• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik wil voor mijn ouders een TV voor in de woonkamer halen.. Alleen twijfel ik tussen 2 modellen:
  • Panasonic TX-P42ST50
  • LG LM660S
Als ik het voor mijnzelf had gehaald, was het sneller een plasma (ben een gamer en kijk veel voetbal), maar het is dus voor mijn ouders en zij kijken veel TV zenders. Nu hebben beide hun voor- en nadelen..

zo heeft de LG:
  • Een satelliet ingang (wat niet persee hoeft maar wel fijn is, tv kijken zonder een kastje)
  • Betere SmartTV omgeving (toch wel handig en leuk voor ze)
  • Energiezuinig (al scheelt t niet heel veel)
  • Strakkere design
Alleen lees ik ook vaak gezeik met LG tv's en hun klantenservice.

Maar, wanneer ik afzoek op reviews zie ik dat de Panasonic beter uit de test komt! Plasma heeft ook veel "natuurlijkere" beeld en is wat fijner kijken, maar heeft toch last van inbrandingen en alle andere negatieve punten van een plasma tv. Mijn ouders kijken ook veel TV zenders -> veel stilstaande logos dus linksboven/rechtsboven.

Wat zouden jullie mij aanraden?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
Mijn ouders hebben nu 3 jaar een Panasonic Plasma staan en kijken ook alleen maar gewone TV zenders. Ik heb bij hun nog geen enkele vorm van inbranden of retentie kunnen vinden. De beeldinstelling staat op standje normaal en geen cinema stand o.i.d.

Ik heb zelf sinds een paar weken een 42ST50. De genoemde nadelen van Plasma heb ik nog niet kunnen beleven. Behalve het flikkeren van het beeld. Heel af en toe merk ik dit voor een paar seconden.

LG maakt gebruik van IPS panelen. Dit geeft goede kijkhoeken maar de zwartwaarde is niet zo best. Dit blijft altijd een grijstint.

Ik zou toch een Plasma aanraden ongeacht de genoemde nadelen. Wanneer je het Plasma topic doorspit kom je van paar mensen tegen dat ze veel problemen hebben. Voor zo ver ik het nu kan bekijken zijn dit mensen met een hele kritische blik. Dat is niet negatief bedoeld.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

kyddil schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:34:

Maar, wanneer ik afzoek op reviews zie ik dat de Panasonic beter uit de test komt! Plasma heeft ook veel "natuurlijkere" beeld en is wat fijner kijken, maar heeft toch last van inbrandingen en alle andere negatieve punten van een plasma tv. Mijn ouders kijken ook veel TV zenders -> veel stilstaande logos dus linksboven/rechtsboven.

Wat zouden jullie mij aanraden?
Inbranden is ab-so-lu-te onzin. Dat komt net zo veel of minder voor dan bij "oude" beeldbuizen, en daar hoorde je ook nooit iemand over.
Wat je wel kan hebben is retentie, dat betekent dat een hoogcontrast beeld een tijdje na blijft gloeien in sommige situaties. Bij normaal tv kijken heb je daar geen last van, maar als je op donker beeld overschakelt bijvoorbeeld dan zie je nog wel eens een residu-beeld. Zelden storend, nooit schadelijk.
De echte nadelen van plasma zijn:
- theoretisch hoger energieverbruik (in de praktijk valt het mee omdat het energieverbruik evenredig is met de schaal van zwart -> wit beeld). en ze zijn al zuiniger dan in het begin.
- mogelijk meer geluid omdat plasma's vaak actieve koeling hebben met ventilatoren. Alhoewel dat misschien nu ook niet meer is, dat zou je even moeten navragen.

Blijft wel zo dat plasma bekend staat om zijn geweldige natuurlijke beeld. Die achterstand van LCD wordt maar langzaam ingehaald.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
page404 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:03:
[...]
De echte nadelen van plasma zijn:
- theoretisch hoger energieverbruik (in de praktijk valt het mee omdat het energieverbruik evenredig is met de schaal van zwart -> wit beeld). en ze zijn al zuiniger dan in het begin.
- mogelijk meer geluid omdat plasma's vaak actieve koeling hebben met ventilatoren. Alhoewel dat misschien nu ook niet meer is, dat zou je even moeten navragen.
Plus eventueel buzz, phosphor trailing, zoals gezegd het knipperende beeld waar je vatbaar voor kunt zijn en afhankelijk van het type dat je koopt kan het beeld overdag wat minder indrukwekkend zijn i.v.m. een LCD.

Nickname does not reflect reality

• Athome
Al die dingen valt een kleine groep mensen op. De verruit grootste groep mensen valt het alleen op als er iets mis met de TV is.

Het zijn dus aandachtpunten waar je gevoelig voor kan zijn maar geen punten om de TV voor te laten staan.

• kyddil
Hoe is de smarttv functionaliteit op de panasonic? Die van LG was ik zeer positief over, goede interface, magic remote, wel een "fun" device. Hoe is het met de panasonic? Gaat het net zo langzaam als met de samsung?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Athome schreef op donderdag 22 november 2012 @ 10:57:
Mijn ouders hebben nu 3 jaar een Panasonic Plasma staan en kijken ook alleen maar gewone TV zenders. Ik heb bij hun nog geen enkele vorm van inbranden of retentie kunnen vinden. De beeldinstelling staat op standje normaal en geen cinema stand o.i.d.

Ik heb zelf sinds een paar weken een 42ST50. De genoemde nadelen van Plasma heb ik nog niet kunnen beleven. Behalve het flikkeren van het beeld. Heel af en toe merk ik dit voor een paar seconden.

LG maakt gebruik van IPS panelen. Dit geeft goede kijkhoeken maar de zwartwaarde is niet zo best. Dit blijft altijd een grijstint.

Ik zou toch een Plasma aanraden ongeacht de genoemde nadelen. Wanneer je het Plasma topic doorspit kom je van paar mensen tegen dat ze veel problemen hebben. Voor zo ver ik het nu kan bekijken zijn dit mensen met een hele kritische blik. Dat is niet negatief bedoeld.
De zwart waarden zijn prima, het probleem bij meeste LED toestellen is omdat het EDGE led is, en niet FULL LED.

Als die dus FULL LED zou zijn, dan is het al 99% beter, tuurlijk is een Plasma beter daarin, maar aan de andere kant het is wat die gene ZELF mooier vindt.

• Athome
LG is een topper op gebied van Smart TV. LG biedt het meeste content wat zinvol is voor de nederlandse consument. Op dat punt is er op dit moment geen betere

Ik vind de Smart TV van Panasonic op de ST wel vlot genoeg maar het biedt niet veel zinvolle content voor Nederland. Browsen op TV is gewoon een crime

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16

SED

Brad Pitt schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:10:
[...]

Plus eventueel buzz, phosphor trailing, zoals gezegd het knipperende beeld waar je vatbaar voor kunt zijn en afhankelijk van het type dat je koopt kan het beeld overdag wat minder indrukwekkend zijn i.v.m. een LCD.
en dat weeg je af tegen:
Typische LCD/LED problemen zoals:
Ghosting
Banding
Backlight bleeding
High pitch sound
Matige black waardes
Beperkte kijkhoek
Minder contrast

Wat Smart tv betreft. Geef daar niet meer dan pakweg 30 tientjes aan uit. Koop in elk ander geval een Android stickje waarmee je veel meer kunt en dat heb je al erg goedkoop.
Kijk hier: Mini Android TV discussie deel 1

[ Voor 19% gewijzigd door SED op 22-11-2012 16:50 ]

Copyright and left by SED...

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Houdt er rekening mee dat retentie vaak opgemerkt wordt door de kritieke kijker en vaak niet door iemand die er geen weet van heeft. Mocht je er toch wakker van liggen, kun je alsnog naar de Samsung E6500 kijken welke ik ook in het Panasonic topic aangegeven had. Deze zou ook helemaal geen last van retentie meer hebben.

Misschien komt dit doordat Samsung zijn panelen in de fabriek al inwerkt. Iets wat je bij Panasonic ook kunt doen om de retentie tot een absoluut minimum te brengen. Maar uit verschillende testen komt uit dat Samsung er gewoon geen last meer heeft.

• kyddil
Dimens schreef op donderdag 22 november 2012 @ 19:20:
Houdt er rekening mee dat retentie vaak opgemerkt wordt door de kritieke kijker en vaak niet door iemand die er geen weet van heeft. Mocht je er toch wakker van liggen, kun je alsnog naar de Samsung E6500 kijken welke ik ook in het Panasonic topic aangegeven had. Deze zou ook helemaal geen last van retentie meer hebben.

Misschien komt dit doordat Samsung zijn panelen in de fabriek al inwerkt. Iets wat je bij Panasonic ook kunt doen om de retentie tot een absoluut minimum te brengen. Maar uit verschillende testen komt uit dat Samsung er gewoon geen last meer heeft.
Retentie? Wat is dat

Edit: Nvm, got it :)

• Mektheb
SED schreef op donderdag 22 november 2012 @ 16:48:
[...]

en dat weeg je af tegen:
Typische LCD/LED problemen zoals:
Ghosting
Banding
Backlight bleeding
High pitch sound
Matige black waardes
Beperkte kijkhoek
Minder contrast

Wat Smart tv betreft. Geef daar niet meer dan pakweg 30 tientjes aan uit. Koop in elk ander geval een Android stickje waarmee je veel meer kunt en dat heb je al erg goedkoop.
Kijk hier: Mini Android TV discussie deel 1
Ach zo heeft plasma ook het 1 en ander aan nadelen, dit is per persoon verschillend kwa smaak.
Ik heb allemaal tot nu toe gehad tot schermen met LCD en TN tot FULL LED met IPS en Plasma.
En eigenlijk bij het 1 heb ik liever zus dan zo.

Als ze nu eerst is beginnen met zenders fatsoenlijk uit te zenden op fatsoenlijke kwaliteit en dan heb ik het gewoon over de " HD " zenders.
Dan ben ik al blij ;)

• kyddil
Ook nog zoiets, de LG moet ik bestellen via internet.. De Panasonic kan ik gewoon bij de Saturn ophalen. Weet het nog niet met het laten opsturen van tv's..

Anyway, ben nu even reviews aan t doornemen en heb een review gevonden waar diegene het heeft over burnins.
[Added Jun 18 2012:] Burn-in:
After about a month of watching a 24-hour news channel for 2-3 hours a day, the channel logo is now permanently visible in light grey when you display a uniform background (especially on white). To be fair, I only noticed the image when I tried the built-in “burn-in remover” feature (which shows a solid white bar moving across the screen). I don’t think this is classic burn-in because no image is visible on a black background (I checked in a very dark room). I tried running the burn-in remover for 5 hours. It has made the channel logo more faint, but it hasn’t removed it. It’s not terribly annoying because the TV is almost never used to display solid colors. The biggest concern is that it will keep getting worse.
Dit is dus waar ik bang voor ben.. mijn ouders kijken tot wel 4-5 uur 1 tv zender..

[ Voor 76% gewijzigd door kyddil op 22-11-2012 21:34 ]

• Dimens
kyddil schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:27:
Ook nog zoiets, de LG moet ik bestellen via internet.. De Panasonic kan ik gewoon bij de Saturn ophalen. Weet het nog niet met het laten opsturen van tv's..

Anyway, ben nu even reviews aan t doornemen en heb een review gevonden waar diegene het heeft over burnins.

[...]

Dit is dus waar ik bang voor ben.. mijn ouders kijken tot wel 4-5 uur 1 tv zender..
Dan is het ook de vraag of hij zijn televisie heeft ingespeeld, dat zou een groot verschil kunnen maken. Veel plasma bezitters merken na het inspelen van hun televisie totaal geen retentie of inbranding meer.

Gelukkig hebben we in Nederland ook niet continue het logo. Tijdens de commercial gaat deze weg waardoor de plasma cellen ook weer de tijd krijgen om "recht te trekken".

Als ik jouw was, zou ik gewoon even naar een winkel toe gaan en daar kijken of je op de plasma televisies iets kunt zien van inbranding. Die televisies staan vaak ook de hele dag door op hetzelfde kanaal aan en zelf heb ik het daar ook nog nooit gezien. Misschien als ik het op een fel wit scherm zou zetten, maar dat is mierenneuken om er echt zo naar te zoeken.

• kyddil
Dimens schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:55:
[...]

Dan is het ook de vraag of hij zijn televisie heeft ingespeeld, dat zou een groot verschil kunnen maken. Veel plasma bezitters merken na het inspelen van hun televisie totaal geen retentie of inbranding meer.

Gelukkig hebben we in Nederland ook niet continue het logo. Tijdens de commercial gaat deze weg waardoor de plasma cellen ook weer de tijd krijgen om "recht te trekken".

Als ik jouw was, zou ik gewoon even naar een winkel toe gaan en daar kijken of je op de plasma televisies iets kunt zien van inbranding. Die televisies staan vaak ook de hele dag door op hetzelfde kanaal aan en zelf heb ik het daar ook nog nooit gezien. Misschien als ik het op een fel wit scherm zou zetten, maar dat is mierenneuken om er echt zo naar te zoeken.
Ik ga as zaterdag even rondkijken inderdaad, heb nog even de tijd gelukkig :)

• Dimens
kyddil schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:57:
[...]

Ik ga as zaterdag even rondkijken inderdaad, heb nog even de tijd gelukkig :)
Als je gaat kijken in de winkels naar plasma tegenover LCD, laat je dan niet gek maken door die extreme kleuren van LCD waar de plasma maar matig presteert. In winkels presteert plasma vaak slechter dan LCD vanwege de ruimte, verlichting en de instellingen. Tevens willen verkopers je graag een LCD televisie verkopen. Daar wordt veel meer op verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

Dimens schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:00:
[...]

Als je gaat kijken in de winkels naar plasma tegenover LCD, laat je dan niet gek maken door die extreme kleuren van LCD waar de plasma maar matig presteert. In winkels presteert plasma vaak slechter dan LCD vanwege de ruimte, verlichting en de instellingen. Tevens willen verkopers je graag een LCD televisie verkopen. Daar wordt veel meer op verdiend.
ik heb gezien dat ze de de duurdere Sony LCD midden in de winkel zetten, met Blu Ray en topkwaliteit spelers en aansluitingen, en de plasma's in een hoekje bij het raam 8)7 met een oude dvd op scart :')
Ja, zo kan ik het ook :+

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
Nou het grappige is, heb 1 jaar gewerkt op de TV afdeling van de grote mannen.. Alle verkopers die ik heb gezien waren allemaal plasma liefhebbers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
kyddil schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:04:
Nou het grappige is, heb 1 jaar gewerkt op de TV afdeling van de grote mannen.. Alle verkopers die ik heb gezien waren allemaal plasma liefhebbers..
Kan ook bijna niet anders als je eenmaal een Pioneer heb gezien in Actie van toendertijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
Mektheb schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:07:
[...]

Kan ook bijna niet anders als je eenmaal een Pioneer heb gezien in Actie van toendertijd ;)
Plasma heeft ook erg goed beeld, alleen niet in een overbelicht omgeving en dat is het probleem bij grote stores. Plasmas worden ook meestal in de HiFi hoek (in een speciale kamer) geplaatst want daar zie je het beeld veel beter.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:40:
[...]

Begin zomer hebben wij er een Sony lcd 55HX850 bijgezet, nou ja gehangen is beter.
Deze Sony was in ieder geval tussen al dit schermgeweld niet uitzonderlijk duur, dat was ook een afweging.
Het is best mogelijk dat er betere zijn, plasma of lcd, maar ík heb ze (nog) niet gezien. :+
LG schijnt ook erg goede lcd's te hebben, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.
Zij zijn wel een bergje duurder. ;)
Punt is in ieder geval dat nu, na die paar maanden de bek hier nog steeds openvalt als het beeld opkomt.
In erg goede zin dan. 8)

In ieder geval niets om ook maar dát beetje spijt te krijgen over die of deze keuzes.
Daarnaast is een lcd behoorlijk in het voordeel bij het kijken overdag, mocht dat een issue zijn.
Het hele gedoe over "zwartwaardes" is een typische nerddiscussie van Tweakers onderling :+ , in de praktijk ben ik nog niet 1 nadeel van lcd tegengekomen dat mij deed verlangen naar een overrated plasma.
De zwartwaardes van een lcd zijn vandaag de dag zo goed, dat ik nog niet 1 seconde de behoefte heb gevoeld die met een plasma te gaan vergelijken.
En dan ben ik best een erg lastige consument.

@kyddil
Heb er erg in dat als er geen home cinema plus speakers bij je ouders aanwezig is(??) dat je dan in de meeste gevallen op de eigen sound van de tv bent aangewezen.
Of je moet willen uitwijken naar een soundbar of actieve speakertjes, wat geen straf hoeft te zijn.
De tv moet daar dan wél een of andere uitgang voor hebben.
Hoe platter die tv's nml. worden, hoe matiger het geluid dat er uit komt.
Kwestie van natuurkunde. 8)

Op m'n nieuwe en platte Sony HX850 vond ik andere speakers wel een instant must, op de voorgangers uit de veel dikkere EX500 serie had ik die behoefte helemaal niet.
Wel iets om erg in te hebben bij aanschaf.

Smart tv kan mij persoonlijk niet boeien en als je ouders niet echt tech savvy zijn, zou dat van mij zelfs geheel mogen ontbreken.
De nieuwe UPC Horizonbox levert dit bijvoorbeeld ook al, erg fijn voor al die mensen met oudere setup's.
Ik betwijfel echter of dit echt de verre toekomst zal gaan halen.
Maar dat is van later zorg. ;)
Sony vind ik een stabiel merk.. kan je niet mis mee gaan (qua beeld voor een led) en mijn ouders hebben ook een Sony LCD van 5-6 jaar terug (werkt nog perfect). Helaas is de 850 serie net wat te duur. Ik ga wel morgen naar de 40HX750 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1