Hoe om te gaan bij cannonical url’s bij de pagination?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 480314

Topicstarter
Ik wil gebruik gaan maken van de cannonical tag. Ik snap dat ik op www.site.nl/laptops?sort=populair in de cannonical tag www.site.nl/laptops moet zetten. Wat ik echter niet weet is hoe ik hiermee om moet gaan als ik op bijvoorbeeld pagina 7 van gepagineerde content zit, zeg www.site.nl/laptops/7/?sort=populair. Moet ik dan www.site.nl/laptops of www.site.nl/laptops/7/ als cannonical url opgeven? En wat is de cannonical url als je op www.site.nl/laptops/7/ zit? Is dat dan www.site.nl/laptops of is hier geen cannonical tag nodig? Ik zie bij veel sites dat ze steeds naar de hoofd pagina (www.site.nl/laptops) verwijzen (ook vanaf gepagineerde pagina's), maar dat is natuurlijk nog geen garantie dat het daadwerkelijk goed is. ;)

Ik maak trouwens al gebruik van de rel=prev en rel=next voor de gepagineerde content.

Hopelijk kan iemand helpen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 480314 op 22-11-2012 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:01

samo

yo/wassup

Voor zo ver ik het begrijp is het vooral een kwestie van het volgens van jouw eigen URL-structuur-keuze. Het is het opgeven van de voorkeurs-url zoals ik lees in deze Google-blog:
Carpe diem on any duplicate content worries: we now support a format that allows you to publicly specify your preferred version of a URL
Je gebruikt de tag dus om aan te geven onder welke URL jouw content het liefst gevonden zou moeten worden. Er is dus geen eis, denk ik.

Zelf stel ik vraagtekens bij het gebruik van de tag in deze situatie. In welke mate is het belangrijk om hier aan te geven welke URL getoond moet worden als de content zelf niet vast staat? Doordat content pagina's kan verschuiven verlies je de link tussen content en URL. Uiteindelijk is dat jouw keuze.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Google's Maile Ohye legt in deze video over paginering en SEO o.a. uit hoe je de de canonical tag gebruikt bij gepagineerde pagina's, in verschillende scenario's. Het komt op het volgende neer:
  • Gebruik een canonical tag om te verwijzen naar een overzichtspagina met alle artikelen erop (dus een pagina waarop alles van pagina 1 t/m bijv. pagina 7 te vinden is). Heb je geen overzichtspagina waar alles op staat, verwijs in je canonical op de gepagineerde pagina's dan niet naar die overzichtspagina. Heb je wel een overzichtspagina maar wil je dat men kan terechtkomen op een specifieke pagina uit de serie, gebruik dan rel=prev en rel=next en niet de canonical.
  • Heb je geen overzichtspagina met alles erop, gebruik dan rel=prev en rel=next. Eventueel verwijs in je canonical alleen naar de pagina waarop je bent. Dus ben je op pagina 2 van de serie, dan staat in je canonical de URL site.tld/laptops/7/ .

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-07 20:29
Boelie-Boelie schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:54:
Heb je geen overzichtspagina met alles erop, gebruik dan rel=prev en rel=next. Eventueel verwijs in je canonical alleen naar de pagina waarop je bent. Dus ben je op pagina 2 van de serie, dan staat in je canonical de URL site.tld/laptops/7/ .
Zie ook http://googlewebmastercen...-relnext-and-relprev.html