• nouwnouw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 06:35
Hallo mede tweakers, ik zit met een klein probleempje. Mijn phenom x6 1090t maakt rare ruisgeluiden/zachte piepgeluiden wanneer ik game of zelfs met de muis beweeg. Ik dacht eerst aan een te warme processor, maar deze hangt onder het gamen op 38 graden... ik heb dus geen idee wat het kan zijn. Hij is wel overgeklockt naar 4.2 ghz

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
Kijk of het probleem zich voordoet zonder overclock. De proccesor zelf hoort geen geluid te maken in principe

• nouwnouw
met de standaard klock is het nog steeds

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Ik neem aan dat je de processorkoeler bedoelt, gebruik je de standaard AMD koeler?

Mischien loopt de ventlator iets aan.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarom verdenk je je processor? Dit soort geluiden komen eerder van de voeding en/of videokaart af.

• nouwnouw
nee ik gebruik ee gloednieuwe coolermaster v10, het geluid doet zich voor wanneer ik met de muis beweeg enz

• nouwnouw
ik weet zeker dat het de processor is, ik heb er bijna met mijn oor tegenaan gestaan

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Ik heb dat "probleem" met een intel E6600 in mijn oude game PC en een oudere laptop met een 2GHz C2D cpu (onbekend type)
Precies dezelfde omschrijving: Bij de simpelste taken hoor je het geluid: Het bewegen van de muis kan al voldoende zijn. De E6600 is, net als die van de TS, ook overclocked geweest, maar het probleem doet zich ook voor onder normale kloksnelheden.

Waarom verdenk ik de CPU? Het geluid is daar het sterks, al heb ik het niet uitvoerig getest. Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Net als de TS heb ik met mijn oor overal langs geluisterd en was het geluid het sterkst rond de CPU.

Het geluid is te consistent met CPU-gerichte taken om de koeler te verdenken.

Vergelijkbare geluiden:
YouTube: Strange CPU noises
YouTube: CPU whine?? FIXED
YouTube: CPU weird noise
YouTube: Corsair Force GT SSD Squeak/Chirp/Noise

[ Voor 55% gewijzigd door Gamebuster op 22-11-2012 17:38 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• nouwnouw
voor de duidelijkheid, mijn videokaart is een gloednieuwe hd 7970 evenals mijn voeding die gloednieuw zijn

• Gamebuster
Na verder googlen: Volgens mij heet het "Coil Whine"

Verder zoeken op "Coil Whine":
YouTube: Corsair tx650w coil whine
YouTube: SapphireHD7970 Coil Whine

Wikipedia: Coil noise

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Grote kans dat dat je mobo is en niet je cpu. Heb ik wel vaker meegemaakt. Mobo swap verhielp het altijd.
Maar hoor je het echt fysiek uit de buurt van de cpu socket komen, of hoor jehet via je speakers/headset ?

• Gamebuster
in mijn geval: fysiek in de buurt van de CPU socket.
Uit de speakers/koptelefoon heb ik overigens ook uit vele PC's gehad, ook op de oudere iMac van mijn werk. Mijn macbook pro is de 1e PC waarin ik het niet hoor :P

[ Voor 63% gewijzigd door Gamebuster op 22-11-2012 17:46 ]

• nouwnouw
bij mij ook, ik weet zeker dat het mijn cpu is

• Gamebuster
nouwnouw schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:46:
bij mij ook, ik weet zeker dat het mijn cpu is
Obv de info die ik net gezocht heb en de post hierboven: Zou het niet een onderdeeltje kunnen zijn die net om je CPU zit? Bij mijn moederborden zitten er vaak condensatoren om de CPU en die blijken dus geluid te kunnen maken.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 10:26
t is hoogstwaarschijnlijk coil whining.. wat je ook wel bij videokaarten hoort...

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik hoor ook altijd geluid zodra ik veel data door de usb-bus verstook (met een webcam bijvoorbeeld). Het ligt dus niet alleen aan de processor maar aan activiteit op het moederbord. Zelf vermoed ik dat de spanning op het moederbord een kleine rimpel heeft waardoor er geluid ontstaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Dit is coil whine vanuit de VRM's uit je moederbord. deze regelen de spanning over je cpu. is een veel voorkomend probleem bij moederborden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gamebuster schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:45:
in mijn geval: fysiek in de buurt van de CPU socket.
Uit de speakers/koptelefoon heb ik overigens ook uit vele PC's gehad, ook op de oudere iMac van mijn werk. Mijn macbook pro is de 1e PC waarin ik het niet hoor :P
Gigabyte mobo ? In combinatie met phenom x6 cpu's komt dat vaker voor. Kunnen wel eens hete vrm's zijn. Laat er eens een extra fan op blazen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

wss coilwhine van vrm's, zoals iemand hierboven al zei.

Naar mijn weten niks aan te doen. is ook niet schadelijk.

Maar, als het een nieuw mobo is, kun je hem vast wel terugsturen, want mobo's horen niet te piepen.

People as things, that’s where it starts.

• nouwnouw
haha er zitten 19 fans in mijn pc (coolermaster cosmos) dus zal wel genoeg zijn :)
Ik heb nog net garrantie op mijn moederbord (asrock fatality 990fx) dus zal hem terugsturen

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

nouwnouw schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:06:
haha er zitten 19 fans in mijn pc (coolermaster cosmos) dus zal wel genoeg zijn :)
Ik heb nog net garrantie op mijn moederbord (asrock fatality 990fx) dus zal hem terugsturen
Eerst vragen of het binnen de garantie valt, aangezien het niet zozeer een defect is, het mobo doet het namelijk prima.

People as things, that’s where it starts.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:44
Het komt waarschijnlijk uit de VRM's of anders de voeding, of de voeding die de VRM's laat coil whinen.

Je zegt dat je voeding gloednieuw is, had je het probleem ook al met je vorige voeding? Of heb je het hele systeem net nieuw? Nieuwe dingen kunnen ook stuk / raar zijn namelijk.

• nouwnouw
ik heb het een half jaar terug ook even gehad, toen heb ik het er wonder boven wonder uitgekregen. dat was nog met mijn oude voeding

• nouwnouw
ik lees net op internet dat het misschien op te lossen is door de Disable c3/c6 state in de bios uit te schakelen... iemand hier verstand van?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

je kunt cool n quiet proberen ui te zetten maar dat is maar een kleine kans dat het verholpen word en je idle energieslurping gaat ook omhoog.

dit valt onder rma, maar is de moeite niet waard. zeer waarschijnlijk gaat je nieuwe ook whinen.

dit is niet alleen het geval bij x6 processoren op een gigabyte bord. bij lagere wattage cpu's komt het inderdaad minder voor, maar die belasten je moederbord ook niet echt. je kunt ervan uit gaan dat minstens de helft whined als je er een zware processor in gooit. je moet net geluk hebben met je moederbord, en hoe erg hij whined als hij het doet. soms hoor je het niet over de luchtkoeler heen, en hoor je het alleen met waterkoeling, en soms hoor je het altijd.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• nouwnouw
Ik heb een rma gestuurd, nu maar afwachten... Bedankt voor de tips

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Het zouden in weze inderdaad condensatoren kunnen zijn die geluid maken, maar 99/100 keer zijn het de spoelen.

door de schakelende VRM's wordt er een zeer snel wisselende stroom door de spoelen gestuurd. Deze gaan daardoor wat trillen (magnetische velden). Over het algemeen merk je daar niks van omdat vastgelijmd zitten of ingegoten. Maar als ze wel wat ruimte krijgen... dan kun je ze horen.

de verschillen in volume en frequentie komt door de wisselende belasting van je processor. De schakelfrequentie en duty cycle van de vrm wordt aangepast aan de last. Zodra je processor wat moet doen zal de voeding bijregelen.

Je zou het op kunnen lossen door de spoelen zelf vast te lijmen/in te gieten. Maar als je een RMA kunt regelen moet je natuurlijk altijd dat doen
Pagina: 1