangetrokken en heb de Taga S40 in pianolak gekocht!
Die staan nu op dit moment te spelen op de Topping. Het is bijna twaalf uur dus ik ga hem niet hard zetten, maar so far so good.

Ik heb voor de gelegenheid gebruik gemaakt van de DAC nu. het volume van de volumeregeling van de laptop zelf doet nu niet heel veel. Hij stuurt op een andere manier het signaal uit.
De Topping daarentegen die staat nu nog niet eens op een kwart van de volumeknop! Terwijl via de analoge kabel en de processor in de laptop het volume bijna 3 kwart stond.

Ik denk nu dat ik op de een of andere manier niet volledig signaal doorkreeg ofzo, en de Topping stond te klippen ofzo??

Nu komt uit mijn playlist een housenummer voorbij van Kate Ryan met Lovelife, zit een stevige beat in. En ondanks het matige volume klinkt de bas nu heel gecontroleerd en vol.

Het zijn echt superdingen die Taga`s,
en als de Topping ook wat harder nog goed blijft dan is het misschien toch een topding?

Ik ga weer morgen even kijken, als hij wat harder kan wat er dan gebeurt.

Keep u guys posted! Sleepy Doodles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, een dag van veel muziekluisteren verder...

Een concert van Muse gekeken en verder nog veel top 40 achtige muziek geluisterd, van alles wat dus. En ik moet zeggen dat de Taga`s zich supergoed houden op de Topping versterker!

Ik denk dat de Topping wel idd. matig vermogen heeft, bij het opschroeven van het volume blijft de bas achter en heb ik het idee dat hij ook wat gaat verstoren. Daarboven blijft hij open en kristalhelder klinken.

Ik ben nou toch benieuwd wat de Taga`s zulen doen als ik er een betere China-amp aan zal hangen.

Heeft iemand nog goeie suggesties voor een top-China versterkertje?

Groetjes Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
http://www.ebay.nl/itm/Fa...2a122a7932#ht_9401wt_1037

Ik vind dit wel een leuke, met ingebouwde voeding, 2x analoog in, 1x usb, DAC & headphone ... maar wel erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ziet er zeker goed uit,

Het nadeel is denk ik wel dat je op een bedrag komt dat je jezelf af moet gaan vragen of je voor hetzelfde geld of een klein beetje meer beter een traditionele versterker moet kopen?
Hij is al bijna 200 euro en als je mazzel hebt dan krijg je daar nog eens zo`n 20 a 30% bovenop.

Een Marantz PM5004 kost zo'n 339 euro, dan heb je wel een traditionele versterker maar wel een van een bedrijf dat een goed doorontwikkeld product levert met een groter dynamisch bereik van de versterker. Het vermogen van de versterker dat ze opgeven is wel wat kleiner, maar ik vertrouw wel meer op de specs van hun dan die van een chinees. Ben wel benieuwd als je deze naast een china versterker zou zetten.

Ik denk dat als ik nu voor dezelfde keuze had gestaan als begin dit jaar dat ik niet de Topping genomen zou hebben. Die TDA7498 die eerder genoemd werd is een interessante, het nadeel is dat die er niet met een DAC is. Maar met de nieuwe monitoren had ik een beetje extra vermogen niet verkeerd gevonden.
Maar ik moet ook zeggen dat ik nu niet achter mijn bureau weg te slaan ben, en geniet met volle teugen van de nieuwe opstelling.

Op een 15watt Topping!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tjongejonge!

Ik heb echt zo veel plezier van die nieuwe monitoren, ik kan er niet over uit!

Wie twijfelt over wat voor speakers die moet kopen raad ik aan naar Zoetermeer te crossen en voor de Taga te gaan! De pianolak is de 199 euro dik waard.

Ik hou mij nog aanbevolen voor tips betreft het afstellen van de Muse 6n11 buizen koptelefoonversterker.
Ik heb geen idee namelijk. Een multimeter heb ik niet, en ik wil hem niet verknallen. Als het echt alleen een kwestie van afstellen is.

Alvast bedankt voor de input!
Groetjes Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ik ben wel benieuwd naar die taga's!
Pagina: 1