Draadloos internet aanleggen in de school

Pagina: 1
Acties:

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 22:22
Ik werk op een school met 60 lokalen en +/- 1500 leerlingen. Elke lokaal beschikt over één computer, via UTP-kabel aangesloten op het netwerk (snelheid +/- 4mb/s).

Vanwege een geplande pilot met 'tablets in de klas' is het noodzakelijk om een draadloos netwerk te hebben. De kosten voor een algeheel dekkend draadloos netwerk zijn bijzonder hoog (zegt de systeembeheerder). Alleen internet-toegang is vereist.

Vanwege de hoge kosten dreigt de start van de pilot te worden afgeblazen of te worden uitgesteld. Als lid van de werkgroep die dit project begeleid (voornamelijk op didactisch gebied) zou ik het zeer betreuren.

Ik heb een alternatief plan, maar volgens de systeembeheerder kan dit absoluut niet en is het een belachelijk idee. Maar ik snap niet waarom, en hij kan het me niet uitleggen. Graag jullie visie hierop:

Vorig jaar heb ik overnacht in een hotel in Berlijn. Daar hadden ze simpelweg in iedere hotelkamer een AP geplaatst. Dit werkte heel goed.

Ik dacht; de hele school beschikt over een bedraad-netwerk. Elk lokaal heeft een netwerkaansluiting. Sluit in ieder lokaal gewoon een AP aan. Een AP kan 255 IP adressen uitgeven, dus een klas (30 leerlingen = devices) zich laten aanmelden op de AP in het lokaal moet geen probleem zijn.

Kosten = nihil (60*40 euro = 2400 euro). Het is misschien niet een mooie oplossing, maar financieel gezien bijzonder haalbaar.

Welke denkfout maak ik, of moet dit theoretisch gewoon kunnen?

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Om maar een paar bezwaren te noemen:
- Die AP's gaan elkaar overlappen en dus storingen veroorzaken
- Hoe voorkom je ongewenste bezoekers op je netwerk
- Die 40 euro AP's kunnen waarschijnlijk geen 255 users/stuk aan

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Met accespoints van 40 euro ga je het niet redden, verder denk ik dat je het zwaar onderschat qua opzet. Een wireless infrastructuur is echt wel wat meer dan een paar accespoints ophangen.

Begrijp ik het goed dat je docent bent? Wat is precies je affiniteit met ICT?

Lijkt me verstandig om je (of beter; de systeembeheerder) goed te laten informeren en op z'n minst een meting laat doen waar het verstandig is om access points op te hangen.

[ Voor 41% gewijzigd door Gunner op 22-11-2012 18:45 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ChromeFR
Als ieder lokaal een AP krijgt, dan melden zich 30 leerlingen (max.) aan op dit AP (dus niet 255).

Maar dat ze elkaar gaan overlappen en dus storingen gaan veroorzaken dat heb ik mij niet gerealiseerd.

Bedankt voor jullie input.

Ja ik ben docent Aardrijkskunde.

[ Voor 7% gewijzigd door ChromeFR op 22-11-2012 18:47 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Nou ja, het kan wel werken, maar het lastige is dat met alle acces points apart verbinding moet worden gemaakt door de users en dat je ze niet fatsoenlijk kunt beheren. Elke config verandering moet je 60 x doen, en zonder POE kun je ze bij storing niet eens resetten, wat me de minimale eis lijkt.

Enfin, je zult dus naar een managed of hive achtige oplossing moeten gaan, en je systeembeheerder heeft gelijk: Gaat je tienduizenden euro's kosten. Je gebouw moet doorgemeten en gemapped worden, en die AP's waar jij het over hebt zijn absoluut onbruikbaar.

Ik zou als systeembeheerder, wat ik ook ben, niet eens toestaan dat je dat aan mijn netwerk koppelt. :N :')

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zullen eerder +- 30 aansluitingen per klas zijn.

Lijkt me eerder de vraag: hoe voorkom je dat de beschikbare bandbreedte vervolgens volkomen wordt dichtgetrokken, als alle leerlingen in alle klassen tegelijkertijd online gaan.

En of zo'n AP uberhaupt 30 aansluitingen een beetje goed aankan? Ik zou zeggen, probeer het eerst eens met een enkel AP. Zie je vanzelf of het werkbaar is. Kun je daarna gaan schalen. Ik heb er een hard hoofd in, maar eerlijk is eerlijk: ik heb dan ook nooit een WiFi van dergelijke schaal aangelegd.

En dan zijn er nog de beheerissues.

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 22-11-2012 18:47 ]

• KnoxNL
  • Nu online
alle overige genoemde bezwaren zijn legitiem, maar als de beheersbaarheid al niet goed is niet relevant.

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Mogelijke Problemen:
* Geen centraal beheer
* 4/30 is 133kbs/sec max
* Veiligheid is een issue, hoe manage secure access zonder dat het overbekend wordt.
* Hoe verdeel je de bandbreedte eerlijk over 30 verbindingen
* Hoe zorg je dat men geen signaal van het lokaal er naast gebruikt
* 40e accesspoint kan niet echt 30 verbindingen aan.. misschien 10 ofzo..

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

RutgerFR schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:30:
Ik werk op een school met 60 lokalen en +/- 1500 leerlingen. Elke lokaal beschikt over één computer, via UTP-kabel aangesloten op het netwerk (snelheid +/- 4mb/s).
4 millibit per seconde? :')

Op onze school hebben ze dat trouwens ook aangelegd, gewoon in elke klaslokaal (84 lokalen) een AP. Ik weet zo niet welke AP's ze hebben gebruikt, maar ik wil wel eens gaan kijken.

Ze hebben het beveiligd met een captive portal, waarop je kunt inloggen met dezelfde gegevens als je op het domain inlogt op de PC's.

Ik moet trouwens zeggen dat het niet helemaal vlekkeloos werkt. Ik heb op mijn Android-telefoon vaak disconnects, waarschijnlijk omdat er teveel clients op 1 AP zitten. Dat gebeurt meestal in de (drukke) kantine.

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 22-11-2012 18:55 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• ChromeFR
Maar - ik realiseer mij dat het een stomme vraag is, maar kan er zelf geen antwoord op geven -:

Over welke beheersbaarheid hebben wij het? Wat zijn de risico's dan? Leerlingen mogen alleen toegang hebben tot het internet, het administratieve gedeelte van het netwerk moet worden afgesloten.

In mijn studentenwoning zaten wij ook met zijn 10'en op één AP. Als dat ding een keer vastliep dan starten wij 'm even opnieuw op. Ik zie dit ook in het lokaal voor me.

Ik besef dat ik simpel denk, maar ik probeer een oplossing te bedenken.

Anoniem: 172410

Als je van tevoren al zo praat over vastlopende AP's ben je echt aan het vragen om problemen.

Anoniem: 32279

RutgerFR schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:53:
Over welke beheersbaarheid hebben wij het? Wat zijn de risico's dan? Leerlingen mogen alleen toegang hebben tot het internet, het administratieve gedeelte van het netwerk moet worden afgesloten.
Daar heb je al een groot probleem, wij hebben een apart netwerk voor ons draadloos verkeer, aparte firewall, je hebt een controlemethode nodig om te zien of iemand student is op school, je moet bepaalde protocollen afsluiten (anders gaan er zeker studenten via bittorrent ofzo down/uploaden), etc.

Nu weet ik niet hoe de ict bij deze school geregeld is, maar je kan toch een verzoek tot onderzoek indienen? Het is hier veelal speculeren omdat niemand het netwerk van de school kent.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Er is je genoeg advies gegeven; pak het professioneel aan. niet op de amateuristische manier zoals je het nu voor ogen hebt. en als je die kennis niet hebt; huur dat in. Of laat het aan je systeembeheerder over, want dat ben je zelf niet.

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Maar - ik realiseer mij dat het een stomme vraag is, maar kan er zelf geen antwoord op geven -:

In mijn studentenwoning zaten wij ook met zijn 10'en op één AP. Als dat ding een keer vastliep dan starten wij 'm even opnieuw op. Ik zie dit ook in het lokaal voor me.

Als er 60 lokalen zijn waar regelmatig een accesspoint herstart moet worden levert veel werk op voor een beheerder. Hij zal het zelf niet moeten doen maar hij zal het wel moeten registreren, anders kun je nooit bij houden of je apparatuur goed werkt.

Je ISP moet ook willen dat er 1800 mensen tegelijk naar buiten gaan. Er zijn dan ook issues met mensen die zooi uithalen en waar leg je de verantwoordelijkheid dan...

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-07 20:16

Rmg

Het is een pilot, zo te horen niet met 1500 ipads, anders waren die investeringskosten niet echt een probleem geweest lijkt me.

Studenten met hun eigen devices lijkt me niet het idee.

Een algeheel dekkend netwerk, is dat wel een eis?

DHCP word, lijkt me, al geregeld.

Ram er een aantal accesspoints neer, overal dezelfde ssid/wpa settings in, beetje kunstig met channel configuratie en gaan. We hebben het over een pilot, hiermee toon je prima aan of het werkt of niet imo.

Beetje systeembeheer eigen, altijd groot willen denken en overal beren op de weg zien. Ja eerste keer perfect zou mooi zijn, nu terug naar de realiteit. :Y)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Je hebt niet per lokaal een accespoint nodig. Met een accespoint aan het plafond in de gang moet je al wel 4 (of meer misschien zelfs) lokalen kunnen bedienen. Kies dan voor professionele accespoint (Cisco Aironet 1100 serie bijv.) zodat je stabiele verbindingen hebt (begin aub niet aan consumentenmeuk zoals Sweex, SMC, whatever). Regel er een PoE (Power Over Ethernet) switch bij, dat heeft als voordeel dat je alleen maar een netwerkkabel naar de switches hoeft te trekken, voeding krijgen ze dan via de netwerkkabel.

Verder nog een firewall ertussen die alles behalve poort X, Y, Z dichtgooit en je bent er wel lijkt mij.

IP adressen uitgeven doe je niet met de routers, maar met een centrale DHCP server. De accespoints zitten dan in een eigen IP-range, en eigen VLAN, zodat ze de rest van het schoolnetwerk niet in de weg zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2012 19:09 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Rmg schreef op donderdag 22 november 2012 @ 19:02:
Beetje systeembeheer eigen, altijd groot willen denken en overal beren op de weg zien. Ja eerste keer perfect zou mooi zijn, nu terug naar de realiteit. :Y)
Het probleem is dat TS geen beheerder is, maar een docent die in een werkgroep zit en dus de beren niet eens ziet aankomen.

• KnoxNL
  • Nu online
Rmg schreef op donderdag 22 november 2012 @ 19:02:
Het is een pilot, zo te horen niet met 1500 ipads, anders waren die investeringskosten niet echt een probleem geweest lijkt me.

Studenten met hun eigen devices lijkt me niet het idee.

Een algeheel dekkend netwerk, is dat wel een eis?

DHCP word, lijkt me, al geregeld.

Ram er een aantal accesspoints neer, overal dezelfde ssid/wpa settings in, beetje kunstig met channel configuratie en gaan. We hebben het over een pilot, hiermee toon je prima aan of het werkt of niet imo.

Het HEEFT GEEN ZIN te experimenteren met apparatuur die je later niet daadwerkelijk gaat gebruiken, hoewel een pilot inderdaad niet meteen full-blown hoeft te zijn.

• Rmg

Rmg

KnoxNL schreef op donderdag 22 november 2012 @ 19:16:
[...]

Het HEEFT GEEN ZIN te experimenteren met apparatuur die je later niet daadwerkelijk gaat gebruiken, hoewel een pilot inderdaad niet meteen full-blown hoeft te zijn.
Sterker nog het is vrij standaard om pilots met goedkopere apparatuur te doen

Kan je namelijk goedkoop afschrijven als het niet door gaat en de kosten zijn vaak nihil om te vervangen door duurdere apparatuur :w

• KnoxNL
  • Nu online
Maar welke aspecten wil je dan testen van die apparatuur (die je dus niet hebt).

Het moge volstrekt duidelijk zijn dat je met goedkope AP's een semi-werkbare WIFI verbinding voor relatief veel gebruikers kunt creëren.

Je test dus niks infrastructuur technisch, maar het vraagt hoogstwaarschijnlijk een hoop uren personele inzet = duur, en die uren zijn waarschijnlijk ook niet beschikbaar. Los van het feit dat je als systeembeheer niet verantwoordelijk kan/wil zijn voor dit experiment. Ik verzeker je dat de helpdesk kapot gebeld gaat worden. En de suggestie ergens in dit topic om de mensen dan maar zelf apparatuur te laten restten, ik moet er niet aan denken.

Is de vraagstelling dan of een Tablet/device met een bepaald OS en bepaalde apps een meerwaarde kan hebben voor studenten?

Om die vraag te beantwoorden is er uberhaupt geen WIFI pilot nodig, if you get my drift. ;w

• Rmg

Rmg

De pilot is tablets in de klas, m.i is netwerk bijzaak en niet het doel van de pilot.
Onderzoek of tablets viable zijn als boeken vervanger.
Wil je daar serieus een 10000 euro netwerk tegenaan gooien om dan te besluiten dat tablets het nog net niet zijn?
Voor de pilot is het nodig om een netwerkje te hebben. That's it.

Voor een complete school werkend op tablets heb je een compleet dekkend netwerk nodig maar dat is (imho) een los punt wat je pas als los project zal gaan doen als je overal tablets introduceert

En dan zijn er ook nog een hoop andere dingen die na de pilot aan bod zullen moeten komen zoals Internet bandbreedte e.d.

• ChromeFR
Precies RMG, dit is precies wat ik bedoel!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 18:23

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Leuk punt, wij zij op basisscholen met het zelfde bezig. We hebben gewoon een kar waar alle opladers van de tablets inzitten, voor zien van een AP. Even de netwerk kabel in de muur steken, en de leerlingen kunnen vooruit. (En de tablets kunnen netjes achter slot en grendel.)

• KnoxNL
  • Nu online
Ik suggereer dan ook in mijn laatste post dat je juist niet teveel investeert, maar wat je investeert wel in goede oplossingen doet. Bijvoorbeeld een hoogwaardige pilot inclusief de beheers- en ontsluitingsoplossingen die daarbij horen.

Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je eerst een paar lokalen gaat voorzien van die oplossing, en daarop je bevindingen baseert. Je kunt niet zomaar "leuk voor thuis devices" aan een professioneel netwerk knopen en verwachten dat dat zomaar beheerd wordt.

Er zijn zoveel aspecten waar je rekening mee moet houden wil de pilot succesvol zijn:

- Beheersbaarheid (in breedste zin, en dat is breed)
- Capaciteit internetverbinding
- Stroomvoorziening
- Integratie in huidig netwerk
- Ontsluiting naar buiten (VLAN of dedicated lijn)
- Belasting ICT personeel met het onderhouden/begeleiden van een pilot op dit niveau
- Gebruikersvriendelijkheid
- Stabiliteit

En ik kan nog in detail treden en deze bezwaren uitsplitsen naar meer concrete problemen. Feit is dat je dit niet moet willen. Denk je eens in dat jij systeembeheerder bent en verantwoordelijk bent voor het technische gedeelte van deze pilot. Dat kun je niet accepteren.

En als de onderliggende basis niet goed is, wordt de pilot zelf dat ook niet, welke als doel heeft het digitale werken te onderzoeken, niet "de beste WIFI infrastructuur die naadloos integreert met onze bestaande omgeving".

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
@RutgerFR: Wat zijn eigenlijk de argumenten van de systeembeheerder?

Als ik het zo meelees denk ik dat 60 lokalen en 1500 leerlingen met consumentenapparatuur misschien een beetje teveel gevraagd is. Maar ik lees ook dat dat niet de opzet van de pilot (let op het woord pilot) is.

Stel dat je 3 accesspoints neerzet. Een accesspoint dekt makkelijk 2 lokalen. Je zet ze op kanalen 1, 6 en 11 zodat ze elkaar niet overlappen.

Ik vond die met die kar ook een leuke. Een kar die je ergens heenrijdt, in het stopcontact prikt en aan het netwerk aansluit: Hoppa, wifi ter plaatse.
Stekkers eruit: wifi is weer weg.

Vier tips:
- schrijf eens op een half A4-tje wat het doel van de pilot is; welke vragen moet de pilot beantwoorden. En schrijf vooral op wat het doel NIET is (1500 leerlingen van wifi voorzien).
Houdt dit voor ogen als je vragen stelt. Zoals je het in je openingspost stelt vraag je wel degelijk meteen om 60 lokalen en 1500 leerlingen. Terwijl je misschien in je pilot met maximaal 30 leerlingen wilt weten of een tablet een goede leermethode is.
Daag de systeembeheerder uit om in oplossingen voor de pilot te denken, niet in problemen voor een hele uitrol.

- vraag eens via de redactie van Tweakers wie die LAN parties organiseert. Daar zit toch ook Wifi bij voor veel gebruikers? Hebben zij tips?

- mail eens naar wireless Leiden. Ook veel ervaring met wifi.

- Zitten er nog handige leerlingen op school? Die thuis een routertje over hebben en het leuk vinden om een concept op te zetten?
Desnoods zet je dit eerst buiten school (dus niet op jullie netwerk) op, gewoon om te kijken welke problemen je nou echt tegenkomt met 3 routers en 100 tablets.

Ik zou vooral beginnen met opschrijven wat de pilot wel, en wat hij vooral NIET is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:36
Ik zou de pilot zo inrichten met het verhaal met de kar. Dat je bv 30 tablets aanschaft en een goede wifi router (airport extreme oid). Deze neem je mee naar het lokaal waar de pilot wordt uitgevoerd wordt en je hebt echt nog niet al die professionele oplossingen nodig. Voor complete dekking na de pilot wel uiteraard maar dat is een ander verhaal...

Als het om iPads gaat kan je ook relatief makkelijk allerlei apps dichtzetten met een beheerder wachtwoord (moet je wel 30x doen dan) zodat er geen apps oid gebruikt kunnen worden. Scheelt al veel bandbreedte.

Een andere optie is in de pilot om iPads met 3g te huren. Ik heb dat voor een project ook wel eens gedaan en dat was zo'n 40 euro per iPad incl 10GB databundel. Daar kan je een mooie pilot mee uitvoeren :)
Eis hierbij is natuurlijk wel dat de iPads niet bij data moeten kunnen komen die alleen toegankelijk via het netwerk is...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:17

lier

MikroTik nerd

^^Tarquin

En bedenk goed dat als je hiermee begint er bepaalde verwachtingen van uit gaan.

Mijn praktische tips:
- doe een netwerk meeting op de pilot groep...hoeveel bandbreedte wordt verstookt (op basis hiervan kan eventueel bepaald worden of het verstandig is een extra Internet abonnement af te sluiten.
- zorg dat alleen poort 80 en 443 open staan (naar buiten toe), daar kan het meest mee gedaan worden
- vraag aan de systeembeheerder een apart VLAN zodat de netwerken gescheiden blijven
- doe iets met een captive portal (en eventueel een proxy)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 11:05
beste RutgerFR,

Voor jullie pilot raad ik 1 of 2 Aruba Networks IAP-105 aan. Dit biedt meer dan voldoende capaciteit en mogelijkheden. prijs/kwaliteit verhouding van deze apparaten is zeer goed te noemen.

http://www.arubanetworks.com/products/instant-access-points

[ Voor 3% gewijzigd door basix op 23-11-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Je zei in de opening post "het is te duur volgens de systeembeheerder"....

Wat is duur? Wat voor systeem werd er aangeboden, en tegen welke prijs? Misschien is het een "overkill" offerte, maar misschien ook reëel, en weet de systeembeheerder niet wat "goed" is, (of het budget is krap)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Als het inderdaad gaat om een pilot, en dan denk ik aan materiaal voor 1 testkonijnen-klas, dan lijkt mij dat het met de kar van crazymonkey en de suggesties van lier gewoon moet lukken.

Als de pilot slaagt en de opzet moet "in het groot" worden uitgerold, succes! Ik weet ongeveer wat er moet gebeuren om een ROC te voorzien van 400 accessoints, je systeembeheerder heeft waarschijnlijk gelijk. Ook met AP's van Cisco is 1 AP/lokaal waarschijnlijk niet genoeg.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 19:51
Ik mag m'n uren ook verslijten op een school ;) en daar hebben ze onlangs gekozen voor een draadloos netwerk. School is ongeveer 2400 leerlingen groot, met 2 vestigingen. Advies was +/- 100 AP's.
In jullie geval denk ik dat je met 40.000 euro (incl btw) echt een heel eind moet komen. Mogelijke bekabeling naar de AP's en het aansluiten even niet mee gerekend.

Je zegt dat je een docent Aardrijkskunde bent, dus het gaat volgens mij om een middelbare school.Wat ik niet goed begrijp is dat je praat over een budget wat er niet is. Is er wel nagedacht over het budget om alle leerlingen (in de toekomst) te gaan voorzien van tablet? Het standaard bedrag dat je als school nu voor het boekenpakket krijgt is voldoende voor de boeken. Om de boeken weg te doen en te vervangen voor software ben je meer geld kwijt. Waar halen jullie dan het geld vandaan om de tablet te financieren? Of gaan jullie dat volledig verhalen op de ouders? Een pilot starten, zonder na te denken over toekomstige financiering van de tablets is zinloos. Je start de pilot om later mogelijk de tablets in de lengte of breedte in te gaan zetten op je school.
De toekomst van tablets binnen school is er zeker, maar ik verwacht dat je als school er de komende 2 a 3 jaar behoorlijk wat geld in moet steken. De grote uitgevers vragen goud geld voor het methodes voor op tablet (schooltas van Thieme). En verdedigen de hogere kosten met opmerkingen dat de btw op boeken 6% is en op software 21% etc etc. Op het moment dat kleinere groepen erin springen met content, zal de prijs hopelijk zakken.VO-content is een leuk begin, maar veel is nog in flash en java, wat weer lastig is op tablets van bijv. Apple.

En huis, tuin en keuken AP's binnen je school kan echt niet. Kijk eens naar AeroHive, geen dure controllers en relatief goedkoop. Ik begreep ook dat ze bezig waren met een koppeling naar SOM en Magister.

(En op 1 AP met 2 of 3 radio's moet je echt wel 30 leerlingen kwijt kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
Ik wil mij niet mengen in de discussie, maar kijk eens naar AP's met de Cloudtrax software.
Vanuit je browser kan je alle AP's beheren, je kan acces key's uitdelen, 2 SSID's aanmaken met vlans en je kan maximale snelheid per connectie instellen. Als het goed is kan je via Cloudtrax ook nog je dekking zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:17
- Goede AP's is essentieel
- Veel APs dicht bij elkaar = ellende, tenzij ze onderling kunnen communiceren. Zeker op de 2.4Ghz band zit je zo vol
- Push 5-Ghz capable devices automatisch naar de 5Ghz band, zo houd je de 2.4 band enigszins schoon
- Ga niet random AP's plaatsen, maar doe een sitesurvey
- Zorg dat je backbone en infra geschikt is. Alles in 1 groot subnet en je netwerk zit al vol alleen kwa broadcasts enz.
- Ga segmenteren, zeker voor wifi
- Gebruik alleen WPA-keys waar nodig.
- Combineer de normale access met radius, anders zit iedereen binnen 2 dagen te youtuben/whatsappen op de gelekte keys

Je netwerk: Zorg voor voldoende beschikbare bandbreedte, creeer aparte vlans tbv de diverse SSIDs. Gooi leerlingen apart van de Ipads. Configureer bonjour-gateways indien je appletvs gaat gebruiken op smartboards oid. Configureer je ipad-ssid eventueel zo dat hier alleen geregistreerde ipads op toegestaan worden. (mac filtering naast encrtyptie)
Gebruik power-over-ethernet. Vaak is er geen stroompunt aanwezig. Let wel op dat je voor veel 2x2 of 3x3 AP's high-power nodig hebt.
Zorg dat je routing het ook aankan om zoveel extra clients te moeten voorzien van internet/netwerk enz.

Je zal in alle gevallen naar een centraal-managed systeem moeten. Dat kan een Cisco oplossing zijn, waarbij je dus een controller nodig hebt, of een controllerloos systeem zoals bv Aerohive. Bij de laatste ben je wat flexibeler en zit je niet direct vast aan de limieten van je controller als je eens wat wilt bijplaatsen.

School en 1500 leerlingen is prima mogelijk, alleen moet je dan wel een bedrijf erbij halen met dergelijke ervaring. Dat red je simpelweg niet met consumentenspul, zeker niet als t ook nog eens stabiel moet zijn.

Overigens zijn dit wel projecten die een langere tijd duren, het hele traject tussen site-survey, bekabeling aanleggen, configureren netwerken, acl's, radius koppelingen, enz kan rustig een paar maand in beslag nemen. Sitesurvey is de eerste stap.. wie weet hangt de hele school vol met 2.4Ghz radar-PIRs voor het alarm, dan mag je al beginnen om die te vervangen...

@work zijn we momenteel in de afrondende fase van een vergelijkbaar project, 2500 leerlingen over 2 lokaties. Daar draait het netwerk inmiddels grotendeels, gebaseerd op Aerohive. Inloggen op wifi gaat dmv radius-authenticatie op de AD. Ipads enz hebben eigen subnetten. Totaal hangen er zo'n 90 accesspoints ofzo.

Bedenk ook dat je in sommige gevallen creatief moet zijn. Niet voor elke lokatie is een normaal accesspoint mogelijk. Voor de gymlokalen hebben we bv zelf een custom beschermkap moeten ontwikkelen...

Samengevat: win eerst eens advies in bij een hierin gespecialiseerde partij. Ik heb zelf goede ervaringen met Aerohive, maar bv Cisco, Aruba of Ruckus zullen ongetwijfeld ook dergelijke oplossingen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 24-11-2012 11:18 ]

Pagina: 1