Welke toggleswitch kan ik gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Trance-Denial
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04-2022

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Mijn hele huis hangt vol met speakers, ingebouwd in de plafonds. In de woonkamer heb ik een zeer eenvoudig paneeltje met allemaal aan/uit knopjes zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.cubisteffects.com/images/MIY/Pt3_Throw.jpg

Nu zou ik dit natuurlijk graag vervangen door iets wat ik in the end met mijn smartphone kan bedienen. Als ik op zolder zit is het namelijk niet handig dat ik naar beneden moet hollen om speakers aan of uit te zetten.

Dus ik dacht arduino o.i.d.

Er is echter één requirement waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden. Op dit moment werkt het hele paneeltje zonder externe stroom. Je zet een speaker aan/uit door het knopje te veranderen.

In mijn nieuwe systeem is het ook de bedoeling dat ik de knopjes handmatig kan blijven veranderen - ik kan het niet verkocht krijgen aan mijn vrouw (en ik vind het ook niet aanvaardbaar) dat ze een app moet gebruiken als we snel een speaker aan/uit willen zetten. Ook moet de "status" (aan/uit) van een knopje "onthouden" worden als de stroom verdwijnt - zodanig dat ik niet elke keer elk knopje weer "juist" moet zetten als we de stroom terug aanzetten.

Hiervoor zoek ik dus een hardware "toggle" switch (?) die aan deze voorwaarden voldoet en die ik op de één of andere manier programmatorisch kan veranderen van aan naar uit.

Iemand een idee?

Oewa oewa

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je zou er zelf een kunnen maken met behulp van een drukknop met een LED erin of ernaast, icm die Arduino? Zodra je met behulp van een app een switch maakt gaat het ledje aan of uit en de muziek ook; als je op de drukknop drukt gebeurt hetzelfde. Onthouden kan je doen door naar elke keer switchen de state van alle knoppen naar het EEPROM van je Arduino te schrijven; als je spanning verliest en daarna weer opstart kan 'ie adh daarvan de instellingen terugzetten zoals ze waren.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Een hele mikmak met relais is het eenvoudigst denk ik zo:

Een ULN2803A is een darlington array met 8 in/uitgangen, waar je eenvoudig allerlei relais mee kan schaken. Dan neem je bijv deze relais mee schakelen zonder verder externe componenten te gebruiken.

En die relais contacten zet je dan dus parallel aan whatever het knopje moet schakelen, en eventueel over de ingang een ledje zodat je kunt zien wat er aan/uit gezet is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:40
Sprite_tm schreef op donderdag 22 november 2012 @ 10:14:
Je zou er zelf een kunnen maken met behulp van een drukknop met een LED erin of ernaast, icm die Arduino? Zodra je met behulp van een app een switch maakt gaat het ledje aan of uit en de muziek ook; als je op de drukknop drukt gebeurt hetzelfde. Onthouden kan je doen door naar elke keer switchen de state van alle knoppen naar het EEPROM van je Arduino te schrijven; als je spanning verliest en daarna weer opstart kan 'ie adh daarvan de instellingen terugzetten zoals ze waren.
Zo zou ik het ook doen inderdaad. Om het uiterlijk van het huidige paneel nog gelijk te houden zijn er van die schakelaars die je nu hebt ook de puls variant (als je hem omhoog zet springt hij na loslaten automatisch weer naar beneden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Harrie

NederVlaming

Dit topic ga ik eens volgen. In mijn appartement zitten ook in (bijna) alle kamers speakers in het plafond.
Ik heb nu een dergelijke switch:
Afbeeldingslocatie: http://www.rpelectronics.com/Media/400/CVS904.JPG

De muziek die gespeeld wordt kan ik al bedienen met mijn smartphone, het zou wel leuk zijn als ik ook via een soort webinterface of app ook de speakers aan en uit kan zetten.

Een arduino is ook waar ik aan dacht. Of anders een raspberry pi, en daar ook ineens de mediaspeler op installeren.