Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Inmiddels draait mn HTPC al enige tijd stabiel en wordt het dus weer hoog tijd om eraan te gaan zitten prutsen :+
De machine draait windows 7 met XBMC, en nu lijkt het me wel wat om de nodige domotica-speeltjes eraan toe te voegen.

Zo zou ik graag de verlichting willen bedienen en de temperatuur in huis willen regelen. In de toekomst moeten daar nog wat functies bij komen, zoals het bedienen van een projectie-scherm. Het doel is om uiteindelijk vanaf de bank te kiezen voor een speelfilm, waarna het scherm van de beamer naar beneden komt, de verlichtign wordt aangepast, en de temperatuur eventueel nog wat wordt bijgesteld. Verlichting moet wel dimbaar zijn, aangezien ik de licht-setting bij een film net even iets anders wil hebben dan bij een TV-serie, of gewoon TV kijken.

Voor de temperatuur-regeling zou ik het liefst gebruik willen maken van de wifi-verbinding van de smartphones. Elke smartphone kan je dan aan een persoon koppelen die vooraf zijn/haar eigen voorkeur opgeeft. De HTPC zou dan eens in de zoveel tijd moeten pollen welke smartphones er in huis aanwezig zijn, en op basis daarvan een gemiddelde van de vooraf gedefinieerde temperaturen moeten nemen en dit aan de thermostaat door geven. Resultaat is dus dat als je met 4 mensen in huis bent, je nooit meer gezeur krijgt over "te warm" of "te koud", omdat het altijd het gemiddelde van de wensen is :P De thermostaat zou eventueel ook nog via een ethernet-interface mogen worden aangestuurd als dat de zaken wat zou vereenvoudigen.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een goed en betrouwbaar systeem waar ik al dit soort toepassingen in kan doen, én die ik via XBMC kan besturen. Daarvoor heb ik naar x10 en naar DMX-oplossingen gekeken. Voor de verlichting lijkt DMX me de meest aangewezen manier van werken (bekabeling is nu nog even geen issue, maar dan moet ik wel vooraf alles weten aangezien later de kabels erbij trekken verre van de voorkeur genieten), maar ik heb geen idee of ik daar een thermostaat mee kan bedienen, en welke thermostaat hier het meest voor in aanmerking zou kunnen komen. x10 biedt weer het voordeel dat het allemaal zonder extra bekabeling kan, maar voor zover ik begrepen heb geeft x10 nog wel eens problemen bij 2 of 3 dimmers vlak naast elkaar.

Wie kan me op weg helpen hierin??

iRacing Profiel

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Als je een goed domotiga stand-alone systeem wilt & dit lekker laten draaien via XBMC zou ik je het volgende leesvoer aanraden: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,8890.0.html
Met die plugin voor de Vera controller kun je dus ook nog eens automatisch scenes aan het stoppen of pauzeren toevoegen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-11 22:44
Voor de softwarematige kant zou ik je EventGhost aanraden als je Windows draait. Interfaced met vrij veel. Zowel XBMC, als externe apparaten. Maar ook doodeenvoudig te besturen via COM of netwerkpoorten, of de (optionele, gelukkig) ingebouwde webserver. Ideaal. Aan de andere kant heeft het uitvoer naar een enorme lading producten. Dit gaat wederom van software (XBMC, maar ook, ik noem maar wat, de browser), kan het prima acties emuleren op Windows en het uitsturen van paketten naar COM poorten of netwerk nodes is ook geen probleem.

Daarnaast heeft het veel ingebouwde ondersteuning voor verschillende soorten hardware. Van TCP/IP controle van audioreceivers via hun eigen interface, naar een interface met bijvoorbeeld ZWave, X10, etc. Moet er wel bij zeggen dat het enigszins logge programmatuur is en wil je het echt intelligent krijgen zul je wat Python erbij moeten gaan gebruiken, maar dat is erg eenvoudig geïmplementeerd. Aanrader. :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Er liggen zo te zien toch zeker nog wel wat mogelijkheden, maar er gaat vrees ik dan wel wat meer tijd in zitten dan ik had gehoopt. Een goede kant-en-klare oplossing lijkt er nog niet echt te liggen als ik het goed begrijp. Zeker omdat het bij voorkeur ook nog eens cross-platform moet zijn. De HTPC draait op Windows, maar er zijn nog andere linux-based XBMC-devices in huis (o.a. 2 RPi's), en het zou mooi zijn als ook daar vandaan het nodige te sturen is. Via Python zou dat wel mogelijk moeten zijn, maar wat een projectje van een week of 2 leek gaat nu plots een maanden-project worden... Ach, het houdt de hobby levend ;)

iRacing Profiel