Advies mobo/geheugen voor Photoshop/gamen.

Pagina: 1
Acties:

• Magrathea
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09-2024
Geachten,

Ben bezig met een nieuwe pc, die gebruikt gaat worden voor gamen (Crysis-serie, GTA-serie, etc), maar vooral voor vrij zwaar Photoshopwerk (digitaal tekenen/schilderen, vooral hoge resolutie). Overclocken ga ik niet doen, SLI/Crossfire is ook niet nodig. Paar extra SATA-aansluitingen zijn wel handig (SSD + minimaal 2 harde schijven + cd/dvd-brander).

Voor het moederbord zat ik te kijken naar de ASRock H77 Pro4/MVP en de MSI Z77A-G43. Zijn dit goede keuzes, of kan ik beter voor iets duurder (goedkoper?) gaan?

Wat het geheugen betreft dacht ik aan dit. Is 8gb genoeg, of kan ik beter voor 16 gaan?

Ik sta volledig open voor suggesties. Ander moederbord mag, ander geheugen mag. Qua budget.. Een euro of 150 voor beide zou mooi zijn, maar het kan eventueel wel iets rekken. Goedkoper is altijd welkom.

Merci alvast!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 12:55
Is die 150 alleen voor moederbord + geheugen?

Ik zou iig vanwege fotosoep gaan voor 16 GB en dan kijken wat ik overhou voor een moederbord.
Tegenwoordig heb je al 16 GB kitjes voor rond de 60-70 euro dus 80 euro voor een moederbord is ruim voldoende voor het gene wat jij er mee wilt doen. Zoiets als de Asrock kan dan precies binnen het budget vallen icm 16GB.

Zowiezo zal elk bord je wel een overklok kunnen geven mocht je in de toekomst toch iets meer power geven.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar OC hangt niet alleen af van je moederbord (en ook niet iedere chip support een goede OC), maar je CPU is minstens zo van belang. Op het moment dat je een non-K versie hebt dan zit je met een vaste multiplier, dan is overclocken niet echt te doen (hooguit een paar MHz op je bussnelheid).

• Joenino
TERW_DAN schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:25:
Maar OC hangt niet alleen af van je moederbord (en ook niet iedere chip support een goede OC), maar je CPU is minstens zo van belang. Op het moment dat je een non-K versie hebt dan zit je met een vaste multiplier, dan is overclocken niet echt te doen (hooguit een paar MHz op je bussnelheid).
Off Topic.
Pardon? mijn 1055t is van 2.8 naar 3.5 ghz gegaan met het verhogen van de bussnelheid..... Ook een locked multiplier. Kan nog hoger maar me geheugen wilt niet mee.

• Magrathea
Joenino schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:22:
Is die 150 alleen voor moederbord + geheugen?

Ik zou iig vanwege fotosoep gaan voor 16 GB en dan kijken wat ik overhou voor een moederbord.
Tegenwoordig heb je al 16 GB kitjes voor rond de 60-70 euro dus 80 euro voor een moederbord is ruim voldoende voor het gene wat jij er mee wilt doen. Zoiets als de Asrock kan dan precies binnen het budget vallen icm 16GB.

Zowiezo zal elk bord je wel een overklok kunnen geven mocht je in de toekomst toch iets meer power geven.
Bedankt voor de info! Zal dit werken in combinatie met de Asrock?

En de processor waar ik naar zat te kijken is de Intel 3470. Dus geen overclock, als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
Magrathea schreef op donderdag 22 november 2012 @ 16:02:
[...]

Bedankt voor de info! Zal dit werken in combinatie met de Asrock?

En de processor waar ik naar zat te kijken is de Intel 3470. Dus geen overclock, als het goed is.
Zoals ik al aangaf kan je uit elke processor wel wat meer vermogen halen. Ook jouw 3470 is prima te overklokken alleen niet zo ver als de K varianten.

Voor je geheugen zou je even de handleiding op moeten zoeken van het moederbord maar over het algemeen werkt corsair op alles wel (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door Joenino op 23-11-2012 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Joenino schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:27:
[...]

Off Topic.
Pardon? mijn 1055t is van 2.8 naar 3.5 ghz gegaan met het verhogen van de bussnelheid..... Ook een locked multiplier. Kan nog hoger maar me geheugen wilt niet mee.
Wat ik zei was uiteraard van toepassing op het platform van de TS. Op een AMD werkt het inderdaad anders, maar dat is hier natuurlijk niet echt relevant.
Op een Sandy of Ivy Bridge kun je je bus niet meer omhooggooien dan een paar MHz. 106 is het hoogste dat ik ooit stabiel heb gekregen, sommige gekken krijgen de 113 nog wel voor elkaar, maar dat kun je echt niet 24/7 draaien zonder problemen te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magrathea
Als het dan toch over overclocken gaat.. Is overclocken het waard voor mijn doeleinde? Een 3570k en iets ander moederbord scheelt qua prijs ~35€, minus de mogelijk extra koeling, dus wat dat betreft maakt het niet heel veel uit. Hoewel ik voor dat geld ook meer geheugen kan krijgen. Zal een overclock naar 4.0/4.2 echt verschil maken met Photoshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat ligt er voor een groot deel aan wat je precies met photoshop doet. Als je heel veel intensieve bewerkingen doet op gigantische plaatjes, dan gaat he teen merkbaar verschil opleveren.
De enige manier om hier achter te komen is door te kijken naar benchmarks in de voor jou relevante situaties. Photoeshop heeft nu eenmaal een shitload aan opties erin zitten dat je het echt op tig manieren kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 67,35€ 67,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 125,25
Goedkoop maar aardig uitgerust moederbord voor niet overklokbare processors.
(de H77 pro4 is ook prima, maar biedt voor jou volgens mij geen voordelen)

2x8GB zodat er ruimte overblijft voor uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magrathea
TERW_DAN schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 09:20:
Dat ligt er voor een groot deel aan wat je precies met photoshop doet. Als je heel veel intensieve bewerkingen doet op gigantische plaatjes, dan gaat he teen merkbaar verschil opleveren.
De enige manier om hier achter te komen is door te kijken naar benchmarks in de voor jou relevante situaties. Photoeshop heeft nu eenmaal een shitload aan opties erin zitten dat je het echt op tig manieren kunt gebruiken.
Dat is het 'm juist. Benchmarks met Photoshop gaan over grote hoeveelheden filters. Ik zal 99% van de tijd met brushes bezig zijn. Maakt dit niks uit, of gebruiken brushes bijvoorbeeld meer processorkracht? Misschien dat iemand hier inzicht in kan geven?
mitsumark schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:08:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 67,35€ 67,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 125,25
Goedkoop maar aardig uitgerust moederbord voor niet overklokbare processors.
(de H77 pro4 is ook prima, maar biedt voor jou volgens mij geen voordelen)

2x8GB zodat er ruimte overblijft voor uitbreiding.
Bedankt voor de tips. Zal zeker naar beide kijken mocht ik niet voor overclocken gaan.

Excuses voor alle vragen en bedankt alvast voor alle antwoorden, allemaal!
Pagina: 1