Een gemengde schakeling en lampsterkte

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
Ik weet al sinds de derde dat bij een serie schakeling de spanning wordt verdeelt en de stroomsterkte gelijk blijft. En bij een parallelschakeling wordt de stroom verdeelt en is de spanning gelijk.

Als je dus 3 lampjes (laten we zeggen 2 volt, 1A) Parallel aansluit. En je wil ze net zo sterk laten branden als dat je 1 lampje van 2volt 1 A aan zou sluiten. Je dus moet zorgen dat:

Spanning bron: 2volt en stroomsterkte bron: 3A

Als je 2 lampjes (2 volt, 1A) in serie zet, en je wil ze net zo sterk laten branden als 1 lampje van 2volt 1A.
Moet je dus zorgen dat:
Spanning bron: 4 volt, stroomsterkte bron: 1A

Echter: als je een gemengde schakeling hebt, met lampjes van 2 volt 1A. Kun je ze dan wel even sterk laten branden, nee toch?

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ ----------X2--------
dus --------X1 ----------------
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ ------------X3--------

Mijn gedachte is: Een juist voltage over alle lampjes krijgen lukt niet door de verhouding van de spanningsdeler.(of werkt dit niet zo?). vervangingsweerstand van de parallele lampjes is kleiner als die van het lampje alleen, dus zal dat lampje alleen altijd de meeste spanning opeisen en zal het dus nooit in balans zijn..

En je zit dan vervolgens ook met het probleem dat je de lampjes in serie nooit hun 1 ampere kan geven, want als je door nummer 2 en 3 1 ampere wil laten gaan zul je 2 ampere moeten aanleveren bij deze parallele lampjes (parallel, dus stroomsterkte wordt gedeelt).
Echter is in een serie schakeling de stroomsterkte gelijk dus zal lampje 1 ook meer 2 ampere krijgen en daardoor sterker gaan branden En zul je dus nooit 3 even fel brandende lampjes kunnen krijgen.

Heb al gezocht maar kan alleen uitleg vinden over serie OF parallel, niet gemengd.

De reden dat ik dit wil weten is dat ik op een oude sansui tuner de verlichting van de naald weer wil aansluiten, dit is ooit losgesoldeerd.

Uit de servicemanual heb ik al begrepen dat hij parallel over 1 van de zes 6.3 volt lampjes moet komen met een weerstandje ertussen(dat zit er allemaal al in). Ik heb het al getest en dan gaat de naald inderdaad netjes branden, wat met met het lampje deed waar over hij parallel stond kon ik met het oog niet zien.

Het meest linkerlampje(L1) zit voor een tuningvenstertje(hoe goed de zender afgestemt staat), en de overige lampjes voor de zenderschaal.

Nu staat hij in de servicemanual parallel over het linkerlampje (L1), ipv over 1 van de 5 achter de schaal. Ik vroeg me af of dat dit was gedaan omdat je anders verschil zou zien in de schaal? Het tuningvenster zit namelijk los van de schaal dus is het niet erg als dat lampje minder fel zou branden.

[ Voor 5% gewijzigd door Speeddragon op 22-11-2012 02:45 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 19:03

NielsNL

DigiCow

Staan de lampjes in de schaal in serie dan? Dat zie ik niet in je verhaal.
Als die lampjes al parallel staan, maakt het niet uit of je er nog 1 bij zet, dan staan er gewoon 7 parallel, blijft het Voltage gelijk, en gaat het Ampèrage omhoog.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
de lampjes in de schaal staan in serie,

en het lampje ven de zoeknaald die moet je parallel over 1 van die lampjes zetten.

De vraag is dan of dat het lampje waarover je hem parallel zet dan minder fel gaat branden?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Nee, de rest gaat harder branden, omdat de weerstand van die 2 lampjes in totaal omlaag gaat, waardoor er een hogere spanning over de andere lampjes komt. Ik denk de je parallelle lampjes ook iets harder gaan branden, omdat de spanning over die lampjes ook iets omhoog gaat.