[Windows Vista] Klok en datum springen elke dag terug

Pagina: 1
Acties:

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een raar probleem met de PC van mijn moeder. Elke dag staat de klok en datum op 12-1-2008. Dat blijkt de initiële datum te zijn van het BIOS. Als ik de PC een half uurtje uit zet (stekker uit het stopcontact) dan is er niks aan de hand want na het opstarten wordt de correcte datum/ tijd weergegeven. Maar als 's avonds de PC uit wordt gezet en 's ochtends weer aan dat is datum en tijd teruggesprongen naar 12-1-2008.

In de BIOS zelf wordt wel de correcte huidige datum en tijd weergegeven. Het lijkt mij dus dat de batterij van de CMOS (nog) niet leeg is.

Een herinstallatie van W Vista heeft ook niet geholpen.

Iemand een idee wat er aan de hand is en wat de oplossing kan zijn?

Anoniem: 91626

Het lijkt mij dus dat de batterij van de CMOS (nog) niet leeg is.
Klopt, eff naar de doe-het-zelf winkel dus of op V&A kijken daar stond ook een hele doos pas geleden.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 13:24
Dus als je in de ochtend het systeem start en je gaat direct naar je BIOS staat die goed. Als je doorstart naar Windows is daar de datum verkeerd? Je zou voor de zekerheid even een nieuwe batterij kunnen proberen, kleine moeite om uit te sluiten lijkt mij. Heb je timesync aan staan? Wat als je die uitzet? Of juist aan als hij nu uit staat?

Je zou eens naar dit topic kunnen kijken: http://www.techsupportfor...to-1-1-1601-a-611042.html. Hierin geeft iemand de suggestie dat het aan een router zou kunnen liggen (lijkt mij persoonlijk wat onwaarschijnlijk) maar het gaat ook over de mogelijkheid van een virus op een plek van de HDD die je niet raakt met een herinstallatie.

Desktop | Server | Laptop