• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-07 12:04
Hoi Allemaal,

Volgende heb ik
Moederbord : Gigabyte GA-MA770-UD3
Processor : AMD Athlon 64 X2 5200+
4.00 GB Dual Channel DDR2 OCZ XTC Platinum (2 * 2gb)

Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem
Ik start de PC op, ik zie het scherm wat me normaal vertelt welke processor en Geheugen etc.
Maar regelmatig Na dat ik zie welke processor ik heb blijft het heel lang still, soms wel 15 minuten, dan opeens geheugen grote en alle andere zaken.

Ik heb de laatste Hirens.BootCD.15.2 en heb natuurlijk Memtest86+ gedraaid.
Geen problemen gevonden, heeft de hele dag gedraaid en meerdere keren.
Nu heb ik ook CPU Stability Test gedraaid en dat resulteerde in een scherm dat er uitzag of dat die ontploft was, ik moest opnieuw opstarten en wat een ramp was dat allerlei error's met windows opstarten.

Kan iemand mij verder helpen om meer tests te doen, of zou ik misschien een nieuwe processor nodig hebben?

Oh ja, naar mij weten ik heb niks overclocked, (me vrouw ook niet en de 2 jarige jongen ook niet) iemand anders zit er niet achter.

Willem

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Kan zijn dat je moederbord je geheugen test tijdens booten, kijk in je handleiding of je dit uit kunt zetten.
En kontroleer de instellingen van het geheugen, dus bios instelling en wat de fabrikant wilt.
Je kan ook nog het geheugen 1 voor 1 testen en kijken of dit het probleem oplost.

Andere voeding proberen, lenen dus anders heb je er dadelijk 2. Voeding kan rare peoblemen geven.

Zoveel mogelijk hardware verwijderen kun je ook proberen.

Temperaturen en voltages meten?

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 22-11-2012 18:59 ]

• mr.wjca
aaah sorry vergat ik te zeggen:
Memory heb ik in andere slots gedouwd om gedraaid 1 voor 1 gedaan.
Voeding heb ik ook even getest, dus een andere voeding (was wel minder power).
Alle USB dingen los
Schermen los (kon niet veel zien toen maar gezien de stilte was dit ook geen probleem
zelfde met de videokaart.
Kan alleen geen andere videokaart testen en of processor, heb ik niet (bruikbaars voor dit systeem) op voorraad zeg maar.
Hbe harde schijven los gekoppeld etc.

Aardig wat werk, vrouw super blij en zoontje huilen want die wil helpen.

Ik ga eens even kijken naar dat test verhaal van het geheugen door het moederbord.

• mr.wjca
nog iets wat ik vergeet, windows wordt erg langzaam na een aardig tijdje draaien en soms wil zelfs niet eens shutdown doen, ik weet niet of dit misschien nog een belang kan hebben behalve dat ik nodig me windows eens schoon moet installeren 8)7

is windows 7 32bit

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
als hij draait moet je eens in de gaten houden wat er allemaal gebeurt. Is er iets te zien als hij langzaam wordt? loopt het ram vol. is de cpu druk. is de hd druk?

En het trage starten. is dat toevallig als hij "warm" start?

Het zou ook een hardware probleem kunnen zijn. Ik weet dat bij oude amd's een slechte voeding (bijvoorbeeld door versleten elco's) vaak fouten oplevert, maar dat wordt afgevangen door de berekeningen nogmaals te doen. Als de voeding alleen heel verrot is, dan wordt hij er super traag van omdat hij telkens moet herhalen.

Dat zou kunnen verklaren waarom hij niet goed wil starten soms en waarom hij na een tijdje traag wordt. Het kan wel zijn dat ze in koude toestand nog wel redelijk zijn, maar na opwarmen verslechteren. Als hij warm zou starten krijgt hij start fouten waardoor het lang duurt.

Maar ik weet niet of dit nog steeds zo is.

Windows heeft overigens weinig te maken met een trage bios start. Dan ligt de bootloader nog te slapen.

Je zou sowieso al even visueel kunnen controleren op het moederbord. staan er elco's bol? niet dat dat het enige criteria is voor slechte exemplaren, maar het komt wel vaak voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
Helaas dit wekeend even geen tijd gehad om me te concenteren op de oude build.
Want ondertussen heb ik gisteren de nieuwe build op gestart. (helaas ging het opbouwen (starten) van de nieuwe build niet vlekkeloos. |:(

Daarnaast helaas was aan het begin van het weekend de kleine ook nog eens ziek waardoor ik ook wat tijd verloor. :?

Maar goed binnenkort hoop ik meer tijd te hebben en dan even de oude build als het waren herbouwen hardware troep er uit goed schoonmaken etc. ;)

Als ik er dan niet uitkom met wat er mis is en ik dus de pc niet kan herstarten in een acceptable manier voor gebruik als extra build met special doel op de zolder, zal ik waarschijnlijk gaan kijken naar een goedkoop upgrade setje, de pc hoeft eigenlijk alleen maar te kunnen internetten een beetje tekstverwerken en zo en dan een klein programma te kunnen draaien met weinig eisen dus het hoeft geen beest te wezen :P
Pagina: 1